Přeskočit navigaci

Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání

65-42-M/01 Hotelnictví

Vydalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy dne 28. 6. 2007, č. j. 12 698/2007-23

PROFIL ABSOLVENTA

Vzdělávání v oboru směřuje v souladu s cíli středního odborného vzdělávání k tomu, aby si žáci vytvořili, v návaznosti na základní vzdělávání a na úrovni odpovídající jejich schopnostem a studijním předpokladům, následující klíčové a odborné kompetence.

Klíčové kompetence

a)      Kompetence k učení: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni efektivně se učit, vyhodnocovat dosažené výsledky a pokrok a reálně si stanovovat potřeby a cíle svého dalšího vzdělávání

b)      Kompetence k řešení problémů: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni samostatně řešit běžné pracovní i mimopracovní problémy

c)      Komunikativní kompetence: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni vyjadřovat se v písemné i ústní formě v různých učebních, životních i pracovních situacích

d)      Personální a sociální kompetence: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli připraveni stanovovat si na základě poznání své osobnosti přiměřené cíle osobního rozvoje v oblasti zájmové i pracovní, pečovat o své zdraví, spolupracovat s ostatními a přispívat k utváření vhodných mezilidských vztahů

e)      Občanské kompetence a kulturní povědomí: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi uznávali hodnoty a postoje podstatné pro život v demokratické společnosti a dodržovali je, jednali v souladu s udržitelným rozvojem a podporovali hodnoty národní, evropské i světové kultury

f)       Kompetence k pracovnímu uplatnění a podnikatelským aktivitám: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni optimálně využívat svých osobnostních a odborných předpokladů pro úspěšné uplatnění ve světě práce, pro budování a rozvoj své profesní kariéry a s tím související potřebu celoživotního učení

g)      Matematické kompetence: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni funkčně využívat matematické dovednosti v různých životních situacích

h)      Kompetence využívat prostředky informačních a komunikačních technologií a pracovat s informacemi: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi pracovali s osobním počítačem a jeho základním a aplikačním programovým vybavením, ale i s dalšími prostředky ICT a využívali adekvátní zdroje informací a efektivně pracovali s informacemi

Odborné kompetence

a)      Vykonávat a organizovat ubytovací služby, řídit provoz ubytovacích zařízení, tzn. aby absolventi:

-     uměli nabídnout a poskytnout služby v ubytovacích zařízeních, vykonávali služby recepce;

-     pracovali s informačními technologiemi při poskytování služeb v ubytovacích zařízeních;

-     organizovali a koordinovali provoz jednotlivých úseků a činnosti pracovních týmů v ubytování, při úklidu a úpravě pokojů a souvisejících prostor;

-     účinně prezentovali a nabízeli doplňkové služby ubytovacího zařízení.

b)      Vykonávat a organizovat gastronomické činnosti, řídit stravovací provoz, tzn. aby absolventi:

-     dbali na dodržování hygienických předpisů v gastronomii;

-     ovládali a uplatňovali zásady racionální výživy i alternativních způsobů stravování;

-     orientovali se v sortimentu potravin a nápojů a jejich gastronomické využitelnosti;

-     ovládali technologické postupy zpracování surovin, přípravy pokrmů a nápojů a kontrolovali jejich kvalitu;

-     využívali a udržovali technické a technologické vybavení stravovacích zařízení;

-     ovládali techniku odbytu, systémy a způsoby obsluhy;

-     organizovali a koordinovali činnosti pracovních týmů ve výrobě a v odbytu;

-     sestavovali jídelní lístky podle gastronomických pravidel i jiných hledisek;

-     organizačně i ekonomicky zajišťovali gastronomické akce;

-     orientovali se v cizích kuchyních a v zážitkové gastronomii, reagovali na nové trendy ve stravování.

c)      Vykonávat a organizovat odborné činnosti služeb cestovního ruchu, tzn. aby absolventi:

-     charakterizovali metody spolupráce v rámci principu partnerství na místní a regionální úrovni při vytváření nabídky služeb cestovního ruchu;

-     orientovali se v organizačně-institucionální struktuře cestovního ruchu v ČR na podnikatelské, komunální, regionální a celostátní úrovni včetně adekvátních kompetencí;

