Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání
66-52-H/01 Aranžér
Vydalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy dne 28. 6. 2007, č. j. 12 698/2007-23
PROFIL ABSOLVENTA
Vzdělávání v oboru směřuje v souladu s cíli středního odborného vzdělávání k tomu, aby si žáci vytvořili, v návaznosti na základní vzdělávání a na úrovni odpovídající jejich schopnostem a studijním předpokladům, následující klíčové a odborné kompetence.
Odborné kompetence
- vytvářeli propagační prostředky různého charakteru;
- ovládali základní techniky aranžérských prací;
- zpracovávali propagační úkol na dané téma – libreto, scénář, návrh, maketa a realizace;
- navrhovali, realizovali a propagačně zajišťovali propagační akce menšího rozsahu;
- upravovali a aranžovali výkladní skříně, prodejní prostory a výstavy s ohledem na sortiment zboží, sezónu, společenskou příležitost;
- zhotovovali cenovky, popisky a grafické informace k vystaveným exponátům;
- aranžovali dárkový koš a kazetu, zvládali techniku živé i suché vazby, ozdobné dárkové balení zboží;
- využívali v aranžérské praxi poznatky z dějin výtvarného a lidového umění.
- dodržovali a uplatňovali zásady obchodního jednání a zásady podnikatelské etiky při jednání s obchodními partnery a spolupracovníky;
- vedli záznamovou daňovou povinnost provozní jednotky, prováděli výpočty v oblasti mezd, sociálního a zdravotního pojištění;
- spolupracovali s organizacemi poskytujícími služby firmě (s peněžními ústavy, pojišťovnami, dopravci, poštami, telekomunikacemi) a vyhotovovali písemnosti s tímto související;
- vykonávali administrativní činnosti spojené s aranžováním a vystavováním exponátů;
- kalkulovali spotřebu aranžérského materiálu a realizovaných prací;
- orientovali se v sortimentu zboží na současném trhu, dodržovali zásady hygieny a ochrany zboží;
- orientovali se v ekonomicko-právním zabezpečení podnikatelské činnosti a administrativě s ní související.
- chápali bezpečnost práce jako nedílnou součást péče o zdraví své i spolupracovníků (i dalších osob vyskytujících se na pracovištích, např. klientů, zákazníků, návštěvníků) i jako součást řízení jakosti a jednu z podmínek získání či udržení certifikátu jakosti podle příslušných norem;
- znali a dodržovali základní právní předpisy týkající se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární prevence;
- osvojili si zásady a návyky bezpečné a zdraví neohrožující pracovní činnosti včetně zásad ochrany zdraví při práci u zařízení se zobrazovacími jednotkami (monitory, displeji apod.), rozpoznali možnost nebezpečí úrazu nebo ohrožení zdraví a byli schopni zajistit odstranění závad a možných rizik;
- znali systém péče o zdraví pracujících (včetně preventivní péče, uměli uplatňovat nároky na ochranu zdraví v souvislosti s prací, nároky vzniklé úrazem nebo poškozením zdraví v souvislosti s vykonáváním práce);
- byli vybaveni vědomostmi o zásadách poskytování první pomoci při náhlém onemocnění nebo úrazu a dokázali první pomoc sami poskytnout.
- chápali kvalitu jako významný nástroj konkurenceschopnosti a dobrého jména podniku;
- dodržovali stanovené normy (standardy) a předpisy související se systémem řízení jakosti zavedeným na pracovišti;
- dbali na zabezpečování parametrů (standardů) kvality procesů, výrobků nebo služeb, zohledňovali požadavky klienta (zákazníka, občana).
- znali význam, účel a užitečnost vykonávané práce, její finanční, popř. společenské ohodnocení;
- zvažovali při plánování a posuzování určité činnosti (v pracovním procesu i v běžném životě) možné náklady, výnosy a zisk, vliv na životní prostředí, sociální dopady;
- efektivně hospodařili s finančními prostředky;
- nakládali s materiály, energiemi, odpady, vodou a jinými látkami ekonomicky a s ohledem na životní prostředí.
Uplatnění absolventa
Absolvent se uplatní při tvorbě propagačních prostředků, práci s písmem, realizaci propagačních akcí menšího rozsahu, aranžování výkladních skříní a výstavek, stánků na výstavách a prodejních akcích, interiérů prodejen a provozoven služeb. Uplatnění najde také v reklamních firmách a agenturách.