Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání
68-42-L/51 Bezpečnostní služby
Vydalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy dne 19. 4. 2010, č. j. 1606/2010-23
PROFIL ABSOLVENTA
Vzdělávání v oboru směřuje v souladu s cíli středního odborného vzdělávání k tomu, aby si žáci vytvořili, v návaznosti na a na úrovni odpovídající jejich schopnostem a studijním předpokladům, následující klíčové a odborné kompetence.
Klíčové kompetence v RVP nástavbového studia navazují na klíčové kompetence stanovené v RVP pro obory středního vzdělání s výučním listem (kategorie H).
- dovedli přijmout oznámení;
- využívali poznatků z psychologie a pedagogiky při jednání s lidmi a při řešení problémových situací, vstřícně a taktně jednali s občany – klienty, byli schopni empatie;
- dovedli jednat s klientem na profesionální úrovni (navázání komunikace s klientem, analýza problémů, předložení nabídky alternativ řešení problému, vedení klienta v průběhu spolupráce);
- dovedli jednat s klienty různých etnických, náboženských a sociálních skupin;
- dodržovali pracovní postupy v souladu s etickým kodexem;
- zapisovali průběh jednání formálně a věcně správně;
- ve své praktické činnosti uplatňovali poznatky o působnosti ministerstev dopravy, vnitra a financí, krajských úřadů, obecních úřadů obcí s rozšířenou působností, Policie ČR a obecní policie.
- rozpoznali protiprávní chování a jednání a uměli je právně kvalifikovat;
- dovedli zahájit a vést trestní a správní řízení zejména o trestných činech a přestupcích dle právní kvalifikace a v rozsahu daných kompetencí;
- prováděli nezbytná šetření ve věci včetně dokazování;
- vedli příslušnou právní dokumentaci;
- navrhovali právní postupy při řešení šetřených problémů;
- reagovali na změny zákonů týkajících se bezpečnostně právní činnosti;
- odhadovali důsledky protiprávního jednání;
- navrhovali a zdůvodňovali postupy určené k zabránění protiprávnímu jednání.
- prováděli šetření skutečného stavu věci v terénu a při něm využívali kriminalistických zásad a geografických informací;
- dodržovali obecně závazné předpisy, vyhlášky a pravidla;
- aplikovali znalost systému vedení agendy registrace vozidel;
- analyzovali situace a navrhovali postupy při řešení šetřených problémů;
- navrhovali, eventuálně prováděli místní bezpečnostní opatření ve spolupráci s ostatními bezpečnostními a záchrannými složkami;
- zpracovali zápis o šetření;
- používali geografické, sociologické a politologické poznatky v praktické profesní činnosti;
- dovedli poskytnout nezbytnou první pomoc;
- prováděli výkonná opatření k ochraně obyvatelstva při mimořádných situacích ve spolupráci se složkami integrovaného záchranného systému;
- aplikovali zásady ochrany oběti trestného činu - přestupku, poskytli základní psychologickou podporu oběti a doporučili jí pomoc příslušné sociální instituce.
- aplikovali zásady postupů kontroly veřejného pořádku, ochrany bezpečnosti osob a majetku;
- prováděli kontrolu platných dokladů občanů ČR a cizinců;
- kontrolovali dodržování bezpečnostních předpisů a dodržování právních norem při současném využití technických a jiných prostředků při dohledu;
- poskytovali poradenskou a konzultační činnost k problematice ochrany pořádku a bezpečnosti;
- kontrolovali vedení písemností a dodržování archivačních a skartačních postupů, vedení a třídění dokumentace.
- dodržovali zásady vedení korespondence při administrativních a správních činnostech;
- získávali a třídili informace s využitím Internetu a vnitřních sítí;
- zpracovávali formuláře a výkazy;
- vyhodnocovali získaná data;
- zpracovávali prezentace informací pro veřejnost;
- zajišťovali ochranu osobních dat;
- využívali zdroje právních informací, vyhledávali a analyzovali informace potřebné pro vedení dokumentace o protiprávní činnosti.
