Přeskočit navigaci

Vzdělávací program: 72-41-N/01 Informační management


Obor vzdělání: 72-41-N/.. Informační služby a knihovnictví


Škola: Vyšší odborná škola informačních služeb, Pacovská 350/4 Praha 4



Profil absolventa

Vymezení výstupních znalostí a dovedností

Při realizaci profilu absolventa je nutno vytvářet a posilovat tyto základní postoje a návyky:

·      tvůrčím způsobem a samostatně myslet, pohotově se rozhodovat

·      aplikovat získané vědomosti a dovednosti

·      cílevědomě, rozvážně a rozhodně jednat

·      iniciativně a samostatně řešit úkoly na pracovišti

·      pracovat v týmu a aktivně se podílet na jeho organizaci.

·      být připraven na celoživotní inovaci získaných poznatků

·      chápat klíčový význam znalostí a informací a jejich efektivního managementu v současné společnosti

Studium si klade za cíl zprostředkovat studentům následující znalosti:

·      nezbytné teoretické základy oboru

·      základní právní normy a standardy oboru

·      odbornou terminologii oboru

·      tendence vývoje vědy, techniky a ekonomiky v širších společenských souvislostech

·      tendence pohybu sociálních struktur, jevů a prvků sociálního chování lidí

·      organizační a funkční modely institucionální základny pracovišť oboru

·      hlavní marketingové aktivity využitelné v oblasti informačních služeb

·      zásady řízení podniku a lidských zdrojů

·      základy IT a zpracování dat

·      ekonomické a organizační principy fungování podniku

·      ekonomické principy fungování společnosti

·      zákonitosti komunikace informací ve společnosti a procesy transformace v průběhu jejich životního cyklu

·      zásady informační etiky

·      druhy a formy informací a jejich význam v současné společnosti

·      typologii dokumentů a informačních zdrojů

·      principy interpersonální komunikace

·      základní právní normy společnosti a jejich vazby

·      vývojové trendy informačních technologií a možnosti jejích aplikací

·      využití komunikačních sítí a databázových technologií k vyhledávání a zprostředkování informací

·    porozumění teoretickým základům databázových a rešeršních systémů

·      zásady týmové práce a projektového managementu

·      principy pravděpodobnostního a statistického uvažování

·      pro cizí jazyk 4 000 lexikálních jednotek a hlubší znalosti a míru osvojení jazyka v oblasti gramatiky, stylistiky a reálií

Specializace služby knihoven

·      vývojové tendence knihoven ve společnosti

·      technologii informačních služeb včetně způsobů jejich propagace

·      zdroje akvizice dokumentů, metody akvizice, evidence dokumentů

·      prostředky ochrany dokumentového fondu

·      metody vytváření a využívání metadat

·      mezinárodní normy pro tvorbu lokálních a souborných katalogů

·      metody jmenného a věcného zpracování základních i speciálních dokumentů

·      přehled automatizovaných knihovnických systémů

·      metody elektronického ukládání záznamů

·      kritéria pro výběr vhodného automatizovaného knihovnického systému

·      koncepci veřejných informačních služeb

·      metody a formy práce s individuálními čtenáři a jejich typickými skupinami

·      vytváření informačních systémů a prezentace informací v prostředí WWW

·      dějiny knihoven a knihovnictví

·      místo informačních služeb ve společnosti

·      profesní kodexy informační práce

·      služby sítě Internet

·      výpůjční služby v automatizovaných knihovnických systémech

·      typologie a orientace v nejdůležitějších informačních zdrojích

·      zásady tvorby národní bibliografie

·      rešeršní strategie

·      dotazovací jazyky nejdůležitějších rešeršních systémů

·      hodnocení efektivity informační práce

·      doplňkové informační služby

·      znalost struktury a funkcí konkrétních specializovaných informačních systémů

Specializace podniková informatika

·    vývojové tendence podnikových informačních systémů

·    znalost vývojových trendů v oblasti informačních technologií a možnosti aplikace v prostředí podniku

·    znalost metod volby a implementace vhodných hardwarových a softwarových prostředků pro provoz informačních systémů

