Vzdělávací program: 65-43-N/01 Cestovní ruch
Obor vzdělání: 65-43-N/.. Cestovní ruch
Vzdělávací program má schváleno více škol. Vzdělávací základ je vždy stejný, programy se však mohou lišit zaměřením, předměty nebo jejich rozsahem aj.
Detailní informaci získáte porovnáním profilů absolventa těchto škol:
Vyšší odborná škola ekonomická a zdravotnická a Střední škola, Hybešova 53, Boskovice
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné nám. 12, České Budějovice
GOODWILL - vyšší odborná škola, s. r. o., Prokopa Holého 400, Frýdek-Místek
Vyšší odborná škola s.r.o., Tajovského 2, Havířov
Obchodní
akademie, vyšší odborná škola cestovního ruchu a jazyková škola s právem státní
jazykové zkoušky, Bezručova 17, Karlovy Vary
Střední
škola podnikatelská a Vyšší odborná škola, s.r.o., Tovačovského 337, Kroměříž
AHOL – Vyšší odborná škola o.p.s, Petruškova 4, Ostrava - Zábřeh
Vyšší odborná škola zdravotnická, managementu a veřejnosprávních studií, s. r. o., Ledecká 1365, Plzeň
Vyšší odborná škola - Vyšší obchodní podnikatelská škola s.r.o., Národní 58, Praha 1
Střední odborná škola specializační a Vyšší odborná škola ARITA, spol. s r. o., Školská 32, Praha 1
Vyšší odborná škola cestovního ruchu a mezinárodního obchodního styku spol. r. o., Ortenovo nám. 34, Praha 7
PB – Vyšší odborná škola a Střední škola managementu, s. r. o., Nad Rokoskou 111/7, Praha 8
Vyšší odborná škola hotelnictví a turismu, o.p.s., Stromořadí 420, Uničov
Vyšší odborná škola a Střední škola, Bratislavská 2166, Varnsdorf
Profil absolventa
Absolvent se vyznačuje zejména:
Možnosti uplatnění absolventa
Absolvent s kvalitním ekonomickým, jazykovým a společenskovědním vzděláním najde uplatnění nejen v cestovním ruchu, ale i v dalších službách, v obchodně – podnikatelské praxi, případně i ve státní a veřejné správě především v pozicích:
Profil absolventa
Cílem programu je připravit absolventa pro vyšší pozice řídících pracovníků v organizacích cestovního ruchu. Studium je koncipováno tak, že se mohou profilovat buď do pozic personálních manažerů anebo do pozic manažerů prodeje. V rámci těchto specializací se ještě mohou zaměřit buď na provoz cestovních kanceláří, anebo na provoz hotelů. Takto strukturované studium umožní tedy vyhovět osobním předpokladům jednotlivých studentů.
Kompetence v oblasti všeobecného vzdělání
Student:
Kompetence v oblasti odborného vzdělání
Student:
Toto v průběhu studia se vytvářejí i kompetence přenositelného charakteru, které pak absolvent může uplatnit při výkonu různých pracovních činností jak v oboru, tak i při výkonu jiných povolání. Jedná se o tyto kompetence, kdy student:
Profil absolventa
Absolvent je připraven pro pracovní pozice v cestovních kancelářích, v cestovních agenturách, v hotelových a lázeňských službách, v dopravních službách, v informačních centrech, v místních iniciativách zabývajících se cestovním ruchem a ve veřejné správě. Může založit a vést vlastní firmu. Je schopen zastávat všechny pracovní pozice ekonomického charakteru a pracovní pozice v oblasti organizace a propagace volného času na úrovni středního a vyššího managementu a taktéž samostatně podnikat v oblasti cestovního ruchu.
Absolvuje odbornou praxi v reálných podmínkách (v cestovních kancelářích, cestovních agenturách, informačních centrech, hotelích, lázeňských domech, v dopravních podnicích, v rekreačních střediscích, apod.) v celkové délce 16 týdnů, je schopen samostatně řešit problémy, pracovat v týmech, přizpůsobovat pružně práci požadavkům klientů, nést odpovědnost za svá rozhodnutí a uplatňovat loajalitu vůči zaměstnavateli.
Výsledky vzdělávání
Společná část - absolvent:
Podnikání v cestovním ruchu - absolvent:
Animace v cestovním ruchu - absolvent:
Možnosti uplatnění absolventa
Vzhledem ke skladbě a vyváženosti předmětů studovaného oboru se mohou absolventi uplatnit v celé sféře služeb cestovního ruchu. Absolventi jsou připraveni pro povolání:
Profil absolventa
Strukturu programu tvoří moduly povinné – standardní, povinně volitelné, které představují odborně profesní stránku učebního plánu, a volitelné, které dále profilují studenta podle jeho samostatného výběru. Po úspěšném ukončení vzdělávání bude absolvent mít následující znalosti, dovednosti a schopnosti v pozici samostatného pracovníka cestovního ruchu.
