Přeskočit navigaci

Vzdělávací program: 65-43-N/02 Rozvoj a řízení regionální turistiky


Obor vzdělání: 65-43-N/.. Hotelnictví


Škola: Střední škola hotelnictví a služeb a Vyšší odborná škola, Opava, příspěvková organizace, Tyršova 867, Opava



Profil absolventa

Profil absolventa vzdělávacího programu Rozvoj a řízení regionální turistiky vychází z potřeby odborníků pro oblast poskytovatelů a organizátorů služeb cestovního ruchu, pro oblast turistiky ve státní správě, samosprávných orgánech, regionálních rozvojových agenturách a pro oblast regionálního marketingu cestovního ruchu. Nová struktura práce a také potřeba adaptace na normy Evropské unie a využívání jejích strukturálních programů vyžaduje lidi s více odbornostmi navzájem propojenými, se schopností týmové práce, zejména při tvorbě nových turistických produktů a při tvorbě a řízení rozvojových projektů.

        

Získané vědomosti a dovednosti umožní absolventům vykonávat zvláště odpovědnou práci v oblasti tvůrčího plánování, řízení projektů, správy či vedení podniků cestovního ruchu (pracovníci, specialisté, podnikatelé). Proniknutí do širších souvislostí průmyslu cestovního ruchu a schopnost analytického hodnocení jsou předpoklady pro určitou míru univerzálnosti, vlastní profilace a adaptability absolventů. Obor je výjimečný širokým interdisciplinárním pojetím, které vychází z kvalitního všeobecného základu získaného na střední škole a vyústí vypracováním absolventských prací.

        

Kvalita turistického produktu vždy závisí kvalitě pracovníků, jak těch, kteří služby poskytují, tak na kvalitě jeho organizátorů. Ti jsou spojovacím článkem mezi soukromým a veřejným sektorem. Studenti jsou během vzdělávání jsou vedeni k sebehodnocení, k poznání, že kapacitu pracovní síly netvoří jen vědomosti a dovednosti, ale hlavně motivace tyto schopnosti uplatnit, a tím splnit očekávání zaměstnavatelů. Nové a širší kvalifikace získané během vzdělávání doplňují všeobecné vzdělání, odborné vědomosti a profesní dovednosti, které získají mladí lidé před vstupem na pracovní trh.


Všeobecné znalosti a dovednosti


Absolvent:


·      se pohotově, přesně a stylisticky vytříbeně ústně a písemně vyjadřuje;

·      používá slovem i písmem tři světové jazyky na různé úrovni podle délky vzdělávání;

·      má přiměřenou znalost psychologie v návaznosti na potřeby vzdělávacího programu;

·      udržuje si politický, historický a kulturní přehled;

·      vystupuje podle pravidel společenského chování;

·      využívá informačních a komunikačních technologií;

·      podílí se na týmové práci, dovede ji řídit;

·      zpracovává, třídí a využívá sociálně ekonomické informace;

·      sleduje vývojové trendy v oboru a snaží se předvídat vývoj.


Odborné znalosti a dovednosti


Absolvent:


·      využívá makroekonomických a mikroekonomických znalostí  v rozsahu daném potřebami oboru;

·      orientuje se v základních zákonných normách České republiky, ve směrnicích Evropské unie a mezinárodním právu v návaznosti na obor;

·      zná teorii podnikové ekonomiky a marketingu a aplikuje ji v provozních situacích;

·      aplikuje poznatky z finančního a personálního managementu;

·      je veden k řízení a organizování provozu a samostatnému řešení vzniklých situací;

·      je veden k tvorbě podnikatelských záměrů a projektů;

·      pracuje s počítačovým software, databázovým SW;

·      využívá informace z účetnictví pro řízení firmy;

·      vede obchodní jednání a uzavírá smlouvy;

·      propaguje produkty a služby na veletrzích a výstavách.


