Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání
75-31-M/02 Pedagogika pro asistenty ve školství
Vydalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy dne 6. května 2009, č. j. 9325/2009-23
PROFIL ABSOLVENTA
Vzdělávání v oboru směřuje v souladu s cíli středního odborného vzdělávání k tomu, aby si žáci vytvořili, v návaznosti na základní vzdělávání a na úrovni odpovídající jejich schopnostem a studijním předpokladům, následující klíčové a odborné kompetence.
Odborné kompetence
- realizovali podle pokynu pedagoga dílčí výchovně vzdělávací činnosti ve vyučovacím procesu s jednotlivcem nebo skupinou dětí, pomáhali dětem při osvojování učiva a požadovaných kompetencí a při přípravě na vyučování;
- dokázali řídit a vyhodnocovat zájmovou činnost dětí, podíleli se na přípravě a realizaci volnočasových aktivit;
- upevňovali a rozvíjeli u dětí se zdravotním postižením sebeobslužné dovednosti a návyky potřebné pro zvládání běžných úkonů spojených s účastí na vyučování nebo na mimoškolních aktivitách zajišťovaných školou a školským zařízením;
- vedli děti ke správným hygienickým, společenským a jiným návykům a ke zdravému způsobu života, ovlivňovali jejich sociální postoje a jednání, vztah ke vzdělání, práci a zaměstnatelnosti;
- pomáhali dětem z odlišného kulturního nebo sociálně znevýhodněného prostředí a jejich rodičům při adaptaci dětí na školní prostředí a zvládání vzdělávacích požadavků;
- rozvíjeli vrozené i získané dispozice dětí a respektovali jejich specifické potřeby a kulturní odlišnosti;
- podíleli se na vytváření příznivého sociálního klimatu ve škole nebo školském zařízení a na prevenci sociálně patologických jevů;
- sledovali změny v jednání a potřebách dětí, chápali a rozvíjeli jejich vrozené i získané dispozice;
- dokázali identifikovat problémy vzniklé při práci s dětmi a přiměřeně na ně reagovat;
- spolupracovali na přípravě a evaluaci výchovně vzdělávacích projektů;
- byli schopni poskytnout rodičům nebo dětem základní informace o vzdělávacím systému a možnostech a podmínkách vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami v ČR, o podmínkách vzdělávání a požadavcích na děti v konkrétní škole nebo školském zařízení;
- spolupracovali s vedením školy nebo školského zařízení, s učiteli, výchovným poradcem a dalšími odborníky ve škole při řešení problémů dětí se speciálními vzdělávacími potřebami, využívali této spolupráce pro získání odborných informací;
- pomáhali pedagogickým pracovníkům při komunikaci s dětmi, při spolupráci s jejich zákonitými zástupci, s komunitou, ze které dítě pochází, a s orgány sociálně právní ochrany dětí;
- rozuměli své roli v pedagogickém procesu, v životě a činnosti školy a školského zařízení, dodržovali právní normy týkající se výchovně vzdělávací činnosti;
- byli schopni sebereflexe a celoživotního profesního rozvoje.
- chápali bezpečnost práce jako nedílnou součást péče o zdraví své, svěřených dětí a spolupracovníků i dalších osob vyskytujících se na pracovištích, např. rodičů a jiných návštěvníků);
- znali a dodržovali základní právní předpisy týkající se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární prevence;
- osvojili si zásady a návyky bezpečné a zdraví neohrožující pracovní činnosti včetně zásad ochrany zdraví při práci u zařízení se zobrazovacími jednotkami (monitory, displeji apod.), rozpoznali možnost nebezpečí úrazu nebo ohrožení zdraví;
- znali systém péče o zdraví pracovníků a dětí (včetně preventivní péče), uměli uplatňovat nároky na ochranu zdraví v souvislosti s prací, nároky vzniklé úrazem nebo poškozením zdraví v souvislosti s vykonáváním práce;
- byli vybaveni vědomostmi o zásadách poskytování první pomoci při náhlém onemocnění nebo úrazu a snažili se poskytnout první pomoc.
