Přeskočit navigaci

Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání

69-51-H/01 Kadeřník

Vydalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy dne 28. 6. 2007, č. j. 12 698/2007-23

PROFIL ABSOLVENTA

Vzdělávání v oboru směřuje v souladu s cíli středního odborného vzdělávání k tomu, aby si žáci vytvořili, v návaznosti na základní vzdělávání a na úrovni odpovídající jejich schopnostem a studijním předpokladům, následující klíčové a odborné kompetence.

Klíčové kompetence

a)      Kompetence k učení: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni efektivně se učit, vyhodnocovat dosažené výsledky a pokrok a reálně si stanovovat potřeby a cíle svého dalšího vzdělávání

b)      Kompetence k řešení problémů: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni samostatně řešit běžné pracovní i mimopracovní problémy

c)      Komunikativní kompetence: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni vyjadřovat se v písemné i ústní formě v různých učebních, životních i pracovních situacích

d)      Personální a sociální kompetence: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli připraveni stanovovat si na základě poznání své osobnosti přiměřené cíle osobního rozvoje v oblasti zájmové i pracovní, pečovat o své zdraví, spolupracovat s ostatními a přispívat k utváření vhodných mezilidských vztahů

e)      Občanské kompetence a kulturní povědomí: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi uznávali hodnoty a postoje podstatné pro život v demokratické společnosti a dodržovali je, jednali v souladu s udržitelným rozvojem a podporovali hodnoty národní, evropské i světové kultury

f)       Kompetence k pracovnímu uplatnění a podnikatelským aktivitám: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni optimálně využívat svých osobnostních a odborných předpokladů pro úspěšné uplatnění ve světě práce, pro budování a rozvoj své profesní kariéry a s tím související potřebu celoživotního učení

g)      Matematické kompetence: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni funkčně využívat matematické dovednosti v různých životních situacích

h)      Kompetence využívat prostředky informačních a komunikačních technologií a pracovat s informacemi: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi pracovali s osobním počítačem a jeho základním a aplikačním programovým vybavením, ale i s dalšími prostředky ICT a využívali adekvátní zdroje informací a efektivně pracovali s informacemi

Odborné kompetence

a)      Vykonávat odborné činnosti při poskytování kadeřnických služeb, tzn. aby absolventi:

-     zvolili vhodnou úpravu účesu podle kvality a diagnózy vlasů v souladu s požadavky zákazníka, zdravotně-hygienickými předpisy, technologickým postupy a estetickými zásadami, módními trendy a novými vědeckými poznatky;

-     poskytovali různé druhy masáží vlasové pokožky a prováděli povrchovou a hloubkovou regeneraci vlasů;

-     správně pečovali o různé typy vlasů, rozpoznali závažné onemocnění vlasů a vlasové pokožky hlavy a včas doporučili návštěvu lékaře;

-     upravovali účesy střiháním, tvarovali vlasy vodovou nebo trvalou ondulací nebo elektrickým ondulačním železem, ondulačními kleštěmi a žehličkou, odbarvovali vlasy, melírovali vlasy odbarvováním a barvením, tónovali a barvili vlasy;

-     zvládli úpravu vlasů do náročných společenských, případně soutěžních účesů;

-     dovedli využívat znalosti z historie účesové tvorby v moderní účesové tvorbě;

-     upravovali vzhled zákazníků (holili vousy a upravovali tvar knírů a plnovousů střihem, barvili řasy a obočí, kníry a plnovousy);

-     zhotovovali vlasové doplňky, upravovali je a ošetřovali;

-     dodržovali pracovní kázeň, samostatně organizovali svou práci;

-     zvyšovali si soustavně svou odbornou úroveň studiem odborné literatury a časopisů, návštěvami předváděcích akcí a soutěží v účesové tvorbě.

b)      Volit a používat přípravky v souladu s technologickými postupy, tzn. aby absolventi:

-     vhodně volili přípravky podle jejich vlastností a možností použití;

-     bezpečně manipulovali s přípravky a volili vhodné podmínky a způsoby jejich uskladnění;

-     dodržovali správné dávkování přípravků a způsoby bezpečné likvidace po skončení jejich životnosti;

-     sledovali průběžně nabídku nových přípravků a možnosti jejich použití a vhodným způsobem je doporučovali zákazníkům;

-     motivovali zákazníka k nákupu přípravků odborným zdůvodněním potřeb při péči o vlasy.

c)      Uplatňovat zdravotní a estetické požadavky a zásady hygieny při poskytování kadeřnických služeb, tzn. aby absolventi:

-     posoudili možnost poskytnutí kadeřnických služeb z hlediska vyskytujících se chorob vlasů a pokožky kštice;

-     dodržovali zásady osobní a provozní hygieny;

