Přeskočit navigaci

Vzdělávací program: 75-31-N/03 Předškolní a mimoškolní pedagogika


Obor vzdělání: 75-31-N/..  Předškolní a mimoškolní pedagogika


Vzdělávací program má schváleno více škol. Vzdělávací základ je vždy stejný, programy se však mohou lišit zaměřením, předměty nebo jejich rozsahem aj.


Detailní informaci získáte porovnáním profilů absolventa těchto škol:

Soukromá vyšší odborná škola sociální, o.p.s, Srázná 21, Jihlava

Vyšší odborná škola ekonomická, sociální a zdravotnická, Obchodní akademie, Střední pedagogická škola a Střední zdravotnická škola, Zd. Fibicha 2778, Most

Vyšší odborná škola pedagogická a sociální, Střední odborná škola pedagogická a Gymnázium, Evropská 33, Praha 6

Svatojánská kolej - vyšší odborná škola pedagogická, Svatý Jan po Skalou 1, Beroun (n)

Vyšší odborná škola Praha, s. r. o., Myslíkova 30, Praha 2 - Nové Město (n)

EUROPEAN COLLEGE, vyšší odborná škola Brno, s.r.o., Pekařská 18, Brno (n)

třída SNP 32a, Hradec Králové (n)

Vyšší odborná škola pedagogická a sociální a Střední pedagogická škola, 1. máje 10, Kroměříž (n)

Vyšší odborná škola DAKOL a Střední škola DAKOL, o.p.s., č.p. 570, Petrovice u Karviné (n)

Vyšší odborná škola EDUCARI, s.r.o., Vančurova 2904, Tábor (n)

AHOL - Vyšší odborná škola, Dušní 8, Ostrava (n)




Profil absolventa


Soukromá vyšší odborná škola sociální, o.p.s, Srázná 21, Jihlava


Činnosti, pro které je absolvent připravován:


Učitel mateřské školy provádí vzdělávací a výchovnou činnost v předškolním vzdělávání dětí v mateřské škole, popřípadě ve třídách a v mateřských školách zřízených pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami, v rámci školního vzdělávacího programu.


Absolvent oboru může vykonávat i mimoškolní pedagogické činnosti. Jako vychovatel provádí výchovně vzdělávací činnost zaměřenou na celkový a specifický rozvoj osobnosti dětí, žáků nebo studentů a na jejich zájmové vzdělávání podle výchovně vzdělávacích programů činnosti ve školní družině, v domově mládeže, v internátu, popřípadě v jiných zařízeních.


Pracovní činnosti - předškolní pedagogika

  • Výchova a vzdělávání zaměřené na získávání vědomostí, dovedností a hygienických a sociálních návyků dětí v rámci školního vzdělávacího programu mateřské školy.
  • Podpora rozvoje osobnosti dítěte předškolního věku, zdravého citového, rozumového a tělesného rozvoje, osvojení pravidel chování a životních hodnot.
  • Podněcování osobního vývoje dětí, vyrovnávání nerovností vývoje dětí před vstupem do základního vzdělávání, pedagogická konzultace o vzdělávání dětí s rodiči a diskutování o jejich pokrocích, spolupráce s odbornými partnery.
  • Vykonávání prací a úkolů souvisejících s přímou pedagogickou činností, včetně dohledu nad dětmi, vedení evidence o pedagogické činnosti, hodnocení účinnosti vzdělávacích programů, spolupráce se školskými a zdravotnickými zařízeními.
  • Tvorba vzdělávacího programu třídy mateřské školy.
  • Tvorba a koordinace školního vzdělávacího programu mateřské školy nebo tvorba vzdělávacích programů pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami a individuálních vzdělávacích plánů, popř. stanovení koncepce rozvoje školních vzdělávacích programů mateřských škol a jejich koordinace v regionu.


