Přeskočit navigaci

Vzdělávací program: 65-43-N/01 Cestovní ruch


Obor vzdělání: 65-43-N/.. Cestovní ruch


Vzdělávací program má schváleno více škol. Vzdělávací základ je vždy stejný, programy se však mohou lišit zaměřením, předměty nebo jejich rozsahem aj.


Detailní informaci získáte porovnáním profilů absolventa těchto škol:

Vyšší odborná škola ekonomická a zdravotnická a Střední škola, Hybešova 53, Boskovice

Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné nám. 12, České Budějovice

GOODWILL - vyšší odborná škola, s. r. o., Prokopa Holého 400, Frýdek-Místek

Vyšší odborná škola s.r.o., Tajovského 2, Havířov

Obchodní akademie, Střední pedagogická škola, Vyšší odborná škola cestovního ruchu a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, s. r. o., SNP 170, Hradec Králové

Obchodní akademie, vyšší odborná škola cestovního ruchu a jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Bezručova 17, Karlovy Vary
Střední škola podnikatelská a Vyšší odborná škola, s.r.o., Tovačovského 337, Kroměříž

AHOL – Vyšší odborná škola o.p.s, Petruškova 4, Ostrava - Zábřeh

Vyšší odborná škola zdravotnická, managementu a veřejnosprávních studií, s. r. o., Ledecká 1365, Plzeň

Vyšší odborná škola - Vyšší obchodní podnikatelská škola s.r.o., Národní 58, Praha 1

Střední odborná škola specializační a Vyšší odborná škola ARITA, spol. s r. o., Školská 32, Praha 1

Vyšší odborná škola cestovního ruchu a mezinárodního obchodního styku spol. r. o., Ortenovo nám. 34, Praha 7 

PB – Vyšší odborná škola a Střední škola managementu, s. r. o., Nad Rokoskou 111/7, Praha 8

Vyšší odborná škola hotelnictví a turismu, o.p.s., Stromořadí 420, Uničov

Vyšší odborná škola a Střední škola, Bratislavská 2166, Varnsdorf




Profil absolventa


Vyšší odborná škola ekonomická a zdravotnická a Střední škola, Hybešova 53, Boskovice


Absolvent se vyznačuje zejména:


  • pochopením základních ekonomických pojmů a principů tržní ekonomiky s aplikací na služby v cestovním ruchu
  • přehledem geografického rozložení turistických atraktivit, provozu hlavních středisek a oblastí cestovního ruchu v tuzemsku i v zahraničí
  • znalostí dvou světových jazyků a jejich využívání jak v běžných komunikativních situacích, tak i v obchodně – podnikatelské praxi
  • dovedností získávat, zpracovávat a vyhodnocovat informace pomocí výpočetní techniky
  • znalostí základních právních norem a dovedností pracovat s nimi v praxi
  • praktickou aplikací poznatků z psychologie v sociální komunikaci a společenským vystupováním


Možnosti uplatnění absolventa


Absolvent s kvalitním ekonomickým, jazykovým a společenskovědním vzděláním najde uplatnění nejen v cestovním ruchu, ale i v dalších službách, v obchodně – podnikatelské praxi, případně i ve státní a veřejné správě především v pozicích:

 

  • pracovník cestovní kanceláře, cestovní agentury, turistického informačního centra
  • průvodce cestovního ruchu
  • provozovatel dalších služeb v cestovním ruchu i jiných oborech (např. kulturní agentury).



Profil absolventa


Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné nám. 12, České Budějovice


Cílem programu je připravit absolventa pro vyšší pozice řídících pracovníků v organizacích cestovního ruchu. Studium je koncipováno tak, že se mohou profilovat buď do pozic personálních manažerů anebo do pozic manažerů prodeje. V rámci těchto specializací se ještě mohou zaměřit buď na provoz cestovních kanceláří, anebo na provoz hotelů. Takto strukturované studium umožní tedy vyhovět osobním předpokladům jednotlivých studentů.


Kompetence v oblasti všeobecného vzdělání


Student:

  • komunikuje slovem i písmem minimálně ve dvou světových jazycích,
  • analyzuje psychologii klienta, obchodního partnera,
  • kategorizuje klienta, obchodního partnera a na základě toho volí metody a formy přístupu k němu,
  • definuje a vyhodnocuje geografický a kulturně historický potenciál destinace z hlediska využití pro cestovní ruch,
  • aplikuje kulturní, sportovní a další volnočasové aktivity při akcích domácího i zahraničního cestovního ruchu,
  • dodržuje předpisy BOZP,
  • aktivně využívá výpočetní techniku a audiovizuální techniku.


Kompetence v oblasti odborného vzdělání


Student:

  • analyzuje problémy firmy a na tomto základě prognózuje i operativně rozhoduje o dalším vývoji,
  • provádí výzkum trhu, analyzuje poznatky a z nich vyvozuje závěry pro marketingová opatření,
  • jedná se zahraničními obchodními partnery a navrhuje uzavírání kontraktů,
  • orientuje se v základních otázkách jednoduchého i podvojného účetnictví, účetních výkazů a daňových přiznání,
  • aplikuje znalosti právních předpisů v oblasti obchodního, pracovního, trestního práva, dále aplikuje znalosti zákona o živnostenském podnikání a zákona č.159/99 Sb. o cestovním ruchu,
  • aplikuje a realizuje techniku ubytovacích, stravovacích, dopravních a lázeňských služeb,
  • navrhuje trasy zájezdů, včetně jejich kalkulací,
  • vyhledává optimální dopravní spojení,
  • prakticky aplikuje znalosti informačních a rezervačních systémů,
  • sestavuje katalog zájezdů
  • vytváří podnikatelský záměr pro cestovní kancelář a cestovní agenturu, tento záměr prezentuje a obhájí,
  • aplikuje a synteticky uplatňuje teoretické znalosti během odborné praxe,
  • v týmu pracuje aktivně s absencí osobních zájmů.


Toto v průběhu studia se vytvářejí i kompetence přenositelného charakteru, které pak absolvent může uplatnit při výkonu různých pracovních činností jak v oboru, tak i při výkonu jiných povolání.  Jedná se o tyto kompetence, kdy student:

    • je schopen analyzovat problémy,
    • rozhoduje se pohotově,
    • řeší samostatně pracovní problémy,
    • v týmu pracuje aktivně,
    • umí nést odpovědnost za svá rozhodnutí i za výsledky práce svých spolupracovníků,
    • flexibilně přizpůsobuje svou práci požadavkům klientů,
    • je schopen etického podnikatelského jednání,
    • v zaměstnanecké pozici je loajální vůči zaměstnavateli,
    • osvojuje si aktivně nové poznatky potřebné pro kvalifikovaný výkon pracovní činnosti (je schopen celoživotního vzdělávání).


