Vzdělávací program: 72-41-N/01 Informační management
Obor vzdělání: 72-41-N/.. Informační služby a knihovnictví
Škola: Vyšší odborná škola informačních služeb, Pacovská 350/4 Praha 4
Profil absolventa
Vymezení výstupních znalostí a dovedností
Při realizaci profilu absolventa je nutno vytvářet a posilovat tyto základní postoje a návyky:
· tvůrčím způsobem a samostatně myslet, pohotově se rozhodovat
· aplikovat získané vědomosti a dovednosti
· cílevědomě, rozvážně a rozhodně jednat
· iniciativně a samostatně řešit úkoly na pracovišti
· pracovat v týmu a aktivně se podílet na jeho organizaci.
· být připraven na celoživotní inovaci získaných poznatků
· chápat klíčový význam znalostí a informací a jejich efektivního managementu v současné společnosti
Studium si klade za cíl zprostředkovat studentům následující znalosti:
· nezbytné teoretické základy oboru
· základní právní normy a standardy oboru
· odbornou terminologii oboru
· tendence vývoje vědy, techniky a ekonomiky v širších společenských souvislostech
· tendence pohybu sociálních struktur, jevů a prvků sociálního chování lidí
· organizační a funkční modely institucionální základny pracovišť oboru
· hlavní marketingové aktivity využitelné v oblasti informačních služeb
· zásady řízení podniku a lidských zdrojů
· základy IT a zpracování dat
· ekonomické a organizační principy fungování podniku
· ekonomické principy fungování společnosti
· zákonitosti komunikace informací ve společnosti a procesy transformace v průběhu jejich životního cyklu
· zásady informační etiky
· druhy a formy informací a jejich význam v současné společnosti
· typologii dokumentů a informačních zdrojů
· principy interpersonální komunikace
· základní právní normy společnosti a jejich vazby
· vývojové trendy informačních technologií a možnosti jejích aplikací
· využití komunikačních sítí a databázových technologií k vyhledávání a zprostředkování informací
· porozumění teoretickým základům databázových a rešeršních systémů
· zásady týmové práce a projektového managementu
· principy pravděpodobnostního a statistického uvažování
· pro cizí jazyk 4 000 lexikálních jednotek a hlubší znalosti a míru osvojení jazyka v oblasti gramatiky, stylistiky a reálií
Specializace služby knihoven
· vývojové tendence knihoven ve společnosti
· technologii informačních služeb včetně způsobů jejich propagace
· zdroje akvizice dokumentů, metody akvizice, evidence dokumentů
· prostředky ochrany dokumentového fondu
· metody vytváření a využívání metadat
· mezinárodní normy pro tvorbu lokálních a souborných katalogů
· metody jmenného a věcného zpracování základních i speciálních dokumentů
· přehled automatizovaných knihovnických systémů
· metody elektronického ukládání záznamů
· kritéria pro výběr vhodného automatizovaného knihovnického systému
· koncepci veřejných informačních služeb
· metody a formy práce s individuálními čtenáři a jejich typickými skupinami
· vytváření informačních systémů a prezentace informací v prostředí WWW
· dějiny knihoven a knihovnictví
· místo informačních služeb ve společnosti
· profesní kodexy informační práce
· služby sítě Internet
· výpůjční služby v automatizovaných knihovnických systémech
· typologie a orientace v nejdůležitějších informačních zdrojích
· zásady tvorby národní bibliografie
· rešeršní strategie
· dotazovací jazyky nejdůležitějších rešeršních systémů
· hodnocení efektivity informační práce
· doplňkové informační služby
· znalost struktury a funkcí konkrétních specializovaných informačních systémů
Specializace podniková informatika
· vývojové tendence podnikových informačních systémů
· znalost vývojových trendů v oblasti informačních technologií a možnosti aplikace v prostředí podniku
· znalost metod volby a implementace vhodných hardwarových a softwarových prostředků pro provoz informačních systémů
· metody a techniky pro podporu rozhodovacího procesu
· základní metody vytváření a využívání sekundárních dokumentů
· metody automatizovaného vyhledávání, zpracování a ukládání dat
· metody získávání informací z databázových a počítačových sítí
· správa lokálních počítačových sítí
· technologie informačních služeb včetně způsobů jejich propagace
· metody systémové analýzy a projektování informačních systémů
· techniky rešeršní činnosti
· algoritmizace řešené programové úlohy
· principy strukturování a zpracování elektronických dokumentů
· hlubší znalost zvoleného softwarového vybavení pro DTP