-     důsledně dodržovali zdravotně-hygienické přepisy;

-     rozvíjeli vlastní výtvarné činnosti a zdokonalovali se v provádění návrhové kresby úpravy vlasů;

-     rozvíjeli estetické cítění a uplatňovali estetická hlediska při poskytování kadeřnických služeb i v každodenním životě;

-     tvořili účesy s ohledem na typ zákazníka a tvar jeho obličeje a hlavy s cílem zakrýt případné estetické nedostatky a vyzvednout estetické přednosti.

d)      Jednat se zákazníky, spolupracovníky a obchodními partnery, tzn. aby absolventi:

-     vystupovali profesionálně a kultivovaně ve vztahu k zákazníkům, spolupracovníkům a obchodním partnerům;

-     vhodně navazovali kontakt se zákazníky, uměli s nimi hovořit a naslouchat jim;

-     poskytovali zákazníkům poradenské služby z hlediska pravidelné domácí péče o vlasy a jejich úpravy do požadovaného účesu;

-     řešili nezvyklé a problémové situace ve styku se zákazníky, spolupracovníky i obchodními partnery;

-     uměli se vyrovnat se stresovými situacemi, regulovali své chování, aby nedocházelo ke konfliktům a napětí mezi lidmi, pečovali o své duševní zdraví;

-     pečovali soustavně o rozvoj své osobnosti, o svůj vzhled a osobní hygienu.

e)      Vést podnikatelskou agendu, tzn. aby absolventi:

-     orientovali se v ekonomicko-právním zabezpečení provozu;

-     využívali marketingových nástrojů k prezentaci provozovny;

-     sjednávali nákup přípravků používaných k péči o vlasy a pokožku kštice;

-     kalkulovali cenu poskytovaných služeb;

-     vyhotovovali obchodní písemnosti v souladu s normalizovanou úpravou.

f)       Dbát na bezpečnost práce a ochranu zdraví při práci, tzn. aby absolventi:

-     chápali bezpečnost práce jako nedílnou součást péče o zdraví své i spolupracovníků (i dalších osob vyskytujících se na pracovištích, např. klientů, zákazníků, návštěvníků) i jako součást řízení jakosti a jednu z podmínek získání či udržení certifikátu jakosti podle příslušných norem;

-     znali a dodržovali základní právní předpisy týkající se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární prevence;

-     osvojili si zásady a návyky bezpečné a zdraví neohrožující pracovní činnosti včetně zásad ochrany zdraví při práci u zařízení se zobrazovacími jednotkami (monitory, displeji apod.), rozpoznali možnost nebezpečí úrazu nebo ohrožení zdraví a byli schopni zajistit odstranění závad a možných rizik;

-     znali systém péče o zdraví pracujících (včetně preventivní péče, uměli uplatňovat nároky na ochranu zdraví v souvislosti s prací, nároky vzniklé úrazem nebo poškozením zdraví v souvislosti s vykonáváním práce);

-     byli vybaveni vědomostmi o zásadách poskytování první pomoci při náhlém onemocnění nebo úrazu a dokázali první pomoc sami poskytnout.

g)      Usilovat o nejvyšší kvalitu své práce, výrobků nebo služeb, tzn. aby absolventi:

-     chápali kvalitu jako významný nástroj konkurenceschopnosti a dobrého jména podniku;

-     dodržovali stanovené normy (standardy) a předpisy související se systémem řízení jakosti zavedeným na pracovišti;

-     dbali na zabezpečování parametrů (standardů) kvality procesů, výrobků nebo služeb, zohledňovali požadavky klienta (zákazníka, občana).

h)      Jednat ekonomicky a v souladu se strategií udržitelného rozvoje, tzn. aby absolventi:

-     znali význam, účel a užitečnost vykonávané práce, její finanční, popř. společenské ohodnocení;

-     zvažovali při plánování a posuzování určité činnosti (v pracovním procesu i v běžném životě) možné náklady, výnosy a zisk, vliv na životní prostředí, sociální dopady;

-     efektivně hospodařili s finančními prostředky;

-     nakládali s materiály, energiemi, odpady, vodou a jinými látkami ekonomicky a s ohledem na životní prostředí.

Uplatnění absolventa

Absolvent se uplatní v povolání kadeřník při poskytování profesionálních kadeřnických služeb ve středně velkých i malých provozovnách, studiích a salonech. Absolvent bude zhotovovat dámské, pánské a dětské účesy vhodně zvolenými technologickými postupy a v souladu s individuálním přáním zákazníka, estetickými požadavky, módními trendy, bezpečnostními a hygienickými předpisy. Bude poskytovat poradenské služby z hlediska ošetřování vlasů a návrhu na konečnou úpravu vlasů do módního účesu.


Zpět