Profil absolventa


GOODWILL - vyšší odborná škola, s. r. o., Prokopa Holého 400, Frýdek-Místek


Absolvent je připraven pro pracovní pozice v cestovních kancelářích, v cestovních agenturách, v hotelových a lázeňských službách, v dopravních službách, v informačních centrech, v místních iniciativách zabývajících se cestovním ruchem a ve veřejné správě. Může založit a vést vlastní firmu. Je schopen zastávat všechny pracovní pozice ekonomického charakteru a pracovní pozice v oblasti organizace a propagace volného času na úrovni středního a vyššího managementu a taktéž samostatně podnikat v oblasti cestovního ruchu.


Absolvuje odbornou praxi v reálných podmínkách (v cestovních kancelářích, cestovních agenturách, informačních centrech, hotelích, lázeňských domech, v dopravních podnicích, v rekreačních střediscích, apod.) v celkové délce 16 týdnů, je schopen samostatně řešit problémy, pracovat v týmech, přizpůsobovat pružně práci požadavkům klientů, nést odpovědnost za svá rozhodnutí a uplatňovat loajalitu vůči zaměstnavateli.


Výsledky vzdělávání


Společná část - absolvent:

  • používá aktivně dva cizí jazyky, ovládá odbornou terminologii zaměřenou na cestovní ruch
  • orientuje se v právních normách České republiky, Evropské unie i mezinárodních, řeší jednoduché právní situace
  • využívá technické a programové vybavení výpočetní techniky, aplikuje uživatelské programy v praxi a výsledky jasně interpretuje
  • orientuje se v současných politických trendech, diskutuje o filozofických a politických otázkách, dokáže vyslovit svůj názor
  • demonstruje znalosti o oblastech České republiky
  • ovládá pravidla společenské etikety
  • ovládá verbální a neverbální komunikaci, asertivitu, dokáže přijímat kritiku
  • prokáže schopnost vytvořit zájezd a aplikovat ho v reálných podmínkách (stanovuje kalkulaci, vyřizuje korespondenci s tím související)
  • specifikuje činnosti v hotelovém provozu, (ubytovací a stravovací služby, recepce, marketing a management hotelu, ekonomika hotelu, apod.)
  • rozlišuje druhy dopravy, definuje je a aplikuje na vytvořeném zájezdu
  • prokazuje odbornou způsobilost pro poskytování průvodcovských služeb delegátů
  • interpretuje např. při průvodcovské činnosti dějiny kultury
  • chápe fungování bankovního systému, ovládá v praxi směnárenskou činnost a platební styk
  • analyzuje rozvahu, výsledovku a cash flow a provádí rozbory finančního řízení a plánování, využívá finanční analýzu na příkladech z praxe
  • řeší účetní případy v kontextu s cestovním ruchem, vypracování účetní závěrku
  • vyhotovuje písemnosti v souladu s platnou normou
  • aplikuje v praxi poznatky z oblasti managementu
  • provádí rozbor typologie klientů, specifikuje jejich chování, zvládá zátěžové situace
  • provádí rozbor jednání klientů při obchodním jednání, analyzuje ho, vytváří obecné závěry a navrhuje řešení.


Podnikání v cestovním ruchu - absolvent:

  • orientuje se v zásadách tržní ekonomiky, reprodukuje poznatky z makro a mikroekonomie
  • analyzuje daňový systém v České republice, vyhotovuje daňová přiznání
  • aplikuje zásady marketingu v podmínkách cestovního ruchu, využívá reklamu
  • aplikuje statistické zpracování dat na praktických příkladech s použitím výpočetní techniky
  • aplikuje poznatky z finanční matematiky ve všech oblastech činnosti cestovního ruchu (kalkulace, úrokování, směnárenská činnost)
  • vypracováním projektové žádosti demonstruje nabyté znalosti v praxi.


Animace v cestovním ruchu - absolvent:

  • prokazuje odbornou způsobilost při  tvorbě animačních programů pro aktivní, tvořivé a kultivované trávení volného času
  • využívá výtvarné techniky a hudby při animačních programech
  • ovládá vybrané sportovní aktivity
  • prakticky ovládá relaxační techniky
  • umí poskytnout 1. pomoc.


Možnosti uplatnění absolventa


Vzhledem ke skladbě a vyváženosti předmětů studovaného oboru se mohou absolventi uplatnit v celé sféře služeb cestovního ruchu. Absolventi jsou připraveni pro povolání:


  • v cestovních kancelářích  - manažeři cestovních kanceláří, odborní pracovníci marketingu a propagace, odborní pracovníci provozních a administrativních činností, průvodci, delegáti, animátoři
  • v cestovních agenturách – manažeři cestovních agentur, prodejci produktů jiných cestovních kanceláří i vlastních, průvodci, odborní pracovníci provozních a administrativních činností
  • v hotelových službách – manažeři hotelů a restaurací, pracovníci recepce, animátoři, odborní pracovníci zajišťující kongresovou turistiku, odborní pracovníci marketingu a propagace, odborní pracovníci provozních a administrativních činností
  • v lázeňských službách – manažeři lázeňských domů, pracovníci recepce, animátoři, odborní pracovníci zajišťující kongresovou turistiku, odborní pracovníci marketingu a propagace, odborní pracovníci provozních a administrativních činností
  • v dopravních službách – manažeři v dopravě a cestování, obsluhující personál v různých druzích dopravy, dispečeři zájezdové dopravy, odborní pracovníci marketingu a propagace, odborní pracovníci provozních a administrativních činností
  • v informačních centrech -  manažeři informačních center, průvodci, odborní pracovníci provozních a administrativních činností
  • v místních iniciativách zabývajících se cestovním ruchem – odborní pracovníci firem zabývajících se zajišťováním vstupenek na kulturní, sportovní a společenské akce, odborní pracovníci sportovních klubů zajišťující zahraniční a tuzemskou přepravu, odborní pracovníci marketingu a propagace, odborní pracovníci provozních a administrativních činností
  • ve veřejné správě v oblasti cestovního ruchu – obecní, městské a krajské úřady, ministerstva – odbory cestovního ruchu v pozicích referentů cestovního ruchu.


Profil absolventa


Vyšší odborná škola s.r.o., Tajovského 2, Havířov


Strukturu programu tvoří moduly povinné – standardní, povinně volitelné, které představují odborně profesní stránku učebního plánu, a volitelné, které dále profilují studenta podle jeho samostatného výběru. Po úspěšném ukončení vzdělávání bude absolvent mít následující znalosti, dovednosti a schopnosti v pozici samostatného pracovníka cestovního ruchu.