Profesní znalosti a dovednosti


Absolvent rozumí:


·      ekonomickému významu a multiplikačnímu efektu průmyslu cestovního ruchu;

·      sociálně-politickému pozadí turistiky a mezinárodním aspektům cestovního ruchu;

·      filozofii turistiky a její roli v tvorbě a ochraně životního prostředí;

·      struktuře a institucím státní správy a regionální samosprávy v oblasti cestovního ruchu;

·      zásadám regionální politiky a strategického plánování;

·      organizaci a řízení cestovního ruchu v ČR a zemích EU.


Absolvent:

 

·      ovládá terminologii využívanou v cestovním ruchu;

·      poskytuje informační a směnárenské služby;

·      zprostředkovává dopravní, pojišťovací a další služby cestovního ruchu;

·      připravuje trasy a programy zájezdů, organizačně je zabezpečuje, kalkuluje ceny zájezdů a pobytů v tuzemsku i zahraničí;

·      rezervuje a prodává zájezdy a pobyty s využitím rezervačního systému;

·      ovládá práci a provoz recepce, informačního centra, cestovní agentury a cestovní kanceláře;

·      evaluuje existující zařízení poskytující turistické služby, turistické produkty a jejich nabídku;

·      kontroluje provoz ubytovacích zařízení, cestovních kanceláří a dalších poskytovatelů služeb cestovního ruchu;

·      propaguje turistický produkt na výstavách, veletrzích a workshopech cestovního ruchu;

·      analyzuje předpoklady cestovního ruchu v regionu;

·      dovede vytipovat, vytvořit a zorganizovat regionální turistický produkt;

·      poskytuje průvodcovské služby v tuzemsku i zahraničí;

·      organizuje a zabezpečuje speciální akce cestovního ruchu (kongresy, konference a sympozia, akviziční cesty);

·      ovládá aplikované programy využívané v cestovním ruchu (UNIKAP- rezervační a prodejní systémy, WINRIS, Infomapa, jízdní řády);

·      sleduje vývoj trhu cestovního ruchu a přiměřeně reagovat;

·      sleduje nové trendy v cestovním ruchu a umí je pohotově implementovat;

·      rozumí základním pojmům spojeným s marketingem, specifickým rysům marketingu cestovního ruchu a uplatňuje marketingový přístup k poskytování turistických služeb.


Postoje


Absolvent je veden:


·      ke kladnému vztahu ke klientovi a oboru,

·      k pružnému přizpůsobování své práce k požadavkům klienta,

·      k ochotnému, vstřícnému, přátelskému a přívětivému chování,

·      k úctě ke spolupracovníkům a k uznávání důstojnosti jednotlivce,

·      k loajalitě vůči zaměstnavateli,

·      k čestnému, otevřenému a zodpovědnému jednání,

·      k zodpovědnosti za svá rozhodnutí,

·      k zájmu o sebezdokonalování,

·      k aktivnímu osvojování nových poznatků, potřebných pro kvalifikovaný výkon pracovní činnosti (umí se učit, pracovat s informacemi),

·      k ochraně k životnímu prostředí.


Kompetence


Osvojením souborů úzce provázaných znalostí, dovedností a postojů získává absolvent kompetenci neboli schopnost vykonávat určitou práci. Ve vzdělávacím programu Rozvoj a řízení regionální turistiky to jsou kompetence k podnikání, k provozování a řízení cestovních kanceláří a agentur, k poskytování průvodcovských, animačních a dalších služeb cestovního ruchu, včetně činností státní správy a samosprávy v oblasti cestovního ruchu.


o    Absolvent rozumí objektivním faktorům úspěchu v podnikání v hotelnictví, umí analyzovat podnikatelské prostředí a hodnotit příležitosti k podnikání. Zná sociální, právní a ekonomické aspekty ovlivňující vstup do podnikání, dovede formulovat vize, misi a filozofii podniku a jeho cíle. Je schopen provést všechny úkony spojené se zahájením podnikání v oboru..