Pracovní činnosti – mimoškolní pedagogika

  • Činnosti zaměřené na celkový nebo specifický rozvoj osobnosti dětí, žáků i studentů, na rozvíjení zájmového vzdělávání, znalostí a tvořivých schopností podle programu činnosti školského nebo jiného zařízení.
  • Koordinace protidrogové prevence v příslušném zařízení.
  • Tvorba, průběžná aktualizace a příprava, vedení a organizace, rozvíjení a konkretizace výchovných, vzdělávacích, zájmových, sportovních, kulturních a dalších programů pro děti, žáky i studenty školských nebo jiných zařízení.
  • Odborné usměrňování zájmového vzdělávání specializovanými metodami výchovné práce, kupříkladu dětí a žáků, popř. i studentů se speciálními vzdělávacími potřebami.
  • Vedení evidence o pedagogické činnosti a hodnocení výsledků dětí, žáků i studentů.
  • Plnění úkolů a prací souvisejících s přímou pedagogickou činností.


Možnosti uplatnění absolventa


Absolvent se uplatní jako učitel/ka mateřské školy nebo jiného zařízení pro děti předškolního věku, jako vychovatel/ka ve školských zařízeních, školních družinách a klubech, jako pedagog pro zájmové vzdělávání, zejména ve střediscích volného času a domech dětí a mládeže, jako vychovatel/ka ve školských výchovných a ubytovacích zařízeních. Absolvent se uplatní také v neškolských zařízeních, např. sociálních, zdravotnických, zájmových, kde se pro výkon výchovné a vzdělávací činnosti vyžaduje pedagogická způsobilost.


Povolání a typové pozice:


Ve vazbě na NSP, odborný směr výchova a vzdělávání:

·     Učitel mateřské školy

·     Vychovatel

·     Vychovatel školského zařízení pro výkon ústavní nebo ochranné výchovy

  • Vychovatel v zařízeních sociálních služeb



Profil absolventa


Vyšší odborná škola ekonomická, sociální a zdravotnická, Obchodní akademie, Střední pedagogická škola a Střední zdravotnická škola, Zd. Fibicha 2778, Most

Absolvent vzdělávacího programu Předškolní a mimoškolní pedagogika naplňuje kompetence takovým způsobem, aby byla zohledněna multifunkčnost pedagogické práce, jež směřuje ke všem věkovým a sociálním skupinám obyvatelstva. Kompetence, které absolvent získal, zahrnují soubor profesních vědomostí, dovedností, postojů, hodnotových orientací a dále hodnoty jeho občanského a osobního života.

Absolvent vzdělávacího programu získává tyto kompetence:

A)  Odborné kompetence


§  prokazuje multidisciplinární znalosti základních oblastí vzdělávání

§  zná základní pojmy, hlavní teorie a metodické přístupy v oblasti pedagogiky

§  orientuje se v odborné literatuře české i zahraniční

§  vysvětluje vztahy mezi základními pedagogickými a psychologickými kategoriemi

§  prokazuje teoretické znalosti základních psychologických disciplín, základní znalosti z biologie dítěte, základní znalosti ze školní legislativy

§  interpretuje pedagogické a psychologické principy vývoje, vzdělávání a výchovy člověka

§  popisuje a hodnotí historické, filozofické, sociologické, politické, kulturní a sociální souvislosti edukačního procesu

§  interpretuje, hodnotí a vysvětluje teorii předškolní a mimoškolní výchovy

§  zná problematiku základních procesů, jevů, pedagogické reality

§  umí plánovat, organizovat, řídit a zhodnotit pedagogický proces

§  dokáže systematicky rozvíjet vrozené i získané dispozice dětí, vede je ke zdravému způsobu života

§  umí analyzovat potřeby dítěte se speciálními vzdělávacími potřebami a individuálně k němu přistupovat

§  zná odborná pracoviště, se kterými může spolupracovat

§  ovládá vhodné způsoby komunikace s rodiči a s širší veřejností

§  dokáže pracovat s prostředky informačních a komunikačních technologií, využívá k tomu různé aplikační a programové vybavení

§  umí pracovat s dětmi z minorit a s dětmi cizinců

§  dokáže aplikovat do praxe didaktiky jednotlivých výchov

§  ovládá základní didaktické postupy a prostředky pro získání pozornosti žáků a pro utváření příznivého klimatu ve třídě

§  aplikuje teoretické poznatky metod a koncepcí vzdělávání do praxe

§  využívá principy efektivní komunikace při práci s dětmi a při kontaktu s rodiči

§  dbá na bezpečnost dětí a zná způsoby prevence ochrany zdraví a umí poskytnout první pomoc

