Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání
65-42-M/01 Hotelnictví
Vydalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy dne 28. 6. 2007, č. j. 12 698/2007-23
PROFIL ABSOLVENTA
Vzdělávání v oboru směřuje v souladu s cíli středního odborného vzdělávání k tomu, aby si žáci vytvořili, v návaznosti na základní vzdělávání a na úrovni odpovídající jejich schopnostem a studijním předpokladům, následující klíčové a odborné kompetence.
Odborné kompetence
- uměli nabídnout a poskytnout služby v ubytovacích zařízeních, vykonávali služby recepce;
- pracovali s informačními technologiemi při poskytování služeb v ubytovacích zařízeních;
- organizovali a koordinovali provoz jednotlivých úseků a činnosti pracovních týmů v ubytování, při úklidu a úpravě pokojů a souvisejících prostor;
- účinně prezentovali a nabízeli doplňkové služby ubytovacího zařízení.
- dbali na dodržování hygienických předpisů v gastronomii;
- ovládali a uplatňovali zásady racionální výživy i alternativních způsobů stravování;
- orientovali se v sortimentu potravin a nápojů a jejich gastronomické využitelnosti;
- ovládali technologické postupy zpracování surovin, přípravy pokrmů a nápojů a kontrolovali jejich kvalitu;
- využívali a udržovali technické a technologické vybavení stravovacích zařízení;
- ovládali techniku odbytu, systémy a způsoby obsluhy;
- organizovali a koordinovali činnosti pracovních týmů ve výrobě a v odbytu;
- sestavovali jídelní lístky podle gastronomických pravidel i jiných hledisek;
- organizačně i ekonomicky zajišťovali gastronomické akce;
- orientovali se v cizích kuchyních a v zážitkové gastronomii, reagovali na nové trendy ve stravování.
- charakterizovali metody spolupráce v rámci principu partnerství na místní a regionální úrovni při vytváření nabídky služeb cestovního ruchu;
- orientovali se v organizačně-institucionální struktuře cestovního ruchu v ČR na podnikatelské, komunální, regionální a celostátní úrovni včetně adekvátních kompetencí;
- orientovali se v organizačně-institucionálním uspořádání cestovního ruchu v EU a v dalších významných destinacích světa a v obchodně právním vymezení jejich vztahu k ČR;
- poskytovali služby cestovního ruchu, prezentovali jejich nabídku pro různé druhy, formy cestovního ruchu a skupiny klientů.
- znali základy fungování trhu EU a způsoby podnikání v EU;
- orientovali se v obchodně-podnikatelských aktivitách hotelů a dalších podniků a institucí cestovního ruchu;
- organizovali průzkum trhu, výsledky vyhodnocovali, smluvně zabezpečovali odbyt výrobků a služeb;
- orientovali se v moderních formách nabídky a prodeje výrobků a služeb;
- využívali marketingových nástrojů k prezentaci hotelu , k nabídce služeb cestovního ruchu;
- znali způsob zabezpečení hlavní činnosti oběžným i dlouhodobým majetkem;
- organizovali a evidovali zásobovací činnost;
- kalkulovali ceny výrobků a služeb;
- sestavovali operativní a dlouhodobější programy;
- zajišťovali základní operace personálního řízení, vyhotovovali návrhy pracovní smlouvy;
- vedli podnikovou administrativu, evidovali pohyb majetku, surovin, výrobků a služeb, finančního toku;
- využívali ekonomické informace k řízení provozních úseků, znali způsoby vyhodnocování výsledků hospodaření.
- chápali bezpečnost práce jako nedílnou součást péče o zdraví své i spolupracovníků (i dalších osob vyskytujících se na pracovištích, např. klientů, zákazníků, návštěvníků) i jako součást řízení jakosti a jednu z podmínek získání či udržení certifikátu jakosti podle příslušných norem;
- znali a dodržovali základní právní předpisy týkající se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární prevence;
- osvojili si zásady a návyky bezpečné a zdraví neohrožující pracovní činnosti včetně zásad ochrany zdraví při práci u zařízení se zobrazovacími jednotkami (monitory, displeji apod.), rozpoznali možnost nebezpečí úrazu nebo ohrožení zdraví a byli schopni zajistit odstranění závad a možných rizik;
- znali systém péče o zdraví pracujících (včetně preventivní péče, uměli uplatňovat nároky na ochranu zdraví v souvislosti s prací, nároky vzniklé úrazem nebo poškozením zdraví v souvislosti s vykonáváním práce);
- byli vybaveni vědomostmi o zásadách poskytování první pomoci při náhlém onemocnění nebo úrazu a dokázali první pomoc sami poskytnout.
- chápali kvalitu jako významný nástroj konkurenceschopnosti a dobrého jména podniku;
- dodržovali stanovené normy (standardy) a předpisy související se systémem řízení jakosti zavedeným na pracovišti;
- dbali na zabezpečování parametrů (standardů) kvality procesů, výrobků nebo služeb, zohledňovali požadavky klienta (zákazníka, občana).
- znali význam, účel a užitečnost vykonávané práce, její finanční, popř. společenské ohodnocení;
- zvažovali při plánování a posuzování určité činnosti (v pracovním procesu i v běžném životě) možné náklady, výnosy a zisk, vliv na životní prostředí, sociální dopady;
- efektivně hospodařili s finančními prostředky;
- nakládali s materiály, energiemi, odpady, vodou a jinými látkami ekonomicky a s ohledem na životní prostředí.
Uplatnění absolventa
Absolventi najdou uplatnění ve středních technickohospodářských funkcích ve službách stravovacích, ubytovacích, informačních a dalších službách cestovního ruchu, budou vykonávat odborné činnosti provozní, marketingové, obchodně podnikatelské a řídící v nejrůznějších pracovních pozicích a právně organizačních formách podnikání a to jak v pozici zaměstnance, tak zaměstnavatele a podnikatele.