Přeskočit navigaci

Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání

75-31-J/01 Pedagogika pro asistenty ve školství

Vydalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy dne 6. května 2009, č. j. 9325/2009-23

PROFIL ABSOLVENTA

Vzdělávání v oboru směřuje v souladu s cíli středního odborného vzdělávání k tomu, aby si žáci vytvořili, na úrovni odpovídající jejich schopnostem a učebním předpokladům, následující klíčové a odborné kompetence. Klíčové kompetence navazují na klíčové kompetence osvojované na základní škole a dále se prohlubují.

Klíčové kompetence

a)      Kompetence k učení: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni podle svých schopností a možností efektivně se učit, vyhodnocovat dosažené výsledky a pokrok a reálně si stanovovat potřeby a cíle svého dalšího vzdělávání

b)      Kompetence k řešení problémů: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni podle svých schopností a možností samostatně řešit běžné pracovní i mimopracovní problémy

c)      Komunikativní kompetence: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni podle svých schopností a možností vyjadřovat se v písemné i ústní formě v různých učebních, životních i pracovních situacích

d)      Personální a sociální kompetence: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli připraveni podle svých schopností a možností stanovovat si na základě poznání své osobnosti přiměřené cíle osobního rozvoje v oblasti zájmové i pracovní, pečovat o své zdraví, spolupracovat s ostatními a přispívat k utváření vhodných mezilidských vztahů

e)      Občanské kompetence a kulturní povědomí: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi uznávali podle svých schopností a možností hodnoty a postoje podstatné pro život v demokratické společnosti a dodržovali je, jednali v souladu s udržitelným rozvojem a podporovali hodnoty národní, evropské i světové kultury

f)       Kompetence k pracovnímu uplatnění: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni podle svých schopností a možností využívat svých osobnostních a odborných předpokladů pro úspěšné uplatnění ve světě práce, pro budování a rozvoj své profesní kariéry a s tím související potřebu celoživotního učení

g)      Matematické kompetence: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni podle svých schopností a možností funkčně využívat matematické dovednosti v různých životních situacích

h)      Kompetence využívat prostředky informačních a komunikačních technologií a pracovat s informacemi: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi pracovali podle svých schopností a možností s osobním s osobním počítačem a jeho základním a aplikačním programovým vybavením, ale i s dalšími prostředky ICT a využívali adekvátní zdroje informací a efektivně pracovali s informacemi

Odborné kompetence

a)      Podílet se pod odborným vedením pedagoga na realizaci výchovně vzdělávací činnosti zaměřené na děti předškolního a školního věku se speciálními vzdělávacími potřebami[1], tzn. aby absolventi:

-     vedli děti ke správným hygienickým, pracovním a společenským návykům a ke zdravému způsobu života, ovlivňovali jejich sociální postoje a jednání, vztah ke vzdělání, práci a zaměstnatelnosti;

-     pomáhali dětem pod vedením učitele při učení a přípravě na vyučování;

-     poskytovali pomoc dětem se zdravotním postižením při zvládání běžných denních úkonů spojených s účastí na vyučování a dalších činnostech školy nebo školského zařízení;

-     pomáhali dětem z odlišného kulturního nebo sociálně znevýhodněného prostředí při adaptaci na školní prostředí a zvládání vzdělávacích požadavků;

-     podíleli se na přípravě a realizaci volnočasových aktivit dětí zajišťovaných školou nebo školským zařízením;

-     podíleli se na vytváření příznivého sociálního klimatu ve škole nebo školském zařízení a na prevenci sociálně patologických jevů;

-     rozvíjeli pod odborným vedením vrozené i získané dispozice dětí, respektovali jejich specifické potřeby a kulturní odlišnosti;

-     sledovali změny v jednání a potřebách dětí, dokázali identifikovat problémy a přiměřeně na ně reagovat;

