Přeskočit navigaci

Vzdělávací program: 75-31-N/03 Předškolní a mimoškolní pedagogika


Obor vzdělání: 75-31-N/..  Předškolní a mimoškolní pedagogika


Vzdělávací program má schváleno více škol. Vzdělávací základ je vždy stejný, programy se však mohou lišit zaměřením, předměty nebo jejich rozsahem aj.


Detailní informaci získáte porovnáním profilů absolventa těchto škol:

Soukromá vyšší odborná škola sociální, o.p.s, Matky Boží 15, Jihlava

Vyšší odborná škola ekonomická, sociální a zdravotnická, Obchodní akademie, Střední pedagogická škola a Střední zdravotnická škola, Zd. Fibicha 2778, Most

Vyšší odborná škola pedagogická a sociální, Střední odborná škola pedagogická a Gymnázium, Evropská 33, Praha 6

Svatojánská kolej - vyšší odborná škola pedagogická, Svatý Jan po Skalou 1, Beroun

 



Profil absolventa


Soukromá vyšší odborná škola sociální, o.p.s, Matky Boží 15, Jihlava


Činnosti, pro které je absolvent připravován:


Učitel mateřské školy provádí vzdělávací a výchovnou činnost v předškolním vzdělávání dětí v mateřské škole, popřípadě ve třídách a v mateřských školách zřízených pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami, v rámci školního vzdělávacího programu.


Absolvent oboru může vykonávat i mimoškolní pedagogické činnosti. Jako vychovatel provádí výchovně vzdělávací činnost zaměřenou na celkový a specifický rozvoj osobnosti dětí, žáků nebo studentů a na jejich zájmové vzdělávání podle výchovně vzdělávacích programů činnosti ve školní družině, v domově mládeže, v internátu, popřípadě v jiných zařízeních.


Pracovní činnosti - předškolní pedagogika


  • Výchova a vzdělávání zaměřené na získávání vědomostí, dovedností a hygienických a sociálních návyků dětí v rámci školního vzdělávacího programu mateřské školy.
  • Podpora rozvoje osobnosti dítěte předškolního věku, zdravého citového, rozumového a tělesného rozvoje, osvojení pravidel chování a životních hodnot.
  • Podněcování osobního vývoje dětí, vyrovnávání nerovností vývoje dětí před vstupem do základního vzdělávání, pedagogická konzultace o vzdělávání dětí s rodiči a diskutování o jejich pokrocích, spolupráce s odbornými partnery.
  • Vykonávání prací a úkolů souvisejících s přímou pedagogickou činností, včetně dohledu nad dětmi, vedení evidence o pedagogické činnosti, hodnocení účinnosti vzdělávacích programů, spolupráce se školskými a zdravotnickými zařízeními.
  • Tvorba vzdělávacího programu třídy mateřské školy.
  • Tvorba a koordinace školního vzdělávacího programu mateřské školy nebo tvorba vzdělávacích programů pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami a individuálních vzdělávacích plánů, popř. stanovení koncepce rozvoje školních vzdělávacích programů mateřských škol a jejich koordinace v regionu.


Pracovní činnosti – mimoškolní pedagogika


  • Činnosti zaměřené na celkový nebo specifický rozvoj osobnosti dětí, žáků i studentů, na rozvíjení zájmového vzdělávání, znalostí a tvořivých schopností podle programu činnosti školského nebo jiného zařízení.
  • Koordinace protidrogové prevence v příslušném zařízení.
  • Tvorba, průběžná aktualizace a příprava, vedení a organizace, rozvíjení a konkretizace výchovných, vzdělávacích, zájmových, sportovních, kulturních a dalších programů pro děti, žáky i studenty školských nebo jiných zařízení.
  • Odborné usměrňování zájmového vzdělávání specializovanými metodami výchovné práce, kupříkladu dětí a žáků, popř. i studentů se speciálními vzdělávacími potřebami.
  • Vedení evidence o pedagogické činnosti a hodnocení výsledků dětí, žáků i studentů.
  • Plnění úkolů a prací souvisejících s přímou pedagogickou činností.


Možnosti uplatnění absolventa


Absolvent se uplatní jako učitel/ka mateřské školy nebo jiného zařízení pro děti předškolního věku, jako vychovatel/ka ve školských zařízeních, školních družinách a klubech, jako pedagog pro zájmové vzdělávání, zejména ve střediscích volného času a domech dětí a mládeže, jako vychovatel/ka ve školských výchovných a ubytovacích zařízeních. Absolvent se uplatní také v neškolských zařízeních, např. sociálních, zdravotnických, zájmových, kde se pro výkon výchovné a vzdělávací činnosti vyžaduje pedagogická způsobilost.


Povolání a typové pozice:


Ve vazbě na NSP, odborný směr výchova a vzdělávání:

·      Učitel mateřské školy

·      Vychovatel

·      Vychovatel školského zařízení pro výkon ústavní nebo ochranné výchovy

  • Vychovatel v zařízeních sociálních služeb



Profil absolventa


Vyšší odborná škola ekonomická, sociální a zdravotnická, Obchodní akademie, Střední pedagogická škola a Střední zdravotnická škola, Zd. Fibicha 2778, Most

Absolvent vzdělávacího programu Předškolní a mimoškolní pedagogika naplňuje kompetence takovým způsobem, aby byla zohledněna multifunkčnost pedagogické práce, jež směřuje ke všem věkovým a sociálním skupinám obyvatelstva. Kompetence, které absolvent získal, zahrnují soubor profesních vědomostí, dovedností, postojů, hodnotových orientací a dále hodnoty jeho občanského a osobního života.