Absolvent umí:

·      řídit firmu;

·      samostatně se rozhodovat, nalézat optimální varianty řešení úkolů, pracovat v týmu, aktivně se podílet na organizaci a řízení činnosti v pracovní skupině, přijímat a plnit svěřené úkoly;

·      komunikovat nejméně ve dvou cizích jazycích, ovládat odbornou terminologii, využívat cizí jazyky pro potřeby dalšího vzdělávání;

·      soustavně sledovat vývojové trendy v oboru u nás i v zahraničí a získané poznatky využívat ve své práci;

·      využívat prostředky informačních a komunikačních technologií a efektivně pracovat s informacemi;

·      připravovat, organizovat a finančně a technicky zajišťovat tuzemské a zahraniční zájezdy;

·      zajišťovat a provádět animační programy;

·      provádět kalkulaci cen zájezdů a poskytovaných služeb, prodávat zájezdy a poskytovat poradenské služby;

·      vykonávat a organizovat odborné činnosti služeb cestovního ruchu;

·      využít marketingový mix služeb k prezentaci a ovládat techniku animace;

·      vykonávat obchodně-podnikatelské aktivity ve službách cestovního ruchu;

·      usilovat o nejvyšší kvalitu své práce, výrobků nebo služeb;

·      využívat ekonomických informací k řízení jednotlivých úseků služeb cestovního ruchu, osvojovat si aktivně nové poznatky.

·      samostatně se rozhodovat;

·      motivovat a řídit kolektiv;

·      aktivně komunikovat ve dvou světových jazycích se zákazníkem i v běžných životních situacích;

·      přizpůsobovat svou práci pružně požadavkům klientů;

·      aktivně si osvojovat nové poznatky potřebné pro kvalifikovaný výkon pracovní činnosti (umí se učit, pracovat s informacemi);

·      analyzovat daňový systém v ČR;

·      využívat databáze, zpracovávat pomocí IT přehledy a statistické údaje;

·      analyzovat rozhodování základních ekonomických subjektů;

·      orientovat se v makroekonomické politice a ve vybraných problémech soudobé světové ekonomiky;

·      uplatnit ekonomické principy a marketingové zásady ve službách;

·      používat účetní informace pro rozhodování ve firmě;

·      orientovat se v účetních systémech a vyhodnotit získané údaje;

·      specifikovat jednotlivé manažerské funkce: plánování marketingové strategie CK na základě analytických metod, organizování marketingových činností v CK- tvorba produktů a následná cenotvorba, propagace a distribuce produktu, zajištění administrativního chodu CK, využití informačních systémů, zajištění jednotlivých služeb pro přípravu produktů u dodavatelů – kontraktační jednání; řízení jednotlivých činností a zaměstnanců CK; kontrola efektivnosti prováděných činností v CK v návaznosti na stanovenou marketingovou strategii;

·      provést marketingový průzkum s využitím vhodných metod a následně interpretovat získané výsledky;

·      analyzovat strukturu ubytovacího zařízení;

·      definovat a charakterizovat lázeňsko-léčebné služby;

·      orientovat se v různých typech volnočasových programů pro jednotlivé věkové skupiny;

·      orientovat se v současných zdravotních problémech populace;

·      nabízet a poskytovat služby v odbytových střediscích;

·      orientovat se v základních a aplikovaných disciplínách psychologie a psychologických metodách: pozorování, rozhovor, psychologie koupě, prodeje a obchodu, orientovat se v základních typologiích hostů a klientů, používat psychologické metody v manažerské činnosti i při řešení konfliktních situací;

·      samostatně pracovat se základními právními předpisy;

·      posoudit náležitosti jednotlivých smluvních typů.


Absolvent má:

·      osvojenou dovednost kultivovaného písemného vyjadřování v hotelové a obchodní korespondenci, i na úrovni osobního společenského styku;

·      základní znalost země vědních reálií příslušné jazykové oblasti, zejména obecně geografické údaje a údaje o cestovním ruchu;

·      rozšířenou znalost regionální geografie světa, kontinentů, Evropy, zemí Evropské unie a České republiky;

·      znalosti o typických znacích příslušných národních gastronomií;

·      základní vědomosti a dovednosti ze směnárenských a dalších služeb v peněžním styku;

·      osvojeny základní pojmy a kategorie tržní ekonomiky;

·      přehled o metodách řízení podniku;

·      osvojeny principy fungování českého právního řádu;

·      osvojeno právní vědomí ve vztahu k oboru;

·      přehled o úrovni služeb v zahraničí, o celosvětových trendech v oblasti hotelnictví, veřejného stravování, cestovního ruchu, ve volnočasových aktivitách.


Absolvent ovládá:

·      základy psychologie a pravidla společenského chování a jejich aplikaci v oboru;

·      základní dovednosti marketingu;

·      soustavu daní v České republice;

·      zásady daňové politiky a cenové tvorby s jejich využitím v praxi;

·      zásady podnikového managementu a psychologie styku s veřejností i jejich aplikaci v podnikové praxi;

·      zásady etického jednání manažera a firemní kultury;

·      dovednosti a návyky potřebné při výpočtech finančního charakteru;

·      zásady zdravé racionální stravy;

·      pravidla servisu pokrmů a nápojů.


Absolvent je schopen:

·      samostatně zabezpečovat odbornou správní a ekonomickou agendu;

·      provádět ekonomické rozbory, volbu optimální varianty řešení, navrhovat účinná ekonomická a organizační opatření;

·      připravovat podklady pro obchodní jednání;

·      získávat, analyzovat a využívat informace získané z webových zdrojů, ze zdrojů EU, OSN, UNESCO, ČSÚ potřebné pro svou činnost;

·      využívat ekonomických informací k obchodně podnikatelské činnosti;

·      využívat prostředků výpočetní techniky, jejich programového vybavení, běžných kancelářských strojů, reprografické a telekomunikační techniky;

·      klasifikovat a řešit informační projekty;

·      navrhnout využití hardwarových prostředků a možnosti softwarových produktů v návaznosti na potřeby oboru;

·      sestavit účetní závěrku a vyhotovit daňové přiznání;

·      sestavit různé druhy menu pro slavnostní příležitost s využitím gastronomických pravidel;

·      využívat nástroje marketingového mixu;

·      charakterizovat druhy a formy cestovního ruchu;

·      interpretovat legislativu související s cestovním ruchem;

·      řídit firmu.


Profil absolventa


Obchodní akademie, Střední pedagogická škola, Vyšší odborná škola cestovního ruchu a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, s. r. o., SNP 170, Hradec Králové


Po splnění všech požadavků vzdělávacího programu, vypracování a obhajobě absolventské práce a složení absolutoria získává absolvent označení „diplomovaný specialista“ zkráceně „DiS.“.


