Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání
65-42-M/02 Cestovní ruch
Vydalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy dne 28. 6. 2007, č. j. 12 698/2007-23
PROFIL ABSOLVENTA
Vzdělávání v oboru směřuje v souladu s cíli středního odborného vzdělávání k tomu, aby si žáci vytvořili, v návaznosti na základní vzdělávání a na úrovni odpovídající jejich schopnostem a studijním předpokladům, následující klíčové a odborné kompetence.
Odborné kompetence
- organizovali, zabezpečovali a poskytovali jednotlivé služby cestovního ruchu;
- připravovali podklady pro tvorbu produktů cestovního ruchu, sestavovali nabídku pro různé druhy a formy cestovního ruchu a pro různé skupiny klientů;
- využívali informační technologie při vyhledávání a poskytování informací ve službách cestovního ruchu;
- připravovali, prováděli a vyhodnocovali průvodcovské služby pro různé skupiny domácích i zahraničních účastníků cestovního ruchu;
- nabízeli a poskytovali ubytovací služby;
- organizovali a vykonávali činnosti recepce a koordinovali je s činnostmi ostatních úseků;
- účinně prezentovali služby hotelu a ostatních kategorií turistického ubytování.
- orientovali se v obchodně - podnikatelských aktivitách subjektů cestovního ruchu a v právních aspektech podnikání v cestovním ruchu;
- znali způsob zabezpečení hlavní činnosti oběžným i dlouhodobým majetkem;
- zajišťovali základní operace personálního řízení;
- vedli podnikovou administrativu, evidovali pohyb majetku, produktů a služeb, finančního toku;
- kalkulovali ceny produktů a služeb, smluvně zabezpečovali jejich odbyt;
- sestavovali operativní a dlouhodobější programy;
- využívali marketingové nástroje k sestavení nabídky a propagaci produktů a služeb cestovního ruchu, organizovali průzkum trhu a výsledky vyhodnocovali;
- využívali ekonomické informace k řízení, znali způsoby vyhodnocování výsledků hospodaření.
- chápali bezpečnost práce jako nedílnou součást péče o zdraví své i spolupracovníků (i dalších osob vyskytujících se na pracovištích, např. klientů, zákazníků, návštěvníků) i jako součást řízení jakosti a jednu z podmínek získání či udržení certifikátu jakosti podle příslušných norem;
- znali a dodržovali základní právní předpisy týkající se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární prevence;
- osvojili si zásady a návyky bezpečné a zdraví neohrožující pracovní činnosti včetně zásad ochrany zdraví při práci u zařízení se zobrazovacími jednotkami (monitory, displeji apod.), rozpoznali možnost nebezpečí úrazu nebo ohrožení zdraví a byli schopni zajistit odstranění závad a možných rizik;
- znali systém péče o zdraví pracujících (včetně preventivní péče, uměli uplatňovat nároky na ochranu zdraví v souvislosti s prací, nároky vzniklé úrazem nebo poškozením zdraví v souvislosti s vykonáváním práce);
- byli vybaveni vědomostmi o zásadách poskytování první pomoci při náhlém onemocnění nebo úrazu a dokázali první pomoc sami poskytnout.
- chápali kvalitu jako významný nástroj konkurenceschopnosti a dobrého jména podniku;
- dodržovali stanovené normy (standardy) a předpisy související se systémem řízení jakosti zavedeným na pracovišti;
- dbali na zabezpečování parametrů (standardů) kvality procesů, výrobků nebo služeb, zohledňovali požadavky klienta (zákazníka, občana).
- znali význam, účel a užitečnost vykonávané práce, její finanční, popř. společenské ohodnocení;
- zvažovali při plánování a posuzování určité činnosti (v pracovním procesu i v běžném životě) možné náklady, výnosy a zisk, vliv na životní prostředí, sociální dopady;
- efektivně hospodařili s finančními prostředky;
- nakládali s materiály, energiemi, odpady, vodou a jinými látkami ekonomicky a s ohledem na životní prostředí.
Uplatnění absolventa
Absolventi najdou uplatnění v komplexu služeb cestovního ruchu. Budou vykonávat činnosti charakteru obchodně podnikatelského, provozního a řídícího v nižších a středních článcích struktury řízení ve všech organizačně právních formách podnikání v cestovním ruchu. Absolventi se uplatní např. jako pracovníci cestovních kanceláří, cestovních agentur, turistických informačních center a hotelových komplexů a dále jako průvodci cestovního ruchu apod., popř. ve veřejné správě na úseku rozvoje cestovního ruchu.