Vzdělávací program: 65-42-N/04 Řízení hotelového provozu
Obor vzdělání: 65-42-N/.. Hotelnictví
Škola: Střední škola hotelnictví a služeb a Vyšší odborná škola, Opava, příspěvková organizace, Tyršova 867, Opava
Profil absolventa
Profil absolventa vzdělávacího programu Řízení hotelového provozu odpovídá potřebám praxe; vychází z požadavků obecně kladených na pracovníky v sektoru služeb a ze specifických požadavků oboru hotelnictví, včetně nároků kladených na vedoucího pracovníka.
Do sektoru ubytovacích, stravovacích a souvisejících turistických služeb spadají jednak hotely, restaurace a další ubytovací a stravovací zařízení, které tyto služby poskytují jako svoji primární, komerční činnost, jednak instituce jako školy, nemocnice, výrobní závody, dopravní společnosti apod., pro které jsou ubytovací a stravovací služby druhotnou, nekomerční činností.
Na rozdíl od minulosti, kdy byla zdůrazňována především odborná technická profesionalita, jsou od dnešního manažera očekávány vlastnosti a dovednosti jako schopnost pozitivně ovlivňovat spolupracovníky, vést je k flexibilitě, smyslu pro zodpovědnost a týmovou spolupráci, dále schopnost zvládat stresové situace, dobře vycházet s lidmi v nejrůznějších profesních situacích, umět přijímat kompromis, pečovat o jiné. Nezbytné jsou rovněž podnikatelské dovednosti, zejména dovednost rozpoznat příležitost, vytvořit vizi, strategii a realizovat ji. K specifickým vlastnostem nezbytným pro sektor služeb patří ochota, sociální cítění, společenské chování, vstřícnost vůči hostům atd. a schopnost tyto vlastnosti přenášet na ostatní.
Vedoucí pracovník musí mít výborné znalosti v oblasti marketingu, provozního, personálního a ekonomického managementu.
Všeobecné znalosti a dovednosti
Absolvent:
· se pohotově, přesně a stylisticky vytříbeně ústně a písemně vyjadřuje;
· aktivně používá slovem i písmem dva světové jazyky;
· má přiměřenou znalost psychologie v návaznosti na potřeby vzdělávacího programu;
· udržuje si politický, historický a kulturní přehled;
· vystupuje podle pravidel společenského chování;
· využívá informačních a komunikačních technologií;
· podílí se na týmové práci, dovede ji řídit;
· zpracovává, třídí a využívá sociálně ekonomické informace;
· sleduje vývojové trendy v oboru a snaží se předvídat vývoj.
Odborné znalosti a dovednosti
Absolvent:
· využívá makroekonomických a mikroekonomických znalostí v rozsahu daném potřebami oboru;
· orientuje se v základních zákonných normách České republiky, ve směrnicích Evropské unie a mezinárodním právu v návaznosti na obor;
· zná teorii podnikové ekonomiky a marketingu a aplikuje ji v provozních situacích;
· aplikuje poznatky z finančního a personálního managementu;
· je veden k řízení a organizování provozu a samostatnému řešení vzniklých situací;
· je veden k tvorbě podnikatelských záměrů a projektů;
· pracuje s počítačovým software, databázovým SW;
· využívá informace z účetnictví pro řízení firmy;
· vede obchodní jednání a uzavírá smlouvy;
· propaguje produkty a služby na veletrzích a výstavách.
Profesní znalosti a dovednosti
Absolvent rozumí:
· ekonomickému významu hotelnictví jako významné součásti průmyslu cestovního ruchu,
· sociálně-politickému pozadí turistiky,
· filozofii turistiky a její role v tvorbě a ochraně životního prostředí.
Absolvent:
· provádí evaluaci zařízení poskytujících stravovací, ubytovací, dopravní a související služby;
· poskytuje a po zapracování řídí stravovací, ubytovací a doplňkové služby hotelu;
· využívá aplikovanou výpočetní techniku (programy balíku MS Office, HORES, RESTIS, FIDELIO, MEFISTO atd.);
· připravuje speciální akce (kongresy, konference a sympozia, akviziční cesty apod.);
· propaguje služby a produkty na výstavách, veletrzích a workshopech cestovního ruchu;
· dbá na hygienu a bezpečnost provozu na pracovištích,
· zná principy systému kritických bodů (HACCP) a dovede je aplikovat na pracovišti;
· má přehled o nových trendech v poskytování ubytovacích a stravovacích služeb a dovede je pohotově implementovat;
· rozumí marketingu hotelových a turistických služeb.
Postoje
Absolvent je veden:
· ke kladnému vztahu k hostům a k oboru,
· k pružnému přizpůsobování své práce k požadavkům klienta,
· k ochotnému, vstřícnému, přátelskému a přívětivému chování,
· k úctě ke spolupracovníkům a k uznávání důstojnosti jednotlivce,
· k loajalitě vůči zaměstnavateli,
· k čestnému, otevřenému a zodpovědnému jednání,
· k zodpovědnosti za svá rozhodnutí,
· k zájmu o sebezdokonalování,
· k aktivnímu osvojování nových poznatků, potřebných pro kvalifikovaný výkon pracovní činnosti (umí se učit, pracovat s informacemi).
· k ochraně k životnímu prostředí.