Absolvent:


  • aktivně používá v ústní i písemné formě dva světové jazyky včetně odborné terminologie z oblasti cestovního ruchu
  • v prvním cizím jazyce, kterým je povinně anglický jazyk, komunikuje také běžně v obchodním písemném styku a má dále základní přehled o kulturním a literárním dění v anglicky mluvících zemích
  • orientuje se v ekonomických pojmech, rozumí ekonomickým jevům a procesům na mikro i makro úrovni, a to včetně základů účetnictví
  • ovládá teoreticky i prakticky teorii a techniku cestovního ruchu
  • využívá získané vědomosti a dovednosti z ekonomických předmětů v praxi, chápe podstatu, principy a nástroje marketingu a managementu v tržní ekonomice, dokáže je aplikovat v cestovním ruchu
  • má položeny základy psychologie
  • ovládá metodiku práce průvodce v souladu s evropským i českým standardem
  • umí vhodně komunikovat a prezentovat se, kulturně se chová a jedná s lidmi, je šetrný
  • k životnímu prostředí
  • dokáže efektivně pracovat, a to jak samostatně, tak v týmu, spolupracuje s tuzemskými i  zahraničními partnery
  • uplatňuje zásady profesní etiky
  • umí řešit zátěžové situace a zná řešení typických krizových situací v oblasti cestovního ruchu
  • dbá na bezpečnost práce, požární ochranu a ochranu zdraví
  • umí poskytnout první pomoc
  • pracuje s informacemi -  umí je vyhledávat, shromažďovat, třídit, vyhodnocovat, zpracovávat a poskytovat a prezentovat klientům v odpovídajícím obsahu, rozsahu i formě, např. v podobě nejrůznějších produktů pro cestovní ruch
  • používá moderní informační technologie a aplikační software běžný v cestovním ruchu
  • má přehled o právním řádu ČR a vybraných právních odvětvích ze skupiny práva veřejného
  • a soukromého, a to z pohledu řadového občana, zaměstnance i podnikatele, na základní úrovni se orientuje se v právu EU
  • má široký přehled o kultuře, umění, přírodním dědictví a geografii pro potřeby cestovního ruchu, jakož i o památkách UNESCO v ČR
  • má zkušenosti z odborné praxe.


Možnosti uplatnění absolventa


Absolvent zaměření samostatný pracovník cestovní kanceláře aplikuje získané vědomosti a dovednosti do specifické činnosti provozu cestovní kanceláře a dalších subjektů CR.


Absolvent zaměření průvodce cestovního ruchu aplikuje získané vědomosti a dovednosti do specifické oblasti, kterou je průvodcovství a činnosti s ním oborově související.



Profil absolventa


Obchodní akademie, vyšší odborná škola cestovního ruchu a jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Bezručova 17, Karlovy Vary

Student získá:


·      kompetence nezbytné pro budoucí profesní uplatnění v oblasti cestovního ruchu,

·      znalosti, dovednosti a postoje zaměřené na komplexnost pojetí služeb cestovního ruchu, praktické dovednosti organizování a zajišťování těchto služeb, dovednosti a schopnosti stanovení a realizace cílů rozvoje a řízení podniků cestovního ruchu a stylů vedení pracovníků,

·      dovednosti aplikovat poznatky o ekonomických jevech na daňový systém, využívat účetní údaje k ekonomickému hodnocení a účinné kontrole činnosti podniku cestovního ruchu,

·      studiem předmětu právo také právní vědomí, schopnost orientovat se v právních předpisech a aplikovat právní normy na činnosti podniků cestovního ruchu zejména v oblasti smluvních a  personálních vztahů,

·      odborné dovednosti užívání informačních technologií při zajišťování služeb cestovního ruchu a při řízení těchto podniků,

·      kompetence potřebné pro využívání rezervačních a informačních systémů, specializovaného softwaru pro trasování, e-marketingu v hotelovém provozu, znalosti základů práce s databázemi a grafickými programy včetně využívání internetu pro práci v cestovním ruchu,  

·      studiem předmětu aplikovaná psychologie i dovednosti úspěšného vedení jednání s obchodním partnerem a klientem v cestovním ruchu včetně kompetencí v oblasti společenské etikety.


Profil absolventa


Střední škola podnikatelská a Vyšší odborná škola, s.r.o., Tovačovského 337, Kroměříž


Absolventi jsou vybaveni potřebnými kompetencemi pro zabezpečení komplexního provozu cestovní kanceláře nebo cestovní agentury jak po stránce odborné, tak po stránce ekonomické. Dále pro výkon profesí a funkcí v organizacích a institucích zaměřených na oblast cestovního ruchu, ve státní správě a samosprávě, v obchodních společnostech nebo neziskových organizacích. Podstatou a cílem vzdělávacího programu je příprava absolventů vybavených  kompetencemi z oblasti cestovního ruchu, kteří se v tomto segmentu orientují a jsou schopni poskytovat profesionální služby. Vzdělávací program je koncipován jako mezioborový, propojující disciplíny oblastí cestovního ruchu, ekonomiky, cizích jazyků a práva v rozsahu nezbytně nutném pro výkon povolání. V rámci odborných předmětů získali absolventi znalosti a dovednosti z problematiky cestovního ruchu, např. práce průvodce a animace, služby v cestovním ruchu, doprava a informační systémy aj., ale také z ekonomie, účetnictví, managementu, marketingu, práva, bankovnictví, pojišťovnictví, které jsou do vzdělávacího programu zařazeny kvůli přehledu absolventa o provozu cestovní kanceláře nebo agentury s možností samostatného podnikání a rozšiřují možnost jejich uplatnění i mimo oblast cestovního ruchu.


Absolvent je vzdělaný pracovník se všeobecným a odborným vzděláním požadovaným pro střední a vyšší management. Je prakticky orientovaný, schopný samostatného rozhodování, vedený k samostatné i týmové práci, k improvizaci, svědomitosti a odpovědnosti za svá rozhodnutí. K charakteristickým schopnostem a vlastnostem absolventa patří vztah ke zvolenému oboru a práci, poctivost, svědomitost a odpovědnost, estetické cítění, kultivovaný projev a kultura odívání, schopnost rozhodovat, improvizovat a přijímat rizika.


Absolvent oboru:


·      umí řešit konkrétní praktické situace v oblasti cestovního ruchu,

·      je schopen využít reálií a jazykových schopností v konkrétních turistických destinacích,

·      ovládá základní obchodní a ekonomické činnosti v podmínkách cestovního ruchu (marketing, management, účetnictví),

·      orientuje se v problematice mezinárodního práva v oblasti cestovního ruchu,

·      je připraven na provádění směnárenských činností a zprostředkování služeb ve vnitrostátní i mezinárodní dopravě,

·      má znalosti z oblasti domácí i světové kultury a umění,

·      jedná s partnery diplomaticky, zná zásady společenského protokolu,

·      je schopen pracovat týmově, analyticky, při své práci využívá moderní informační technologie,

·      zvládá práci na pozici středního managementu ve stravovacích a ubytovacích zařízeních, je vybaven znalostmi bezpečnosti a hygieny práce.