  • zásady provozu podnikových informačních a komunikačních systémů a jejich provázanost s podnikovými procesy a s manažerskými a marketingovými aktivitami v podniku
  • principy architektury a technologické infrastruktury informačních a komunikačních systémů

·    metody a techniky pro podporu rozhodovacího procesu

·    základní metody vytváření a využívání sekundárních dokumentů

·    metody automatizovaného vyhledávání, zpracování a ukládání dat

·    metody získávání informací z databázových a počítačových sítí

·    správa lokálních počítačových sítí

·    technologie informačních služeb včetně způsobů jejich propagace

·    metody systémové analýzy a projektování informačních systémů

·    techniky rešeršní činnosti

·    algoritmizace řešené programové úlohy

·    principy strukturování a zpracování elektronických dokumentů

·    hlubší znalost zvoleného softwarového vybavení pro DTP

·    znalost struktury a funkcí konkrétního podnikového informačního systému

Specializace služby muzeí a galerií

·      základy kulturologie

·      principy současné vlastivědy

·      zásady ochrany památek a přírody

·      vývoj hmotné a duchovní kultury od pravěku po současnost

·      základy obecné a speciální muzeologie

·      vývoj a dnešní podoba muzejnictví, činností muzeí a galerií a jejich společenské poslání

·      principy akviziční práce v muzeu

·      odborná správa muzejních sbírek

·      zásady ošetření, konzervace a restaurování movitých předmětů kulturního dědictví a

·      přírodovědeckých preparátů

·      hlubší znalost softwarového vybavení pro dokumentaci muzejních sbírek

·      specifika ochrany historických knižních sbírek

·      zásady práce se společenskovědnými sbírkami, specifikum jejich tvorby, zpracování, uchování a využití

·      zásady práce s přírodovědnými sbírkami, specifikum jejich tvorby, zpracování, uchování a využití

·      znalost teorie a praxe kulturně výchovných činností muzea

·      základy teorie, projektování, prezentace a hodnocení výstav

·      specifika public relations v muzejní práci

Při aplikaci těchto znalostí je nezbytné formovat u studentů následující dovednosti:

·      spravovat báze dat a zabezpečovat jejich provoz a využití

·      poskytovat konzultační a referenční služby a budovat pro ně příslušný pomocný aparát

·      organizačně zabezpečovat automatizované i klasické provozy pracovišť oboru

·    schopnost rutinní práce s běžnými typy kancelářského software

·      prezentovat své znalosti v písemné i ústní podobě

·      samostatně stylizovat obsahovou charakteristiku jednotlivých druhů dokumentů v podobě anotací, referátů a jiných komprimovaných textů

·      realizovat principy managementu a využívat znalostí obecné, vývojové a sociální psychologie ke komunikaci mezi pracovištěm a uživatelem služeb

·      zvládnout komunikační dovednosti v praxi

·      vhodně aplikovat statistické metody, interpretovat výsledek a volit optimální řešení problému

·      uplatňovat etické zásady při využívání informací a dokumentů

·      pracovat pro krátkém zaškolení se všemi druhy software užívanými na pracovištích oboru

·      ovládat obsluhu hardware moderních informačních technologií

·      vytvářet www dokumenty

·      aplikovat formální logiku při analytických a vyhledávacích procesech

·      v cizím jazyku pohotově a spontánně reagovat v běžných situacích denního života a plynně a správně hovořit na odborné téma

  • ovládat efektivní metody a techniky získávání, vytváření, organizace, zpracování, uchovávání, vyhledávání, vyhodnocování, sdílení a zpřístupňování informací a znalostí

specializace služby knihoven

  • zvládat specifika a metody práce se širokým spektrem tradičních i elektronických zdrojů

·      zvládat techniku akvizice informací a dokumentů

·      zpracovávat informace a primární dokumenty po stránce obsahové i formální

·      tvořit jmenný záznam základních a speciálních dokumentů

·      budovat jmenné i věcné katalogy

·      realizovat zvolený způsob ukládání a ochrany primárních fondů

·      ovládat věcné zpracování dokumentů, tvorbu znaku MDT, předmětových hesel, klíčových slov, deskriptorů

