Přeskočit navigaci

Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání

66 – 41 – L/52 Vlasová kosmetika

Vydalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy dne 4. 7. 2012, č. j. 11085/2012-23


PROFIL ABSOLVENTA

Vzdělávání v oboru směřuje v souladu s cíli středního odborného vzdělávání k tomu, aby si žáci vytvořili, v návaznosti na základní vzdělávání a na úrovni odpovídající jejich schopnostem a studijním předpokladům, následující klíčové a odborné kompetence.

 

KLÍČOVÉ KOMPETENCE

a)    Kompetence k učení: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni efektivně se učit, vyhodnocovat dosažené výsledky a pokrok a reálně si stanovovat potřeby a cíle svého dalšího vzdělávání

b)    Kompetence k řešení problémů: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni samostatně řešit běžné pracovní i mimopracovní problémy

c)    Komunikativní kompetence: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni vyjadřovat se v písemné i ústní formě v různých učebních, životních i pracovních situacích

d)    Personální a sociální kompetence: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli připraveni stanovovat si na základě poznání své osobnosti přiměřené cíle osobního rozvoje v oblasti zájmové i pracovní, pečovat o své zdraví, spolupracovat s ostatními a přispívat k utváření vhodných mezilidských vztahů

e)    Občanské kompetence a kulturní povědomí: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi uznávali hodnoty a postoje podstatné pro život v demokratické společnosti a dodržovali je, jednali v souladu s udržitelným rozvojem a podporovali hodnoty národní, evropské i světové kultury

f)     Kompetence k pracovnímu uplatnění a podnikatelským aktivitám: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni optimálně využívat svých osobnostních a odborných předpokladů pro úspěšné uplatnění ve světě práce, pro budování a rozvoj své profesní kariéry a s tím související potřebu celoživotního učení

g)    Matematické kompetence: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni funkčně využívat matematické dovednosti v různých životních situacích

h)    Kompetence využívat prostředky informačních a komunikačních technologií a pracovat s informacemi: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi pracovali s osobním počítačem a jeho základním a aplikačním programovým vybavením, ale i s dalšími prostředky ICT a využívali adekvátní zdroje informací a efektivně pracovali s informacemi


Vzdělávání v oboru směřuje v souladu s cíli středního odborného vzdělávání k tomu, aby si žáci vytvořili, v návaznosti na základní vzdělávání a na úrovni odpovídající jejich schopnostem a studijním předpokladům, následující klíčové a odborné kompetence.


ODBORNÉ KOMPETENCE

a) Vykonávat odborné činnosti při poskytování kadeřnických služeb, tzn., aby absolventi:

-    volili vhodnou úpravu účesu podle kvality a diagnózy vlasů v souladu s požadavky zákazníka, zdravotně-hygienickými předpisy, technologickým postupy a estetickými zásadami, módními trendy a novými vědeckými poznatky;

-    poskytovali různé druhy masáží vlasové pokožky a prováděli povrchovou a hloubkovou regeneraci vlasů;

-    upravovali účesy střiháním, tvarovali vlasy vodovou nebo trvalou ondulací nebo elektrickým ondulačním železem, ondulačními kleštěmi a žehličkou, odbarvovali vlasy, melírovali vlasy odbarvováním a barvením, tónovali a barvili vlasy;

-    zvládli úpravu vlasů do náročných společenských, případně soutěžních účesů;

-    dovedli využívat znalosti z historie účesové tvorby v moderní účesové tvorbě;

-    upravovali vzhled zákazníků (holili vousy a upravovali tvar knírů a plnovousů střihem, barvili řasy a obočí, kníry a plnovousy);

-    poskytovali poradenskou službu, propagovali nové postupy a přípravky pro kadeřnické služby a doporučovali zdravý životní styl;

-    obsluhovali dokonale přístrojové vybavení provozovny a prováděli běžnou údržbu používaných zařízení a pomůcek;

-    zvyšovali si soustavně svou odbornou úroveň studiem odborné literatury a časopisů, návštěvami předváděcích akcí a soutěží v účesové tvorbě;

-    dodržovali pracovní kázeň, samostatně organizovali svou práci;

-    sledovali nové předpisy vztahující se k jejich činnosti – zákony, vyhlášky, předpisy, novely stávajících předpisů;

-    vybrali vhodné vybavení kadeřnické provozovny v souladu se záměrem poskytovaných kadeřnických služeb;

-    aplikovali poznatky z pleťové kosmetiky, manikúry a pedikúry při nabízení služeb v kadeřnické provozovně.

b) Volit a používat přípravky v souladu s technologickými postupy, tzn., aby absolventi:

-    volili vhodné přípravky podle jejich vlastností a možností použití;

-    bezpečně manipulovali s přípravky a volili vhodné podmínky a způsoby jejich uskladnění;

-    dodržovali správné dávkování přípravků a způsoby bezpečné likvidace po skončení jejich životnosti;