Absolvent umí:
· řídit firmu;
· samostatně se rozhodovat, nalézat optimální varianty řešení úkolů, pracovat v týmu, aktivně se podílet na organizaci a řízení činnosti v pracovní skupině, přijímat a plnit svěřené úkoly;
· komunikovat nejméně ve dvou cizích jazycích, ovládat odbornou terminologii, využívat cizí jazyky pro potřeby dalšího vzdělávání;
· soustavně sledovat vývojové trendy v oboru u nás i v zahraničí a získané poznatky využívat ve své práci;
· využívat prostředky informačních a komunikačních technologií a efektivně pracovat s informacemi;
· připravovat, organizovat a finančně a technicky zajišťovat tuzemské a zahraniční zájezdy;
· zajišťovat a provádět animační programy;
· provádět kalkulaci cen zájezdů a poskytovaných služeb, prodávat zájezdy a poskytovat poradenské služby;
· vykonávat a organizovat odborné činnosti služeb cestovního ruchu;
· využít marketingový mix služeb k prezentaci a ovládat techniku animace;
· vykonávat obchodně-podnikatelské aktivity ve službách cestovního ruchu;
· usilovat o nejvyšší kvalitu své práce, výrobků nebo služeb;
· využívat ekonomických informací k řízení jednotlivých úseků služeb cestovního ruchu, osvojovat si aktivně nové poznatky.
· samostatně se rozhodovat;
· motivovat a řídit kolektiv;
· aktivně komunikovat ve dvou světových jazycích se zákazníkem i v běžných životních situacích;
· přizpůsobovat svou práci pružně požadavkům klientů;
· aktivně si osvojovat nové poznatky potřebné pro kvalifikovaný výkon pracovní činnosti (umí se učit, pracovat s informacemi);
· analyzovat daňový systém v ČR;
· využívat databáze, zpracovávat pomocí IT přehledy a statistické údaje;
· analyzovat rozhodování základních ekonomických subjektů;
· orientovat se v makroekonomické politice a ve vybraných problémech soudobé světové ekonomiky;
· uplatnit ekonomické principy a marketingové zásady ve službách;
· používat účetní informace pro rozhodování ve firmě;
· orientovat se v účetních systémech a vyhodnotit získané údaje;
· specifikovat jednotlivé manažerské funkce: plánování marketingové strategie CK na základě analytických metod, organizování marketingových činností v CK- tvorba produktů a následná cenotvorba, propagace a distribuce produktu, zajištění administrativního chodu CK, využití informačních systémů, zajištění jednotlivých služeb pro přípravu produktů u dodavatelů – kontraktační jednání; řízení jednotlivých činností a zaměstnanců CK; kontrola efektivnosti prováděných činností v CK v návaznosti na stanovenou marketingovou strategii;
· provést marketingový průzkum s využitím vhodných metod a následně interpretovat získané výsledky;
· analyzovat strukturu ubytovacího zařízení;
· definovat a charakterizovat lázeňsko-léčebné služby;
· orientovat se v různých typech volnočasových programů pro jednotlivé věkové skupiny;
· orientovat se v současných zdravotních problémech populace;
· nabízet a poskytovat služby v odbytových střediscích;
· orientovat se v základních a aplikovaných disciplínách psychologie a psychologických metodách: pozorování, rozhovor, psychologie koupě, prodeje a obchodu, orientovat se v základních typologiích hostů a klientů, používat psychologické metody v manažerské činnosti i při řešení konfliktních situací;
· samostatně pracovat se základními právními předpisy;
· posoudit náležitosti jednotlivých smluvních typů.
Absolvent má:
· osvojenou dovednost kultivovaného písemného vyjadřování v hotelové a obchodní korespondenci, i na úrovni osobního společenského styku;
· základní znalost země vědních reálií příslušné jazykové oblasti, zejména obecně geografické údaje a údaje o cestovním ruchu;
· rozšířenou znalost regionální geografie světa, kontinentů, Evropy, zemí Evropské unie a České republiky;
· znalosti o typických znacích příslušných národních gastronomií;
· základní vědomosti a dovednosti ze směnárenských a dalších služeb v peněžním styku;
· osvojeny základní pojmy a kategorie tržní ekonomiky;
· přehled o metodách řízení podniku;
· osvojeny principy fungování českého právního řádu;
· osvojeno právní vědomí ve vztahu k oboru;
· přehled o úrovni služeb v zahraničí, o celosvětových trendech v oblasti hotelnictví, veřejného stravování, cestovního ruchu, ve volnočasových aktivitách.
Absolvent ovládá:
· základy psychologie a pravidla společenského chování a jejich aplikaci v oboru;
· základní dovednosti marketingu;
· soustavu daní v České republice;
· zásady daňové politiky a cenové tvorby s jejich využitím v praxi;
· zásady podnikového managementu a psychologie styku s veřejností i jejich aplikaci v podnikové praxi;
· zásady etického jednání manažera a firemní kultury;
· dovednosti a návyky potřebné při výpočtech finančního charakteru;
· zásady zdravé racionální stravy;
· pravidla servisu pokrmů a nápojů.
