Vzdělávací
program: 68-41-N/03 Ekonomicko-právní činnost
Obor
vzdělání: 68-41-N/.. Obecně právní činnost
Vzdělávací program má schváleno více škol.
Vzdělávací základ je vždy stejný, programy se však mohou lišit zaměřením,
předměty nebo jejich rozsahem aj.
Detailní informaci získáte porovnáním profilů
absolventa těchto škol:
Obchodní akademie, Střední
odborná škola knihovnická a Vyšší odborná škola, Kotlářská 9, Brno
Obchodní akademie, Vyšší odborná škola a
Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Nádražní 22, Uherské Hradiště
Profil absolventa
Obchodní akademie, Střední
odborná škola knihovnická a Vyšší odborná škola, Kotlářská 9, Brno
Absolvent je vybaven těmito znalostmi,
schopnostmi a dovednostmi:
- má vysokou úroveň právního vědomí,
projevující se v tom, že umí samostatně interpretovat, analyzovat
důležité právní pojmy a vztahy, ilustrovat je na konkrétních příkladech,
syntézou nalézat konkrétní postup a řešení určitých jednodušších
občanskoprávních případů, vtělit je do formulačně právně vyvážených
závěrů,
- dokáže efektivně spolupracovat na tvorbě
právních dokumentů (např. občansko- právních smluv apod.)
- orientuje se v obchodně právní
problematice, umí kvalifikovaně posoudit obchodní případ a odlišit ho od
situace objektivně vyžadující péči právní služby a v případě potřeby
umí shromáždit potřebné informace, utřídit je, zformulovat požadavky a
s odbornou péčí spolupracovat v konkrétním případě se složkami
právních služeb (podnikový právník, advokát, notář), což se vztahuje na
výuku i všech ostatních právních předmětů,
- v oblasti pracovního práva a
vybraných otázek sociálního zabezpečení umí ilustrovat a interpretovat
právní pojmy na konkrétním případu, navrhovat řešení pracovně právních
situací, u nichž provede rozbor, shrne a vyvodí obecné závěry, aplikovatelné
na danou causu; to vše při dodržování zákazu diskriminace a při legálním
nakládání s osobními údaji,
- je zvnitřněn s celospolečensky
žádoucí hodnotou, jakou je svědomitě a řádně vykonávaná práce založená na
kooperaci, ať už z pohledu zaměstnance, zaměstnavatele či osoby
samostatně výdělečně činné,
- v oblasti správního práva umí mimo
jiné rozlišit, vymezit jednotlivé fáze správního řízení a aplikovat
vědomosti tak, aby byl schopen realizovat právní úkony pro jednotlivé fáze
potřebné a efektivně spolupracovat na vypracování správního rozhodnutí; to
vše při vědomí, že veřejná správa je především službou občanům,
- má takové pracovní návyky, které jsou
předpokladem úspěšné samostatné práce i spolupráce ve skupině a které ho
povedou k dodržování dobrých mravů v budoucím pracovním procesu,
- rozumí ekonomickým pojmům, umí pracovat
s ekonomickými informacemi, získávat je, třídit je a vyhodnocovat
s využitím statistických propočtů,
- je schopen založit firmu, být
flexibilní, pružný v myšlení i jednání při zabezpečování činností
podniku, a to jak z hlediska materiálových potřeb, tak i z hlediska
lidských zdrojů,
- umí vypočítat optimální kapitálovou
strukturu podniku a navrhnout možnosti využití cizích zdrojů,
- umí posoudit efektivnost hospodaření
podniku nebo jeho jednotlivých útvarů a navrhnout opatření ke zlepšení
hospodářské situace,
- samostatně vede účetní agendu
podnikatelského subjektu včetně zpracování účetní uzávěrky a závěrky,
- účetní agendu umí zpracovat alespoň
v jednom účetním programu, který je v praxi běžně využíván,
- absolvent ovládá daňovou problematiku na
takové úrovni, že je schopen samostatně stanovit optimální daňovou
povinnost poplatníka, zpracovat daňová přiznání
- v běžných případech pro fyzické
osoby a jednodušších případech pro právnické osoby a účastnit se daňového
řízení,
- ke své práci běžně využívá informačních
technologií, je hodnotově orientován na legální používání softwaru a
informačních zdrojů,
- ovládá komunikační metody na internetu,
databáze, Office pro běžnou kancelářskou práci, převody mezi aplikacemi
Office, umí sestavit výstupy s využitím grafiky, multimédii a vhodně
je prezentovat,
- umí vytvořit logicky a přehledně
strukturovaná sdělení, vhodně komunikovat s podřízenými i
nadřízenými, podřízené motivovat vhodnými a účinnými motivačními prostředky,
- umí odhalit problémy v kolektivu a
analyzovat příčiny konfliktů v pracovní skupině a přispět k jejich
řešení,
- umí ocenit a pochválit druhé a taktně
vytknout nedostatky, rovněž umí přijímat kritiku,
- umí efektivně pracovat v týmu,
- dokáže své návrhy prezentovat,
kultivovaně o nich diskutovat a obhajovat svá tvrzení, přijmout
odpovědnost za svá rozhodnutí, při prezentaci běžně používá prostředky
informačních technologií,
- volí vhodné metody a strategie
celoživotního vzdělávání,
- je zvnitřněn s dobrými mravy, které
jsou pramenem práva, a to nejen tam, kde na ně zákonodárce odkazuje, ale
v každém úkonu studijního i pracovního procesu.
