Přeskočit navigaci

Vzdělávací program:  68-41-N/03  Ekonomicko-právní činnost


Obor vzdělání: 68-41-N/.. Obecně právní činnost


Vzdělávací program má schváleno více škol. Vzdělávací základ je vždy stejný, programy se však mohou lišit zaměřením, předměty nebo jejich rozsahem aj.


Detailní informaci získáte porovnáním profilů absolventa těchto škol:

Obchodní akademie, Střední odborná škola knihovnická a Vyšší odborná škola, Kotlářská 9, Brno

Obchodní akademie, Vyšší odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Nádražní 22, Uherské Hradiště




Profil absolventa


Obchodní akademie, Střední odborná škola knihovnická a Vyšší odborná škola, Kotlářská 9, Brno


Absolvent je vybaven těmito znalostmi, schopnostmi a dovednostmi:


  • má vysokou úroveň právního vědomí, projevující se v tom, že umí samostatně interpretovat, analyzovat důležité právní pojmy a vztahy, ilustrovat je na konkrétních příkladech, syntézou nalézat konkrétní postup a řešení určitých jednodušších občanskoprávních případů, vtělit je do formulačně právně vyvážených závěrů,
  • dokáže efektivně spolupracovat na tvorbě právních dokumentů (např. občansko- právních smluv apod.)
  • orientuje se v obchodně právní problematice, umí kvalifikovaně posoudit obchodní případ a odlišit ho od situace objektivně vyžadující péči právní služby a v případě potřeby umí shromáždit potřebné informace, utřídit je, zformulovat požadavky a s odbornou péčí spolupracovat v konkrétním případě se složkami právních služeb (podnikový právník, advokát, notář), což se vztahuje na výuku i všech ostatních právních předmětů,
  • v oblasti pracovního práva a vybraných otázek sociálního zabezpečení umí ilustrovat a interpretovat právní pojmy na konkrétním případu, navrhovat řešení pracovně právních situací, u nichž provede rozbor, shrne a vyvodí obecné závěry, aplikovatelné na danou causu; to vše při dodržování zákazu diskriminace a při legálním nakládání s osobními údaji,
  • je zvnitřněn s celospolečensky žádoucí hodnotou, jakou je svědomitě a řádně vykonávaná práce založená na kooperaci, ať už z pohledu zaměstnance, zaměstnavatele či osoby samostatně výdělečně činné,
  • v oblasti správního práva umí mimo jiné rozlišit, vymezit jednotlivé fáze správního řízení a aplikovat vědomosti tak, aby byl schopen realizovat právní úkony pro jednotlivé fáze potřebné a efektivně spolupracovat na vypracování správního rozhodnutí; to vše při vědomí, že veřejná správa je především službou občanům,
  • má takové pracovní návyky, které jsou předpokladem úspěšné samostatné práce i spolupráce ve skupině a které ho povedou k dodržování dobrých mravů v budoucím pracovním procesu,
  • rozumí ekonomickým pojmům, umí pracovat s ekonomickými informacemi, získávat je, třídit je a vyhodnocovat s využitím statistických propočtů,
  • je schopen založit firmu, být flexibilní, pružný v myšlení i jednání při zabezpečování činností podniku, a to jak z hlediska materiálových potřeb, tak i z hlediska lidských zdrojů,
  • umí vypočítat optimální kapitálovou strukturu podniku a navrhnout možnosti využití cizích zdrojů,
  • umí posoudit efektivnost hospodaření podniku nebo jeho jednotlivých útvarů a navrhnout opatření ke zlepšení hospodářské situace,
  • samostatně vede účetní agendu podnikatelského subjektu včetně zpracování účetní uzávěrky a závěrky,
  • účetní agendu umí zpracovat alespoň v jednom účetním programu, který je v praxi běžně využíván,
  • absolvent ovládá daňovou problematiku na takové úrovni, že je schopen samostatně stanovit optimální daňovou povinnost poplatníka, zpracovat daňová přiznání
  • v běžných případech pro fyzické osoby a jednodušších případech pro právnické osoby a účastnit se daňového řízení,
  • ke své práci běžně využívá informačních technologií, je hodnotově orientován na legální používání softwaru a informačních zdrojů,
  • ovládá komunikační metody na internetu, databáze, Office pro běžnou kancelářskou práci, převody mezi aplikacemi Office, umí sestavit výstupy s využitím grafiky, multimédii a vhodně je prezentovat,
  • umí vytvořit logicky a přehledně strukturovaná sdělení, vhodně komunikovat s podřízenými i nadřízenými, podřízené motivovat vhodnými a účinnými motivačními prostředky,
  • umí odhalit problémy v kolektivu a analyzovat příčiny konfliktů v pracovní skupině a přispět k jejich řešení,
  • umí ocenit a pochválit druhé a taktně vytknout nedostatky, rovněž umí přijímat kritiku,
  • umí efektivně pracovat v týmu,
  • dokáže své návrhy prezentovat, kultivovaně o nich diskutovat a obhajovat svá tvrzení, přijmout odpovědnost za svá rozhodnutí, při prezentaci běžně používá prostředky informačních technologií,
  • volí vhodné metody a strategie celoživotního vzdělávání,
  • je zvnitřněn s dobrými mravy, které jsou pramenem práva, a to nejen tam, kde na ně zákonodárce odkazuje, ale v každém úkonu studijního i pracovního procesu.


