Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání
66-51-H/01 Prodavač
Vydalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy dne 28. 6. 2007, č. j. 12 698/2007-23
PROFIL ABSOLVENTA
Vzdělávání v oboru směřuje v souladu s cíli středního odborného vzdělávání k tomu, aby si žáci vytvořili, v návaznosti na základní vzdělávání a na úrovni odpovídající jejich schopnostem a studijním předpokladům, následující klíčové a odborné kompetence.
Odborné kompetence
- připravili a upravili zboží k prodeji, uplatňovali přitom estetické hledisko, u potravinářského zboží dodržovali zásady hygieny;
- při prodeji nepotravinářského zboží zákazníkovi zboží předvedli a poskytli mu odborné informace;
- vyhotovili a zpracovali prodejní dokumentaci prodávaného zboží;
- zabalili zboží různými způsoby, včetně dárkového;
- řešili reklamaci zboží ochotně a v souladu s platnou legislativou;
- společensky vystupovali a profesionálně jednali ve styku se zákazníky i obchodními partnery;
- kultivovaně a na odborné výši komunikovali se zákazníkem jak v rodném, tak minimálně i v jednom cizím jazyce;
- zvládali marketingovou koncepci prodeje.
- obsluhovali samostatně kontrolní pokladny a pokladní systémy;
- přijímali hotovostní i bezhotovostní platby;
- vedli administrativní agendu spojenou s prací na kontrolní pokladně;
- provedli uzávěrku pokladny a odvedli hotovost.
- prováděli odběr a přejímku zboží, jeho kontrolu, včetně ověření záruční doby, doby použitelnosti, minimální trvanlivosti;
- uměli skladovat a ošetřovat zboží, manipulovat s obaly v souladu s hygienickými a bezpečnostními předpisy;
- bezpečně pracovali s přístroji, strojovým a jiným zařízením prodejny;
- vedli doklady spojené s pohybem zboží na provozovně;
- vedli dodavatelské reklamace;
- prováděli fyzickou i účetní inventuru zboží a obalů;
- prakticky ovládali základní propagační a aranžérské činnosti spojené s vystavováním a prodejem zboží.
- orientovali se v ekonomicko-právním zabezpečení obchodního provozu;
- uměli sestavovat nabídkové listy a využívali prostředků podpory prodeje;
- využívali marketingových nástrojů k prezentaci provozovny;
- sjednávali nákup zboží;
- kalkulovali cenu výrobků a služeb;
- vyhotovovali podnikové a obchodní písemnosti v souladu s normalizovanou úpravou.
- chápali bezpečnost práce jako nedílnou součást péče o zdraví své i spolupracovníků (i dalších osob vyskytujících se na pracovištích, např. klientů, zákazníků, návštěvníků) i jako součást řízení jakosti a jednu z podmínek získání či udržení certifikátu jakosti podle příslušných norem;
- znali a dodržovali základní právní předpisy týkající se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární prevence;
- osvojili si zásady a návyky bezpečné a zdraví neohrožující pracovní činnosti včetně zásad ochrany zdraví při práci u zařízení se zobrazovacími jednotkami (monitory, displeji apod.), rozpoznali možnost nebezpečí úrazu nebo ohrožení zdraví a byli schopni zajistit odstranění závad a možných rizik;
- znali systém péče o zdraví pracujících (včetně preventivní péče, uměli uplatňovat nároky na ochranu zdraví v souvislosti s prací, nároky vzniklé úrazem nebo poškozením zdraví v souvislosti s vykonáváním práce);
- byli vybaveni vědomostmi o zásadách poskytování první pomoci při náhlém onemocnění nebo úrazu a dokázali první pomoc sami poskytnout.
- chápali kvalitu jako významný nástroj konkurenceschopnosti a dobrého jména podniku;
- dodržovali stanovené normy (standardy) a předpisy související se systémem řízení jakosti zavedeným na pracovišti;
- dbali na zabezpečování parametrů (standardů) kvality procesů, výrobků nebo služeb, zohledňovali požadavky klienta (zákazníka, občana).
- znali význam, účel a užitečnost vykonávané práce, její finanční, popř. společenské ohodnocení;
- zvažovali při plánování a posuzování určité činnosti (v pracovním procesu i v běžném životě) možné náklady, výnosy a zisk, vliv na životní prostředí, sociální dopady;
- efektivně hospodařili s finančními prostředky;
- nakládali s materiály, energiemi, odpady, vodou a jinými látkami ekonomicky a s ohledem na životní prostředí.
Uplatnění absolventa
Absolvent se uplatní při výkonu povolání prodavač nebo pokladník v obchodě, nejen v pozici zaměstnance, ale bude mít i základní odborné předpoklady pro roli soukromého podnikatele v oblasti obchodu. Absolvent bude umět zejména připravit a upravit zboží různého sortimentu k prodeji, předvést zboží zákazníkovi i s náležitým odborným výkladem, prodat zboží a vystavit náležité doklady spojené s prodejem, vyřídit reklamaci zákazníka, pracovat na různých pokladních systémech a provádět hotovostní a bezhotovostní platby, provádět činnosti spojené s odběrem, se skladováním a rozmisťováním zboží v provozovně, s vedením patřičných dokladů a bude připraven uplatňovat při prodeji základní marketingová pravidla prodeje. Dále bude schopen pracovat se stroji a zařízením prodejny, nástroji a pomůckami určenými k dělení, vážení a měření zboží. Bude schopen komunikovat se zákazníkem jak v českém, tak minimálně i v jednom cizím jazyce.