Přeskočit navigaci

Vzdělávací program: 72-41-N/04 Informační management služeb a médií


Obor vzdělání: 72-41-N/.. Informační služby a knihovnictví


VOŠ informačních studií a SŠ elektrotechniky, multimédií a informatiky, Novovysočanská 280/48, 190 00 Praha 9




Profil absolventa


Profil absolventa vzdělávacího programu Informační management služeb a médií oboru vzdělání 72-41-N/04 Informační služby a knihovnictví spočívá v získání potřebného teoretického vzdělání a vyššího odborného vzdělání dle zaměření vzdělávacího programu. Absolventi vzdělávacího programu získají vzhledem k vysokému počtu hodin odborné praxe také praktické dovednosti k efektivnímu využití teoretické přípravy.

Absolventi v průběhu studia získají takové dovednosti, aby byli schopni:

Zaměření Podniková informatika – vzdělávání je zaměřeno na oblast návrhu databází, správy, rozvoje, technické a funkční analýzy informačního systému podniku, osvojení si základních pojmů z oblasti softwarového inženýrství a informační architektury a činnosti, které vykonává projektový management.

Zaměření Služby knihoven a muzeí – vzdělávání je zaměřeno na péči a ochranu knihovních i muzejních sbírek, společenské vědy v muzeích, umění a umělecké styly, národní kulturní dědictví i praktické používání systémů pro evidenci a dokumentaci sbírek v muzeích, galeriích a knihovnách.

Zaměření Média a služby – vzdělávání je zaměřeno na propojení projektového managementu s praktickými znalostmi a dovednostmi grafického návrhu a webových technologií, návrh vlastního programovacího a značkovacího jazyka a jeho praktickou aplikaci, orientaci ve webových standardech a jejich uplatnění v praxi.

Profil absolventa dokreslují a spoluvytvářejí schopnosti a znalosti z oblastí ekonomiky a managementu, IT, práva a historických věd a umění.

Profil absolventa spočívá v požadavku vysoké úrovně těch obecných způsobilostí, které souvisejí s osobnostním rozvojem, s počítačovou způsobilostí a uměním práce s informacemi. Důležité je tvořivé myšlení absolventů, schopnost komunikovat, týmově spolupracovat.


Absolvent umí:

·     využívat při své práci různé komunikační a prezentační techniky,

·     diagnostikovat problémy v informačním toku a neefektivitu informačního procesu,

·     projektovat informační systémy,

·     navrhovat a programovat webové aplikace,

·     využívat při své odborné činnosti normy, předpisy a standardy,

·     vytvářet uživatelskou a technickou dokumentaci,

·     používat webové technologie k efektivnímu fungování a návrhu webových stránek a aplikací,

·     aplikovat získané vědomosti a dovednosti při řešení konkrétních úkolů,

·     správně rozhodnout o postupu, metodách a prostředcích při řešení konkrétní úlohy,

·     formulovat, prezentovat a obhájit své názory a výsledky své práce,

·     pracovat samostatně,

·     aplikovat při své práci poznatky získané studiem při přípravě na povolání i při výkonu praxe,

·     hodnotit úspěšnost své činnosti a kvalitu své práce.

Vymezení výstupních znalostí absolventa:


Zaměření Podniková informatika:

·     zpracovávat analýzu informací pro podporu rozhodovacího procesu,

·     zvládat práci s podnikovým informačním systémem,

·     zpracovat návrh informačního systému s projektovou dokumentací a řešením správy systému,

·     pracovat s plnotextovými, hypertextovými, multimediálními bázemi dat a expertními systémy,

·     řešit analýzy informačních potřeb a specifikací požadavků na informační systém, jeho část nebo informační služby,

·     provádět analýzu a optimalizaci podnikových (byznys) procesů,

·     provádět správu systémů a kolekcí elektronických dokumentů a záznamů,

·     vytvářet přístupné a bezpečné interaktivní webové aplikace a hry pomocí webových technologií a databází,

·     v cizím jazyce pohotově a spontánně reagovat v běžných situacích denního života a plynně a správně hovořit na odborné téma,

·     vytvořit projekt, plánovat čas, zdroje a kvalitu projektu, sledovat skutečné plnění plánu projektu, analyzovat stav projektu, odhadovat rizikové položky projektu, používat a korigovat vhodné komunikační strategie v řízení projektu, vést projekt,

·     pracovat v grafickém týmu a kreativně tvořit,

·     vyvinout webovou aplikaci ve spojení s využitím dat z databázového serveru,

·     zvolit vhodné UML diagramy pro vyjádření informační potřeby a vyřešení problému,

·     navrhnout pomocí vybraného modelu softwarového procesu informační systém zákazníkovi na míru.

