Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání
69-41-L/51 Masér sportovní a rekondiční
Vydalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy dne 19. 4. 2010, č. j. 1606/2010-23
PROFIL ABSOLVENTA
Vzdělávání v oboru směřuje v souladu s cíli středního odborného vzdělávání k tomu, aby si žáci vytvořili, v návaznosti na a na úrovni odpovídající jejich schopnostem a studijním předpokladům, následující klíčové a odborné kompetence.
Klíčové kompetence v RVP nástavbového studia navazují na klíčové kompetence stanovené v RVP pro obory středního vzdělání s výučním listem (kategorie H).
- volili vhodný druh a postup masáže v souladu s požadavky a aktuálním stavem klienta, technologickými postupy a novými vědeckými poznatky;
- obsluhovali dokonale přístrojové vybavení provozovny a prováděli běžnou údržbu používaných zařízení a pomůcek;
- poskytovali poradenskou službu, propagovali nové postupy a přípravky pro masérské služby a doporučovali zdravý životní styl;
- dodržovali pracovní kázeň, samostatně organizovali svou práci;
- vedli kartotéku klientů;
- sledovali nové předpisy vztahující se k jejich činnosti – zákony, vyhlášky, předpisy, novely stávajících předpisů;
- zvyšovali soustavně svou odbornou úroveň studiem odborné literatury a časopisů a návštěvami odborných kurzů, seminářů a předváděcích akcí;
- vybrali vhodné vybavení masérské provozovny v souladu se záměrem poskytovaných masérských služeb.
- volili vhodné přípravky podle jejich vlastností a možností použití;
- bezpečně manipulovali s přípravky a volili vhodné podmínky a způsoby jejich uskladnění;
- dodržovali správné dávkování přípravků a způsoby bezpečné likvidace po skončení jejich životnosti;
- sledovali průběžně nabídku nových přípravků a možnosti jejich použití a vhodným způsobem je doporučovali klientům.
- udržovali pracoviště čisté, esteticky upravené a účelně zařízené;
- posuzovali možnost poskytnutí masérských služeb z hlediska aktuálního zdravotního stavu klienta a rozhodovali, kdy zdravotní stav klienta vyžaduje návštěvu lékaře;
- důsledně dodržovali zdravotně-hygienické přepisy a zásady osobní a provozní hygieny.
- vystupovali profesionálně a kultivovaně ve vztahu ke klientům, spolupracovníkům a obchodním partnerům;
- vhodně navazovali kontakt s klienty, uměli s nimi hovořit a naslouchat jim;
- řešili nezvyklé a problémové situace ve styku s klienty (např. s osobami s hendikepem, osobami extrémně obézními a stydlivými), se spolupracovníky a obchodními partnery;
- uměli se vyrovnat se stresovými situacemi, regulovali své chování, aby nedocházelo ke konfliktům a napětí mezi lidmi, pečovali o své duševní zdraví;
- pečovali soustavně o rozvoj své osobnosti, o svůj vzhled a osobní hygienu.
- využívali marketingové nástroje k prezentaci firmy a nabídce masérských služeb, organizovali průzkum trhu a výsledky vyhodnocovali a aplikovali;
- orientovali se v ekonomicko-právním zabezpečení provozu;
- sjednávali nákup přípravků používaných při poskytování masérských služeb;
- zhotovovali ceníky úkonů a kalkulovali spotřebu a prodejní cenu nabízených přípravků;
- vyhotovovali obchodní písemnosti v souladu s normalizovanou úpravou;
- používali počítačové programy pro vedení kartotéky a výkon dalších administrativních prací.
- chápali bezpečnost práce jako nedílnou součást péče o zdraví své i spolupracovníků (i dalších osob vyskytujících se na pracovištích, např. klientů, zákazníků, návštěvníků) i jako součást řízení jakosti a jednu z podmínek získání či udržení certifikátu jakosti podle příslušných norem;
- znali a dodržovali základní právní předpisy týkající se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární prevence;
- osvojili si zásady a návyky bezpečné a zdraví neohrožující pracovní činnosti včetně zásad ochrany zdraví při práci u zařízení se zobrazovacími jednotkami (monitory, displeji apod.), rozpoznali možnost nebezpečí úrazu nebo ohrožení zdraví a byli schopni zajistit odstranění závad a možných rizik;
- znali systém péče o zdraví pracujících (včetně preventivní péče, uměli uplatňovat nároky na ochranu zdraví v souvislosti s prací, nároky vzniklé úrazem nebo poškozením zdraví v souvislosti s vykonáváním práce);
- byli vybaveni vědomostmi o zásadách poskytování první pomoci při náhlém onemocnění nebo úrazu a dokázali první pomoc sami poskytnout.
- chápali kvalitu jako významný nástroj konkurenceschopnosti a dobrého jména podniku;
- dodržovali stanovené normy (standardy) a předpisy související se systémem řízení jakosti zavedeným na pracovišti;
- dbali na zabezpečování parametrů (standardů) kvality procesů, výrobků nebo služeb, zohledňovali požadavky klienta (zákazníka, občana).
- znali význam, účel a užitečnost vykonávané práce, její finanční, popř. společenské ohodnocení;
- zvažovali při plánování a posuzování určité činnosti (v pracovním procesu i v běžném životě) možné náklady, výnosy a zisk, vliv na životní prostředí, sociální dopady;
- efektivně hospodařili s finančními prostředky;
- nakládali s materiály, energiemi, odpady, vodou a jinými látkami ekonomicky a s ohledem na životní prostředí.
Uplatnění absolventa
Absolvent se uplatní v povolání masér při poskytování profesionálních masérských služeb v provozovnách, studiích a salonech mimo oblast zdravotnictví. Bude poskytovat poradenské služby z hlediska péče o tělo, správné životosprávy a zdravého životního stylu.