Přeskočit navigaci

Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání

66-41-L/01 Obchodník

Vydalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy dne 28. 6. 2007, č. j. 12 698/2007-23

PROFIL ABSOLVENTA

Vzdělávání v oboru směřuje v souladu s cíli středního odborného vzdělávání k tomu, aby si žáci vytvořili, v návaznosti na základní vzdělávání a na úrovni odpovídající jejich schopnostem a studijním předpokladům, následující klíčové a odborné kompetence.

Klíčové kompetence

a)      Kompetence k učení: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni efektivně se učit, vyhodnocovat dosažené výsledky a pokrok a reálně si stanovovat potřeby a cíle svého dalšího vzdělávání

b)      Kompetence k řešení problémů: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni samostatně řešit běžné pracovní i mimopracovní problémy

c)      Komunikativní kompetence: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni vyjadřovat se v písemné i ústní formě v různých učebních, životních i pracovních situacích

d)      Personální a sociální kompetence: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli připraveni stanovovat si na základě poznání své osobnosti přiměřené cíle osobního rozvoje v oblasti zájmové i pracovní, pečovat o své zdraví, spolupracovat s ostatními a přispívat k utváření vhodných mezilidských vztahů

e)      Občanské kompetence a kulturní povědomí: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi uznávali hodnoty a postoje podstatné pro život v demokratické společnosti a dodržovali je, jednali v souladu s udržitelným rozvojem a podporovali hodnoty národní, evropské i světové kultury

f)       Kompetence k pracovnímu uplatnění a podnikatelským aktivitám: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni optimálně využívat svých osobnostních a odborných předpokladů pro úspěšné uplatnění ve světě práce, pro budování a rozvoj své profesní kariéry a s tím související potřebu celoživotního učení

g)      Matematické kompetence: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni funkčně využívat matematické dovednosti v různých životních situacích

h)      Kompetence využívat prostředky informačních a komunikačních technologií a pracovat s informacemi: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi pracovali s osobním počítačem a jeho základním a aplikačním programovým vybavením, ale i s dalšími prostředky ICT a využívali adekvátní zdroje informací a efektivně pracovali s informacemi

Odborné kompetence

a)      Zajišťovat obchodní činnost podniku, tzn. aby absolventi:

-     orientovali se v obchodně podnikatelských aktivitách tržních subjektů;

-     byli připraveni na vedení obchodního jednání, smluvně zajišťovali nákup a prodej výrobků a služeb;

-     byli připraveni na vedení jednání s orgány státní správy, včetně zajištění náležité dokumentace;

-     prováděli a zajišťovali nákup a prodej zboží a výsledků hlavní činnosti, aplikovali marketingové přístupy, zajišťovali přepravu a kontrolu plnění smluvních podmínek;

-     vedli evidenci a obchodní dokumentaci;

-     zajišťovali profesní marketingové činnosti;

-     poskytovali informace o charakteristikách, funkcích výrobků, zboží, služeb a kvalifikovaně prodávali zboží různého sortimentu;

-     manipulovali se zbožím v obchodně-provozní jednotce;

-     pracovali s pokladnami a pokladními systémy, přijímali hotovostní i bezhotovostní platby;

-     vedli reklamační řízení;

-     znali legislativní normy upravující obchodní činnost a dovedli je aplikovat v praxi;

-     v komunikaci se zákazníkem uplatňovali poznatky psychologie prodeje;

-     poskytovali následnou zákaznickou podporu, pečovali o zákazníka;

-     komunikovali se zahraničními partnery ústně a písemně ve dvou cizích jazycích;

-     uplatňovali obchodní přístup při jednání s klienty a obchodními partnery.

b)      Zajišťovat typické podnikové činnosti, tzn. aby absolventi:

-     organizovali a evidovali zásobovací činnost;

-     zpracovávali doklady související s evidencí zásob, dlouhodobého majetku, zaměstnanců, prodeje a hlavní činnosti;

-     zajišťovali základní personální činnosti;

-     vedli podnikovou administrativu.

c)      Efektivně hospodařit s finančními prostředky, tzn. aby absolventi:

-     orientovali se v subjektech finančního trhu, činnosti bank a v obchodování s cennými papíry;

-     prováděli platební styk a zpracovávali doklady související s hotovostním a bezhotovostním platebním stykem;

-     sestavovali kalkulace výrobků a služeb, znali principy tvorby cen;

-     orientovali se v daňovém systému a uměli vypočítat daňovou povinnost;

-     vypočítávali a odváděli zákonné odvody;

-     sestavovali platební kalendář;

-     vedli účetnictví.

d)      Dbát na bezpečnost práce a ochranu zdraví při práci, tzn. aby absolventi:

-     chápali bezpečnost práce jako nedílnou součást péče o zdraví své i spolupracovníků (i dalších osob vyskytujících se na pracovištích, např. klientů, zákazníků, návštěvníků) i jako součást řízení jakosti a jednu z podmínek získání či udržení certifikátu jakosti podle příslušných norem;

-     znali a dodržovali základní právní předpisy týkající se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární prevence;

-     osvojili si zásady a návyky bezpečné a zdraví neohrožující pracovní činnosti včetně zásad ochrany zdraví při práci u zařízení se zobrazovacími jednotkami (monitory, displeji apod.), rozpoznali možnost nebezpečí úrazu nebo ohrožení zdraví a byli schopni zajistit odstranění závad a možných rizik;

-     znali systém péče o zdraví pracujících (včetně preventivní péče, uměli uplatňovat nároky na ochranu zdraví v souvislosti s prací, nároky vzniklé úrazem nebo poškozením zdraví v souvislosti s vykonáváním práce);

-     byli vybaveni vědomostmi o zásadách poskytování první pomoci při náhlém onemocnění nebo úrazu a dokázali první pomoc sami poskytnout.

e)      Usilovat o nejvyšší kvalitu své práce, výrobků nebo služeb, tzn. aby absolventi:

-     chápali kvalitu jako významný nástroj konkurenceschopnosti a dobrého jména podniku;

-     dodržovali stanovené normy (standardy) a předpisy související se systémem řízení jakosti zavedeným na pracovišti;

-     dbali na zabezpečování parametrů (standardů) kvality procesů, výrobků nebo služeb, zohledňovali požadavky klienta (zákazníka, občana).

f)       Jednat ekonomicky a v souladu se strategií udržitelného rozvoje, tzn. aby absolventi:

-     znali význam, účel a užitečnost vykonávané práce, její finanční, popř. společenské ohodnocení;

-     zvažovali při plánování a posuzování určité činnosti (v pracovním procesu i v běžném životě) možné náklady, výnosy a zisk, vliv na životní prostředí, sociální dopady;

-     efektivně hospodařili s finančními prostředky;

-     nakládali s materiály, energiemi, odpady, vodou a jinými látkami ekonomicky a s ohledem na životní prostředí.

Uplatnění absolventa

Absolvent se uplatní v organizacích a podnicích v oddělení nákupu a prodeje zboží, například jako obchodník, obchodní referent, obchodní zástupce, odbytář, zásobovač zbožíznalec, vedoucí úseku prodeje. Je schopen zajišťovat obchodní činnost podniku, používat cizí jazyky jako prostředek profesní komunikace. Mezi jeho dovednosti patří i vedení účetnictví a zajišťování personální agendy podniku.


Zpět