·      zvládat rutinní provoz vybraných automatizovaných knihovnických systémů

·      určit kritéria pro výběr automatizovaného knihovnického systému pro konkrétní pracoviště

·      vytvářet účelnou kategorizaci uživatelů

·      řídit a organizovat různé druhy revizí primárních fondů

·      navrhovat, řídit a organizovat tradiční, ale zejména nové druhy služeb, zjišťovat jejich potřebu i výslednou efektivnost

·      sestavovat různé druhy bibliografií a rešerší

·      orientovat se v tematických celcích literatury ve fondech informační instituce

·      sestavovat a organizačně připravovat vhodné formy vzdělávacích programů pro čtenáře knihoven

·      realizovat veřejné informační služby na regionální úrovni

·      zvládat metody práce s individuálními kategoriemi čtenářů, zejména dětmi a mládeží

 specializace podniková informatika

·    zpracovávat analýzu informací pro podporu rozhodovacího procesu, případně řídit jejich zpracování

·    zpracovávat informace a dokumenty po stránce obsahové i formální

·    koncepčně, technicky a organizačně pečovat o publikační aktivity pracoviště

·    zvládat práci s vybraným podnikovým informačním systémem

·    kvalifikovaně využívat hardware a software se schopností adaptace na nové verze programů a technologií

·    zpracovat návrh informačního systému s projektovou dokumentací a řešením správy systému

·    organizovat výběrové řízení na zpracování a implementaci informačních projektů ve veřejném sektoru

·    používat služby sítě Internet

·    pracovat s plnotextovými, hypertextovými, multimediálními bázemi dat a expertními systémy

  • realizace jednorázových i opakujících se odborných publikačních, digitalizačních, dokumentačních a archivačních činností
  • řešit analýzy informačních potřeb a specifikaci požadavků na informační systém, jeho část nebo informační služby
  • provádět analýzu a optimalizaci podnikových (byznys) procesů
  • provádět správu systémů a kolekcí elektronických dokumentů a záznamů

specializace služby muzeí a galerií

·      chránit kulturní dědictví a vytvářet vztah veřejnosti k němu

·      ovládat získávání dokumentace, evidence a zhodnocování muzejních sbírkových předmětů

·      zabezpečovat podmínky pro uchovávání hmotné podstaty sbírkových předmětů, jejich ochrany a ostrahy

·      spolupodílet se na tvorbě, využití a hodnocení výstav a programů pro veřejnost

·      být schopen posuzovat a řídit práce související s ochranou kulturního dědictví

·      ovládat základy znalectví přírodnin, starožitností a umění

·      být schopen posoudit kritéria výběru předmětů do sbírek

·      navrhovat a pracovat se všemi druhy klasické dokumentace a evidence sbírkových předmětů a památek

·      pracovat s programy pro automatizovanou dokumentaci a evidenci muzejních sbírek a informací v oblasti kultury

·      připravit expozici a výstavu sbírkových předmětů

·      zvládat muzejní a galerijní pedagogiku pro různé kategorie návštěvníků

·      provádět propagaci ve vztahu k prezentaci sbírkových předmětů

·      aplikovat zásady artmarketingu v muzejní a galerijní práci

Činnosti, pro které je absolvent připravován:

Zaměření služby knihoven

·    systémová údržba automatizovaných knihovnických systémů

·    správa specializovaných informačních systémů

·    správa a provoz databází

·    poskytování informačních služeb

·    získávání informací z databázových systémů a počítačových sítí

·    akvizice primárních dokumentů

·    tvorba sekundárních dokumentů

·    jmenný a věcný popis primárních dokumentů

·    uchovávání a údržba fondu

·    public relations v informačních institucích

·    správa knihovního intranetu

·    marketing informačních služeb

·    práce se specifickými skupinami uživatelů

·    tvorba informačních zdrojů v síti Internet

·    zpracovávání analýz a podkladů pro rozhodování

Zaměření podniková informatika

  • provoz a správa informačního systému podniku
  • provoz a správa kolekcí elektronických dokumentů a záznamů (databází)
  • zabezpečování a marketing informačních služeb v souladu s požadavky uživatelů
  • realizace informatických služeb na podporu podnikových (byznys) procesů
  • dokumentační a publikační činnost v rámci podnikového informačního systému