Absolvent je schopen:
· samostatně zabezpečovat odbornou správní a ekonomickou agendu;
· provádět ekonomické rozbory, volbu optimální varianty řešení, navrhovat účinná ekonomická a organizační opatření;
· připravovat podklady pro obchodní jednání;
· získávat, analyzovat a využívat informace získané z webových zdrojů, ze zdrojů EU, OSN, UNESCO, ČSÚ potřebné pro svou činnost;
· využívat ekonomických informací k obchodně podnikatelské činnosti;
· využívat prostředků výpočetní techniky, jejich programového vybavení, běžných kancelářských strojů, reprografické a telekomunikační techniky;
· klasifikovat a řešit informační projekty;
· navrhnout využití hardwarových prostředků a možnosti softwarových produktů v návaznosti na potřeby oboru;
· sestavit účetní závěrku a vyhotovit daňové přiznání;
· sestavit různé druhy menu pro slavnostní příležitost s využitím gastronomických pravidel;
· využívat nástroje marketingového mixu;
· charakterizovat druhy a formy cestovního ruchu;
· interpretovat legislativu související s cestovním ruchem;
· řídit firmu.
Profil absolventa
Po splnění všech požadavků vzdělávacího programu, vypracování a obhajobě absolventské práce a složení absolutoria získává absolvent označení „diplomovaný specialista“ zkráceně „DiS.“.
Absolvent:
Možnosti uplatnění absolventa
Absolvent zaměření samostatný pracovník cestovní kanceláře aplikuje získané vědomosti a dovednosti do specifické činnosti provozu cestovní kanceláře a dalších subjektů CR.
Absolvent zaměření průvodce cestovního ruchu aplikuje získané vědomosti a dovednosti do specifické oblasti, kterou je průvodcovství a činnosti s ním oborově související.
Profil absolventa
· kompetence nezbytné pro budoucí profesní uplatnění v oblasti cestovního ruchu,
· znalosti, dovednosti a postoje zaměřené na komplexnost pojetí služeb cestovního ruchu, praktické dovednosti organizování a zajišťování těchto služeb, dovednosti a schopnosti stanovení a realizace cílů rozvoje a řízení podniků cestovního ruchu a stylů vedení pracovníků,
· dovednosti aplikovat poznatky o ekonomických jevech na daňový systém, využívat účetní údaje k ekonomickému hodnocení a účinné kontrole činnosti podniku cestovního ruchu,
· studiem předmětu právo také právní vědomí, schopnost orientovat se v právních předpisech a aplikovat právní normy na činnosti podniků cestovního ruchu zejména v oblasti smluvních a personálních vztahů,
· odborné dovednosti užívání informačních technologií při zajišťování služeb cestovního ruchu a při řízení těchto podniků,
· kompetence potřebné pro využívání rezervačních a informačních systémů, specializovaného softwaru pro trasování, e-marketingu v hotelovém provozu, znalosti základů práce s databázemi a grafickými programy včetně využívání internetu pro práci v cestovním ruchu,
· studiem předmětu aplikovaná psychologie i dovednosti úspěšného vedení jednání s obchodním partnerem a klientem v cestovním ruchu včetně kompetencí v oblasti společenské etikety.
Profil absolventa
Absolventi jsou vybaveni potřebnými kompetencemi pro zabezpečení komplexního provozu cestovní kanceláře nebo cestovní agentury jak po stránce odborné, tak po stránce ekonomické. Dále pro výkon profesí a funkcí v organizacích a institucích zaměřených na oblast cestovního ruchu, ve státní správě a samosprávě, v obchodních společnostech nebo neziskových organizacích. Podstatou a cílem vzdělávacího programu je příprava absolventů vybavených kompetencemi z oblasti cestovního ruchu, kteří se v tomto segmentu orientují a jsou schopni poskytovat profesionální služby. Vzdělávací program je koncipován jako mezioborový, propojující disciplíny oblastí cestovního ruchu, ekonomiky, cizích jazyků a práva v rozsahu nezbytně nutném pro výkon povolání. V rámci odborných předmětů získali absolventi znalosti a dovednosti z problematiky cestovního ruchu, např. práce průvodce a animace, služby v cestovním ruchu, doprava a informační systémy aj., ale také z ekonomie, účetnictví, managementu, marketingu, práva, bankovnictví, pojišťovnictví, které jsou do vzdělávacího programu zařazeny kvůli přehledu absolventa o provozu cestovní kanceláře nebo agentury s možností samostatného podnikání a rozšiřují možnost jejich uplatnění i mimo oblast cestovního ruchu.
Absolvent je vzdělaný pracovník se všeobecným a odborným vzděláním požadovaným pro střední a vyšší management. Je prakticky orientovaný, schopný samostatného rozhodování, vedený k samostatné i týmové práci, k improvizaci, svědomitosti a odpovědnosti za svá rozhodnutí. K charakteristickým schopnostem a vlastnostem absolventa patří vztah ke zvolenému oboru a práci, poctivost, svědomitost a odpovědnost, estetické cítění, kultivovaný projev a kultura odívání, schopnost rozhodovat, improvizovat a přijímat rizika.