· znalost struktury a funkcí konkrétního podnikového informačního systému
Specializace služby muzeí a galerií
· základy kulturologie
· principy současné vlastivědy
· zásady ochrany památek a přírody
· vývoj hmotné a duchovní kultury od pravěku po současnost
· základy obecné a speciální muzeologie
· vývoj a dnešní podoba muzejnictví, činností muzeí a galerií a jejich společenské poslání
· principy akviziční práce v muzeu
· odborná správa muzejních sbírek
· zásady ošetření, konzervace a restaurování movitých předmětů kulturního dědictví a
· přírodovědeckých preparátů
· hlubší znalost softwarového vybavení pro dokumentaci muzejních sbírek
· specifika ochrany historických knižních sbírek
· zásady práce se společenskovědnými sbírkami, specifikum jejich tvorby, zpracování, uchování a využití
· zásady práce s přírodovědnými sbírkami, specifikum jejich tvorby, zpracování, uchování a využití
· znalost teorie a praxe kulturně výchovných činností muzea
· základy teorie, projektování, prezentace a hodnocení výstav
· specifika public relations v muzejní práci
Při aplikaci těchto znalostí je nezbytné formovat u studentů následující dovednosti:
· spravovat báze dat a zabezpečovat jejich provoz a využití
· poskytovat konzultační a referenční služby a budovat pro ně příslušný pomocný aparát
· organizačně zabezpečovat automatizované i klasické provozy pracovišť oboru
· schopnost rutinní práce s běžnými typy kancelářského software
· prezentovat své znalosti v písemné i ústní podobě
· samostatně stylizovat obsahovou charakteristiku jednotlivých druhů dokumentů v podobě anotací, referátů a jiných komprimovaných textů
· realizovat principy managementu a využívat znalostí obecné, vývojové a sociální psychologie ke komunikaci mezi pracovištěm a uživatelem služeb
· zvládnout komunikační dovednosti v praxi
· vhodně aplikovat statistické metody, interpretovat výsledek a volit optimální řešení problému
· uplatňovat etické zásady při využívání informací a dokumentů
· pracovat pro krátkém zaškolení se všemi druhy software užívanými na pracovištích oboru
· ovládat obsluhu hardware moderních informačních technologií
· vytvářet www dokumenty
· aplikovat formální logiku při analytických a vyhledávacích procesech
· v cizím jazyku pohotově a spontánně reagovat v běžných situacích denního života a plynně a správně hovořit na odborné téma
specializace služby knihoven
· zvládat techniku akvizice informací a dokumentů
· zpracovávat informace a primární dokumenty po stránce obsahové i formální
· tvořit jmenný záznam základních a speciálních dokumentů
· budovat jmenné i věcné katalogy
· realizovat zvolený způsob ukládání a ochrany primárních fondů
· ovládat věcné zpracování dokumentů, tvorbu znaku MDT, předmětových hesel, klíčových slov, deskriptorů
· zvládat rutinní provoz vybraných automatizovaných knihovnických systémů
· určit kritéria pro výběr automatizovaného knihovnického systému pro konkrétní pracoviště
· vytvářet účelnou kategorizaci uživatelů
· řídit a organizovat různé druhy revizí primárních fondů
· navrhovat, řídit a organizovat tradiční, ale zejména nové druhy služeb, zjišťovat jejich potřebu i výslednou efektivnost
· sestavovat různé druhy bibliografií a rešerší
· orientovat se v tematických celcích literatury ve fondech informační instituce
· sestavovat a organizačně připravovat vhodné formy vzdělávacích programů pro čtenáře knihoven
· realizovat veřejné informační služby na regionální úrovni
· zvládat metody práce s individuálními kategoriemi čtenářů, zejména dětmi a mládeží
specializace podniková informatika
· zpracovávat analýzu informací pro podporu rozhodovacího procesu, případně řídit jejich zpracování
· zpracovávat informace a dokumenty po stránce obsahové i formální
· koncepčně, technicky a organizačně pečovat o publikační aktivity pracoviště
· zvládat práci s vybraným podnikovým informačním systémem
· kvalifikovaně využívat hardware a software se schopností adaptace na nové verze programů a technologií
· zpracovat návrh informačního systému s projektovou dokumentací a řešením správy systému
· organizovat výběrové řízení na zpracování a implementaci informačních projektů ve veřejném sektoru
· používat služby sítě Internet
· pracovat s plnotextovými, hypertextovými, multimediálními bázemi dat a expertními systémy
specializace služby muzeí a galerií
· chránit kulturní dědictví a vytvářet vztah veřejnosti k němu
· ovládat získávání dokumentace, evidence a zhodnocování muzejních sbírkových předmětů