·    marketing informačních služeb

·    práce se specifickými skupinami uživatelů

·    tvorba informačních zdrojů v síti Internet

·    zpracovávání analýz a podkladů pro rozhodování

Zaměření služby muzeí a galerií

·      provoz a údržba informačních systémů muzeí a galerií, knihoven, památkové péče a souvisejících institucí

·      tvorba a údržba databází z oblasti kultury- poskytování informačních služeb v muzeích a galeriích

·      získávání a využívání informací z databázových systémů a počítačových sítí

·      public relations v institucích kulturního dědictví a informačních institucích

·      tvorba informačních zdrojů v síti Internet

·      produkce volnočasových aktivit orientovaných na kulturní dědictví

·    marketing informačních služeb

·    práce se specifickými skupinami uživatelů

·    tvorba informačních zdrojů v síti Internet

·    zpracovávání analýz a podkladů pro rozhodování

Možnosti uplatnění absolventa

Zaměření služby knihoven

·    systémy veřejně přístupných informačních služeb

·    veřejné a odborné knihovny

·    archivy

·    informační střediska firem

·    soukromé informační agentury

·    dokumentační střediska masmedií

·    dokumentační střediska výzkumných a vědeckých ústavů

·    informační střediska vysokých škol

  • kulturní agentáře

Zaměření podniková informatika

Vzhledem k povaze činností, pro které je absolvent připravován, není uplatnění absolventů omezeno na konkrétní sektor ekonomiky ani na konkrétní typ organizace. Absolvent se uplatní na libovolné výkonné nebo střední manažerské pozici v podniku (organizaci), v níž hraje klíčovou roli práce s informacemi. Jedná se zejména o tyto okruhy práce s informacemi:

  • informace umožňující chod a řízení organizace (sféra provozních, transakčních- informačních systémů a business intelligence)
  • informace o podniku určené pro veřejnost vyžadované právními předpisy nebo podporující obchodní strategii (statistiky, výroční zprávy, obchodní rejstříky, public relations, propagace, katalogy produktů a služeb)
  • informace o okolí organizace a o konkurenci (marketingové informace, competitive intelligence)

Zaměření služby muzeí a galerií

·      orgány místní správy a samosprávy

·      systémy veřejně přístupných informačních služeb

·      muzea a galerie

·      archivy, památková péči a knihovny

  • propagační oddělení organizací zabývajících se kulturním dědictvím

Povolání a typové pozice:

Zaměření služby knihoven

Samostatný knihovník (15565)

Samostatný archivář (15595)

Odborný pracovník vztahů k veřejnosti (8519)

Samostatný správce aplikací (5789)

Manažer informačních systémů (30676)

Samostatný správce depozitáře (5621)

Odborný lektor (30173)

Samostatný administrativní pracovník (5579)

Zaměření podniková informatika

Samostatný administrativní pracovník (5579):

Odborný pracovník vztahů k veřejnosti (8519)

Samostatný archivář (15595)

Samostatný technik IT (5811)

Samostatný správce aplikací (5789)

Webdesigner (30385)

Manažer informačních systémů (30676)

Manažer zákaznického servisu (30677)

Marketingový manažer (30674)

Zaměření služby muzeí a galerií

Samostatný pracovník samosprávy pro kulturu (30333)

Samostatný správce depozitáře (5621)

Manažer informačních systémů (30676)

Produkční kulturního zařízení (6454)

Produkční výstav (6456)

Odborný pracovník vztahů k veřejnosti (8519)

Pracovník agentáže (5431)

Samostatný pracovník matrik (30209)

Samostatný redakční sekretář (5591)

Produkční komerčních výstav (6456)

Marketingový manažer (30674)

Zpět