Absolvent oboru:
· umí řešit konkrétní praktické situace v oblasti cestovního ruchu,
· je schopen využít reálií a jazykových schopností v konkrétních turistických destinacích,
· ovládá základní obchodní a ekonomické činnosti v podmínkách cestovního ruchu (marketing, management, účetnictví),
· orientuje se v problematice mezinárodního práva v oblasti cestovního ruchu,
· je připraven na provádění směnárenských činností a zprostředkování služeb ve vnitrostátní i mezinárodní dopravě,
· má znalosti z oblasti domácí i světové kultury a umění,
· jedná s partnery diplomaticky, zná zásady společenského protokolu,
· je schopen pracovat týmově, analyticky, při své práci využívá moderní informační technologie,
· zvládá práci na pozici středního managementu ve stravovacích a ubytovacích zařízeních, je vybaven znalostmi bezpečnosti a hygieny práce.
Profil absolventa odpovídá evropskému standardu v tomto oboru.
Možnosti uplatnění absolventa
Absolvent se může uplatnit v organizacích poskytující služby v cestovním ruchu při provádění průvodcovské činnosti, práci animátora kulturních, sportovních a společenských programů, průvodcovské činnosti specializované na příslušný region nebo kulturní památku.
Může pracovat v pozicích, např.:
Současně je připraven pro samostatné podnikání.
Absolvent je odborně kvalifikovaným pracovníkem terciární vzdělávací úrovně, který prakticky ovládá ucelené soubory znalostí a dovedností nutných k výkonu kvalifikovaných činností v oblasti služeb cestovního ruchu.
Absolvent získá potřebné vědomosti, dovednosti, postoje a návyky v rámci povinných, povinně volitelných a volitelných modulů. Poměr těchto modulů je vyvážen a určen požadavky trhu práce. S ohledem na rychlý rozvoj společnosti, především v oblasti cestovního ruchu a hotelnictví.
Absolvent oboru vzdělání se vyznačuje zejména následujícími kompetencemi:
Společná část:
· komunikuje ve třech světových jazycích, v prvním cizím jazyce ústně i písemně, ovládá odbornou terminologii,
· aktivně využívá znalost ekonomických pojmů a souvislostí, chápe příčiny a důsledky stavu a vývoje ekonomických jevů a procesů,
· má teoretické znalosti a vědomosti z mikroekonomie a makroekonomie, umí je použít v praxi při analýze ekonomické situace ČR,
· ovládá finanční účetnictví, umí vyhodnotit získané informace a využít je pro řízení,
· orientuje se v právním řádu a ustanoveních práva mezinárodního, obchodního, živnostenského, pracovního a rodinného,
· vytváří obecné závěry s využitím znalostí dalších ekonomických disciplín (účetnictví, marketing, management),
· využívá výpočetní techniku jako zdroje informací, a umí je zpracovávat, vyvozovat a závěry aplikovat v praxi,
· zná marketingové nástroje a umí je aplikovat v cestovním ruchu a hotelnictví,
· analyzuje daňový systém v České republice, umí vyhotovit daňové přiznání,
· ovládá zásady organizování na pracovišti, řízení kolektivu pracovníků a práci v týmu,
· má dostatečně rozvinuté obecné komunikativní schopnosti a je speciálně připraven na jednání s klientem, na zvládání zátěžových situací,
· je ztotožněn se základními principy kultury chování a jednání v cestovním ruchu, respektuje profesní etiku,
· orientuje se v hlavních směrech vývoje v cestovním ruchu a hotelnictví,
· umí koordinovat, při využití informačních systémů, efektivnost dopravy a volbu vhodných dopravních prostředků,
· získává geografické vědomosti použitelné pro cestovní ruch,
· je schopen využívat základní matematické znalosti a dovednosti při řízení ekonomických operací v cestovním ruchu a hotelnictví,
· je schopen zpracovávat informace do databází, katalogů, příruček a informačních letáků,
· dokáže pracovní činnosti zabezpečit tak, aby nenarušovaly životní prostředí a byly v souladu s trvale udržitelným rozvojem,
· chápe význam integrace ČR do evropských struktur,
· ověří si získané teoretické vědomosti a dovednosti v odborné praxi.
Zaměření - Hotelnictví:
· orientuje se v zásadách tržní ekonomiky, poznatky aplikuje v hotelnictví,
· aplikuje získané ekonomické vědomosti a poznatky ve specifické činnosti hotelového managementu a provozu,
· orientuje se ve způsobech prodeje hotelových služeb,
· ovládá rezervační systém a činnost recepce,
· dokáže vyhotovit smlouvy s obchodními partnery,
· využívá nástrojů public relations v hotelnictví.