-     orientovali se v organizačně-institucionálním uspořádání cestovního ruchu v EU a v dalších významných destinacích světa a v obchodně právním vymezení jejich vztahu k ČR;

-     poskytovali služby cestovního ruchu, prezentovali jejich nabídku pro různé druhy, formy cestovního ruchu a skupiny klientů.

d)      Vykonávat obchodně-podnikatelské aktivity v hotelnictví a ve službách cestovního ruchu, tzn. aby absolventi:

-     znali základy fungování trhu EU a způsoby podnikání v EU;

-     orientovali se v obchodně-podnikatelských aktivitách hotelů a dalších podniků a institucí cestovního ruchu;

-     organizovali průzkum trhu, výsledky vyhodnocovali, smluvně zabezpečovali odbyt výrobků a služeb;

-     orientovali se v moderních formách nabídky a prodeje výrobků a služeb;

-     využívali marketingových nástrojů k prezentaci hotelu , k nabídce služeb cestovního ruchu;

-     znali způsob zabezpečení hlavní činnosti oběžným i dlouhodobým majetkem;

-     organizovali a evidovali zásobovací činnost;

-     kalkulovali ceny výrobků a služeb;

-     sestavovali operativní a dlouhodobější programy;

-     zajišťovali základní operace personálního řízení, vyhotovovali návrhy pracovní smlouvy;

-     vedli podnikovou administrativu, evidovali pohyb majetku, surovin, výrobků a služeb, finančního toku;

-     využívali ekonomické informace k řízení provozních úseků, znali způsoby vyhodnocování výsledků hospodaření.

e)      Dbát na bezpečnost práce a ochranu zdraví při práci, tzn. aby absolventi:

-     chápali bezpečnost práce jako nedílnou součást péče o zdraví své i spolupracovníků (i dalších osob vyskytujících se na pracovištích, např. klientů, zákazníků, návštěvníků) i jako součást řízení jakosti a jednu z podmínek získání či udržení certifikátu jakosti podle příslušných norem;

-     znali a dodržovali základní právní předpisy týkající se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární prevence;

-     osvojili si zásady a návyky bezpečné a zdraví neohrožující pracovní činnosti včetně zásad ochrany zdraví při práci u zařízení se zobrazovacími jednotkami (monitory, displeji apod.), rozpoznali možnost nebezpečí úrazu nebo ohrožení zdraví a byli schopni zajistit odstranění závad a možných rizik;

-     znali systém péče o zdraví pracujících (včetně preventivní péče, uměli uplatňovat nároky na ochranu zdraví v souvislosti s prací, nároky vzniklé úrazem nebo poškozením zdraví v souvislosti s vykonáváním práce);

-     byli vybaveni vědomostmi o zásadách poskytování první pomoci při náhlém onemocnění nebo úrazu a dokázali první pomoc sami poskytnout.

f)       Usilovat o nejvyšší kvalitu své práce, výrobků nebo služeb, tzn. aby absolventi:

-     chápali kvalitu jako významný nástroj konkurenceschopnosti a dobrého jména podniku;

-     dodržovali stanovené normy (standardy) a předpisy související se systémem řízení jakosti zavedeným na pracovišti;

-     dbali na zabezpečování parametrů (standardů) kvality procesů, výrobků nebo služeb, zohledňovali požadavky klienta (zákazníka, občana).

g)      Jednat ekonomicky a v souladu se strategií udržitelného rozvoje, tzn. aby absolventi:

-     znali význam, účel a užitečnost vykonávané práce, její finanční, popř. společenské ohodnocení;

-     zvažovali při plánování a posuzování určité činnosti (v pracovním procesu i v běžném životě) možné náklady, výnosy a zisk, vliv na životní prostředí, sociální dopady;

-     efektivně hospodařili s finančními prostředky;

-     nakládali s materiály, energiemi, odpady, vodou a jinými látkami ekonomicky a s ohledem na životní prostředí.

Uplatnění absolventa

Absolventi najdou uplatnění ve středních technickohospodářských funkcích ve službách stravovacích, ubytovacích, informačních a dalších službách cestovního ruchu, budou vykonávat odborné činnosti provozní, marketingové, obchodně podnikatelské a řídící v nejrůznějších pracovních pozicích a právně organizačních formách podnikání a to jak v pozici zaměstnance, tak zaměstnavatele a podnikatele.


Zpět