Profil absolventa odpovídá evropskému standardu v tomto oboru.


Možnosti uplatnění absolventa


Absolvent se může uplatnit v organizacích poskytující služby v cestovním ruchu při provádění průvodcovské činnosti, práci animátora kulturních, sportovních a společenských programů, průvodcovské činnosti specializované na příslušný region nebo kulturní památku.


Může pracovat v pozicích, např.:

  • vedoucí pracovník turistického informačního centra,
  • odborný pracovník vztahů k veřejnosti,
  • samostatný pracovník cestovní kanceláře,
  • samostatný pracovník samosprávy pro cestovní ruch,
  • vedoucí rezervačního oddělení,
  • samostatný pracovník pohostinství a hotelového provozu,
  • referent, manažer, vedoucí obchodního útvaru, vedoucí kanceláře, asistent ředitele apod.

Současně je připraven pro samostatné podnikání.


Profil absolventa


AHOL – Vyšší odborná škola o.p.s, Petruškova 4, Ostrava - Zábřeh


Absolvent je odborně kvalifikovaným pracovníkem terciární vzdělávací úrovně, který prakticky ovládá ucelené soubory znalostí a dovedností nutných k výkonu kvalifikovaných činností v oblasti služeb cestovního ruchu.


Absolvent získá potřebné vědomosti, dovednosti, postoje a návyky v rámci povinných, povinně volitelných a volitelných modulů. Poměr těchto modulů je vyvážen a určen požadavky trhu práce. S ohledem na rychlý rozvoj společnosti, především v oblasti cestovního ruchu a hotelnictví.

Absolvent oboru vzdělání se vyznačuje zejména následujícími kompetencemi:

Společná část:


·      komunikuje ve třech světových jazycích, v prvním cizím jazyce ústně i písemně, ovládá odbornou terminologii,

·      aktivně využívá znalost ekonomických pojmů a souvislostí, chápe příčiny a důsledky stavu a vývoje ekonomických jevů a procesů,

·      má teoretické znalosti a vědomosti z mikroekonomie a makroekonomie, umí je použít v praxi při analýze ekonomické situace ČR,

·      ovládá finanční účetnictví, umí vyhodnotit získané informace a využít je pro řízení,

·      orientuje se v právním řádu a ustanoveních práva mezinárodního, obchodního, živnostenského, pracovního a rodinného,

·      vytváří obecné závěry s využitím znalostí dalších ekonomických disciplín (účetnictví, marketing, management),

·      využívá výpočetní techniku jako zdroje informací, a umí je zpracovávat, vyvozovat a závěry aplikovat v praxi,

·      zná marketingové nástroje a umí je aplikovat v cestovním ruchu a hotelnictví,

·      analyzuje daňový systém v České republice, umí vyhotovit daňové přiznání,

·      ovládá zásady organizování na pracovišti, řízení kolektivu pracovníků a práci v týmu,

·      má dostatečně rozvinuté obecné komunikativní schopnosti a je speciálně připraven na jednání s klientem, na zvládání zátěžových situací,

·      je ztotožněn se základními principy kultury chování a jednání v cestovním ruchu, respektuje profesní etiku,

·      orientuje se v hlavních směrech vývoje v cestovním ruchu a hotelnictví,

·      umí koordinovat, při využití informačních systémů, efektivnost dopravy a volbu vhodných dopravních prostředků,

·      získává geografické vědomosti použitelné pro cestovní ruch,

·      je schopen využívat základní matematické znalosti a dovednosti při řízení ekonomických operací v cestovním ruchu a hotelnictví,

·      je schopen zpracovávat informace do databází, katalogů, příruček a informačních letáků,

·      dokáže pracovní činnosti zabezpečit tak, aby nenarušovaly životní prostředí a byly v souladu s trvale udržitelným rozvojem,

·      chápe význam integrace ČR do evropských struktur,

·      ověří si získané teoretické vědomosti a dovednosti v odborné praxi.


Zaměření - Hotelnictví:


·      orientuje se v zásadách tržní ekonomiky, poznatky aplikuje v hotelnictví,

·      aplikuje získané ekonomické vědomosti a poznatky ve specifické činnosti hotelového managementu a provozu,

·      orientuje se ve způsobech prodeje hotelových služeb,

·      ovládá rezervační systém a činnost recepce,

·      dokáže vyhotovit smlouvy s obchodními partnery,

·      využívá nástrojů public relations v hotelnictví.


Zaměření - Průvodcovství v cestovním ruchu:


·      prokazuje odbornou způsobilost pro poskytování průvodcovských služeb delegáta,

·      rozlišuje druhy dopravy, definuje je a hledá optimální řešení pro připravovaný zájezd,

·      prokáže schopnost vytvořit zájezd a aplikovat ho v reálných podmínkách,

·      vyřizuje tuzemskou i cizojazyčnou korespondenci,

·      umí sestavit kalkulaci,

·      demonstruje geografické znalosti světa,

·      interpretuje dějiny kultury,

·      využívá nástrojů public relations v cestovním ruchu.


Předpokládané vědomosti a dovednosti obecného charakteru postupně a promyšleně směřuje k tomu, aby po jeho ukončení absolvent:


·      disponoval rozvinutými dovednostmi potřebnými pro sebereflexi a sebehodnocení, utvořil si adekvátní sebevědomí, měl pozitivní hodnotovou orientaci odpovídající demokratické společnosti,

·      byl schopen si uvědomit svou národní a evropskou identitu, svá lidská práva, respektoval práva ostatních lidí, byl připraven k soužití s různými společenskými minoritami, nepodléhal xenofobii, rasismu a intoleranci,

·      uvědomoval si význam kultury osobního projevu pro společenské a pracovní uplatnění, uplatňoval společenskou a řečovou etiketu,

·      uměl získávat a podávat potřebné informace tak, aby byl schopen vyjadřovat se o odborné problematice výstižně a logicky,

·      projevoval smysl pro čestnost, spolupráci a vzájemnou pomoc, byl ohleduplný k ostatním,

·      mohl vést kolektiv pracovníků a byl schopen pracovat v týmu, který se pružně přizpůsobuje požadavkům klientů,

·      byl motivován k dalšímu studiu cizích jazyků a aktivně si osvojoval nové poznatky potřebné pro kvalifikovaný výkon.