Zaměření - Průvodcovství v cestovním ruchu:
· prokazuje odbornou způsobilost pro poskytování průvodcovských služeb delegáta,
· rozlišuje druhy dopravy, definuje je a hledá optimální řešení pro připravovaný zájezd,
· prokáže schopnost vytvořit zájezd a aplikovat ho v reálných podmínkách,
· vyřizuje tuzemskou i cizojazyčnou korespondenci,
· umí sestavit kalkulaci,
· demonstruje geografické znalosti světa,
· interpretuje dějiny kultury,
· využívá nástrojů public relations v cestovním ruchu.
Předpokládané vědomosti a dovednosti obecného charakteru postupně a promyšleně směřuje k tomu, aby po jeho ukončení absolvent:
· disponoval rozvinutými dovednostmi potřebnými pro sebereflexi a sebehodnocení, utvořil si adekvátní sebevědomí, měl pozitivní hodnotovou orientaci odpovídající demokratické společnosti,
· byl schopen si uvědomit svou národní a evropskou identitu, svá lidská práva, respektoval práva ostatních lidí, byl připraven k soužití s různými společenskými minoritami, nepodléhal xenofobii, rasismu a intoleranci,
· uvědomoval si význam kultury osobního projevu pro společenské a pracovní uplatnění, uplatňoval společenskou a řečovou etiketu,
· uměl získávat a podávat potřebné informace tak, aby byl schopen vyjadřovat se o odborné problematice výstižně a logicky,
· projevoval smysl pro čestnost, spolupráci a vzájemnou pomoc, byl ohleduplný k ostatním,
· mohl vést kolektiv pracovníků a byl schopen pracovat v týmu, který se pružně přizpůsobuje požadavkům klientů,
· byl motivován k dalšímu studiu cizích jazyků a aktivně si osvojoval nové poznatky potřebné pro kvalifikovaný výkon.
Absolvent je připraven pro činnost v soukromém ziskovém sektoru, státních neziskových institucích, zájmových organizacích, veřejném sektoru. Může založit a vést vlastní firmu. Uplatnění nachází v cestovních kancelářích a agenturách, hotelových, lázeňských a dopravních službách, v informačních centrech, regionálních sdruženích zabývajících se marketingem cestovního ruchu.
Absolvent najde uplatnění v celé sféře služeb zaměřených na průvodcovství a hotelnictví.
Zaměření - Hotelnictví:
o Samostatný pracovník pohostinství a hotelového provozu
o Vedoucí rezervačního oddělení
o Vedoucí recepce
o Odborný administrativní pracovník podnikatelské organizace
o Referent administrativy
o Vedoucí provozu velké organizace společného stravování (jídelny, menzy)
o Vedoucí stravovacího úseku
o Vedoucí ubytovacího úseku
o Vedoucí provozu velké restaurace
o Vedoucí pracovník v restauraci
o Vedoucí malého pohostinského, stravovacího zařízení
o Samostatný pracovník průzkumu reklamy
o Samostatný pracovník reklamy – koordinátor
o Samostatný pracovník reklamy pro nákup médií
o Samostatný pracovník reklamy pro plánování médií
o Samostatný pracovník reklamy pro péči o klienty
Zaměření - Průvodcovství v cestovním ruchu:
o Samostatný referent cestovního ruchu
o Odborný administrativní pracovník podnikatelské organizace
o Konzultant a organizátor zájezdů, cest
o Specialista, poradce cestovního ruchu
o Referent administrativy
o Provozní úředník cestovního ruchu
o Úředník tuzemských cestovních služeb
o Úředník tuzemských a zahraničních cestovních služeb
o Úředník cestovní kanceláře
o Samostatný pracovník průzkumu reklamy
o Samostatný pracovník reklamy – koordinátor
o Samostatný pracovník reklamy pro nákup médií
o Samostatný pracovník reklamy pro plánování médií
o Samostatný pracovník reklamy pro péči o klienty
Profil absolventa
Studující si osvojí zásady tržní ekonomiky, poznatky z makro a mikroekonomie, znalosti z oblasti ekonomiky v cestovním ruchu, seznámí se s daňovým systémem v České republice, naučí se vyhotovovat daňová přiznání, aplikovat zásady marketingu v podmínkách cestovního ruchu, využívat reklamu ve všech oblastech činnosti cestovního ruchu, vypracovávat projektové žádosti.
V oblasti průvodce cestovního ruchu poskytuje znalosti, dovednosti v oblasti světových dějin a dějin kultury v cestovním ruchu, výkladu průvodce a nabídky průvodcovských služeb, zajištění služeb cestovního ruchu, ústní a písemná komunikace při výkonu práce průvodce.
V oblasti animací poskytuje vzdělání pro tvorbu animačních programů pro aktivní, tvořivé a kultivované trávení volného času věkově odlišných skupin v různorodém prostředí. Student se naučí využívat prostředky zážitkového cestovního ruchu, výtvarné techniky a hudby při animačních programech, ovládat vybrané sportovní aktivity, netradiční formy pohybové aktivity a relaxační techniky, poskytovat první pomoc při zranění.