Osvojením souborů úzce provázaných znalostí, dovedností a postojů získává absolvent schopnost neboli kompetenci vykonávat určitou práci. Ve vzdělávacím programu Řízení hotelového provozu jsou to kompetence k podnikání, provozování a řízení hotelu a dalších zařízení poskytujících stravovací, ubytovací a související služby.
· Absolvent rozumí objektivním faktorům úspěchu v podnikání v hotelnictví, umí analyzovat podnikatelské prostředí a hodnotit příležitosti k podnikání. Zná sociální, právní a ekonomické aspekty ovlivňující vstup do podnikání, dovede formulovat vize, misi a filozofii podniku a jeho cíle. Je schopen provést všechny úkony spojené se zahájením podnikání v oboru.
· Rozumí základním podnikovým ekonomickým kategoriím (příjmy – výdaje, výnosy – náklady, hospodářský výsledek, zisk a ztráta) a písemným dokumentům, které podnik o svém hospodaření vypracovává. Zná proces stanovení ceny a faktory, které ji ovlivňují.
· Získá ucelený přehled o účetní problematice podniku, tj. základních principech a vedení účetnictví, využívá účetní informace k řízení firmy.
· Orientuje se v daňovém systému České republiky, uvědomuje si své daňové povinností a optimalizuje daňové zatížení svého podnikání.
· Rozumí organizaci výroby jídel a procesnímu rozdělení provozu a je schopen vybavit jednotlivé části restauračního provozu vhodným technickým a technologickým zařízením tak, aby byla zabezpečena logická návaznost pracovních činností při dodržení všech závazných norem a předpisů.
· Orientuje se v technologii přípravy pokrmů, principech zdravé výživy a současných stravovacích trendech, které dovede skloubit s jedinečnými tradicemi regionální/místní kuchyně. Při výrobě jídel uplatňuje hygienické standardy včetně analýzy kritických bodů podle směrnice EU HACCP. Uvážlivě postupuje při výběru dodavatelů a zabezpečuje svou prosperitu oboustranně výhodnými obchodními smlouvami.
· Chápe významnou úlohu jídelního a nápojového lístku jako nástroje informace, propagace a kontroly, dodržuje při jeho tvorbě gastronomická pravidla, řídí se zásadou poctivosti prodeje a respektuje reklamační řád. Je schopen zajistit, zorganizovat a realizovat menší společenské akce.
· Osvojí si osvědčené postupy pro řízení provozu restaurace vedoucí ke zvýšení příjmů, snížení nákladů, zlepšení výkonu pracovníků a zejména zvýšení úrovně služeb poskytovaných hostům.
· Rozumí typům a kategoriím ubytovacích zařízení, charakteru, rozsahu a úrovni služeb jimi poskytovaných, umí analyzovat podnikatelské prostředí a hodnotit příležitosti k podnikání.
· Osvojí si znalosti a dovednosti nezbytné pro vybavení, organizaci, provoz a řízení příjmové části ubytovacího zařízení. Je si vědom významu tohoto oddělení z hlediska přímého styku se zákazníkem.
· Získá znalosti a dovednosti spojené s vybavením, organizací, provozem a řízením ubytovací a provozní části ubytovacího zařízení včetně zajištění bezpečnosti hostů a jejich majetku, bezpečnosti práce zaměstnanců, tvorby a ochrany životního prostředí.
· Dokáže vést potřebnou operativní evidenci, související se zajištěním provozu ubytovacích a stravovacích zařízení.
· Osvojí si marketingový přístup k podnikání a osvědčené obchodní dovednosti vedoucí k úspěšnému podnikání v ubytovacích službách. Na základě dobré znalosti svých zákazníků a jejich specifických přání je schopen vytvořit nabídku doplňkových služeb, podnikových a rodinných akcí, cenově výhodných balíčků služeb zejména pro mimosezónní období.
· Identifikuje klíčové funkce manažera (rozhodování a komunikace), věcně orientované funkce (stanovování cílů, plánování, organizování a kontrola) a personálně orientované funkce (delegování, motivování a personální rozvoj) a rozumí vztahům mezi nimi. Je si vědom rozdílné situace v mikro- a malých podnicích s omezenou manažerskou strukturou.
· Seznámí se se základy pracovního práva, osvojí si prostředky efektivní komunikace se zaměstnanci a získá dovednosti spojené s výběrem pracovníků, stanovením jejich povinností, práv a kompetencí včetně požadované kvalifikace a praxe.
· Rozumí specifickému významu lidského faktoru v sektoru služeb, respektive v podnicích cestovního ruchu, kde je pracovní výkon vnímán jako součást turistického produktu. Osvojí si metody a zásady řízení lidských zdrojů a jejich aplikaci do malých a středních podniků.
· Rozumí podstatě finančního řízení jako usměrňování co nejvýhodnější struktury kapitálu a majetku, zná základní přístupy finančního řízení a dovede je aplikovat v podnikatelské praxi.
· Chápe význam, koncepce a principy managementu jakosti, rozumí dokumentaci systému jakosti a roli řídících pracovníků při stanovení standardů a nástrojů kontroly jakosti.
· Je si vědom toho, že jedním z hlavních úkolů managementu je zvažovat a řešit nejen aktuální problémy, ale potřeby blízké i vzdálené budoucnosti. Zná metody a analýzy strategického managementu, určení strategie rozvoje a její realizace.