Nedílnou součástí vzdělávání je i vzdělávání studentů v oblasti cizích jazyků. Každý studen ovládá dva cizí jazyky slovem i písmem. Cizí jazyk, označovaný jako první, na kvalitativně vyšší úrovni, než jazyk označovaný jako cizí jazyk druhý.


Jazykovým vzděláním získá absolvent tyto kompetence:


  • v prvním cizím jazyce má jazykové znalosti na úrovni B1 až B2 Společného evropského referenčního rámce pro jazyky,
  • dovede vést obchodní jednání se zahraničními partnery,
  • umí popsat a vysvětlit procesy probíhající na makroekonomické úrovni i v oblasti mikroekonomiky,
  • umí plynně pohovořit na všeobecná podnikatelská témata,
  • je schopen přečíst a porozumět odborným textům, získat potřebné informace v cizím jazyce a dále s nimi pracovat,
  • ovládá cizojazyčnou obchodní korespondenci.



Možnosti uplatnění absolventa


Absolvent najde uplatnění v pozicích s povahou manažersko-právních činností, manažersko-ekonomických činností a veřejně-správních činností. Může pracovat jako:


asistent právního specialisty (podnikový právník, advokát, notář), který vyhodnocuje doručenou korespondenci obchodně právního i občansko- právního zaměření, zpracovává písemné návrhy korespondenčních odpovědí ve svěřených záležitostech, zpracovává návrhy vybraných právních dokumentů podle pokynů právníka, komunikuje s příslušnými organizačními složkami klienta, zejména ekonomickými a obchodními útvary apod.


Vzhledem ke znalostem z oblasti účetnictví a obchodního práva je dále vhodné profesní uplatnění na pozici samostatný pracovník pohledávek, který navrhuje aplikaci zajišťovacích nástrojů jako prevence vzniku rizik spojených s pohledávkami, projednává postup řešení úhrady pohledávek s dlužnými organizacemi, vede příslušnou dokumentaci k pohledávkám, projednává způsob úhrad pohledávek s obchodními partnery (zápočty pohledávek a závazků, zpracování splátkového kalendáře apod.), zpracovává analýzu a informace pro vedení společnosti o celkovém stavu pohledávek a platební morálce odběratelů. Dovednosti a znalosti získané v ekonomických předmětech (manažerská ekonomika, účetnictví, daně apod.) absolventovi umožňují zastávat pozice typu finanční manažer (ekonom) v menším a středním podniku, který zpracovává návrh čerpání finančních zdrojů, připravuje finanční analýzy a statistiky pro vedení organizace, poskytuje finanční informace, zpracovává finanční výsledky, vytváří finanční výkazy pro vedení organizace.


Profesní oblastí uplatnění je pracovník účetního oddělení firmy, pracovník účetní a daňové kanceláře. Pokud absolvent vykonával svoji odbornou praxi v účetní a daňové kanceláři, případně v účetním oddělení firmy může zastávat i pozici samostatného účetního v menším podniku, který provádí veškeré účetní operace, zajišťuje inventarizaci, zpracování účetní závěrku, řeší daňové povinnosti, zpracovává informace pro vnitropodnikové řízení a rozhodování a vede příslušnou dokumentaci. V oblasti veřejné správy najde uplatnění v daňové správě, kde je náplní jeho práce správa jednotlivých druhů daní, vedení příslušné dokumentace, zajišťování agendy při vyřizování opravných prostředků ve správním řízení apod.


