Vzdělávací program: 68-42-N/02 Krizové řízení
Obor vzdělání: 68-42-N/.. Bezpečnostně právní činnost
Škola: TRIVIS - Střední škola veřejnoprávní a Vyšší odborná škola prevence kriminality a krizového řízení Praha, s. r. o., Hovorčovická 1281, Praha 8
Profil absolventa
K nejdůležitějším rysům osobnosti absolventa patří tyto schopnosti:
· projevovat ve svém osobním životě i při vykonávání pracovních činností v zaměstnání občanské postoje občana demokratického státu, zejména ve vztahu ke svému vlastnímu zdraví, k životu a zdraví jiných osob, k životnímu stylu občana v rodině, obci a státu, ve vztahu k intoleranci a rasismu, k majetku občana, fyzických a právnických osob;
· orientovat se ve filosofických a etických problémech společnosti, v morálních a etických zásadách své profese a tyto zásady dodržovat;
· samostatně myslet a pohotově se rozhodovat;
· cílevědomě, rozvážně a rozhodně jednat;
· aplikovat získané vědomosti a dovednosti v praxi;
· iniciativně a samostatně řešit pracovní úkoly;
· dále se vzdělávat, získávat a využívat nové vědeckotechnické informace ze svého oboru.
Na základě všeobecné a odborné složky vzdělání je absolvent schopen:
· pracovat na úseku krizového řízení a ochrany obyvatelstva na úrovni středního managementu státní správy a samosprávy;
· plnit samostatně úkoly na úseku ochrany obyvatelstva v rámci HZS a jiných složek IZS;
· zpracovávat dílčí podklady v rámci krizového a havarijního plánování;
· ovládat obsah platných právních i rezortních norem řešících danou problematiku a umět je v praxi aplikovat;
· umět rozlišit specifiky chemických, radiačních a ropných havárií včetně odlišností při zásahu jednotek IZS a při ochraně obyvatelstva;
· být schopen rozhodnout o vhodných metodách dekontaminace;
· ovládat zásady první pomoci v případech kontaminace živé síly jednotlivými nebezpečnými látkami;
· být schopen formulovat základní principy zásahu po vzniku mimořádné situace s únikem nebezpečné látky;
· znát zásady řešení situace v případě závažné dopravní nehody;
· orientovat se v problematice terorismu a superterorismu včetně základních postupů při řešení případů tzv. hrozby bombou;
· ovládat podstatu činnosti IZS v krizových situacích za působení všech druhů rizik v nejrůznějších krizových stavech a situacích, s přihlédnutím ke specifickým požadavkům na lidského činitele;
· znát nezbytné informace o všech druzích živelních pohrom, včetně způsobů jejich předvídání a snižování možných nebezpečí (pokud je to reálné), postupy provádění záchranných prací a koordinace nasazených sil a prostředků, způsoby evakuace, ubytování a zásobování postižených osob, překonávání a odstraňování následků a škod a obnovování normálního života v regionu;
· orientovat se ve všech reálně hrozících antropogenních mimořádných událostech, jako jsou zejména průmyslové havárie, možnosti jejich předvídání, způsoby realizace preventivních opatření k jejich minimalizaci a racionálnímu řešení vzniklých krizových situací;
· pochopit význam ochrany obyvatelstva při zmírňování následků krizových stavů a dalších mimořádných situací;
· v návaznosti na změnu mezinárodní bezpečnostní situace pochopit nárůst významu krizových stavů nesouvisejících s obranou;
· ovládat základní znalosti struktury bezpečnostního systému v ČR;
· prokázat znalost praktického použití metod analýzy rizik včetně interpretace výsledků;
· orientovat se v základních představách o potenciálních krizových situacích v budoucnosti;
· prokázat znalost provádění ochranných opatření v individuální i kolektivní ochraně;
· analyzovat (vyhodnotit) účinky jednotlivých druhů ochranných opatření a posoudit přínos a význam jednotlivých druhů ochranných opatření pro ochranu obyvatelstva;
· zpracovat základní dokumenty s využitím standardního programového vybavení výpočetní techniky;
· ovládat základní prostředky individuální ochrany obyvatelstva;
· používat přístroje k detekci nebezpečných chemických látek a zdrojů ionizujícího záření;
· ovládat základní poznatky ze vzdělávacího programu prevence kriminality;
· organizovat a řídit práci podřízených osob, vychovávat a školit je v otázkách závažných mimořádných událostí přírodních a antropogenních.
K tomu, aby absolvent mohl shora uvedené úkoly plnit úspěšně:
· má nejen potřebné odborné vědomosti, nýbrž i určité zkušenosti a dovednosti, které získal jednak absolvováním povinných odborných praxí během vzdělávání, jednak v prakticky zaměřených formách výuky, např. při rozborech praktických případů reálných mimořádných událostí a vyhodnocování výsledků jejich řešení včetně vyvozování poučení a zkušeností apod.;
· z povahy činností, pro které byl absolvent připravován, vyplývá, že je převážně ve styku s lidmi, a to nejen nadřízenými a podřízenými, nýbrž i s kolegy ze součinnostních institucí a pracovišť, proto má způsobilost pracovat v týmech a je na to připraven;
· vzhledem k značnému rozsahu praktické výuky v rámci vzdělávání je absolvent schopen o zvládnutých odborných problémech nejen diskutovat, ale zapojit se i do přednáškových či jiných forem vzdělávací činnosti. V rámci těchto činností by se měla pozitivně odrazit i jeho schopnost ovládat technické prostředky podpory a technická zařízení, využívaná v rámci ochrany obyvatelstva;
· je si vědom, že žije v demokratickém právním státě a má pomáhat jej rozvíjet. Plně chápe nezbytnost loajality vůči svému zaměstnavateli a potřebnost vyhovět maximálně požadavkům zaměstnavatele v mezích uzavřené smlouvy a právních předpisů;
· je připraven řešit samostatně problémy nejen na úrovni referentské, nýbrž i v řídící funkci, neboť dovede využívat informatiku, pracovat se statistickými údaji, na základě konkrétních poznatků zobecňovat i předvídat vývoj a trendy v oblasti vojenských a především nevojenských rizik v určité lokalitě, v určitém systému, v určité době;
· má potřebné vědomostní, intelektuální a morální předpoklady k vykonávání shora uvedených činností i předpoklady k dalšímu jejich rozvoji a být tedy nejen odborníkem, nýbrž i osobností uznávanou jak na pracovišti, tak ve svém občanském životě.
Absolvent se může uplatnit především jako:
· pracovník na středním stupni úseku krizového řízení a ochrany obyvatelstva ve státní správě nebo samosprávě měst a obcí;
odborník v rámci ozbrojených bezpečnostních a záchranných sborů (PČR, HZS, ZZS) na úseku operačních středisek, ochrany obyvatelstva atd.;
· odborník v rámci právnických subjektů (především v podnicích s vyšším stupněm rizika vzniku mimořádných událostí) na úseku ochrany životního prostředí, mimořádných situací, jako zpracovatel plánovacích dokumentů nebo výkonný odborný referent;
· pracovník v různých poradenských či konzultačních organizacích či firmách zaměřených na oblast krizového řízení a ochranu obyvatelstva;
· samostatný podnikatel na úseku zpracování dokumentů, prodeje speciální techniky pro krizové řízení a ochranu obyvatelstva atd.;
· odborník v pojišťovnách zabývajících se pojišťováním pro případ vzniku mimořádných či krizových situací;
· odborník soukromých bezpečnostních služeb;
· v řídících a organizátorských funkcích městské a obecní policie.