Vzdělávací program: 68-42-N/01 Prevence kriminality
Obor vzdělání: 68-42-N/.. Bezpečnostně právní činnost
Škola: TRIVIS - Střední škola veřejnoprávní a Vyšší odborná škola prevence kriminality a krizového řízení Praha, s. r. o., Hovorčovická 1281, Praha 8
Profil absolventa
Vzdělávací program Prevence kriminality odráží současné a budoucí potřeby společnosti. Zahrnuje soubor nerepresivních opatření, tedy veškeré aktivity vyvíjené státními, veřejnoprávními i soukromoprávními subjekty směřující k předcházení páchání kriminality a snižování obav z ní. Patří sem opatření, jejichž cílem či důsledkem je zmenšování rozsahu a závažnosti kriminality a jejich následků, ať již prostřednictvím omezení kriminogenních příležitostí, nebo působením na potenciální pachatele a oběti trestných činů. Jedná se o opatření sociální prevence, situační prevence, včetně informování veřejnosti o možnostech ochrany před trestnou činností a pomoci obětem trestných činů. Prevence kriminality úzce souvisí s prevencí dalších sociálně patologických jevů, z nichž k nejzávažnějším patří nejrůznější formy závislostí.
Absolvent bude připraven tak, aby měl tyto schopnosti a dovednosti:
· dokázal komunikovat v cizím jazyce v úředním styku – rozuměl dopisům a rozhovorům s veřejnoprávní tématikou a uměl vést úřední jednání a provést jeho stručný zápis, osvojí si odbornou terminologii a dovedl ji aktivně používat např. při krizovém plánování nebo při vyšetřování dopravní nehody nebo přestupků či trestných činů;
· byl schopen vysvětlit pojem práva a jeho systém, vysvětlit fungování státu a popsat rozdělení a výkon státní moci s důrazem na koncepci právního státu a definovat právní vztah a odlišit vztahy soukromoprávní a veřejnoprávní povahy;
· chápal význam a funkci ústavního práva, fungování státních orgánů tak, jak to stanoví Ústava České republiky a znal, jak se tento systém promítá do života občanů, znal, jak realizovat základní vztahy mezi občanem a státem a mezi státními orgány navzájem tak, aby byly studentům platné pro život;
· byl schopen zvládnout systém soukromého práva a jeho jednotlivých ustanovení, dokázal podřadit jednání subjektů pod konkrétní ustanovení soukromého práva a rozhodnout, jak dále řešit jednotlivé případy;
· dokázal podřadit jednání subjektů pod konkrétní ustanovení trestního zákona a posoudit otázky trestní odpovědnosti, dokázal rozlišit některé instituty z trestního řádu, např. osoby na trestném řízení zúčastněné, dokazování a důkazy, zajištění osob a věcí, jednotlivá stadia trestního řízení před soudem;
· dokázal se orientovat v různých typech dokumentací orgánů krizového řízení a složek integrovaného záchranného systému, dokázal předvídat vznik sekundárních pohrom, analyzovat možné následky jejich působení a navrhovat účinná ochranná opatření, dokázal zpracovávat dílčí podklady v rámci krizového a havarijního plánování;
· znal základní kriminologickou materii společnou všem kriminálním jevům, všem druhům kriminality, všem druhům pachatelů a obětí, a v tomto směru rozvíjel teoretické myšlení v oboru kriminologie; dokázal analyzovat a interpretovat aktuální kriminologické poznatky o jednotlivých druzích kriminality a pachatelů se zaměřením na aktuální trendy kriminologické teorie a praxe (s oporou o základní teoretické kriminologické poznatky); poznal prioritní význam preventivních ofenzivních prostředků kontroly kriminality před uplatňováním defenzivní trestní represe; dovedl využívat získané poznatky ve společenské praxi zaměřené na prevenci patologických jevů ve státní správě, samosprávě i v činnosti nevládních institucí;
· ovládal metodiku a základy techniky ochrany osob a majetku a znal principy jejich fungování; uměl při své práci využívat dostupné zdroje informací o svém oboru a chápal nutnost neustálého doplňování své kvalifikace v oblasti bezpečnosti; ovládal základní způsoby statistického zpracování dat výzkumných souborů a jejich znázornění; uměl se orientovat v současné bezpečnostní situaci v ČR, v EU a globálně;
· dokázal obhajovat své názory postavené na filozofických principech dobra, pravdy, svobody a spravedlnosti; dokázal ovlivnit svůj hodnotový systém etickým obsahem, a tak vracel filozofii do konkrétního života; osvědčil se jako rodič, jako aktivní občan společnosti;
· dokázal používat hlavní sociologické metody a techniky získávání, zpracování a hodnocení sociálních informací a dokázal uplatňovat získané poznatky (včetně kritického myšlení) v budoucí profesi;
· dokázal porozumět prožívání, chování a jednání lidí, předvídat je a uměl na ně působit; vyznal se v psychologii agresora i oběti; ovládal základy forenzní psychologie a její metody;
· dokázal obhájit při obhajobě svou práci, chápal její přednosti i nedostatky, byl schopen vysvětlit závěry a přínos své práce;
· získá nezbytnou znalost pracovního práva pro kvalitní výkon budoucího povolání studenta;
· získal znalosti vybraných otázek kriminalistiky a prvotní opatření na místě činu.
Možnosti uplatnění absolventa
Absolvent se může uplatnit především v oblastech veřejnoprávní činnosti, bezpečnostně právní činnosti a v informační technologii:
Absolvent se může uplatnit především jako:
· referent v orgánech státní správy a samosprávy
· odborník a vedoucí pracovník u soukromých bezpečnostních služeb
· odborný referent bezpečnosti práce
· strážný
· metodik výcviku soukromých bezpečnostních činností
· strážník obecní policie
· pracovník převozu finanční hotovosti a cenin
· policejní inspektor
· policejní komisař