Zaměření Služby knihoven a muzeí

·     zvládat techniku akvizice informací a dokumentů,

·     používat muzeologickou literaturu a terminologii,

·     orientovat se ve způsobu zabezpečení muzeí a knihoven,

·     orientovat se v literárních druzích a žánrech běžně zastoupených ve veřejných knihovnách,

·     používat základy etiky konzervátorské, restaurátorské a preparátorské práce v muzeu,

·     použít přehled o hlavních domácích i zahraničních sbírkách výtvarných děl a jejich vývoji, naučí se identifikovat hlavní problémy spojené s touto činností a budou motivováni k detailnějšímu studiu dostupných informací,

·     využívat katalogy českých i zahraničních knihoven, využívat sdílenou katalogizaci,

·     zapsat muzejní sbírky do specializovaného muzejního softwaru, vyplnit protokol o stavu sbírkového předmětu, vyhotovit kartu pro konkrétní sbírkový předmět a vyplnit badatelský list,

·     samostatně interpretovat uměleckého díla,

·     využívat kvalitní znalosti v oblasti vývoje dějin umění,

·     v cizím jazyce pohotově a spontánně reagovat v běžných situacích denního života a plynně a správně hovořit na odborné téma,

·     vytvořit a následně využívat digitální kopii reálného objektu, dokumentu nebo knihy,

·     sestavovat různé druhy bibliografií a rešerší,

·     realizovat veřejné informační služby na regionální úrovni,

·     chránit kulturní dědictví a vytvářet vztah veřejnosti k němu,

·     připravit expozici a výstavu sbírkových předmětů,

·     aplikovat zásady art marketingu v muzejní a galerijní práci.

Zaměření Média a služby

·     spravovat báze dat a zabezpečovat jejich provoz a využití,

·     poskytovat konzultační a referenční služby a budovat pro ně příslušný pomocný aparát,

·     prezentovat své znalosti v písemné i ústní podobě,

·     samostatně stylizovat obsahovou charakteristiku jednotlivých druhů dokumentů v podobě anotací, referátů a jiných komprimovaných textů,

·     realizovat principy managementu a komunikovat s klienty i v rámci týmu,

·     uplatňovat etické zásady při využívání informací a dokumentů,

·     ovládat efektivní metody a techniky získávání, vytváření, zpracování, organizace, uchovávání, vyhledávání, vyhodnocování, zpřístupňování a sdílení informací a znalostí,

·     aplikovat formální logiku při analytických a vyhledávacích procesech,

·     v cizím jazyce pohotově a spontánně reagovat v běžných situacích denního života a plynně a správně hovořit na odborné téma,

·     zpracovávat analýzu informací pro podporu rozhodovacího procesu,

·     vytvářet jednodušší www dokumenty,

·     ovládat základy filmové řeči a základní schopnosti manipulace s technologickými prostředky výroby audiovizuálního díla jako jsou kamera, fotoaparát, mobilní telefon, světla a mikrofon,

·     provádět správu informačních systémů a kolekcí elektronických dokumentů a záznamů.

Absolvent má tyto schopnosti:

·     tvůrčím způsobem a samostatně myslet, pohotově se rozhodovat,

·     aplikovat získané vědomosti a dovednosti,

·     cílevědomě, rozvážně a rozhodně jednat,

·     iniciativně a samostatně řešit úkoly na pracovišti,

·     pracovat v týmu a aktivně se podílet na jeho organizaci,

·     být připraven na celoživotní inovaci získaných poznatků,

·     chápat klíčový význam znalostí a informací a jejich efektivního managementu v současné společnosti.

Absolvent má tyto dovednosti:

·     řídit technické projekty a rozhodovat při řešení problémů,

·     identifikovat potřeby zákazníka,

·     zpracovat analýzy a reporty,

·     komunikovat s klienty a prezentovat řešení nejen v českém, ale i v anglickém jazyce,

·     aplikovat získané vědomosti a dovednosti při řešení konkrétních úkolů,

·     správně rozhodnout o postupu, metodách a prostředcích při řešení konkrétní úlohy,

·     formulovat, prezentovat a obhájit své názory a výsledky své práce,

·     pracovat samostatně,

·     aplikovat při své práci poznatky získané studiem při přípravě na povolání i při výkonu praxe,

·     hodnotit úspěšnost své činnosti a kvalitu své práce.

Charakteristika možností uplatnění absolventa:

Vzhledem k povaze činnosti, pro které je absolvent připravován, není uplatnění absolventů omezeno na konkrétní typ organizace. Absolvent vzdělávacího programu Informační management služeb a médií se uplatní na libovolné výkonné pozici v podniku (organizaci), v níž hraje klíčovou roli zvolené zaměření vzdělávacího programu.


Výčet profesí:

Zaměření Podniková informatika

·     Správce softwarových aplikací

·     Administrátor projektu

·     Správce databází

·     Webdesigner

·     Správce webových aplikací

·     Návrhář podnikových procesů

·     Analytik informačních technologií

·     Business Analytik

·     Softwarový tester

Zaměření Služby knihoven a muzeí

·     Produkční kulturních projektů

·     Samostatný knihovník

·     Samostatný archivář

·     Samostatný referenční knihovník

·     Samostatný knihovník katalogizátor

·     Samostatný knihovník akvizitér

·     Muzejní edukátor

·     Asistent památkáře

·     Samostatný archivář digitalizátor

·     Samostatný správce

·     Asistent kastelána

Zaměření Média a služby

·     Webový grafik

·     Grafik uživatelského rozhraní

·     Analytik informačních technologií

·     Specialista marketingu

·     Správce softwarových aplikací

·     Webdesigner

·     Administrátor projektu

·     Produktový specialista

·     Analytik informačních technologií

·     Webový interakční designer

 

Zpět