-     spolupracovali s vedením školy nebo školského zařízení, s učiteli, výchovným poradcem a dalšími odbornými pracovníky školy při řešení problémů dětí se speciálními vzdělávacími potřebami, využívali této spolupráce pro získání odborných informací;

-     pomáhali pedagogickým pracovníkům při komunikaci s dětmi, při spolupráci s jejich zákonitými zástupci, s komunitou, ze které dítě pochází, a s orgány sociálně právní ochrany dětí;

-     byli schopni poskytnout rodičům nebo dětem základní informace o vzdělávacím systému v ČR, o možnostech a podmínkách vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami, o podmínkách vzdělávání a požadavcích na děti ve škole nebo školském zařízení;

-     rozuměli své roli ve výchovně vzdělávacím procesu, v činnosti školy a školského zařízení, dodržovali právní normy týkající se výchovně vzdělávacího procesu;

-     byli připraveni dále se vzdělávat.

b)      Dbát na bezpečnost práce a ochranu zdraví při práci, tzn. aby absolventi:

-     chápali bezpečnost práce jako nedílnou součást péče o zdraví své, svěřených dětí a spolupracovníků (i dalších osob vyskytujících se na pracovištích, např. rodičů a jiných návštěvníků);

-     znali a dodržovali základní právní předpisy týkající se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární prevence;

-     osvojili si zásady a návyky bezpečné a zdraví neohrožující pracovní činnosti včetně zásad ochrany zdraví při práci u zařízení se zobrazovacími jednotkami (monitory, displeji apod.), rozpoznali možnost nebezpečí úrazu nebo ohrožení zdraví;

-     znali systém péče o zdraví pracovníků a dětí (včetně preventivní péče, uměli uplatňovat nároky na ochranu zdraví v souvislosti s prací, nároky vzniklé úrazem nebo poškozením zdraví v souvislosti s vykonáváním práce);

-     byli vybaveni vědomostmi o zásadách poskytování první pomoci při náhlém onemocnění nebo úrazu a snažili se poskytnout první pomoc.

c)      Usilovat o nejvyšší kvalitu své práce nebo služeb, tzn. aby absolventi:

-     chápali kvalitu jako významný nástroj konkurenceschopnosti a dobrého jména podniku (školy, školského zařízení);

-     dodržovali stanovené normy (standardy) a předpisy související se systémem řízení jakosti, pokud jsou ve škole nebo školském zařízení zavedeny;

-     zohledňovali oprávněné požadavky klienta (dětí, rodičů).

d)      Jednat ekonomicky a v souladu se strategií udržitelného rozvoje, tzn. aby absolventi:

-     znali význam, účel a užitečnost vykonávané práce, její finanční, popř. společenské ohodnocení;

-     zvažovali při plánování a posuzování určité činnosti (v pracovním procesu i v běžném životě) možné náklady, vliv na životní prostředí, sociální dopady;

-     efektivně hospodařili s finančními prostředky;

-     nakládali s materiály, energiemi, odpady, vodou a jinými látkami ekonomicky a s ohledem na životní prostředí.

Uplatnění absolventa

Absolvent se uplatní jako asistent pedagoga (učitele nebo vychovatele) v předškolních zařízeních, ve všech typech škol a ve školských zařízeních, kde se vzdělávají děti, žáci a studenti (dále jen děti) se zdravotním postižením a sociálním znevýhodněním. Je připraven vykonávat pod přímým metodickým vedením pedagoga pomocné práce zaměřené na podporu dětí při adaptaci na školní prostředí a začleňování se do společnosti a pomáhat pedagogickým pracovníkům školy při výchovně vzdělávací činnosti, komunikaci s dětmi, jejich rodiči a komunitou.




[1] Pojmem děti se speciálními vzdělávacími potřebami označujeme pro účely tohoto rámcového vzdělávacího programu děti, žáky a studenty ve smyslu zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) § 16 a Vyhlášky MŠMT č. 73/2005 Sb., o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných ve zněmí pozdějších předpisů.

Zpět