Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání
66 – 41 – L/52 Vlasová kosmetika
Vydalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy dne 4. 7. 2012, č. j. 11085/2012-23
PROFIL ABSOLVENTA
Vzdělávání v oboru směřuje v souladu s cíli středního odborného vzdělávání k tomu, aby si žáci vytvořili, v návaznosti na základní vzdělávání a na úrovni odpovídající jejich schopnostem a studijním předpokladům, následující klíčové a odborné kompetence.
a) Kompetence k učení: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni efektivně se učit, vyhodnocovat dosažené výsledky a pokrok a reálně si stanovovat potřeby a cíle svého dalšího vzdělávání
b) Kompetence k řešení problémů: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni samostatně řešit běžné pracovní i mimopracovní problémy
c) Komunikativní kompetence: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni vyjadřovat se v písemné i ústní formě v různých učebních, životních i pracovních situacích
d) Personální a sociální kompetence: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli připraveni stanovovat si na základě poznání své osobnosti přiměřené cíle osobního rozvoje v oblasti zájmové i pracovní, pečovat o své zdraví, spolupracovat s ostatními a přispívat k utváření vhodných mezilidských vztahů
e) Občanské kompetence a kulturní povědomí: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi uznávali hodnoty a postoje podstatné pro život v demokratické společnosti a dodržovali je, jednali v souladu s udržitelným rozvojem a podporovali hodnoty národní, evropské i světové kultury
f) Kompetence k pracovnímu uplatnění a podnikatelským aktivitám: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni optimálně využívat svých osobnostních a odborných předpokladů pro úspěšné uplatnění ve světě práce, pro budování a rozvoj své profesní kariéry a s tím související potřebu celoživotního učení
g) Matematické kompetence: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni funkčně využívat matematické dovednosti v různých životních situacích
h) Kompetence využívat prostředky informačních a komunikačních technologií a pracovat s informacemi: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi pracovali s osobním počítačem a jeho základním a aplikačním programovým vybavením, ale i s dalšími prostředky ICT a využívali adekvátní zdroje informací a efektivně pracovali s informacemi
Vzdělávání v oboru směřuje v souladu s cíli středního odborného vzdělávání k tomu, aby si žáci vytvořili, v návaznosti na základní vzdělávání a na úrovni odpovídající jejich schopnostem a studijním předpokladům, následující klíčové a odborné kompetence.
ODBORNÉ KOMPETENCE
a) Vykonávat odborné činnosti při poskytování kadeřnických služeb, tzn., aby absolventi:
- volili vhodnou úpravu účesu podle kvality a diagnózy vlasů v souladu s požadavky zákazníka, zdravotně-hygienickými předpisy, technologickým postupy a estetickými zásadami, módními trendy a novými vědeckými poznatky;
- poskytovali různé druhy masáží vlasové pokožky a prováděli povrchovou a hloubkovou regeneraci vlasů;
- upravovali účesy střiháním, tvarovali vlasy vodovou nebo trvalou ondulací nebo elektrickým ondulačním železem, ondulačními kleštěmi a žehličkou, odbarvovali vlasy, melírovali vlasy odbarvováním a barvením, tónovali a barvili vlasy;
- zvládli úpravu vlasů do náročných společenských, případně soutěžních účesů;
- dovedli využívat znalosti z historie účesové tvorby v moderní účesové tvorbě;
- upravovali vzhled zákazníků (holili vousy a upravovali tvar knírů a plnovousů střihem, barvili řasy a obočí, kníry a plnovousy);
- poskytovali poradenskou službu, propagovali nové postupy a přípravky pro kadeřnické služby a doporučovali zdravý životní styl;
- obsluhovali dokonale přístrojové vybavení provozovny a prováděli běžnou údržbu používaných zařízení a pomůcek;
- zvyšovali si soustavně svou odbornou úroveň studiem odborné literatury a časopisů, návštěvami předváděcích akcí a soutěží v účesové tvorbě;
- dodržovali pracovní kázeň, samostatně organizovali svou práci;
- sledovali nové předpisy vztahující se k jejich činnosti – zákony, vyhlášky, předpisy, novely stávajících předpisů;
- vybrali vhodné vybavení kadeřnické provozovny v souladu se záměrem poskytovaných kadeřnických služeb;
- aplikovali poznatky z pleťové kosmetiky, manikúry a pedikúry při nabízení služeb v kadeřnické provozovně.
b) Volit a používat přípravky v souladu s technologickými postupy, tzn., aby absolventi:
- volili vhodné přípravky podle jejich vlastností a možností použití;
- bezpečně manipulovali s přípravky a volili vhodné podmínky a způsoby jejich uskladnění;
- dodržovali správné dávkování přípravků a způsoby bezpečné likvidace po skončení jejich životnosti;
- sledovali průběžně nabídku nových přípravků a možnosti jejich použití a vhodným způsobem je doporučovali klientům.