Profil absolventa
Vzdělávací program je zaměřen na teoretickou, odbornou a jazykovou přípravu odborných pracovníků pro střední a vyšší manažerské funkce a marketingovou činnost v oblasti služeb cestovního ruchu, destinačního managementu cestovního ruchu, jakož i pro vlastní podnikatelskou činnost.
Absolventi získají potřebné znalosti a dovednosti v oblasti makroekonomické, mikroekonomické a podnikové, v rovině regionální i mezinárodní tak, aby byli připraveni pro vykonávání manažerských funkcí v oblasti:
· cestovního ruchu
· hotelnictví, resp. lázeňství
· průvodcovství
a byli schopni samostatně vykonávat obchodně podnikatelské aktivity ve službách cestovního ruchu na základě těchto znalostí:
o orientace v právní úpravě v odvětví cestovního ruchu
o ovládání postupů směřujících k získání podnikatelského oprávnění a k založení a vzniku obchodních společností či živností
o plánování a tvorba podnikatelského záměru
o výroba a odbyt produktů cestovního ruchu
o komunikace nejméně dvěma světovými jazyky
o porozumění fungování finančního trhu, platebního styku a mezinárodního aspektu financí v souvislosti s členstvím ČR v Evropské unii
o porozumění kulturní minulosti v českých i cizích zemí
o znalost historie, dějin umění a geografie
o pojišťovací a zdravotní služby v cestovním ruchu
o směnárenská činnost a služby pasových a celních orgánů
o doprava a řízení dopravy
o znalost informačních systémů
a dokázali zajištovat další manažerské činnosti v podnicích služeb cestovního ruchu:
o stimulace a hodnocení pracovníků
o plánování a tvorba podnikatelského záměru
o aplikace rozhodovacích pravidel v oblasti finančního managementu
o organizování, koordinace a kontrol
o využívání marketingových nástrojů při řízení
o marketingový výzkum a využívaní jeho výsledků v manažerském rozhodování
o využívání informačních systémů a technologií pro podporu rozhodování.
Absolvent je připraven podle zvoleného zaměření oboru na hotelnictví nebo průvodcovství.
Po absolvování zaměření Hotelnictví student:
• má přehled o hlavních vývojových fázích české i světové kultury se zvláštním zaměřením na turisticky atraktivní údobí a lokality,
• dovede uplatnit získané geografické poznatky při praktické pracovní činnosti, dobře se orientuje v politické situaci zemí, s nimiž je udržován nejrozsáhlejší aktivní i pasivní cestovní ruch,
• zvládá základní zákonitosti psychologie a dovede je aplikovat na jednání se zákazníkem tuzemským i zahraničním,
• umí se kultivovaně vyjadřovat na jazykově i společensky správné úrovni,
• zvládá matematické optimalizační metody tak, aby je mohl uplatňovat při řešení ekonomické problematiky,
• ovládá 2 – 3 cizí jazyky na takové úrovni, aby je mohl pohotově a bezpečně používat při výkonu povolání i při běžné společenské komunikaci,
• si osvojil schopnost zaměřovat se na efektivnost pracoviště v podmínkách tržní ekonomiky, na marketingový přístup k ekonomické problematice na středním článku řízení,
• umí vést účetnictví podnikatelských subjektů a využívat účetních informací pro posuzování finanční situace podniku,
• ovládá prvky ovlivňování nabídky a poptávky a základní formy propagace v konkrétních podmínkách cestovního ruchu a ubytovacích a gastronomických služeb,
• je informován o základech podnikatelského práva,
• ovládá základní problematiku směnárenské činnosti, cenové kalkulace a srovnávání cen,
• má komplexní poznatky o nabídce služeb v cestovním ruchu a způsobech jejich zajišťování z praktického i právního hlediska,
• umí vypočítávat dopravní ceniny, je schopný se orientovat v jízdních a letových řádech našich i zahraničních společností, zná celní a devizový zákon, vyhlášku o cestovních dokladech a vízech a systém pojištění v cestovním ruchu,
• na rutinní úrovni zvládá technickoadministrativní činnosti související s výkonem manažerských funkcí v turistických službách,
• má celkový přehled o provozním zázemí, organizační struktuře a kategorizaci tuzemských i zahraničních hotelů a hotelových společností, ovládá řešení otázek materiálního a personálního zabezpečení, cenové tvorby i rezervačních a registračních systémů
Po absolvování zaměření Průvodcovství student:
• má přehled o hlavních vývojových fázích české i světové kultury se zvláštním zaměřením na turisticky atraktivní údobí a lokality,
• dovede uplatnit získané geografické poznatky při praktické pracovní činnosti, dobře se orientuje v politické situaci zemí, s nimiž je udržován nejrozsáhlejší aktivní i pasivní cestovní ruch,
• zvládá základní zákonitosti psychologie a dovede je aplikovat na jednání se zákazníkem tuzemským i zahraničním,
• umí se kultivovaně vyjadřovat na jazykově i společensky správné úrovni,
