Přeskočit navigaci

Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání

69-42-M/01 Oční optik

Vydalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy dne 6. května 2009, č. j. 9325/2009-23

PROFIL ABSOLVENTA

Vzdělávání v oboru směřuje v souladu s cíli středního odborného vzdělávání k tomu, aby si žáci vytvořili, v návaznosti na základní vzdělávání a na úrovni odpovídající jejich schopnostem a studijním předpokladům, následující klíčové a odborné kompetence.

Klíčové kompetence

a)      Kompetence k učení: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni efektivně se učit, vyhodnocovat dosažené výsledky a pokrok a reálně si stanovovat potřeby a cíle svého dalšího vzdělávání

b)      Kompetence k řešení problémů: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni samostatně řešit běžné pracovní i mimopracovní problémy

c)      Komunikativní kompetence: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni vyjadřovat se v písemné i ústní formě v různých učebních, životních i pracovních situacích

d)      Personální a sociální kompetence: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli připraveni stanovovat si na základě poznání své osobnosti přiměřené cíle osobního rozvoje v oblasti zájmové i pracovní, pečovat o své zdraví, spolupracovat s ostatními a přispívat k utváření vhodných mezilidských vztahů

e)      Občanské kompetence a kulturní povědomí: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi uznávali hodnoty a postoje podstatné pro život v demokratické společnosti a dodržovali je, jednali v souladu s udržitelným rozvojem a podporovali hodnoty národní, evropské i světové kultury

f)       Kompetence k pracovnímu uplatnění a podnikatelským aktivitám: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni optimálně využívat svých osobnostních a odborných předpokladů pro úspěšné uplatnění ve světě práce, pro budování a rozvoj své profesní kariéry a s tím související potřebu celoživotního učení

g)      Matematické kompetence: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni funkčně využívat matematické dovednosti v různých životních situacích

h)      Kompetence využívat prostředky informačních a komunikačních technologií a pracovat s informacemi: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi pracovali s osobním počítačem a jeho základním a aplikačním programovým vybavením, ale i s dalšími prostředky ICT a využívali adekvátní zdroje informací a efektivně pracovali s informacemi

Odborné kompetence

a)      Poskytovat poradenské služby z oblasti technologie, optiky a oftalmologie, tzn. aby absolventi:

-     aplikovali poznatky o fyzikálních a chemických vlastnostech materiálů používaných v optice a navrhovali vhodný materiálový typ brýlových čoček a brýlových obrub a vysvětlili indikaci a režim nošení kontaktních čoček;

-     ovládali anatomickou podstatu oka, základní fyzikální vztahy optického systému oka a fyzikálně-optickou podstatu refrakčních vad;

-     aplikovali zásady správné korekce oka změřené oftalmologem nebo optometristou;

-     navrhovali vhodný výběr brýlové čočky i brýlové obruby;

-     využívali v praxi poznatky o fyziologických změnách refrakce v průběhu života člověka, binokulárním vidění, očních chorobách a hygieně osvětlení;

-     uplatnili poradenskou službu v oblasti používání a údržby korekční pomůcky

b)      Uplatňovat individuální přístup k zákazníkovi, tzn. aby absolventi:

-     volili adekvátní způsob komunikace týkající se obchodního jednání a přímého prodeje a aplikovali zásady etiky prodeje;

-     respektovali zásady a specifičnosti komunikace s dětmi a seniory;

-     komunikovali vhodným způsobem s klientem při reklamaci a ovládali psychologické principy pracovní činnosti.

c)      Zhotovovat, přizpůsobovat a opravovat korekční oční a léčebné pomůcky pro nápravu vizuálních dysfunkcí, tzn. aby absolventi:

-     prováděli měření vstupních dat pro zhotovení korekční pomůcky dostupnými měřícími systémy nebo přístroji;

-     vedli administrativní činnost spojenou s příjmem a výdejem zakázky;

-     realizovali zhotovení vlastní korekční nebo léčebné pomůcky podle předpisu oftalmologa nebo optometristy;

-     prováděli anatomické přizpůsobení a opravy korekčních pomůcek;

-     vypočítali finanční kalkulaci zakázky;

-     obsluhovali přístroje v optické laboratoři a ovládali zásady jejich údržby.

d)      Dbát na bezpečnost práce a ochranu zdraví při práci, tzn. aby absolventi:

-     chápali bezpečnost práce jako nedílnou součást péče o zdraví své i spolupracovníků (i dalších osob vyskytujících se na pracovištích, např. klientů, zákazníků, návštěvníků) i jako součást řízení jakosti a jednu z podmínek získání či udržení certifikátu jakosti podle příslušných norem;

-     znali a dodržovali základní právní předpisy týkající se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární prevence;

-     osvojili si zásady a návyky bezpečné a zdraví neohrožující pracovní činnosti včetně zásad ochrany zdraví při práci u zařízení se zobrazovacími jednotkami (monitory, displeji apod.), rozpoznali možnost nebezpečí úrazu nebo ohrožení zdraví a byli schopni zajistit odstranění závad a možných rizik;

-     znali systém péče o zdraví pracujících (včetně preventivní péče, uměli uplatňovat nároky na ochranu zdraví v souvislosti s prací, nároky vzniklé úrazem nebo poškozením zdraví v souvislosti s vykonáváním práce);

-     byli vybaveni vědomostmi o zásadách poskytování první pomoci při náhlém onemocnění nebo úrazu a dokázali první pomoc sami poskytnout.

e)      Usilovat o nejvyšší kvalitu své práce, výrobků nebo služeb, tzn. aby absolventi:

-     chápali kvalitu jako významný nástroj konkurenceschopnosti a dobrého jména podniku;

-     dodržovali stanovené normy (standardy) a předpisy související se systémem řízení jakosti zavedeným na pracovišti;

-     dbali na zabezpečování parametrů (standardů) kvality procesů, výrobků nebo služeb, zohledňovali požadavky klienta (zákazníka, občana).

f)       Jednat ekonomicky a v souladu se strategií udržitelného rozvoje, tzn. aby absolventi:

-     znali význam, účel a užitečnost vykonávané práce, její finanční, popř. společenské ohodnocení;

-     zvažovali při plánování a posuzování určité činnosti (v pracovním procesu i v běžném životě) možné náklady, výnosy a zisk, vliv na životní prostředí, sociální dopady;

-     efektivně hospodařili s finančními prostředky;

-     nakládali s materiály, energiemi, odpady, vodou a jinými látkami ekonomicky a s ohledem na životní prostředí.

Uplatnění absolventa

Absolventi jsou připraveni vykonávat odbornou pracovní činnost při zhotovování, přizpůsobování a opravách brýlí a dalších korekčních pomůcek pro nápravu vizuálních disfunkcí oka. Na základě své odborné způsobilosti se mohou uplatnit jako zaměstnanci nebo provozovatelé oční optiky, technici na očních odděleních zdravotnických zařízeních nebo také v oblasti obchodu s optickými a oftalmologickými prostředky a přístroji a poskytování poradenské činnosti.


Zpět