 

Možnosti uplatnění absolventa

Absolvent je připraven pro činnost v soukromém ziskovém sektoru, státních neziskových institucích, zájmových organizacích, veřejném sektoru. Může založit a vést vlastní firmu. Uplatnění nachází v cestovních kancelářích a agenturách, hotelových, lázeňských a dopravních službách, v informačních centrech, regionálních sdruženích zabývajících se marketingem cestovního ruchu.


Absolvent najde uplatnění v celé sféře služeb zaměřených na průvodcovství a hotelnictví.


Zaměření - Hotelnictví:


o    Samostatný pracovník pohostinství a hotelového provozu

o    Vedoucí rezervačního oddělení

o    Vedoucí recepce

o    Odborný administrativní pracovník podnikatelské organizace

o    Referent administrativy

o    Vedoucí provozu velké organizace společného stravování (jídelny, menzy)

o    Vedoucí stravovacího úseku

o    Vedoucí ubytovacího úseku

o    Vedoucí provozu velké restaurace

o    Vedoucí pracovník v restauraci

o    Vedoucí malého pohostinského, stravovacího zařízení

o    Samostatný pracovník průzkumu reklamy

o    Samostatný pracovník reklamy – koordinátor

o    Samostatný pracovník reklamy pro nákup médií

o    Samostatný pracovník reklamy pro plánování médií

o    Samostatný pracovník reklamy pro péči o klienty


Zaměření - Průvodcovství v cestovním ruchu:


o    Samostatný referent cestovního ruchu

o    Odborný administrativní pracovník podnikatelské organizace

o    Konzultant a organizátor zájezdů, cest

o    Specialista, poradce cestovního ruchu

o    Referent administrativy

o    Provozní úředník cestovního ruchu

o    Úředník tuzemských cestovních služeb

o    Úředník tuzemských a zahraničních cestovních služeb

o    Úředník cestovní kanceláře

o    Samostatný pracovník průzkumu reklamy

o    Samostatný pracovník reklamy – koordinátor

o    Samostatný pracovník reklamy pro nákup médií

o    Samostatný pracovník reklamy pro plánování médií

o    Samostatný pracovník reklamy pro péči o klienty



Profil absolventa


Vyšší odborná škola zdravotnická, managementu a veřejnosprávních studií, s. r. o., Ledecká 1365, Plzeň

Studující si osvojí zásady tržní ekonomiky, poznatky z makro a mikroekonomie, znalosti z oblasti ekonomiky v cestovním ruchu, seznámí se s daňovým systémem v České republice, naučí se vyhotovovat daňová přiznání, aplikovat zásady marketingu v podmínkách cestovního ruchu, využívat reklamu ve všech oblastech činnosti cestovního ruchu, vypracovávat projektové žádosti.

V oblasti průvodce cestovního ruchu poskytuje znalosti, dovednosti v oblasti  světových dějin a dějin kultury v cestovním ruchu, výkladu průvodce a nabídky průvodcovských služeb, zajištění služeb cestovního ruchu, ústní a písemná komunikace při výkonu práce průvodce.

V oblasti animací poskytuje vzdělání pro tvorbu animačních programů pro aktivní, tvořivé a kultivované trávení volného času věkově odlišných skupin v různorodém prostředí. Student se naučí využívat prostředky zážitkového cestovního ruchu, výtvarné techniky a hudby při animačních programech, ovládat vybrané sportovní aktivity, netradiční formy pohybové aktivity a relaxační techniky, poskytovat první pomoc při zranění.

Profil absolventa

Vyšší odborná škola – Vyšší obchodní podnikatelská škola s.r.o., Národní 58, Praha 1


Vzdělávací program je zaměřen na teoretickou, odbornou a jazykovou přípravu odborných pracovníků pro střední a vyšší manažerské funkce a marketingovou činnost v oblasti služeb cestovního ruchu, destinačního managementu cestovního ruchu, jakož i pro vlastní podnikatelskou činnost.


Absolventi získají potřebné znalosti a dovednosti v oblasti makroekonomické, mikroekonomické a podnikové, v rovině regionální i mezinárodní tak, aby byli připraveni pro vykonávání manažerských funkcí v oblasti:


·      cestovního ruchu

·      hotelnictví, resp. lázeňství

·      průvodcovství


a byli schopni samostatně vykonávat obchodně podnikatelské aktivity ve službách cestovního ruchu na základě těchto znalostí:

o    orientace v právní úpravě v odvětví cestovního ruchu

o    ovládání postupů směřujících k získání podnikatelského oprávnění a k založení a vzniku obchodních společností či živností

o    plánování a tvorba podnikatelského záměru

o    výroba a odbyt produktů cestovního ruchu

o    komunikace nejméně dvěma světovými jazyky

o    porozumění fungování finančního trhu, platebního styku a mezinárodního aspektu financí v souvislosti s členstvím ČR v Evropské unii

o    porozumění kulturní minulosti v českých i cizích zemí

o    znalost historie, dějin umění a geografie

o    pojišťovací a zdravotní služby v cestovním ruchu

o    směnárenská činnost a služby pasových a celních orgánů

o    doprava a řízení dopravy

o    znalost informačních systémů


a dokázali zajištovat další manažerské činnosti v podnicích služeb cestovního ruchu:

o    stimulace a hodnocení pracovníků

o    plánování a tvorba podnikatelského záměru

o    aplikace rozhodovacích pravidel v oblasti finančního managementu

o    organizování, koordinace a kontrol

o    využívání marketingových nástrojů při řízení

o    marketingový výzkum a využívaní jeho výsledků v manažerském rozhodování

o    využívání informačních systémů a technologií pro podporu rozhodování.



Profil absolventa


Střední odborná škola specializační a Vyšší odborná škola ARITA, spol. s r. o., Školská 32, Praha 1


Absolvent je připraven podle zvoleného zaměření oboru na hotelnictví nebo průvodcovství.

Po absolvování zaměření Hotelnictví student:

   má přehled o hlavních vývojových fázích české i světové kultury se zvláštním zaměřením na turisticky atraktivní údobí a lokality,

   dovede uplatnit získané geografické poznatky při praktické pracovní činnosti, dobře se orientuje v politické situaci zemí, s nimiž je udržován nejrozsáhlejší aktivní i pasivní cestovní ruch,

   zvládá základní zákonitosti psychologie a dovede je aplikovat na jednání se zákazníkem tuzemským i zahraničním,

   umí se kultivovaně vyjadřovat na jazykově i společensky správné úrovni,

   zvládá matematické optimalizační metody tak, aby je mohl uplatňovat při řešení ekonomické problematiky,

   ovládá 2 – 3 cizí jazyky na takové úrovni, aby je mohl pohotově a bezpečně používat při výkonu povolání i při běžné společenské komunikaci,

   si osvojil schopnost zaměřovat se na efektivnost pracoviště v podmínkách tržní ekonomiky, na marketingový přístup k ekonomické problematice na středním článku řízení,