· zabezpečovat podmínky pro uchovávání hmotné podstaty sbírkových předmětů, jejich ochrany a ostrahy
· spolupodílet se na tvorbě, využití a hodnocení výstav a programů pro veřejnost
· být schopen posuzovat a řídit práce související s ochranou kulturního dědictví
· ovládat základy znalectví přírodnin, starožitností a umění
· být schopen posoudit kritéria výběru předmětů do sbírek
· navrhovat a pracovat se všemi druhy klasické dokumentace a evidence sbírkových předmětů a památek
· pracovat s programy pro automatizovanou dokumentaci a evidenci muzejních sbírek a informací v oblasti kultury
· připravit expozici a výstavu sbírkových předmětů
· zvládat muzejní a galerijní pedagogiku pro různé kategorie návštěvníků
· provádět propagaci ve vztahu k prezentaci sbírkových předmětů
· aplikovat zásady artmarketingu v muzejní a galerijní práci
Činnosti, pro které je absolvent připravován:
Zaměření služby knihoven
· systémová údržba automatizovaných knihovnických systémů
· správa specializovaných informačních systémů
· správa a provoz databází
· poskytování informačních služeb
· získávání informací z databázových systémů a počítačových sítí
· akvizice primárních dokumentů
· tvorba sekundárních dokumentů
· jmenný a věcný popis primárních dokumentů
· uchovávání a údržba fondu
· public relations v informačních institucích
· správa knihovního intranetu
· marketing informačních služeb
· práce se specifickými skupinami uživatelů
· tvorba informačních zdrojů v síti Internet
· zpracovávání analýz a podkladů pro rozhodování
Zaměření podniková informatika
· marketing informačních služeb
· práce se specifickými skupinami uživatelů
· tvorba informačních zdrojů v síti Internet
· zpracovávání analýz a podkladů pro rozhodování
Zaměření služby muzeí a galerií
· provoz a údržba informačních systémů muzeí a galerií, knihoven, památkové péče a souvisejících institucí
· tvorba a údržba databází z oblasti kultury- poskytování informačních služeb v muzeích a galeriích
· získávání a využívání informací z databázových systémů a počítačových sítí
· public relations v institucích kulturního dědictví a informačních institucích
· tvorba informačních zdrojů v síti Internet
· produkce volnočasových aktivit orientovaných na kulturní dědictví
· marketing informačních služeb
· práce se specifickými skupinami uživatelů
· tvorba informačních zdrojů v síti Internet
· zpracovávání analýz a podkladů pro rozhodování
Možnosti uplatnění absolventa
Zaměření služby knihoven
· systémy veřejně přístupných informačních služeb
· veřejné a odborné knihovny
· archivy
· informační střediska firem
· soukromé informační agentury
· dokumentační střediska masmedií
· dokumentační střediska výzkumných a vědeckých ústavů
· informační střediska vysokých škol
Zaměření podniková informatika
Vzhledem k povaze činností, pro které je absolvent připravován, není uplatnění absolventů omezeno na konkrétní sektor ekonomiky ani na konkrétní typ organizace. Absolvent se uplatní na libovolné výkonné nebo střední manažerské pozici v podniku (organizaci), v níž hraje klíčovou roli práce s informacemi. Jedná se zejména o tyto okruhy práce s informacemi:
Zaměření služby muzeí a galerií
· orgány místní správy a samosprávy
· systémy veřejně přístupných informačních služeb
· muzea a galerie
· archivy, památková péči a knihovny
Povolání a typové pozice:
Zaměření služby knihoven
Samostatný knihovník (15565)
Samostatný archivář (15595)
Odborný pracovník vztahů k veřejnosti (8519)
Samostatný správce aplikací (5789)
Manažer informačních systémů (30676)
Samostatný správce depozitáře (5621)
Odborný lektor (30173)
Samostatný administrativní pracovník (5579)
Zaměření podniková informatika
Samostatný administrativní pracovník (5579):
Odborný pracovník vztahů k veřejnosti (8519)
Samostatný archivář (15595)
Samostatný technik IT (5811)
Samostatný správce aplikací (5789)
Webdesigner (30385)
Manažer informačních systémů (30676)
Manažer zákaznického servisu (30677)
Marketingový manažer (30674)
Zaměření služby muzeí a galerií
Samostatný pracovník samosprávy pro kulturu (30333)
Samostatný správce depozitáře (5621)
Manažer informačních systémů (30676)
Produkční kulturního zařízení (6454)
Produkční výstav (6456)
Odborný pracovník vztahů k veřejnosti (8519)
Pracovník agentáže (5431)
Samostatný pracovník matrik (30209)
Samostatný redakční sekretář (5591)
Produkční komerčních výstav (6456)
Marketingový manažer (30674)