Absolvent vzdělávacího programu získává tyto kompetence:

A)   Odborné kompetence


§  prokazuje multidisciplinární znalosti základních oblastí vzdělávání

§  zná základní pojmy, hlavní teorie a metodické přístupy v oblasti pedagogiky

§  orientuje se v odborné literatuře české i zahraniční

§  vysvětluje vztahy mezi základními pedagogickými a psychologickými kategoriemi

§  prokazuje teoretické znalosti základních psychologických disciplín, základní znalosti z biologie dítěte, základní znalosti ze školní legislativy

§  interpretuje pedagogické a psychologické principy vývoje, vzdělávání a výchovy člověka

§  popisuje a hodnotí historické, filozofické, sociologické, politické, kulturní a sociální souvislosti edukačního procesu

§  interpretuje, hodnotí a vysvětluje teorii předškolní a mimoškolní výchovy

§  zná problematiku základních procesů, jevů, pedagogické reality

§  umí plánovat, organizovat, řídit a zhodnotit pedagogický proces

§  dokáže systematicky rozvíjet vrozené i získané dispozice dětí, vede je ke zdravému způsobu života

§  umí analyzovat potřeby dítěte se speciálními vzdělávacími potřebami a individuálně k němu přistupovat

§  zná odborná pracoviště, se kterými může spolupracovat

§  ovládá vhodné způsoby komunikace s rodiči a s širší veřejností

§  dokáže pracovat s prostředky informačních a komunikačních technologií, využívá k tomu různé aplikační a programové vybavení

§  umí pracovat s dětmi z minorit a s dětmi cizinců

§  dokáže aplikovat do praxe didaktiky jednotlivých výchov

§  ovládá základní didaktické postupy a prostředky pro získání pozornosti žáků a pro utváření příznivého klimatu ve třídě

§  aplikuje teoretické poznatky metod a koncepcí vzdělávání do praxe

§  využívá principy efektivní komunikace při práci s dětmi a při kontaktu s rodiči

§  dbá na bezpečnost dětí a zná způsoby prevence ochrany zdraví a umí poskytnout první pomoc


B) Personální a sociální kompetence

§  zhodnocuje význam dalšího vzdělávání, potřeby odborného růstu – celoživotní učení

§  zvládá komunikaci v cizím jazyce pro běžnou i odbornou komunikaci

§  dokáže si stanovit reálné cíle a priority na základě svých fyzických a psychických možností a dovedností

§  provádí sebekontrolu, je samostatný, přijímá zodpovědnost za svá rozhodnutí, je přesný a precizní v práci

§  dokáže pracovat v týmu

§  dokáže reagovat na mimořádné situace

§  pracuje pohotově a flexibilně

§  reaguje adekvátně na hodnocení svého jednání, dokáže přijímat rady

§  odolává zátěži, zná techniky vyrovnávání se s náročnými životními situacemi

§  vhodně rozvíjí mezilidské vztahy, nepodléhá předsudkům a stereotypům v přístupu k jiným


Možnosti uplatnění absolventa

Absolvent jako diplomovaný učitel v mateřských školách nebo v přípravných třídách základní školy, případně v jiných zařízeních pro děti předškolního věku, jako diplomovaný vychovatel nebo pedagog volného času ve školských výchovných a ubytovacích zařízeních, školských zařízeních pro zájmové vzdělávání i v zařízeních sociálních a zdravotnických, kde se pro výkon výchovné a vzdělávací činnosti vyžaduje pedagogická způsobilost, dále jako diplomovaný asistent pedagoga u dětí nebo žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.

Povolání a typové pozice:

V souladu s katalogem Národní soustavy povolání je absolvent připravován na tyto typové pozice:

§  učitel mateřské školy,

§  učitel přípravné třídy základní školy,

§  vychovatel,

§  vychovatel školského zařízení pro výkon ústavní nebo ochranné výchovy,

§  vychovatel v zařízeních sociálních služeb,

§  pedagog volného času,

§  asistent pedagoga.


Profil absolventa


Vyšší odborná škola pedagogická a sociální, Střední odborná škola pedagogická a Gymnázium, Evropská 33, Praha 6


Možnosti uplatnění absolventa

  • Pedagog předškolního vzdělávání - učitel/ka mateřské školy 
  • Pedagog zájmového vzdělávání - vychovatel/ka školní družiny a školního klubu,
    animátor/ka (vedení zájmové činnosti v domech dětí a mládeže, střediscích volného času, v kulturních střediscích) 
  • Pedagog v dalších zařízeních a službách - vychovatel/ka v zařízeních (školy v přírodě, dětské léčebny a ozdravovny), realizátor vzdělávacích programů (ekologická centra, komunitní centra pro děti a rodiče národnostních menšin, mateřská centra).


Profil absolventa


Svatojánská kolej - vyšší odborná škola pedagogická, Svatý Jan po Skalou 1, Beroun


Absolvent je připraven pracovat v zařízeních pro děti předškolního věku, ve školních družinách, školních klubech či jiném mimoškolském zařízení. Dále se uplatní v domech dětí a mládeže, hrových centrech či střediscích volného času. Je kompetentní k výkonu profese samostatného učitele mateřské školy. Jako pracovník s vyšší kvalifikací je schopen komplexně zajistit nebo řídit výchovně vzdělávací a koordinační činnost v oblasti využití volného času dětí a mládeže ve výchovných zařízeních různého typu, může tedy působit jako animátor zájmové činnosti, samostatný pedagog volného času.


Absolvent může poskytovat individuální výchovně vzdělávací péči též ve zdravotnických zařízeních a jako osobní asistent dítěte se speciálními vzdělávacími potřebami. Jako pedagogický pracovník je schopen působit v informačních a environmentálních centrech a řídit komunitní sdružení a spolky národnostních menšin, mateřská centra apod.




Zpět