B) Personální a sociální kompetence

§  zhodnocuje význam dalšího vzdělávání, potřeby odborného růstu – celoživotní učení

§  zvládá komunikaci v cizím jazyce pro běžnou i odbornou komunikaci

§  dokáže si stanovit reálné cíle a priority na základě svých fyzických a psychických možností a dovedností

§  provádí sebekontrolu, je samostatný, přijímá zodpovědnost za svá rozhodnutí, je přesný a precizní v práci

§  dokáže pracovat v týmu

§  dokáže reagovat na mimořádné situace

§  pracuje pohotově a flexibilně

§  reaguje adekvátně na hodnocení svého jednání, dokáže přijímat rady

§  odolává zátěži, zná techniky vyrovnávání se s náročnými životními situacemi

§  vhodně rozvíjí mezilidské vztahy, nepodléhá předsudkům a stereotypům v přístupu k jiným


Možnosti uplatnění absolventa

Absolvent jako diplomovaný učitel v mateřských školách nebo v přípravných třídách základní školy, případně v jiných zařízeních pro děti předškolního věku, jako diplomovaný vychovatel nebo pedagog volného času ve školských výchovných a ubytovacích zařízeních, školských zařízeních pro zájmové vzdělávání i v zařízeních sociálních a zdravotnických, kde se pro výkon výchovné a vzdělávací činnosti vyžaduje pedagogická způsobilost, dále jako diplomovaný asistent pedagoga u dětí nebo žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.

Povolání a typové pozice:

V souladu s katalogem Národní soustavy povolání je absolvent připravován na tyto typové pozice:

§  učitel mateřské školy,

§  učitel přípravné třídy základní školy,

§  vychovatel,

§  vychovatel školského zařízení pro výkon ústavní nebo ochranné výchovy,

§  vychovatel v zařízeních sociálních služeb,

§  pedagog volného času,

§  asistent pedagoga.

§ 


Profil absolventa


Vyšší odborná škola pedagogická a sociální, Střední odborná škola pedagogická a Gymnázium, Evropská 33, Praha 6


Možnosti uplatnění absolventa

·     Pedagog předškolního vzdělávání - učitel/ka mateřské školy 

  • Pedagog zájmového vzdělávání - vychovatel/ka školní družiny a školního klubu,
    animátor/ka (vedení zájmové činnosti v domech dětí a mládeže, střediscích volného času, v kulturních střediscích) 
  • Pedagog v dalších zařízeních a službách - vychovatel/ka v zařízeních (školy v přírodě, dětské léčebny a ozdravovny), realizátor vzdělávacích programů (ekologická centra, komunitní centra pro děti a rodiče národnostních menšin, mateřská centra).


Profil absolventa


Svatojánská kolej - vyšší odborná škola pedagogická, Svatý Jan po Skalou 1, Beroun


Vzdělávací program sleduje tři hlavní cíle:

A. Vybavit studenta základními kompetencemi podle modelu pro předškolní a mimoškolní pedagogiku (výuka probíhá v modulech).

B. Umožnit studentovi řešit situace, získávat nové vědomosti a kriticky reflektovat (s důrazem na absolventskou práci).

C. Naučit studenta převzít odpovědnost za profesní rozvoj (portfolio, praxe).

Program směřuje k získání klíčových kompetencí (vědomosti, dovednosti, postoje), které jsou důležité nejen pro efektivní výuku, ale i pro posouzení výchovy konkrétního dítěte v sociálním prostředí souvisejícím s výkonem práce. Kompetenční model zahrnuje cíle s různou mírou obecnosti.

Klíčové kompetence:

·     Sebe-reflektivní kompetence

·     Kompetence k holistické reflexi dítěte

·     Evaluační kompetence

·     Projektová kompetence

·     Metodologická kompetence

·     Kompetence k organizaci třídy

·     Manažerské kompetence

·     Komunikativní kompetence

·     Interpersonální kompetence


Absolvent je vybaven klíčovými kompetencemi s odborností v povinných předmětech a podle preferencí ve volitelných předmětech. Studium odpovídá Evropskému kvalifikačnímu rámci EQF 6, který zahrnuje profesní a odborné vzdělávání.

