Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání
66-51-E/01 Prodavačské práce
Vydalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy dne 29. 5. 2008, č. j. 6 907/2008-23
PROFIL ABSOLVENTA
Vzdělávání v oboru směřuje v souladu s cíli středního odborného vzdělávání k tomu, aby si žáci vytvořili, na úrovni odpovídající jejich schopnostem a učebním předpokladům, následující klíčové a odborné kompetence. Klíčové kompetence navazují na klíčové kompetence osvojované na základní škole a dále se prohlubují.
- pomáhali při odběru a přejímce zboží, při jeho kontrole včetně ověření záruční doby, doby použitelnosti, minimální trvanlivosti;
- skladovali, ošetřovali a manipulovali se zbožím a s obaly v souladu s hygienickými a bezpečnostními předpisy;
- bezpečně pracovali s přístroji, strojovým a jiným zařízením prodejny v souladu s jejich určením;
- upravovali a připravovali vybrané skupiny zboží k prodeji;
- prodávali vybrané skupiny zboží, při prodeji zboží dodržovali zásady obchodní činnosti;
- prováděli základní aranžérské činnosti spojené s vystavováním a prodejem zboží.
- prováděli úklid obchodně-provozní jednotky za pomoci běžných nástrojů, pomůcek, strojů a zařízení k tomu určených;
- pečovali o technická zařízení určená k úklidovým pracím v obchodně-provozní jednotce;
- nakládali s úklidovými a čistícími prostředky v souladu s předpisy z oblasti ochrany životního prostředí a hygieny;
- likvidovali obaly úklidových a čistících prostředků v souladu s předpisy z oblasti ochrany životního prostředí a hygieny.
- chápali bezpečnost práce jako nedílnou součást péče o zdraví své i spolupracovníků (i dalších osob vyskytujících se na pracovištích, např. klientů, zákazníků, návštěvníků);
- znali a dodržovali základní právní předpisy týkající se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární prevence;
- osvojili si zásady a návyky bezpečné a zdraví neohrožující pracovní činnosti včetně zásad ochrany zdraví při práci u zařízení se zobrazovacími jednotkami (monitory, displeji apod.), rozpoznali možnost nebezpečí úrazu nebo ohrožení zdraví;
- znali systém péče o zdraví pracujících (včetně preventivní péče, uměli uplatňovat nároky na ochranu zdraví v souvislosti s prací, nároky vzniklé úrazem nebo poškozením zdraví v souvislosti s vykonáváním práce);
- byli vybaveni vědomostmi o zásadách poskytování první pomoci při náhlém onemocnění nebo úrazu a snažili se poskytnout první pomoc.
- chápali kvalitu jako významný nástroj konkurenceschopnosti a dobrého jména podniku;
- dodržovali stanovené normy (standardy) a předpisy související se systémem řízení jakosti zavedeným na pracovišti;
- dbali na zabezpečování parametrů (standardů) kvality procesů, výrobků nebo služeb, zohledňovali požadavky klienta (zákazníka, občana).
- znali význam, účel a užitečnost vykonávané práce, její finanční, popř. společenské ohodnocení;
- zvažovali při plánování a posuzování určité činnosti (v pracovním procesu i v běžném životě) možné náklady, výnosy a zisk, vliv na životní prostředí, sociální dopady;
- efektivně hospodařili s finančními prostředky;
- nakládali s materiály, energiemi, odpady, vodou a jinými látkami ekonomicky a s ohledem na životní prostředí.
Absolvent se uplatní jako pomocný pracovník provádějící pomocné, přípravné, obslužné a manipulační práce při prodeji zboží. Například: bude doplňovat zboží v prodejnách, prodávat vybraný sortiment zboží, skladovat a ošetřovat zboží, manipulovat s obaly, vykonávat činnosti spojené s výkupem láhví. Bude schopen běžně komunikovat se zákazníkem v českém jazyce.