-    sledovali průběžně nabídku nových přípravků a možnosti jejich použití a vhodným způsobem je doporučovali klientům.

c) Uplatňovat zdravotní hlediska a zásady hygieny při poskytování kadeřnických služeb, tzn., aby absolventi:

-    udržovali pracoviště čisté, esteticky upravené a účelně zařízené;

-    posuzovali možnost poskytnutí kadeřnických služeb z hlediska aktuálního zdravotního stavu klienta a rozhodovali, kdy zdravotní stav klienta vyžaduje návštěvu lékaře;

-    důsledně dodržovali zdravotně-hygienické přepisy a zásady osobní a provozní hygieny.

d) Jednat s klienty, spolupracovníky a obchodními partnery, tzn., aby absolventi:

-    vystupovali profesionálně a kultivovaně ve vztahu ke klientům, spolupracovníkům a obchodním partnerům;

-    řešili nezvyklé a problémové situace ve styku s klienty (např. s osobami s hendikepem), se spolupracovníky a obchodními partnery;

-    uměli se vyrovnat se stresovými situacemi, regulovali své chování, aby nedocházelo ke konfliktům a napětí mezi lidmi;

-    pečovali soustavně o rozvoj své osobnosti, o své duševní zdraví, o svůj vzhled a osobní hygienu.

e) Vykonávat obchodně-podnikatelské aktivity v kadeřnických službách, tzn., aby absolventi:

-    využívali marketingové nástroje k prezentaci firmy a nabídce kadeřnických služeb, organizovali průzkum trhu a výsledky vyhodnocovali a aplikovali;

-    orientovali se v ekonomicko-právním zabezpečení provozu a aplikovali v řízení znalosti z oblasti pracovního práva;

-    sjednávali nákup přípravků používaných při poskytování kadeřnických služeb;

-    vedli účetnictví a daňovou evidenci provozovny;

-    používali počítačové programy pro vedení kartotéky a výkon dalších administrativních prací.

f) Dbát na bezpečnost práce a ochranu zdraví při práci, tzn., aby absolventi:

-    chápali bezpečnost práce jako nedílnou součást péče o zdraví své i spolupracovníků (i dalších osob vyskytujících se na pracovištích, např. klientů, zákazníků, návštěvníků) i jako součást řízení jakosti a jednu z podmínek získání či udržení certifikátu jakosti podle příslušných norem;

-    znali a dodržovali základní právní předpisy týkající se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární prevence;

-    osvojili si zásady a návyky bezpečné a zdraví neohrožující pracovní činnosti včetně zásad ochrany zdraví při práci u zařízení se zobrazovacími jednotkami (monitory, displeji apod.), rozpoznali možnost nebezpečí úrazu nebo ohrožení zdraví a byli schopni zajistit odstranění závad a možných rizik;

-    znali systém péče o zdraví pracujících (včetně preventivní péče, uměli uplatňovat nároky na ochranu zdraví v souvislosti s prací, nároky vzniklé úrazem nebo poškozením zdraví v souvislosti s vykonáváním práce);

-    byli vybaveni vědomostmi o zásadách poskytování první pomoci při náhlém onemocnění nebo úrazu a dokázali první pomoc sami poskytnout.

g) Usilovat o nejvyšší kvalitu své práce, výrobků nebo služeb, tzn., aby absolventi:

-    chápali kvalitu jako významný nástroj konkurenceschopnosti a dobrého jména podniku;

-    dodržovali stanovené normy (standardy) a předpisy související se systémem řízení jakosti zavedeným na pracovišti;

-    dbali na zabezpečování parametrů (standardů) kvality procesů, výrobků nebo služeb, zohledňovali požadavky klienta (zákazníka, občana).

h) Jednat ekonomicky a v souladu se strategií udržitelného rozvoje, tzn., aby absolventi:

-    znali význam, účel a užitečnost vykonávané práce, její finanční, popř. společenské ohodnocení;

-    zvažovali při plánování a posuzování určité činnosti (v pracovním procesu i v běžném životě) možné náklady, výnosy a zisk, vliv na životní prostředí, sociální dopady;

-    efektivně hospodařili s finančními prostředky;

-    nakládali s materiály, energiemi, odpady, vodou a jinými látkami ekonomicky a s ohledem na životní prostředí.


UPLATNĚNÍ ABSOLVENTA

Absolventi se uplatní v povolání kadeřník při poskytování profesionálních kadeřnických služeb ve středně velkých i malých provozovnách, studiích a salonech. Absolventi budou zhotovovat dámské, pánské a dětské účesy vhodně zvolenými technologickými postupy a v souladu s individuálním přáním zákazníka, estetickými požadavky, módními trendy, bezpečnostními a hygienickými předpisy. Budou poskytovat poradenské služby z hlediska ošetřování vlasů a návrhu na konečnou úpravu vlasů do módního účesu.

Zpět