• zvládá matematické optimalizační metody tak, aby je mohl uplatňovat při řešení ekonomické problematiky,
• ovládá 2 – 3 cizí jazyky na takové úrovni, aby je mohl pohotově a bezpečně používat při výkonu povolání i při běžné společenské komunikaci,
• si osvojil schopnost zaměřovat se na efektivnost pracoviště v podmínkách tržní ekonomiky, na marketingový přístup k ekonomické problematice na středním článku řízení,
• umí vést účetnictví podnikatelských subjektů a využívat účetních informací pro posuzování finanční situace podniku,
• ovládá prvky ovlivňování nabídky a poptávky a základní formy propagace v konkrétních podmínkách cestovního ruchu a ubytovacích a gastronomických služeb,
• je informován o základech podnikatelského práva,
• ovládá základní problematiku směnárenské činnosti, cenové kalkulace a srovnávání cen,
• má komplexní poznatky o nabídce služeb v cestovním ruchu a způsobech jejich zajišťování z praktického i právního hlediska,
• umí vypočítávat dopravní ceniny, je schopný se orientovat v jízdních a letových řádech našich i zahraničních společností, zná celní a devizový zákon, vyhlášku o cestovních dokladech a vízech a systém pojištění v cestovním ruchu,
• na rutinní úrovni zvládá technickoadministrativní činnosti související s výkonem manažerských funkcí v turistických službách,
• v oboru průvodcovství má zevrubné znalosti o podstatě, řízení, organizaci a právních aspektech průvodcovské služby, dovede připravit, provést i likvidovat průvodcovské akce.
Možnosti uplatnění absolventa
Zaměření Hotelnictví
Absolvent je připravován pro pozice středního a vyššího managementu v zařízeních cestovního ruchu. Vzhledem k zaměření odborných modulů nalezne uplatnění v hotelových provozech na úsecích příjmu hosta, ubytování, stravování, v ekonomických a obchodních odděleních ubytovacích a stravovacích zařízení.
Činnosti, pro které je absolvent zaměření Hotelnictví připravován:
• řídící činnosti středního a vyššího managementu,
• provozní činnosti,
• marketingové činnosti,
• ekonomické a obchodní činnosti v hotelovém provozu,
• činnosti spojené s ústní a písemnou komunikaci v cizím jazyce,
• pracovní činnosti související s cestovním ruchem,
• organizace cateringových služeb.
Povolání a typové pozice pro zaměření Hotelnictví:
• vedoucí stravovacího úseku,
• vedoucí recepce,
• vedoucí výrobního střediska,
• vedoucí ubytovacího střediska,
• vedoucí rezervačního oddělení,
• vedoucí organizace kongresových služeb,
• vedoucí marketingového útvaru,
• samostatný podnikatel v oblasti cestovního ruchu.
Zaměření Průvodcovství
Absolvent je připravován pro pozice středního a vyššího managementu v zařízeních cestovního ruchu. S ohledem na zaměření Průvodcovství je hlavní uplatnění orientováno na oblast týkající se průvodcovské činnosti nejenom v domácím, ale s využitím jazykového zaměření výuky také v zahraničním cestovním ruchu. Dále absolventi nacházejí uplatnění v provozu cestovních kanceláří a agentur, v turistických informačních centrech, v zahraničních odděleních firem, u dopravních organizací nebo v oblasti státní správy.
Činnosti, pro které je absolvent zaměření Průvodcovství připravován:
• řídící činnosti středního a vyššího managementu,
• provozní činnosti,
• marketingové činnosti,
• činnosti spojené s provozem cestovní kanceláře,
• činnosti spojené s ústní a písemnou komunikaci v cizím jazyce,
• pracovní činnosti související s cestovním ruchem,
• animační činnosti.
Povolání a typové pozice pro zaměření Průvodcovství:
• vedoucí cestovní kanceláře,
• průvodce cestovního ruchu v České republice,
• regionální průvodce pro Prahu,
• animátor cestovního ruchu,
• vedoucí úseku prodeje dopravních cenin,
• stálý delegát při akcích PCR,
• vedoucí marketingového útvaru,
• samostatný podnikatel v oblasti cestovního ruchu.
Profil absolventa
Absolvent se uplatní v terciálním sektoru národního hospodářství, především v oblasti cestovního ruchu v rámci světové turistiky, zvláště pak v rámci Evropské unie. Pracovní činnosti, s nimiž se počítá, že absolvent bude ovládat:
• příprava, organizování, finanční a technické zajišťování tuzemských a zahraničních
• zájezdů,
• jednání s tuzemskými a zahraničními obchodními partnery a uzavírání kontraktů,
• kalkulace cen zájezdů a poskytovaných služeb,
• jednání s pojišťovnami, dopravci a dalšími subjekty,
• poskytování informací o zájezdech,
• prodej zájezdů a vyúčtovávání poskytovaných služeb,
• poradenská služba včetně vyřizování reklamací,
• vyřizování požadavků, stížností či reklamací zákazníků,
• prezentace činnosti organizace ve vztahu k veřejnosti,
• překládání nebo tlumočení běžných textů a hovorů, vedení odborného výkladu
v cizím jazyce.