Moduly vzdělávacího programu:

1. Pedagogicko-psychologický modul:

Tento modul se zaměřuje na dva směry: předškolní a mimoškolní pedagogiku. V předškolní pedagogice se modul zaměřuje na zvládnutí metod, které umožní plánování a realizaci individualizované vzdělávací nabídky pro předškolní děti v souladu s RVP PV, včetně rozvoje každého dítěte a hodnocení činnosti učitele. Absolventi získají dovednosti pro lepší poznávání světa, práci s inovacemi a portfoliem dítěte.

V mimoškolní pedagogice modul vede k analýze potřeb dětí ve volném čase a k tvorbě projektů mimoškolního vzdělávání. Studenti se naučí správně zvolit cíle, didaktické prostředky, navrhnout rozpočet a PR aktivity. Rozvíjí se i schopnost sociální integrace znevýhodněných dětí. Absolventi jsou schopni vést různé aktivity ve školní družině, centrech nebo táborech.

2. Didaktický modul (modul praktických dovedností):

Tento modul vybavuje studenty metodologickou, evaluační a projektovou kompetencí. Studenti získají dovednosti pro rozvoj hudebnosti, tvořivosti v oblasti výtvarného umění a dramatiky a pro podporu zdravého pohybu dětí. Zaměřují se také na rozvoj pregramotností a přípravu na vstup do primárního vzdělávání. Studenti k dětem přistupují s ohledem na jejich vývojové a individuální zvláštnosti a umí aplikovat metodické postupy a evaluační metody v praxi.

3. Humanitní modul:

Cílem tohoto modulu je rozvíjet schopnost studentů reflektovat problémy výchovy a vést je k sebereflexi nejen jako odborníky, ale také jako jedince v kulturním kontextu. Studenti se učí vnímat kořeny evropské kultury, reflektovat náboženství a rozeznat škodlivé prvky sektářství či fundamentalismu. Uvědomují si význam řecké filosofie a jsou schopni zasadit regionální kontext do širších českých a světových dějin. Vzdělávací program podporuje samostatné myšlení, kritické vyhodnocování informací a aplikaci poznatků z odborné praxe.

Možnosti uplatnění absolventa:

Absolvent je schopen pracovat v zařízeních pro děti předškolního věku, pracovat na pozici vychovatele ve školní družině, školním klubu či jiném mimoškolském zařízení. Je kompetentní k výkonu profese samostatného učitele mateřské školy (státní, soukromé, církevní, s alternativním programem, s integrací dětí se speciálními potřebami aj.). Jako pracovník s vyšší kvalifikací je schopen komplexně zajistit nebo řídit výchovně vzdělávací a koordinační činnost v oblasti využití volného času dětí a mládeže ve výchovných zařízeních různého typu; tedy je oprávněn působit na pozici animátora zájmové činnosti, samostatného pedagoga volného času. Absolvent může poskytovat individuální výchovně vzdělávací péči též ve zdravotnických zařízeních nebo dětem zdravotně oslabeným či handicapovaných (home care); ve funkci asistenta pedagoga může pracovat jako osobní asistent dítěte se speciálními vzdělávacími potřebami. Jako pedagogický pracovník je schopen působit v informačních a environmentálních centrech, řídit komunitní sdružení a spolky národnostních menšin, mateřská centra apod. Může pracovat v rámci církevních farností při pastoraci rodin s dětmi a vyučovat náboženství na elementární úrovni. Zaměstnavatelem může být jakákoli právnická či soukromá osoba.



Profil absolventa


Vyšší odborná škola Praha, s. r. o., Myslíkova 1998/30, 120 00 Praha 2 - Nové Město


Absolventi vzdělávacího programu Předškolní a mimoškolní pedagogika jsou po dobu studia připravování primárně na budoucí práci v mateřských školách a jiných obdobných zařízeních pro děti předškolního věku, a dále na práci v mimoškolních zařízeních, jakými jsou školní družiny, školní kluby, střediska volného času, domovy dětí a mládeže, výchovná zařízení, internáty aj. Rovněž jsou připravováni na pozice kvalifikovaných učitelů mateřské školy, vedoucích učitelů mateřské školy, vychovatelů, pedagogů volného času, asistentů pedagoga atp.