o    Rozumí základním podnikovým ekonomickým kategoriím (příjmy – výdaje, výnosy – náklady, hospodářský výsledek, zisk a ztráta) a písemným dokumentům, které podnik o svém hospodaření vypracovává. Zná proces stanovení ceny a faktory, které ji ovlivňují.

o    Získá ucelený přehled o účetní problematice podniku, tj. základních principech a vedení účetnictví, využívá účetní informace k řízení firmy.

o    Orientuje se v daňovém systému České republiky, uvědomuje si své daňové povinnosti a optimalizuje daňové zatížení svého podnikání.

o    Je připraven iniciovat projekt v oblasti podnikání v cestovním ruchu nebo v oblasti regionálního rozvoje, dovede řídit projekt a vypracovat žádost o finanční podporu z evropských strukturálních fondů.

o    Dovede vytvořit atraktivní regionální produkt s různým zaměřením (lázeňství, wellness, agroturistika apod.) a vytvořit cenovou kalkulaci s vazbou na odlišné způsoby prodeje.

o    Osvojí si marketingový přístup k podnikaní a osvědčené obchodní dovednosti vedoucí k úspěšnému podnikání v cestovním ruchu. Na základě dobré znalosti svých zákazníků a jejich specifických přání, typu destinace a její nabídky turistických služeb je schopen vytvořit úspěšný turistický produkt.

o    Ovládá prodejní dovednosti, dovede profesionálně poradit s výběrem dovolené, motivovat zákazníka ke koupi zájezdu a věnovat mu poprodejní péči.

o    Uvědomuje si oboustrannou výhodnost kooperace s institucemi působícími v cestovním ruchu od místní úrovně až po úroveň státu, využívá jejich informací a v rámci svých možností se zapojuje do společných aktivit.

o    Má pozitivní přístup k používání nových komunikačních technologií, neustále se vzdělává v oblasti informatiky, respektuje autorská práva. Chápe nutnost ochrany dat spotřebitele.

o    Využívá souboru znalostí a dovedností z různých předmětů k přípravě geografického a časového plánu zájezdu, zpracování průvodcovského výkladu a jeho zajímavé prezentace podle cílové skupiny. Dobře se orientuje v agendě průvodce cestovního ruchu.

o    Při tvorbě a prezentaci animačních programů pro stanovenou cílovou skupinu využívá svých odborných znalostí z mnoha oblastí, především psychologie, ze znalostí zábavných her a soutěží, různých uměleckých oborů, sportu a relaxace.

o    Identifikuje klíčové funkce manažera (rozhodování a komunikace), věcně orientované funkce (stanovování cílů, plánování, organizování a kontrola) a personálně orientované funkce (delegování, motivování a personální rozvoj) a rozumí vztahům mezi nimi. Je si vědom rozdílné situace v mikro- a malých podnicích s omezenou manažerskou strukturou.

o    Seznámí se se základy pracovního práva, osvojí si prostředky efektivní komunikace se zaměstnanci a získá dovednosti spojené s výběrem pracovníků, stanovením jejich povinností, práv a kompetencí včetně požadované kvalifikace a praxe.

o    Rozumí specifickému významu lidského faktoru v sektoru služeb, respektive v podnicích cestovního ruchu, kde je pracovní výkon vnímán jako součást turistického produktu. Osvojí si metody a zásady řízení lidských zdrojů a jejich aplikaci do malých a středních podniků.

o    Rozumí podstatě finančního řízení jako usměrňování co nejvýhodnější struktury kapitálu a majetku, zná základní přístupy finančního řízení a dovede je aplikovat v podnikatelské praxi.

o    Chápe význam, koncepce a principy managementu jakosti, rozumí dokumentaci systému jakosti a roli řídících pracovníků při stanovení standardů a nástrojů kontroly jakosti.

o    Je si vědom toho, že jedním z hlavních úkolů managementu je zvažovat a řešit nejen aktuální problémy, ale potřeby blízké i vzdálené budoucnosti. Zná metody a analýzy strategického managementu, určení strategie rozvoje a její realizace.

Zpět