Nedílnou součástí vzdělávání je i vzdělávání
studentů v oblasti cizích jazyků. Každý studen ovládá dva cizí jazyky
slovem i písmem. Cizí jazyk, označovaný jako první, na kvalitativně vyšší
úrovni, než jazyk označovaný jako cizí jazyk druhý.
Jazykovým vzděláním získá absolvent tyto
kompetence:
- v prvním cizím jazyce má jazykové
znalosti na úrovni B1 až B2 Společného evropského referenčního rámce pro
jazyky,
- dovede vést obchodní jednání se
zahraničními partnery,
- umí popsat a vysvětlit procesy
probíhající na makroekonomické úrovni i v oblasti mikroekonomiky,
- umí plynně pohovořit na všeobecná
podnikatelská témata,
- je schopen přečíst a porozumět odborným
textům, získat potřebné informace v cizím jazyce a dále s nimi
pracovat,
- ovládá cizojazyčnou obchodní
korespondenci.
Možnosti uplatnění absolventa
Absolvent najde uplatnění v pozicích
s povahou manažersko-právních činností, manažersko-ekonomických činností a
veřejně-správních činností. Může pracovat jako:
asistent právního specialisty (podnikový právník,
advokát, notář), který vyhodnocuje doručenou korespondenci obchodně právního i
občansko- právního zaměření, zpracovává písemné návrhy korespondenčních
odpovědí ve svěřených záležitostech, zpracovává návrhy vybraných právních
dokumentů podle pokynů právníka, komunikuje s příslušnými organizačními
složkami klienta, zejména ekonomickými a obchodními útvary apod.
Vzhledem ke znalostem z oblasti
účetnictví a obchodního práva je dále vhodné profesní uplatnění na pozici samostatný
pracovník pohledávek, který navrhuje aplikaci zajišťovacích nástrojů jako
prevence vzniku rizik spojených s pohledávkami, projednává postup řešení
úhrady pohledávek s dlužnými organizacemi, vede příslušnou dokumentaci
k pohledávkám, projednává způsob úhrad pohledávek s obchodními partnery
(zápočty pohledávek a závazků, zpracování splátkového kalendáře apod.),
zpracovává analýzu a informace pro vedení společnosti o celkovém stavu
pohledávek a platební morálce odběratelů. Dovednosti a znalosti získané
v ekonomických předmětech (manažerská ekonomika, účetnictví, daně apod.) absolventovi
umožňují zastávat pozice typu finanční manažer (ekonom) v menším a středním
podniku, který zpracovává návrh čerpání finančních zdrojů, připravuje finanční
analýzy a statistiky pro vedení organizace, poskytuje finanční informace,
zpracovává finanční výsledky, vytváří finanční výkazy pro vedení organizace.
Profesní oblastí uplatnění je pracovník
účetního oddělení firmy, pracovník účetní a daňové kanceláře. Pokud
absolvent vykonával svoji odbornou praxi v účetní a daňové kanceláři,
případně v účetním oddělení firmy může zastávat i pozici samostatného
účetního v menším podniku, který provádí veškeré účetní operace,
zajišťuje inventarizaci, zpracování účetní závěrku, řeší daňové povinnosti,
zpracovává informace pro vnitropodnikové řízení a rozhodování a vede příslušnou
dokumentaci. V oblasti veřejné správy najde uplatnění v daňové správě,
kde je náplní jeho práce správa jednotlivých druhů daní, vedení příslušné
dokumentace, zajišťování agendy při vyřizování opravných prostředků ve správním
řízení apod.