   umí vést účetnictví podnikatelských subjektů a využívat účetních informací pro posuzování finanční situace podniku,

   ovládá prvky ovlivňování nabídky a poptávky a základní formy propagace v konkrétních podmínkách cestovního ruchu a ubytovacích a gastronomických služeb,

   je informován o základech podnikatelského práva,

   ovládá základní problematiku směnárenské činnosti, cenové kalkulace a srovnávání cen,

   má komplexní poznatky o nabídce služeb v cestovním ruchu a způsobech jejich zajišťování z praktického i právního hlediska,

   umí vypočítávat dopravní ceniny, je schopný se orientovat v jízdních a letových řádech našich i zahraničních společností, zná celní a devizový zákon, vyhlášku o cestovních dokladech a vízech a systém pojištění v cestovním ruchu,

   na rutinní úrovni zvládá technickoadministrativní činnosti související s výkonem manažerských funkcí v turistických službách,

   má celkový přehled o provozním zázemí, organizační struktuře a kategorizaci tuzemských i zahraničních hotelů a hotelových společností, ovládá řešení otázek materiálního a personálního zabezpečení, cenové tvorby i rezervačních a registračních systémů


Po absolvování zaměření Průvodcovství student:


   má přehled o hlavních vývojových fázích české i světové kultury se zvláštním zaměřením na turisticky atraktivní údobí a lokality,

   dovede uplatnit získané geografické poznatky při praktické pracovní činnosti, dobře se orientuje v politické situaci zemí, s nimiž je udržován nejrozsáhlejší aktivní i pasivní cestovní ruch,

   zvládá základní zákonitosti psychologie a dovede je aplikovat na jednání se zákazníkem tuzemským i zahraničním,

   umí se kultivovaně vyjadřovat na jazykově i společensky správné úrovni,

   zvládá matematické optimalizační metody tak, aby je mohl uplatňovat při řešení ekonomické problematiky,

   ovládá 2 – 3 cizí jazyky na takové úrovni, aby je mohl pohotově a bezpečně používat při výkonu povolání i při běžné společenské komunikaci,

   si osvojil schopnost zaměřovat se na efektivnost pracoviště v podmínkách tržní ekonomiky, na marketingový přístup k ekonomické problematice na středním článku řízení,

   umí vést účetnictví podnikatelských subjektů a využívat účetních informací pro posuzování finanční situace podniku,

   ovládá prvky ovlivňování nabídky a poptávky a základní formy propagace v konkrétních podmínkách cestovního ruchu a ubytovacích a gastronomických služeb,

   je informován o základech podnikatelského práva,

   ovládá základní problematiku směnárenské činnosti, cenové kalkulace a srovnávání cen,

   má komplexní poznatky o nabídce služeb v cestovním ruchu a způsobech jejich zajišťování z praktického i právního hlediska,

   umí vypočítávat dopravní ceniny, je schopný se orientovat v jízdních a letových řádech našich i zahraničních společností, zná celní a devizový zákon, vyhlášku o cestovních dokladech a vízech a systém pojištění v cestovním ruchu,

   na rutinní úrovni zvládá technickoadministrativní činnosti související s výkonem manažerských funkcí v turistických službách,

   v oboru průvodcovství má zevrubné znalosti o podstatě, řízení, organizaci a právních aspektech průvodcovské služby, dovede připravit, provést i likvidovat průvodcovské akce.


Možnosti uplatnění absolventa


Zaměření Hotelnictví


Absolvent je připravován pro pozice středního a vyššího managementu v zařízeních cestovního ruchu. Vzhledem k zaměření odborných modulů nalezne uplatnění v hotelových provozech na úsecích příjmu hosta, ubytování, stravování, v ekonomických a obchodních odděleních ubytovacích a stravovacích zařízení.


Činnosti, pro které je absolvent zaměření Hotelnictví připravován:


   řídící činnosti středního a vyššího managementu,

   provozní činnosti,

   marketingové činnosti,

   ekonomické a obchodní činnosti v hotelovém provozu,

   činnosti spojené s ústní a písemnou komunikaci v cizím jazyce,

   pracovní činnosti související s cestovním ruchem,

   organizace cateringových služeb.


Povolání a typové pozice pro zaměření Hotelnictví:


   vedoucí stravovacího úseku,

   vedoucí recepce,

   vedoucí výrobního střediska,

   vedoucí ubytovacího střediska,

   vedoucí rezervačního oddělení,

   vedoucí organizace kongresových služeb,

   vedoucí marketingového útvaru,

   samostatný podnikatel v oblasti cestovního ruchu.



Zaměření Průvodcovství


Absolvent je připravován pro pozice středního a vyššího managementu v zařízeních cestovního ruchu. S ohledem na zaměření Průvodcovství je hlavní uplatnění orientováno na oblast týkající se průvodcovské činnosti nejenom v domácím, ale s využitím jazykového zaměření výuky také v zahraničním cestovním ruchu. Dále absolventi nacházejí uplatnění v provozu cestovních kanceláří a agentur, v turistických informačních centrech, v zahraničních odděleních firem, u dopravních organizací nebo v oblasti státní správy.


Činnosti, pro které je absolvent zaměření Průvodcovství připravován:

   řídící činnosti středního a vyššího managementu,

   provozní činnosti,

   marketingové činnosti,

   činnosti spojené s provozem cestovní kanceláře,

   činnosti spojené s ústní a písemnou komunikaci v cizím jazyce,

   pracovní činnosti související s cestovním ruchem,

   animační činnosti.


Povolání a typové pozice pro zaměření Průvodcovství:


   vedoucí cestovní kanceláře,

   průvodce cestovního ruchu v České republice,

   regionální průvodce pro Prahu,

   animátor cestovního ruchu,

   vedoucí úseku prodeje dopravních cenin,

   stálý delegát při akcích PCR,

   vedoucí marketingového útvaru,

   samostatný podnikatel v oblasti cestovního ruchu.



Profil absolventa


Vyšší odborná škola cestovního ruchu a mezinárodního obchodního styku spol. r. o., Ortenovo nám. 34, Praha 7


Absolvent se uplatní v terciálním sektoru národního hospodářství, především v oblasti cestovního ruchu v rámci světové turistiky, zvláště pak v rámci Evropské unie. Pracovní činnosti, s nimiž se počítá, že absolvent bude ovládat:


   příprava, organizování, finanční a technické zajišťování tuzemských a zahraničních

   zájezdů,

   jednání s tuzemskými a zahraničními obchodními partnery a uzavírání kontraktů,

   kalkulace cen zájezdů a poskytovaných služeb,

   jednání s pojišťovnami, dopravci a dalšími subjekty,

   poskytování informací o zájezdech,

   prodej zájezdů a vyúčtovávání poskytovaných služeb,

   poradenská služba včetně vyřizování reklamací,

   vyřizování požadavků, stížností či reklamací zákazníků,

   prezentace činnosti organizace ve vztahu k veřejnosti,

   překládání nebo tlumočení běžných textů a hovorů, vedení odborného výkladu

v cizím jazyce.


