Přeskočit navigaci

Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání

69-41-L/51 Masér sportovní a rekondiční

Vydalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy dne 19. 4. 2010, č. j. 1606/2010-23

PROFIL ABSOLVENTA

Vzdělávání v oboru směřuje v souladu s cíli středního odborného vzdělávání k tomu, aby si žáci vytvořili, v návaznosti na a na úrovni odpovídající jejich schopnostem a studijním předpokladům, následující klíčové a odborné kompetence.

Klíčové kompetence

Klíčové kompetence v RVP nástavbového studia navazují na klíčové kompetence stanovené v RVP pro obory středního vzdělání s výučním listem (kategorie H).

a)      Kompetence k celoživotnímu učení: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni samostatně se věnovat učení a reálně si stanovovat potřeby a cíle svého dalšího vzdělávání

b)      Kompetence k pracovnímu uplatnění a podnikání: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni úspěšně budovat svoji profesní kariéru a byli připraveni zvládat podnikatelské činnosti

c)      Personální a sociální kompetence: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni rozvíjet svoji osobnost, udržovat vhodné mezilidské vztahy a dbát o své zdraví

d)      Kompetence využívat prostředky informačních a komunikačních technologií a pracovat s informacemi: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi efektivně pracovali s prostředky ICT a s informacemi

e)      Kompetence k řešení problémů: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni samostatně nebo v týmu řešit pracovní i jiné problémy

f)       Komunikativní kompetence: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni souvisle se vyjadřovat v písemné i ústní formě a volit komunikační strategie a prostředky adekvátně situaci

g)      Matematická a finanční gramotnost: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni používat matematické myšlení za účelem funkčního zvládání různých situací

h)      Občanské kompetence a kulturní povědomí: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi žili v souladu s hodnotami a principy humanity, demokracie a udržitelného rozvoje a uznávali kulturní hodnoty

Odborné kompetence

a)      Vykonávat odborné činnosti při poskytování masérských služeb, tzn. aby absolventi:

-     volili vhodný druh a postup masáže v souladu s požadavky a aktuálním stavem klienta, technologickými postupy a novými vědeckými poznatky;

-     obsluhovali dokonale přístrojové vybavení provozovny a prováděli běžnou údržbu používaných zařízení a pomůcek;

-     poskytovali poradenskou službu, propagovali nové postupy a přípravky pro masérské služby a doporučovali zdravý životní styl;

-     dodržovali pracovní kázeň, samostatně organizovali svou práci;

-     vedli kartotéku klientů;

-     sledovali nové předpisy vztahující se k jejich činnosti – zákony, vyhlášky, předpisy, novely stávajících předpisů;

-     zvyšovali soustavně svou odbornou úroveň studiem odborné literatury a časopisů a návštěvami odborných kurzů, seminářů a předváděcích akcí;

-     vybrali vhodné vybavení masérské provozovny v souladu se záměrem poskytovaných masérských služeb.

b)      Volit a používat přípravky v souladu s technologickými postupy, tzn. aby absolventi:

-     volili vhodné přípravky podle jejich vlastností a možností použití;

-     bezpečně manipulovali s přípravky a volili vhodné podmínky a způsoby jejich uskladnění;

-     dodržovali správné dávkování přípravků a způsoby bezpečné likvidace po skončení jejich životnosti;

-     sledovali průběžně nabídku nových přípravků a možnosti jejich použití a vhodným způsobem je doporučovali klientům.

c)      Uplatňovat zdravotní hlediska a zásady hygieny při poskytování masérských služeb, tzn. aby absolventi:

-     udržovali pracoviště čisté, esteticky upravené a účelně zařízené;

-     posuzovali možnost poskytnutí masérských služeb z hlediska aktuálního zdravotního stavu klienta a rozhodovali, kdy zdravotní stav klienta vyžaduje návštěvu lékaře;

-     důsledně dodržovali zdravotně-hygienické přepisy a zásady osobní a provozní hygieny.

d)      Jednat s klienty, spolupracovníky a obchodními partnery, tzn. aby absolventi:

