Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání
75-31-J/01 Pedagogika pro asistenty ve školství
Vydalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy dne 6. května 2009, č. j. 9325/2009-23
PROFIL ABSOLVENTA
Vzdělávání v oboru směřuje v souladu s cíli středního odborného vzdělávání k tomu, aby si žáci vytvořili, na úrovni odpovídající jejich schopnostem a učebním předpokladům, následující klíčové a odborné kompetence. Klíčové kompetence navazují na klíčové kompetence osvojované na základní škole a dále se prohlubují.
- vedli děti ke správným hygienickým, pracovním a společenským návykům a ke zdravému způsobu života, ovlivňovali jejich sociální postoje a jednání, vztah ke vzdělání, práci a zaměstnatelnosti;
- pomáhali dětem pod vedením učitele při učení a přípravě na vyučování;
- poskytovali pomoc dětem se zdravotním postižením při zvládání běžných denních úkonů spojených s účastí na vyučování a dalších činnostech školy nebo školského zařízení;
- pomáhali dětem z odlišného kulturního nebo sociálně znevýhodněného prostředí při adaptaci na školní prostředí a zvládání vzdělávacích požadavků;
- podíleli se na přípravě a realizaci volnočasových aktivit dětí zajišťovaných školou nebo školským zařízením;
- podíleli se na vytváření příznivého sociálního klimatu ve škole nebo školském zařízení a na prevenci sociálně patologických jevů;
- rozvíjeli pod odborným vedením vrozené i získané dispozice dětí, respektovali jejich specifické potřeby a kulturní odlišnosti;
- sledovali změny v jednání a potřebách dětí, dokázali identifikovat problémy a přiměřeně na ně reagovat;
- spolupracovali s vedením školy nebo školského zařízení, s učiteli, výchovným poradcem a dalšími odbornými pracovníky školy při řešení problémů dětí se speciálními vzdělávacími potřebami, využívali této spolupráce pro získání odborných informací;
- pomáhali pedagogickým pracovníkům při komunikaci s dětmi, při spolupráci s jejich zákonitými zástupci, s komunitou, ze které dítě pochází, a s orgány sociálně právní ochrany dětí;
- byli schopni poskytnout rodičům nebo dětem základní informace o vzdělávacím systému v ČR, o možnostech a podmínkách vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami, o podmínkách vzdělávání a požadavcích na děti ve škole nebo školském zařízení;
- rozuměli své roli ve výchovně vzdělávacím procesu, v činnosti školy a školského zařízení, dodržovali právní normy týkající se výchovně vzdělávacího procesu;
- byli připraveni dále se vzdělávat.
- chápali bezpečnost práce jako nedílnou součást péče o zdraví své, svěřených dětí a spolupracovníků (i dalších osob vyskytujících se na pracovištích, např. rodičů a jiných návštěvníků);
- znali a dodržovali základní právní předpisy týkající se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární prevence;
- osvojili si zásady a návyky bezpečné a zdraví neohrožující pracovní činnosti včetně zásad ochrany zdraví při práci u zařízení se zobrazovacími jednotkami (monitory, displeji apod.), rozpoznali možnost nebezpečí úrazu nebo ohrožení zdraví;
- znali systém péče o zdraví pracovníků a dětí (včetně preventivní péče, uměli uplatňovat nároky na ochranu zdraví v souvislosti s prací, nároky vzniklé úrazem nebo poškozením zdraví v souvislosti s vykonáváním práce);
- byli vybaveni vědomostmi o zásadách poskytování první pomoci při náhlém onemocnění nebo úrazu a snažili se poskytnout první pomoc.
- chápali kvalitu jako významný nástroj konkurenceschopnosti a dobrého jména podniku (školy, školského zařízení);
- dodržovali stanovené normy (standardy) a předpisy související se systémem řízení jakosti, pokud jsou ve škole nebo školském zařízení zavedeny;
- zohledňovali oprávněné požadavky klienta (dětí, rodičů).
- znali význam, účel a užitečnost vykonávané práce, její finanční, popř. společenské ohodnocení;
- zvažovali při plánování a posuzování určité činnosti (v pracovním procesu i v běžném životě) možné náklady, vliv na životní prostředí, sociální dopady;
- efektivně hospodařili s finančními prostředky;
- nakládali s materiály, energiemi, odpady, vodou a jinými látkami ekonomicky a s ohledem na životní prostředí.
Uplatnění absolventa
Absolvent se uplatní jako asistent pedagoga (učitele nebo vychovatele) v předškolních zařízeních, ve všech typech škol a ve školských zařízeních, kde se vzdělávají děti, žáci a studenti (dále jen děti) se zdravotním postižením a sociálním znevýhodněním. Je připraven vykonávat pod přímým metodickým vedením pedagoga pomocné práce zaměřené na podporu dětí při adaptaci na školní prostředí a začleňování se do společnosti a pomáhat pedagogickým pracovníkům školy při výchovně vzdělávací činnosti, komunikaci s dětmi, jejich rodiči a komunitou.
[1] Pojmem děti se speciálními vzdělávacími potřebami označujeme pro účely tohoto rámcového vzdělávacího programu děti, žáky a studenty ve smyslu zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) § 16 a Vyhlášky MŠMT č. 73/2005 Sb., o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných ve zněmí pozdějších předpisů.