Přeskočit navigaci

Vzdělávací program: 64-31-N/13 Management v lázeňství


Obor vzdělání: 64-31-N/.. Management


Škola: Vyšší odborná škola územně-správní a jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, s.r.o, Cyrila Boudy 1444, Kladno



Profil absolventa


Absolvent vzdělávacího programu je připraven pro výkon a řízení obchodně podnikatelských činností v lázeňství a  cestovním ruchu především na úrovni podnikatelské nebo jako řídících pracovníků v oblasti lázeňských služeb. Může se uplatnit i při řízení ekonomických, organizačních, právních a personálních činností na úrovni středního a vyššího managementu v lázeňských zařízeních.


Absolvent studia je připravován pro specifické činnosti charakteristické pro oblast lázeňství s výraznou vazbou na odbornou praxi, takže po absolvování je schopen rychle se zařadit do příslušných funkcí.


Absolventi si osvojí nezbytné kompetence potřebné ke kvalifikovanému a efektivnímu výkonu manažerských funkcí. Východiskem pro jejich osvojení jsou především moduly, které jsou i předmětem absolutoria. Jedná se o moduly Metodologie lázeňské péče, Gastronomie v lázeňském provozu a ubytovací služby, Management v lázeňství.


Důležitou roli pro hodnocení kvality absolventa vyššího odborného vzdělávání hraje odborná praxe, během které si student ověřuje jednak využitelnost nabytých teoretických vědomostí, ale také získává potřebné pracovní návyky velmi důležité pro budoucí vstup do praxe.


Absolvent vzdělávacího programu Management v lázeňství získá:


  • schopnost samostatně myslet, samostatně se rozhodovat a kompletovat potřebné vědomosti,
  • schopnost sledovat vývoj na evropském i světovém trhu a neustále přizpůsobovat podnikatelské záměry předpokládanému vývoji,
  • schopnost nést riziko rozhodování a podnikání na úrovni zřizovatele podniku nebo na manažerské úrovni,
  • pocit odpovědnosti za výsledky vlastní práce i práce celého kolektivu,
  • vhodné společenské vystupování, jednání se spolupracovníky, obchodními partnery a klienty,
  • osvojení způsobů a zásad společenské komunikace v pracovním i osobním životě,
  • dovednosti v používání informačních technologií nejen uživatelským způsobem,
  • přehled v oblasti moderních metod řídící práce, manažerských činností, stylů řízení a schopnost jejich aplikace v praxi,
  • jazykovou vybavenost pro odbornou cizojazyčnou komunikaci,
  • hlubší znalosti z oblastí podnikové ekonomiky a managementu,
  • rozšířené vědomosti z oblasti účetnictví, obchodního, pracovního živnostenského a finančního práva,
  • dovednosti v určování ceny lázeňských služeb,
  • rozšířené vědomosti z oblasti historie lázeňství a lázeňských služeb,
  • přehled v oblasti vývojových trendů v lázeňství a významných lázeňských míst ve světě,
  • schopnost přizpůsobování se změnám ve struktuře klientů,
  • znalosti v oblasti služeb lázeňského cestovního ruchu.


Na základě toho absolvent umí:


  • dostatečně se orientovat v ekonomických disciplínách, zná a chápe poznatky z ekonomiky a souvisejících ekonomických disciplín, 
  • samostatně se rozhodovat a mít pocit odpovědnosti za svou práci,
  • vést personální agendu, řídit personální politiku,
  • orientovat se v oblasti profesí v lázeňství a jejich charakteristikách,
  • zformulovat profil manažera v lázeňství
  • vést účetnictví, orientovat se v problematice daní, financování podniku, účetního auditu,
  • vymezit lázeňství a lázeňské služby, historii lázeňství
  • nalézt základní statistická data o lázeňství
  • dokáže aktualizovat vývojové trendy v lázeňství
  • vymezit vztah mezi lázeňstvím, cestovním ruchem a zdravotnictvím
  • orientovat se v marketingu lázeňských služeb
  • vést odbornou komunikaci ve dvou světových jazycích ústní i písemnou formou,
  • nést riziko rozhodování a podnikání na úrovni zřizovatele podniku nebo na manažerské úrovni,
  • má osvojeny metody pro zachování, zpracování a hodnocení informací potřebných k práci s využitím prostředků výpočetní techniky,
  • orientuje se v oblasti podnikání v hotelnictví a cestovním ruchu, dokáže charakterizovat zvláštnosti,
  • zná význam marketingového mixu v pohostinství a cestovním ruchu,
  • především ovládá základní prvky hotelového provozu počínaje stravovacími službami až po ubytovací služby včetně hotelových specifik, jako jsou požadavky na pořádání různých akcí, stravování skupin cizinců se zvláštními stravovacími požadavky a podobně,
  • je veden k tomu, aby se řídil zásadami bezpečnosti práce a hygieny.



Možnosti uplatnění absolventa


Po získání absolutoria jsou absolventi vzdělávacího programu připraveni plánovat, vést a řídit vlastní firmu, obchod nebo zařízení služeb, a to po programové, personální, provozní i ekonomické stránce, nebo se na těchto činnostech podílet.


Absolventi se uplatňují podle svého zaměření a podle konečné profilace, především jako samostatní podnikatelé nebo spolupracovníci soukromých podnikatelů včetně zahraničních firem na úrovni středního a vyššího managementu, nebo jako vedoucí pracovníci a specialisté vnitropodnikových útvarů.


Absolventi jsou po celou dobu studia připravováni na podnikové činnosti s výraznou vazbou na podnikovou praxi, takže po absolvování jsou schopni se rychle adaptovat do příslušných funkcí v obchodu, službách nebo v hotelnictví, případně v cestovním ruchu. Praktické zaměření k podnikatelským aktivitám vhodným výběrem praxe a absolventské práce umožní některým absolventům realizovat bezprostředně po ukončení studia své vlastní podnikatelské záměry.


Modulové uspořádání vzdělávacího programu spolu s kreditním systémem umožňuje absolventům pokračovat ve vzdělávání na vysokých školách jak v České republice, tak v zemích Evropské unie, případně v zemích, které akceptují ECTS – Evropský systém přenosných kreditů.


Příklady typových pozic uplatnění absolventů:


  • samostatný administrativní pracovník
  • samostatný personalista
  • samostatný ekonom
  • samostatný účetní
  • samostatný pracovník cestovního ruchu
  • samostatný pracovník lázeňského provozu
  • vedoucí rezervačního oddělení
  • vedoucí stravovacích služeb
  • vedoucí ubytovacích služeb
  • vedoucí wellness provozu
  • vedoucí zdravotně-léčebných služeb



Zpět