Možnosti uplatnění absolventa
Absolvent najde uplatnění v:
Absolvent díky odborné praxi uskutečňované na základě smlouvy se zvolenými podniky získá praktické zkušenosti, osobní kontakty, rychleji se adaptuje v praxi a lépe se orientuje na trhu práce.
Profil absolventa
Absolvent získá potřebné vědomosti, dovednosti, postoje a návyky v rámci povinných, povinně volitelných a volitelných modulů. Poměr těchto modulů je vyvážen a určen požadavky trhu práce. S ohledem na rychlý rozvoj společnosti, především v oblasti cestovního ruchu a hotelnictví.
Absolvent je kvalifikovaně odborným pracovníkem terciární vzdělávací úrovně, který prakticky ovládá ucelené soubory znalostí a dovedností nutných k výkonu kvalifikovaných činností v oblasti služeb cestovního ruchu.
Možnosti uplatnění absolventa
Absolvent je připraven pro činnost v soukromém ziskovém sektoru, státních neziskových institucích, zájmových organizacích, veřejném sektoru. Může založit a vést vlastní firmu. Uplatnění nachází v cestovních kancelářích a agenturách, hotelových, lázeňských a dopravních službách, v informačních centrech, regionálních sdruženích zabývajících se marketingem cestovního ruchu.
Profil absolventa
Absolvent zná problematiku cestovního ruchu z pozice řídící i výkonné. Umí připravit, organizovat, finančně a technicky zajistit služby cestovního ruchu i jejich kombinace. Je připraven jednat s obchodními partnery domácími i zahraničními, uzavírat kontrakty. Ovládá kalkulace cen poskytovaných služeb, jejich nabídku i prodej. Je připraven poskytovat poradenské a informační služby včetně vyřizování reklamací.
Absolvent zná problematiku účetnictví, daní a navazujících činností, vyhotovuje daňová přiznání. Umí vést provozní pracovní evidenci. Orientuje se v zásadách tržní ekonomiky, v problematice bankovnictví a směnárenské činnosti. Je schopen prakticky využívat znalosti a dovednosti získané v oblasti, práva, managementu a marketingu.
Absolvent ovládá práci s výpočetní technikou, umí pracovat s rezervačními systémy. Je schopen komunikovat ve dvou cizích jazycích a to v profesní i soukromé rovině. Má geografické znalosti o významných destinacích cestovního ruchu v ČR, Evropě i ve světě, zná regionální specifika.
Absolvent je připraven pro práci v podnikatelských subjektech na úrovni nižšího nebo středního stupně řízení nebo pro samostatné podnikání. Kromě toho se absolvent může uplatnit také v orgánech státní správy a samosprávy.
Profil absolventa
Po ukončení studia absolvent zná:
• současný politický systém a umí se v něm orientovat
• systém právních norem a předpisů ve svém oboru
• kategorie z oboru psychologie a sociologie
• metody finanční kontroly v oblasti cestovního ruchu
• obecné a pro obor specifické zásady bezpečnosti práce, ochrany zdraví při práci, hygieny práce a dodržování požární prevence
• obecné a pro obor specifické zásady ochrany životního prostředí
• cizí jazyk a dovede jej používat v odborné i osobní komunikaci.
Po ukončení studia je absolvent schopen:
• číst s porozuměním (i s použitím slovníku) odbornou literaturu
• ústně komunikovat na odborné úrovni a používat odbornou terminologii svého oboru
• komunikovat v úředním styku
• sestavit odbornou zprávu s vyhodnocením výsledků
• využívat informačních a komunikačních technologií ke studiu jazyka
• vyhledat a orientovat se v základních právních předpisech
• aplikovat právní znalosti do své činnosti
• se orientovat na trhu práce
• komunikovat s úřadem práce a potencionálním zaměstnavatelem.
Po ukončení studia absolvent dovede:
• připojit a ovládat periferní zařízení počítače
• pracovat v počítačové síti
• pracovat s Internetem a elektronickou poštou
• pracovat s operačními systémy DOS a Windows
• používat textový editor a tabulkový kalkulátor
• využívat softwarové produkty pro řešení úkolů
• aplikovat matematické znalosti v oblasti statistiky
• pracovat se softwarem pro statistické vyhodnocování dat
• se orientovat v oblasti dějin kultury a znalosti umí využívat ve své profesi
• se orientovat ve struktuře cestovních kanceláří
• dát do souladu ekonomický rozvoj firmy a ochranu životního prostředí
• používat ekonomické znalosti pro budoucí podnikání
• řešit konfliktní situace
• se orientovat v technice služeb cestovního ruchu
• se orientovat v geografii cestovního ruchu a znalosti využívat ve své profesi
• aplikovat marketing v oblasti cestovního ruchu.