- orientovali se v systému veřejné správy a v systému bezpečnostních složek;
- aplikovali právní normy, zejména normy pořádku a bezpečnosti v běžných pracovních situacích;
- prováděli dohled nad bezpečností a dopravou s možným využíváním technických pomůcek;
- využívali rozbory dopravní nehodovosti na území ČR a z nich vyvozovali preventivní opatření;
- orientovali se v provozování silniční dopravy;
- aplikovali specifika přepravy nebezpečných látek v silniční dopravě;
- řešili dopravní přestupky;
- využívali evidence řidičů, motorových a přípojných vozidel;
- rozlišovali různé řidičské průkazy a řidičská oprávnění;
- aplikovali poznatky ostrahy osob a majetku;
- odhalovali, objasňovali a vyřizovali přestupky v rámci příslušných kompetencí;
- aplikovali zásady výkonu „dozorčí služby“ a dokumentace o jejich průběhu;
- předvídali příčiny a odhadovali důsledky trestné činnosti, využívali zásad prevence kriminality;
- aplikovali zásady koordinace postupů s dalšími složkami veřejného pořádku a sociálními institucemi;
- orientovali se v organizaci a vybavení Integrovaného záchranného systému ČR;
- prováděli preventivní opatření k ochraně obyvatelstva při mimořádných situacích ve spolupráci se složkami integrovaného záchranného systému;
- orientovali se v mezinárodní spolupráci.
- cílevědomě rozvíjeli psychickou a fyzickou přípravu se zaměřením na psychickou odolnost a fyzickou zdatnost, dbali na všestrannost pohybového režimu dle potřebných ukazatelů tělesné zdatnosti;
- využívali ve své činnosti základy úpolových sportů a prakticky aplikovali základní techniky sebeobrany v souladu s právními normami a profesními nároky;
- aplikovali základní hygienické a bezpečnostní návyky při provádění sportovních aktivit.
- chápali bezpečnost práce jako nedílnou součást péče o zdraví své i spolupracovníků (i dalších osob vyskytujících se na pracovištích, např. klientů, zákazníků, návštěvníků) i jako součást řízení jakosti a jednu z podmínek získání či udržení certifikátu jakosti podle příslušných norem;
- znali a dodržovali základní právní předpisy týkající se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární prevence;
- osvojili si zásady a návyky bezpečné a zdraví neohrožující pracovní činnosti včetně zásad ochrany zdraví při práci u zařízení se zobrazovacími jednotkami (monitory, displeji apod.), rozpoznali možnost nebezpečí úrazu nebo ohrožení zdraví a byli schopni zajistit odstranění závad a možných rizik;
- znali systém péče o zdraví pracujících (včetně preventivní péče, uměli uplatňovat nároky na ochranu zdraví v souvislosti s prací, nároky vzniklé úrazem nebo poškozením zdraví v souvislosti s vykonáváním práce);
- byli vybaveni vědomostmi o zásadách poskytování první pomoci při náhlém onemocnění nebo úrazu a dokázali první pomoc sami poskytnout.
- chápali kvalitu jako významný nástroj konkurenceschopnosti a dobrého jména podniku;
- dodržovali stanovené normy (standardy) a předpisy související se systémem řízení jakosti zavedeným na pracovišti;
- dbali na zabezpečování parametrů (standardů) kvality procesů, výrobků nebo služeb, zohledňovali požadavky klienta (zákazníka, občana).
- znali význam, účel a užitečnost vykonávané práce, její finanční, popř. společenské ohodnocení;
- zvažovali při plánování a posuzování určité činnosti (v pracovním procesu i v běžném životě) možné náklady, výnosy a zisk, vliv na životní prostředí, sociální dopady;
- efektivně hospodařili s finančními prostředky;
- nakládali s materiály, energiemi, odpady, vodou a jinými látkami ekonomicky a s ohledem na životní prostředí.
Uplatnění absolventa
Úspěšným zakončením studia získá absolvent oboru 6842L51 Bezpečnostní služby střední vzdělání s maturitní zkouškou.
Absolvent se uplatní v povoláních, v nichž je pracovní činnost vázána na znalost a správnou aplikaci právních předpisů České republiky ve věcech veřejného pořádku a vnitřní bezpečnosti. Uplatní se ve veřejné správě (státní správě a samosprávě), v odborech ochrany velkých podniků, bankovnictví, pojišťovnictví, ve složkách Integrovaného záchranného systému apod.
Pro výkon některých povolání musí absolvent splnit další zákonem stanovené podmínky, např. věk, speciální odborné školení, testy zdravotní a psychické způsobilosti, bezúhonnost, spolehlivost a další požadavky. Absolvent se uplatní např. jako bezpečnostní pracovník, strážník obecní policie, celník, bezpečnostní pracovník ve vězeňské službě nebo stráži nebo justiční stráži.