Absolvent je kromě těchto pracovních pozic připraven provozovat i podnikatelskou činnost jako OSVČ, především v oblastech podnikatelské poradenství, organizační a ekonomické poradenství a po získání potřebné praxe i jako účetní poradce.


Profil absolventa


Obchodní akademie, Vyšší odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Nádražní 22, Uherské Hradiště


Absolvent disponuje odbornými znalostmi z ekonomiky, práva, disciplín managementu a účetnictví.


Absolvent:


  • dokáže vyhodnotit ekonomické rozhodovací situace - posoudit efektivnost plánované investiční výstavby a vybrat nejefektivnější varianty
  • ovládá majetkovou a kapitálovou strukturu podniku
  • orientuje se v produktech finančního trhu
  • dokáže navrhnout vhodné portfolio finančních investic
  • dovede provádět finanční analýzu, finančně plánovat činnost firmy
  • orientuje se v možnostech financování firmy a pomocí  informací získaných finanční analýzou je schopen efektivně řídit firmu
  • je schopen vykonávat jednodušší odbornou, obecně právní činnost, zahrnující základní znalost závazkového občanského a obchodního práva, včetně tvorby a aplikace jednodušších obchodních a občanskoprávních smluv
  • orientuje se v  problematice právního postavení podnikatelů, zde zejména obchodních společností a družstev, jakož i postavení podnikatelů - fyzických osob z pohledu práva živnostenského podnikání
  • je vybaven základními znalostmi pracovně právní problematiky, jak z pohledu zaměstnance, tak z pohledu zaměstnavatele, s návazností na veřejnoprávní odvětví právního řádu
  • je vybaven znalostmi problematiky finančního práva zahrnující problematiku členění daňové soustavy, procesní problematiku daňového řízení a úpravu práv a povinností ekonomických subjektů, s návazností na oblast veřejnoprávní i soukromoprávní
  • disponuje základními  znalostmi problematiky správního práva s akcentací spotřebitelského práva, stavebního práva či katastrálního práva
  • je schopen koordinovat provádění právních úkonů spojených s chodem organizace
  • dokáže vést účetní agendu, sestavovat účetní výkazy a informace z účetnictví umí využít pro řídicí činnost
  • připraví a analyzuje podklady k internímu auditu
  • na úrovni velmi pokročilého uživatele používá prostředky ITE, využívá kancelářský software typu Office
  • dva cizí jazyky ovládá na úrovni nutné pro účely obchodně podnikatelské činnosti
  • má obecné povědomí o odlišnostech právních systémů evropských zemí
  • orientuje se v oblasti základních právních forem podnikání
  • věcně, jazykově, stylisticky i formálně správně zpracovává písemnosti spojené s obchodně podnikatelskou činností, včetně racionálního využívání současné techniky i práce s cizojazyčnou odbornou literaturou.


Možnosti uplatnění absolventa


Profesní oblastí uplatnění mohou být manažerské a ekonomické řídicí funkce nižší a střední úrovně, jakož i činnosti na pozicích typu:


  • finanční manažer
  • marketingový manažer
  • obchodní a personální manažer


Absolvent najde uplatnění v řadě samostatných referentských pozic, např. samostatný finanční referent, který je schopen sledovat vývoj finanční situace, řídit a usměrňovat finanční toky, navrhovat způsoby financování organizace a zpracovávat finanční plány.


Profesní oblasti uplatnění mohou být pozice s povahou manažersko-právních činností. Absolvent může pracovat jako právní asistent, který připravuje dokumentaci soudních podání, zpracovává právní rozbory, dojednává termíny soudních jednání, vede právní agendu. Profesní uplatnění je také možné na pozicích samostatných administrativních pracovníků při zajišťování hospodaření a správy ve společenských, politických a zájmových organizacích a sdruženích jakož i referentských činností typu samostatný organizační pracovník, hospodářsko-správní referent apod.


Je schopen zastávat také pracovní pozice v peněžnictví, pojišťovnictví, např. jako analytik finančního trhu, pracovník řízení úvěrů, pracovník finanční a daňové správy.


Zpět