-     vystupovali profesionálně a kultivovaně ve vztahu ke klientům, spolupracovníkům a obchodním partnerům;

-     vhodně navazovali kontakt s klienty, uměli s nimi hovořit a naslouchat jim;

-     řešili nezvyklé a problémové situace ve styku s klienty (např. s osobami s hendikepem, osobami extrémně obézními a stydlivými), se spolupracovníky a obchodními partnery;

-     uměli se vyrovnat se stresovými situacemi, regulovali své chování, aby nedocházelo ke konfliktům a napětí mezi lidmi, pečovali o své duševní zdraví;

-     pečovali soustavně o rozvoj své osobnosti, o svůj vzhled a osobní hygienu.

e)      Vykonávat obchodně-podnikatelské aktivity v masérských službách, tzn. aby absolventi:

-     využívali marketingové nástroje k prezentaci firmy a nabídce masérských služeb, organizovali průzkum trhu a výsledky vyhodnocovali a aplikovali;

-     orientovali se v ekonomicko-právním zabezpečení provozu;

-     sjednávali nákup přípravků používaných při poskytování masérských služeb;

-     zhotovovali ceníky úkonů a kalkulovali spotřebu a prodejní cenu nabízených přípravků;

-     vyhotovovali obchodní písemnosti v souladu s normalizovanou úpravou;

-     používali počítačové programy pro vedení kartotéky a výkon dalších administrativních prací.

f)       Dbát na bezpečnost práce a ochranu zdraví při práci, tzn. aby absolventi:

-     chápali bezpečnost práce jako nedílnou součást péče o zdraví své i spolupracovníků (i dalších osob vyskytujících se na pracovištích, např. klientů, zákazníků, návštěvníků) i jako součást řízení jakosti a jednu z podmínek získání či udržení certifikátu jakosti podle příslušných norem;

-     znali a dodržovali základní právní předpisy týkající se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární prevence;

-     osvojili si zásady a návyky bezpečné a zdraví neohrožující pracovní činnosti včetně zásad ochrany zdraví při práci u zařízení se zobrazovacími jednotkami (monitory, displeji apod.), rozpoznali možnost nebezpečí úrazu nebo ohrožení zdraví a byli schopni zajistit odstranění závad a možných rizik;

-     znali systém péče o zdraví pracujících (včetně preventivní péče, uměli uplatňovat nároky na ochranu zdraví v souvislosti s prací, nároky vzniklé úrazem nebo poškozením zdraví v souvislosti s vykonáváním práce);

-     byli vybaveni vědomostmi o zásadách poskytování první pomoci při náhlém onemocnění nebo úrazu a dokázali první pomoc sami poskytnout.

g)      Usilovat o nejvyšší kvalitu své práce, výrobků nebo služeb, tzn. aby absolventi:

-     chápali kvalitu jako významný nástroj konkurenceschopnosti a dobrého jména podniku;

-     dodržovali stanovené normy (standardy) a předpisy související se systémem řízení jakosti zavedeným na pracovišti;

-     dbali na zabezpečování parametrů (standardů) kvality procesů, výrobků nebo služeb, zohledňovali požadavky klienta (zákazníka, občana).

h)      Jednat ekonomicky a v souladu se strategií udržitelného rozvoje, tzn. aby absolventi:

-     znali význam, účel a užitečnost vykonávané práce, její finanční, popř. společenské ohodnocení;

-     zvažovali při plánování a posuzování určité činnosti (v pracovním procesu i v běžném životě) možné náklady, výnosy a zisk, vliv na životní prostředí, sociální dopady;

-     efektivně hospodařili s finančními prostředky;

-     nakládali s materiály, energiemi, odpady, vodou a jinými látkami ekonomicky a s ohledem na životní prostředí.

Uplatnění absolventa

Absolvent se uplatní v povolání masér při poskytování profesionálních masérských služeb v provozovnách, studiích a salonech mimo oblast zdravotnictví. Bude poskytovat poradenské služby z hlediska péče o tělo, správné životosprávy a zdravého životního stylu.


Zpět