Možnosti uplatnění absolventa


Absolvent najde uplatnění v:


  • soukromých firmách jako samostatný pracovník cestovního ruchu v různých typech menších a středních firem na nižší a střední úrovni řízení a na řízení menších pracovních kolektivů se specializací na zprostředkovatelské služby cestovních kanceláří a agentur, ve službách stravovacích, ubytovacích, informačních a dalších služeb cestovního ruchu. Bude vykonávat odborné činnosti na úseku provozu, obchodní činnosti a marketingu, činností zaměřených na rezervační systémy, na zajišťování domácích a zahraničních zájezdů. Jeho činnost bude realizována na pozici zaměstnance a zaměstnavatele, popř. bude se zabývat podnikatelskou aktivitou, zajišťovat prodej zájezdů, podávat odborný výklad v českém a třech cizích jazycích,


  • státní správě, zejména na úseku cestovního ruchu a jeho podpory ministerstvy a jinými ústředními úřady, zejména ministerstvem pro místní rozvoj, při rozšiřování kontaktů a mobility obyvatelstva v rámci prostoru Evropské unie s cílem využívání fondů a regionálního marketingu,


  • regionální sféře, místní správě a samosprávě jako pracovník regionálních agentur, pracovník odborů cestovního ruchu, sdružení, aj. Bude moci spolupracovat s institucemi památkové péče v kulturních aktivitách občanů, s organizacemi na místní úrovni včetně firem v organizaci a využití volného času.


Absolvent díky odborné praxi uskutečňované na základě smlouvy se zvolenými podniky získá praktické zkušenosti, osobní kontakty, rychleji se adaptuje v praxi a lépe se orientuje na trhu práce.


Profil absolventa


PB – Vyšší odborná škola a Střední škola managementu, s. r. o., Nad Rokoskou 111/7, Praha 8


Absolvent získá potřebné vědomosti, dovednosti, postoje a návyky v rámci povinných, povinně volitelných a volitelných modulů. Poměr těchto modulů je vyvážen a určen požadavky trhu práce. S ohledem na rychlý rozvoj společnosti, především v oblasti cestovního ruchu a hotelnictví.


Absolvent je kvalifikovaně odborným pracovníkem terciární vzdělávací úrovně, který prakticky ovládá ucelené soubory znalostí a dovedností nutných k výkonu kvalifikovaných činností v oblasti služeb cestovního ruchu.


Možnosti uplatnění absolventa


Absolvent je připraven pro činnost v soukromém ziskovém sektoru, státních neziskových institucích, zájmových organizacích, veřejném sektoru. Může založit a vést vlastní firmu. Uplatnění nachází v cestovních kancelářích a agenturách, hotelových, lázeňských a dopravních službách, v informačních centrech, regionálních sdruženích zabývajících se marketingem cestovního ruchu.


Profil absolventa


Vyšší odborná škola hotelnictví a turismu, o.p.s., Stromořadí 420, Uničov


Absolvent zná problematiku cestovního ruchu z pozice řídící i výkonné. Umí připravit, organizovat, finančně a technicky zajistit služby cestovního ruchu i jejich kombinace. Je připraven jednat s obchodními partnery domácími i zahraničními, uzavírat kontrakty. Ovládá kalkulace cen poskytovaných služeb, jejich nabídku i prodej. Je připraven poskytovat poradenské a informační služby včetně vyřizování reklamací.


Absolvent zná problematiku účetnictví, daní a navazujících činností, vyhotovuje daňová přiznání. Umí vést provozní pracovní evidenci. Orientuje se v zásadách tržní ekonomiky, v problematice bankovnictví a směnárenské činnosti. Je schopen prakticky využívat znalosti a dovednosti získané v oblasti, práva, managementu a marketingu.


Absolvent ovládá práci s výpočetní technikou, umí pracovat s rezervačními systémy. Je schopen komunikovat ve dvou cizích jazycích a to v profesní i soukromé rovině. Má geografické znalosti o významných destinacích cestovního ruchu v ČR, Evropě i ve světě, zná regionální specifika.


Absolvent je připraven pro práci v podnikatelských subjektech na úrovni nižšího nebo středního stupně řízení nebo pro samostatné podnikání. Kromě toho se absolvent může uplatnit také v orgánech státní správy a samosprávy.


Profil absolventa


Vyšší odborná škola a Střední škola, Bratislavská 2166, Varnsdorf


Po ukončení studia absolvent zná:

   současný politický systém a umí se v něm orientovat

   systém právních norem a předpisů ve svém oboru

   kategorie z oboru psychologie a sociologie

   metody finanční kontroly v oblasti cestovního ruchu

   obecné a pro obor specifické zásady bezpečnosti práce, ochrany zdraví při práci, hygieny práce a dodržování požární prevence

   obecné a pro obor specifické zásady ochrany životního prostředí

   cizí jazyk a dovede jej používat v odborné i osobní komunikaci.


Po ukončení studia je absolvent schopen:

   číst s porozuměním (i s použitím slovníku) odbornou literaturu

   ústně komunikovat na odborné úrovni a používat odbornou terminologii svého oboru

   komunikovat v úředním styku

   sestavit odbornou zprávu s vyhodnocením výsledků

   využívat informačních a komunikačních technologií ke studiu jazyka

   vyhledat a orientovat se v základních právních předpisech

   aplikovat právní znalosti do své činnosti

   se orientovat na trhu práce

   komunikovat s úřadem práce a potencionálním zaměstnavatelem.


Po ukončení studia absolvent dovede:

   připojit a ovládat periferní zařízení počítače

   pracovat v počítačové síti

   pracovat s Internetem a elektronickou poštou

   pracovat s operačními systémy DOS a Windows

   používat textový editor a tabulkový kalkulátor

   využívat softwarové produkty pro řešení úkolů

   aplikovat matematické znalosti v oblasti statistiky

   pracovat se softwarem pro statistické vyhodnocování dat

   se orientovat v oblasti dějin kultury a znalosti umí využívat ve své profesi

   se orientovat ve struktuře cestovních kanceláří

   dát do souladu ekonomický rozvoj firmy a ochranu životního prostředí

   používat ekonomické znalosti pro budoucí podnikání

   řešit konfliktní situace

   se orientovat v technice služeb cestovního ruchu

   se orientovat v geografii cestovního ruchu a znalosti využívat ve své profesi

   aplikovat marketing v oblasti cestovního ruchu.




Zpět