Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání
72-41-M/01 Informační služby
Vydalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy dne 29. 5. 2008, č. j. 6 907/2008-23
PROFIL ABSOLVENTA
Vzdělávání v oboru směřuje v souladu s cíli středního odborného vzdělávání k tomu, aby si žáci vytvořili, v návaznosti na základní vzdělávání a na úrovni odpovídající jejich schopnostem a studijním předpokladům, následující klíčové a odborné kompetence.
Odborné kompetence
- prováděli analýzu a syntézu informací;
- pracovali s databázemi a využívali informací v nich obsažených;
- zpracovávali, třídili a zpětně vyhledávali informace;
- navrhovali a zajišťovali výstavbu informačního systému;
- chránili, udržovali, uchovávali a využívali informační systém;
- poskytovali informace k řízení provozních úseků;
- sledovali trendy informačních a komunikačních technologií.
- budovali, zpracovávali, spravovali, uchovávali, ochraňovali a využívali informační fondy;
- samostatně zajišťovali chod knihovny;
- budovali katalogy;
- využívali informační zdroje;
- zajišťovali rešeršní, informační, bibliografické, referenční a výpůjční služby;
- pracovali s primárními, sekundárními a terciárními informačními prameny a zdroji informací;
- analyzovali informační požadavky a potřeby uživatelů a uspokojovali je;
- organizovali průzkum informačních potřeb uživatelů, vyhodnocovali jeho výsledky a vyvodili opatření a závěry;
- vyhotovovali typické písemnosti v normalizované úpravě;
- prováděli revizi a obsahovou prověrku knihovních fondů;
- organizovali a uskutečňovali informatickou výchovu;
- propagovali činnost knihovny na veřejnosti;
- uplatňovali právní předpisy a technické normy v praxi;
- efektivně hospodařili s finančními prostředky.
- získávali, zpracovávali, ukládali, chránili a využívali informační fondy;
- samostatně zajišťovali chod archivu;
- prováděli revizi a kontrolovali stav archiválií;
- zpracovávali nové přírůstky do archivu;
- vyhledávali a deponovali archiválie;
- vedli badatelskou evidenci;
- inventarizovali archivní fond;
- zajišťovali spisovou službu;
- zajišťovali skartační řízení a výběr archiválií v organizacích a obchodních společnostech;
- navrhovali interní spisové, skartační a archivní řády;
- organizovali průzkum informačních potřeb uživatelů, vyhodnocovali jeho výsledky a vyvodili opatření a závěry;
- vyhotovovali typické písemnosti v normalizované úpravě;
- efektivně hospodařili s finančními prostředky.
- chápali bezpečnost práce jako nedílnou součást péče o zdraví své i spolupracovníků (i dalších osob vyskytujících se na pracovištích, např. klientů, zákazníků, návštěvníků) i jako součást řízení jakosti a jednu z podmínek získání či udržení certifikátu jakosti podle příslušných norem;
- znali a dodržovali základní právní předpisy týkající se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární prevence;
- osvojili si zásady a návyky bezpečné a zdraví neohrožující pracovní činnosti včetně zásad ochrany zdraví při práci u zařízení se zobrazovacími jednotkami (monitory, displeji apod.), rozpoznali možnost nebezpečí úrazu nebo ohrožení zdraví a byli schopni zajistit odstranění závad a možných rizik;
- znali systém péče o zdraví pracujících (včetně preventivní péče, uměli uplatňovat nároky na ochranu zdraví v souvislosti s prací, nároky vzniklé úrazem nebo poškozením zdraví v souvislosti s vykonáváním práce);
- byli vybaveni vědomostmi o zásadách poskytování první pomoci při náhlém onemocnění nebo úrazu a dokázali první pomoc sami poskytnout.
- chápali kvalitu jako významný nástroj konkurenceschopnosti a dobrého jména podniku;
- dodržovali stanovené normy (standardy) a předpisy související se systémem řízení jakosti zavedeným na pracovišti;
- dbali na zabezpečování parametrů (standardů) kvality procesů, výrobků nebo služeb, zohledňovali požadavky klienta (zákazníka, občana).
- znali význam, účel a užitečnost vykonávané práce, její finanční, popř. společenské ohodnocení;
- zvažovali při plánování a posuzování určité činnosti (v pracovním procesu i v běžném životě) možné náklady, výnosy a zisk, vliv na životní prostředí, sociální dopady;
- efektivně hospodařili s finančními prostředky;
- nakládali s materiály, energiemi, odpady, vodou a jinými látkami ekonomicky a s ohledem na životní prostředí.
Uplatnění absolventa
Absolventi najdou uplatnění v knihovnách a archívech. Dále se mohou uplatnit ve všech organizacích pracujících s informačními systémy.