c) Uplatňovat zdravotní hlediska a zásady hygieny při poskytování kadeřnických služeb, tzn., aby absolventi:
- udržovali pracoviště čisté, esteticky upravené a účelně zařízené;
- posuzovali možnost poskytnutí kadeřnických služeb z hlediska aktuálního zdravotního stavu klienta a rozhodovali, kdy zdravotní stav klienta vyžaduje návštěvu lékaře;
- důsledně dodržovali zdravotně-hygienické přepisy a zásady osobní a provozní hygieny.
d) Jednat s klienty, spolupracovníky a obchodními partnery, tzn., aby absolventi:
- vystupovali profesionálně a kultivovaně ve vztahu ke klientům, spolupracovníkům a obchodním partnerům;
- řešili nezvyklé a problémové situace ve styku s klienty (např. s osobami s hendikepem), se spolupracovníky a obchodními partnery;
- uměli se vyrovnat se stresovými situacemi, regulovali své chování, aby nedocházelo ke konfliktům a napětí mezi lidmi;
- pečovali soustavně o rozvoj své osobnosti, o své duševní zdraví, o svůj vzhled a osobní hygienu.
e) Vykonávat obchodně-podnikatelské aktivity v kadeřnických službách, tzn., aby absolventi:
- využívali marketingové nástroje k prezentaci firmy a nabídce kadeřnických služeb, organizovali průzkum trhu a výsledky vyhodnocovali a aplikovali;
- orientovali se v ekonomicko-právním zabezpečení provozu a aplikovali v řízení znalosti z oblasti pracovního práva;
- sjednávali nákup přípravků používaných při poskytování kadeřnických služeb;
- vedli účetnictví a daňovou evidenci provozovny;
- používali počítačové programy pro vedení kartotéky a výkon dalších administrativních prací.
f) Dbát na bezpečnost práce a ochranu zdraví při práci, tzn., aby absolventi:
- chápali bezpečnost práce jako nedílnou součást péče o zdraví své i spolupracovníků (i dalších osob vyskytujících se na pracovištích, např. klientů, zákazníků, návštěvníků) i jako součást řízení jakosti a jednu z podmínek získání či udržení certifikátu jakosti podle příslušných norem;
- znali a dodržovali základní právní předpisy týkající se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární prevence;
- osvojili si zásady a návyky bezpečné a zdraví neohrožující pracovní činnosti včetně zásad ochrany zdraví při práci u zařízení se zobrazovacími jednotkami (monitory, displeji apod.), rozpoznali možnost nebezpečí úrazu nebo ohrožení zdraví a byli schopni zajistit odstranění závad a možných rizik;
- znali systém péče o zdraví pracujících (včetně preventivní péče, uměli uplatňovat nároky na ochranu zdraví v souvislosti s prací, nároky vzniklé úrazem nebo poškozením zdraví v souvislosti s vykonáváním práce);
- byli vybaveni vědomostmi o zásadách poskytování první pomoci při náhlém onemocnění nebo úrazu a dokázali první pomoc sami poskytnout.
g) Usilovat o nejvyšší kvalitu své práce, výrobků nebo služeb, tzn., aby absolventi:
- chápali kvalitu jako významný nástroj konkurenceschopnosti a dobrého jména podniku;
- dodržovali stanovené normy (standardy) a předpisy související se systémem řízení jakosti zavedeným na pracovišti;
- dbali na zabezpečování parametrů (standardů) kvality procesů, výrobků nebo služeb, zohledňovali požadavky klienta (zákazníka, občana).
h) Jednat ekonomicky a v souladu se strategií udržitelného rozvoje, tzn., aby absolventi:
- znali význam, účel a užitečnost vykonávané práce, její finanční, popř. společenské ohodnocení;
- zvažovali při plánování a posuzování určité činnosti (v pracovním procesu i v běžném životě) možné náklady, výnosy a zisk, vliv na životní prostředí, sociální dopady;
- efektivně hospodařili s finančními prostředky;
- nakládali s materiály, energiemi, odpady, vodou a jinými látkami ekonomicky a s ohledem na životní prostředí.
UPLATNĚNÍ ABSOLVENTA
Absolventi se uplatní v povolání kadeřník při poskytování profesionálních kadeřnických služeb ve středně velkých i malých provozovnách, studiích a salonech. Absolventi budou zhotovovat dámské, pánské a dětské účesy vhodně zvolenými technologickými postupy a v souladu s individuálním přáním zákazníka, estetickými požadavky, módními trendy, bezpečnostními a hygienickými předpisy. Budou poskytovat poradenské služby z hlediska ošetřování vlasů a návrhu na konečnou úpravu vlasů do módního účesu.