Přeskočit navigaci

Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání

66-41-L/51 Obchodník

Vydalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy dne 19. 4. 2010, č. j. 1606/2010-23

PROFIL ABSOLVENTA

Vzdělávání v oboru směřuje v souladu s cíli středního odborného vzdělávání k tomu, aby si žáci vytvořili, v návaznosti na a na úrovni odpovídající jejich schopnostem a studijním předpokladům, následující klíčové a odborné kompetence.

Klíčové kompetence

Klíčové kompetence v RVP nástavbového studia navazují na klíčové kompetence stanovené v RVP pro obory středního vzdělání s výučním listem (kategorie H).

a)      Kompetence k celoživotnímu učení: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni samostatně se věnovat učení a reálně si stanovovat potřeby a cíle svého dalšího vzdělávání

b)      Kompetence k pracovnímu uplatnění a podnikání: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni úspěšně budovat svoji profesní kariéru a byli připraveni zvládat podnikatelské činnosti

c)      Personální a sociální kompetence: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni rozvíjet svoji osobnost, udržovat vhodné mezilidské vztahy a dbát o své zdraví

d)      Kompetence využívat prostředky informačních a komunikačních technologií a pracovat s informacemi: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi efektivně pracovali s prostředky ICT a s informacemi

e)      Kompetence k řešení problémů: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni samostatně nebo v týmu řešit pracovní i jiné problémy

f)       Komunikativní kompetence: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni souvisle se vyjadřovat v písemné i ústní formě a volit komunikační strategie a prostředky adekvátně situaci

g)      Matematická a finanční gramotnost: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni používat matematické myšlení za účelem funkčního zvládání různých situací

h)      Občanské kompetence a kulturní povědomí: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi žili v souladu s hodnotami a principy humanity, demokracie a udržitelného rozvoje a uznávali kulturní hodnoty

Odborné kompetence

a)      Zajišťovat obchodní činnost podniku, tzn.aby absolventi:

-     orientovali se v obchodně podnikatelských aktivitách tržních subjektů;

-     byli připraveni na vedení obchodního jednání, smluvně zajišťovali nákup a prodej výrobků a služeb;

-     byli připraveni na vedení jednání s orgány státní správy, včetně zajištění náležité dokumentace;

-     prováděli a zajišťovali nákup a prodej zboží a výsledků hlavní činnosti, aplikovali marketingové přístupy, zajišťovali přepravu a kontrolu plnění smluvních podmínek;

-     vedli evidenci a obchodní dokumentaci;

-     zajišťovali profesní marketingové činnosti;

-     vedli reklamační řízení;

-     znali legislativní normy upravující obchodní činnost a dovedli je aplikovat v praxi;

-     v komunikaci se zákazníkem uplatňovali poznatky psychologie prodeje;

-     poskytovali následnou zákaznickou podporu, pečovali o zákazníka;

-     uplatňovali obchodní přístup při jednání s klienty a obchodními partnery.

b)      Zajišťovat typické podnikové činnosti, tzn. aby absolventi:

-     organizovali a evidovali zásobovací činnost;

-     zpracovávali doklady související s evidencí zásob, dlouhodobého majetku, zaměstnanců, prodeje a hlavní činnosti;

-     zajišťovali základní personální činnosti;

-     vedli podnikovou administrativu.

c)      Efektivně hospodařit s finančními prostředky, tzn. aby absolventi:

-     orientovali se v subjektech finančního trhu, činnosti bank a v obchodování s cennými papíry;

-     prováděli platební styk a zpracovávali doklady související s hotovostním a bezhotovostním platebním stykem;

-     sestavovali kalkulace výrobků a služeb, znali principy tvorby cen;

-     orientovali se v daňovém systému a uměli vypočítat daňovou povinnost;

-     vypočítávali a odváděli zákonné odvody;

-     sestavovali platební kalendář;

-     vedli účetnictví.

d)      Dbát na bezpečnost práce a ochranu zdraví při práci, tzn. aby absolventi:

-     chápali bezpečnost práce jako nedílnou součást péče o zdraví své i spolupracovníků (i dalších osob vyskytujících se na pracovištích, např. klientů, zákazníků, návštěvníků) i jako součást řízení jakosti a jednu z podmínek získání či udržení certifikátu jakosti podle příslušných norem;

-     znali a dodržovali základní právní předpisy týkající se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární prevence;

-     osvojili si zásady a návyky bezpečné a zdraví neohrožující pracovní činnosti včetně zásad ochrany zdraví při práci u zařízení se zobrazovacími jednotkami (monitory, displeji apod.), rozpoznali možnost nebezpečí úrazu nebo ohrožení zdraví a byli schopni zajistit odstranění závad a možných rizik;

-     znali systém péče o zdraví pracujících (včetně preventivní péče, uměli uplatňovat nároky na ochranu zdraví v souvislosti s prací, nároky vzniklé úrazem nebo poškozením zdraví v souvislosti s vykonáváním práce);

-     byli vybaveni vědomostmi o zásadách poskytování první pomoci při náhlém onemocnění nebo úrazu a dokázali první pomoc sami poskytnout.

e)      Usilovat o nejvyšší kvalitu své práce, výrobků nebo služeb, tzn. aby absolventi:

-     chápali kvalitu jako významný nástroj konkurenceschopnosti a dobrého jména podniku;

-     dodržovali stanovené normy (standardy) a předpisy související se systémem řízení jakosti zavedeným na pracovišti;

-     dbali na zabezpečování parametrů (standardů) kvality procesů, výrobků nebo služeb, zohledňovali požadavky klienta (zákazníka, občana).

f)       Jednat ekonomicky a v souladu se strategií udržitelného rozvoje, tzn. aby absolventi:

-     znali význam, účel a užitečnost vykonávané práce, její finanční, popř. společenské ohodnocení;

-     zvažovali při plánování a posuzování určité činnosti (v pracovním procesu i v běžném životě) možné náklady, výnosy a zisk, vliv na životní prostředí, sociální dopady;

-     efektivně hospodařili s finančními prostředky;

-     nakládali s materiály, energiemi, odpady, vodou a jinými látkami ekonomicky a s ohledem na životní prostředí.

Uplatnění absolventa

Absolvent se uplatní v organizacích a podnicích v oddělení nákupu a prodeje zboží, například jako manažer prodeje, obchodník a to například v rámci následujících typových pozic: obchodní referent, obchodní zástupce, odbytář, zásobovač zbožíznalec, vedoucí úseku prodeje. Je schopen zajišťovat obchodní činnost podniku, používat cizí jazyky jako prostředek profesní komunikace. Mezi jeho dovednosti patří i vedení účetnictví a zajišťování personální agendy podniku.


Zpět