Vzdělávací program: 75-31-N/01 Pedagogika volného času a vychovatelství
Obor vzdělání: 75-31-N/.. Předškolní a mimoškolní pedagogika
Škola: Akademie tělesné výchovy a sportu PALESTRA - Vyšší odborná škola, spol. s r.o., Slovačíkova 400, Praha 9
Profil absolventa
Profil absolventa je odvozen z činností, které budou tvořit podstatu budoucí profese pedagoga volnočasových aktivit. Jeho základními činnostmi jsou organizace a koordinace volného času svěřených osob, konzultativní a animativní aktivita, spolupráce s institucemi zabývajícími se poskytováním služeb ve volném čase včetně schopnosti propagace těchto aktivit.
Cílem vzdělávacího programu je připravit kvalifikované odborníky pro širokou oblast volnočasových aktivit na úrovni animátorské, realizační, výkonné, řídící, organizátorské i administrativní. Odborníky, kteří dokáží nejen vyhledat adekvátní volnočasové aktivity pro vybranou skupinu zájemců i jednotlivce a poskytnou jim odbornou konzultaci, ale dokáží tyto aktivity zajišťovat a na základě reflexe své činnosti usilují o jejich zkvalitňování.
Cílové kompetence absolventa
Absolvent studia:
- využívá získaných vědomostí a dovedností ke komplexnímu působení na klienty, formuluje individuální i skupinové vzdělávací cíle a volí vhodné metody a adekvátní prostředky pro jejich dosahování
- vede a samostatně zajišťuje konkrétní volnočasové aktivity ve vybrané specializaci
- samostatně projektuje volnočasové aktivity, respektuje přitom specifické potřeby klientů s přihlédnutím k pohlaví, věku, zdravotnímu stavu, sociálnímu a etnickému zařazení, k ekonomickým a právním aspektům daných aktivit a jejich bezpečnosti
- na základě získaných diagnostických a autodiagnostických kompetencí hodnotí průběh a výsledky realizovaných volnočasových aktivit a provádí potřebné korekce zpracovaných projektů
- vede pracoviště, instituci a zařízení volného času a spolupracuje s jinými organizacemi a institucemi ve prospěch daného pracoviště
- ovládá normy a pravidla kultivované komunikace a funkčně je využívá
- umí reálně zhodnotit své předpoklady pro výkon profese
- orientuje se v odborné literatuře a využívá ji k dalšímu sebevzdělávání
Koncepce vzdělávacího programu vychází z předpokladu, že profese budoucích absolventů bude mít výrazně činnostní charakter. Tomu odpovídá i pojetí výuky.Teoretické poznatky jsou východiskem pro osvojení a prohloubení žádoucích profesních kompetencí.Při výuce je kladem důraz na rozvoj samostatnosti, tvořivosti, protože ani sebevariabilnější vzdělávací program nemůže připravit absolventy na všechny situace, s kterými se v reálné praxi může setkat.
Koncepce vzdělávacího programu reaguje na aktuální potřeby společnosti:
Široké pojetí studijního zaměření umožní absolventům pracovní zařazení v různých typech institucí souvisejících přímo či nepřímo s volným časem a jeho kvalitním naplněním.
Možnosti uplatnění absolventa
Široké pojetí studijního zaměření umožní absolventům pracovní zařazení v různých typech institucí souvisejících přímo nebo nepřímo s volným časem a jeho kvalitním naplněním.
Z hlediska Integrovaného systému typových pozic se mohou absolventi uplatnit jako:
24707 Odborný administrativní pracovník kulturní, vzdělávací organizace
24568 Moderátor
33428 Lektor v podnikových vzdělávacích zařízeních
24123 Odborný personalista pro vzdělávání
33113 Vychovatel v domově mládeže, družině, klubu
34292 Zprostředkovatel kulturních vystoupení, umělecké agentury
34823 Sportovní instruktor, metodik
Mohou pracovat v:
o Centrech volného času dětí a mládeže (DDM, stanice mladých turistů, techniků, školní družiny, školní kluby ap.);
o v resortu školství (DD, DM);
o v rekreační tělovýchově (centra sportu pro všechny, kondiční střediska ap.);
o ve správě státu a obcí odpovídajících za volný čas (odbory a referáty volného času, kultury, tělesné výchovy ap.);
o v zařízeních zdravotní a sociální péče (školy při nemocnicích, charitativní zařízení, ústavy sociální péče, humanitární zařízení pro přistěhovalce ap.);
o v zařízeních cestovního ruchu a lázeňských střediscích.