Absolvent je kromě těchto pracovních pozic
připraven provozovat i podnikatelskou činnost jako OSVČ, především
v oblastech podnikatelské poradenství, organizační a ekonomické
poradenství a po získání potřebné praxe i jako účetní poradce.
Profil
absolventa
Obchodní
akademie, Vyšší odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky,
Nádražní 22, Uherské Hradiště
Absolvent disponuje odbornými znalostmi
z ekonomiky, práva, disciplín managementu a účetnictví.
Absolvent:
- dokáže vyhodnotit ekonomické rozhodovací
situace - posoudit efektivnost plánované investiční výstavby a vybrat
nejefektivnější varianty
- ovládá majetkovou a kapitálovou
strukturu podniku
- orientuje se v produktech
finančního trhu
- dokáže navrhnout vhodné portfolio
finančních investic
- dovede provádět finanční analýzu,
finančně plánovat činnost firmy
- orientuje se v možnostech
financování firmy a pomocí informací získaných finanční analýzou je
schopen efektivně řídit firmu
- je schopen vykonávat jednodušší
odbornou, obecně právní činnost, zahrnující základní znalost závazkového
občanského a obchodního práva, včetně tvorby a aplikace jednodušších
obchodních a občanskoprávních smluv
- orientuje se v problematice
právního postavení podnikatelů, zde zejména obchodních společností a
družstev, jakož i postavení podnikatelů - fyzických osob z pohledu práva
živnostenského podnikání
- je vybaven základními znalostmi pracovně
právní problematiky, jak z pohledu zaměstnance, tak z pohledu
zaměstnavatele, s návazností na veřejnoprávní odvětví právního řádu
- je vybaven znalostmi problematiky
finančního práva zahrnující problematiku členění daňové soustavy, procesní
problematiku daňového řízení a úpravu práv a povinností ekonomických
subjektů, s návazností na oblast veřejnoprávní i soukromoprávní
- disponuje základními znalostmi
problematiky správního práva s akcentací spotřebitelského práva,
stavebního práva či katastrálního práva
- je schopen koordinovat provádění
právních úkonů spojených s chodem organizace
- dokáže vést účetní agendu, sestavovat
účetní výkazy a informace z účetnictví umí využít pro řídicí činnost
- připraví a analyzuje podklady
k internímu auditu
- na úrovni velmi pokročilého uživatele
používá prostředky ITE, využívá kancelářský software typu Office
- dva cizí jazyky ovládá na úrovni nutné
pro účely obchodně podnikatelské činnosti
- má obecné povědomí o odlišnostech
právních systémů evropských zemí
- orientuje se v oblasti základních
právních forem podnikání
- věcně, jazykově, stylisticky i formálně
správně zpracovává písemnosti spojené s obchodně podnikatelskou
činností, včetně racionálního využívání současné techniky i práce
s cizojazyčnou odbornou literaturou.
Možnosti uplatnění absolventa
Profesní oblastí uplatnění mohou být
manažerské a ekonomické řídicí funkce nižší a střední úrovně, jakož i činnosti
na pozicích typu:
- finanční manažer
- marketingový manažer
- obchodní a personální manažer
Absolvent najde uplatnění v řadě
samostatných referentských pozic, např. samostatný finanční referent,
který je schopen sledovat vývoj finanční situace, řídit a usměrňovat finanční
toky, navrhovat způsoby financování organizace a zpracovávat finanční plány.
Profesní oblasti uplatnění mohou být pozice
s povahou manažersko-právních činností. Absolvent může pracovat jako právní
asistent, který připravuje dokumentaci soudních podání, zpracovává právní
rozbory, dojednává termíny soudních jednání, vede právní agendu. Profesní
uplatnění je také možné na pozicích samostatných administrativních
pracovníků při zajišťování hospodaření a správy ve společenských,
politických a zájmových organizacích a sdruženích jakož i referentských činností
typu samostatný organizační pracovník, hospodářsko-správní referent apod.
Je schopen zastávat také pracovní pozice
v peněžnictví, pojišťovnictví, např. jako analytik finančního trhu,
pracovník řízení úvěrů, pracovník finanční a daňové správy.