- chápali kvalitu jako významný nástroj konkurenceschopnosti a dobrého jména podniku (školy, školského zařízení);
- dodržovali stanovené normy (standardy) a předpisy související se systémem řízení jakosti, pokud jsou ve škole nebo školském zařízení zavedeny;
- zohledňovali oprávněné požadavky klienta (dětí, rodičů).
- znali význam, účel a užitečnost vykonávané práce, její finanční, popř. společenské ohodnocení;
- zvažovali při plánování a posuzování určité činnosti (v pracovním procesu i v běžném životě) možné náklady, vliv na životní prostředí, sociální dopady;
- efektivně hospodařili s finančními prostředky;
- nakládali s materiály, energiemi, odpady, vodou a jinými látkami ekonomicky a s ohledem na životní prostředí.
- chápali bezpečnost práce jako nedílnou součást péče o zdraví své i spolupracovníků (i dalších osob vyskytujících se na pracovištích, např. klientů, zákazníků, návštěvníků) i jako součást řízení jakosti a jednu z podmínek získání či udržení certifikátu jakosti podle příslušných norem;
- znali a dodržovali základní právní předpisy týkající se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární prevence;
- osvojili si zásady a návyky bezpečné a zdraví neohrožující pracovní činnosti včetně zásad ochrany zdraví při práci u zařízení se zobrazovacími jednotkami (monitory, displeji apod.), rozpoznali možnost nebezpečí úrazu nebo ohrožení zdraví a byli schopni zajistit odstranění závad a možných rizik;
- znali systém péče o zdraví pracujících (včetně preventivní péče, uměli uplatňovat nároky na ochranu zdraví v souvislosti s prací, nároky vzniklé úrazem nebo poškozením zdraví v souvislosti s vykonáváním práce);
- byli vybaveni vědomostmi o zásadách poskytování první pomoci při náhlém onemocnění nebo úrazu a dokázali první pomoc sami poskytnout.
- chápali kvalitu jako významný nástroj konkurenceschopnosti a dobrého jména podniku;
- dodržovali stanovené normy (standardy) a předpisy související se systémem řízení jakosti zavedeným na pracovišti;
- dbali na zabezpečování parametrů (standardů) kvality procesů, výrobků nebo služeb, zohledňovali požadavky klienta (zákazníka, občana).
- znali význam, účel a užitečnost vykonávané práce, její finanční, popř. společenské ohodnocení;
- zvažovali při plánování a posuzování určité činnosti (v pracovním procesu i v běžném životě) možné náklady, výnosy a zisk, vliv na životní prostředí, sociální dopady;
- efektivně hospodařili s finančními prostředky;
- nakládali s materiály, energiemi, odpady, vodou a jinými látkami ekonomicky a s ohledem na životní prostředí.
Uplatnění absolventa
Absolvent se uplatní jako asistent pedagoga (učitele nebo vychovatele) v předškolních zařízeních, ve všech typech škol a ve školských zařízeních, kde se vzdělávají děti, žáci a studenti (dále jen děti) se zdravotním postižením a sociálním znevýhodněním. Je připraven zajišťovat podle pokynů pedagoga dílčí výchovně vzdělávací činnosti zaměřené na podporu dětí při adaptaci na školní prostředí, osvojování učiva a požadovaných kompetencí, podílet se na rozvíjení zájmů dětí a zajišťování smysluplného využívání jejich volného času. Dále je připraven pomáhat vedení školy (školského zařízení) a pedagogům při komunikaci a spolupráci s rodiči, komunitou a dalšími institucemi při řešení problémů týkajících se dětí se speciálními vzdělávacími potřebami i celkové výchovně vzdělávací činnosti školy.
[1] Pojmem děti se speciálními vzdělávacími potřebami označujeme pro účely tohoto rámcového vzdělávacího programu děti, žáky a studenty ve smyslu zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) §16 a Vyhlášky MŠMT č. 73/2005 Sb., o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných ve zněmí pozdějších předpisů.