Za tímto účelem budou studenti obeznámeni s teoretickými znalostmi zejména z oblasti pedagogiky (s důrazem na pedagogiku předškolní a sociální) a psychologie (zejména vývojová a sociální). Praktické (výchovně-vzdělávací) dovednosti pak budou získávat především z oblastí estetické, tělesné a dramatické výchovy, ale také v relevantních výsečích práva či filozofie a etiky. Díky velkému množství praxe, kterou budou studenti v rámci přípravy na svou budoucí profesi absolvovat, získají silné zázemí pro bezprostřední nástup do zaměstnání, kde se budou moci rychle zorientovat a začlenit do pracovního kolektivu. Důraz bude také kladen na jazykovou vybavenost studentů, kteří si volí jazyk anglický nebo německý a výuka cizích jazyků pak bude probíhat během celé doby studia – vzhledem k multikulturnímu vlivu máme za to, že je zapotřebí připravit studenty i na případy, kdy budou muset komunikovat nejen svým mateřským jazykem, což může v případě cizojazyčných rodičů a jejich dětí usnadnit vstup těmto dětem do nového kolektivu či školských zařízení. V neposlední řadě budou absolventi programu vybaveni obecnými dovednostmi a měkkými kompetencemi (práce s PC, komunikace apod.), které mohou využít při běžném provozu mateřské školy či jiného obdobného zařízení a které uplatní obzvláště v řídících pozicích.

Studenti VOŠ Praha v rámci některých předmětů (Základy pedagogiky, Předškolní pedagogika I a II, Mimoškolní pedagogika a Sociální pedagogika) budou pořádat ve spolupráci s partnerskými školami pro děti projektové dny, případně také mimoškolní akce, kde tak nad rámec povinné praxe aplikují teoretické zkušenosti z výuky ve výše uvedených modulech.

Po absolvování vzdělávání bude absolvent:

·     schopen zajišťovat výuku a výchovu dětí v mateřských školách a jiných obdobných zařízeních pro děti předškolního věku či v mimoškolních zařízeních,

·     schopen samostatně připravovat pedagogické činnosti a implementovat je do edukačního procesu,

·     znát teoretické aspekty předškolní a mimoškolní pedagogiky, které dokáže vhodně aplikovat při každodenní práci s dítětem, umí zohlednit individuální osudy dětí

·     umět diagnostikovat individuální rozvoj dítěte,

·     umět diagnostikovat příčiny výchovných problémů dětí a efektivně pedagogicky intervenovat,

·     schopen vhodně využívat didaktické pomůcky odpovídající věku dítěte,

·     schopen pro děti vytvářet prostředí pohody a bezpečí,

·     schopen komunikovat s rodiči, zejména v oblasti speciálních vzdělávacích potřeb jejich dětí,

·     znát specifika práce s mimořádně nadanými dětmi,

·     znát specifika práce s dětmi ze sociálně vyloučených lokalit, včetně souvisejících otázek z oblasti práva.

Možnosti uplatnění absolventa:

Absolventi se uplatní zejména jako kvalifikovaní učitelé mateřských škol a vedoucí učitelé mateřských škol, dále jako vychovatelé a pedagogové volného času v jiných zařízeních pro děti předškolního věku a v mimoškolních zařízeních. Jedná se o střediska volného času, školní družiny, výchovná zařízení apod. Absolventi jsou rovněž schopni organizovat a účastnit se škol v přírodě, táborů či zotavovacích akcí pro děti a mládež. Mohou se rovněž uplatnit jako asistenti pedagoga.

Dle Národní soustavy povolání lze pak povolání, resp. typové pozice, v nichž se uplatní absolventi VOŠ Praha, v odborném směru Výchova a vzdělávání přesněji vymezit jako:

·     Učitel mateřské školy,

·     Pedagog volného času,

·     Vychovatel,

·     Asistent pedagoga,

·     Hlavní vedoucí zotavovacích akcí pro děti a mládež,

·     Samostatný vedoucí volnočasových aktivit dětí a mládeže.



Profil absolventa


EUROPEAN COLLEGE, vyšší odborná škola Brno, s.r.o., Pekařská 40/18, Staré Brno, 602 00 Brno


Charakteristika profilu absolventa:

Absolventi jsou vybaveni rozsáhlými znalostmi a dovednostmi v oblasti výchovy a vzdělávání dětí v předškolním věku. Mají hluboké porozumění principům pedagogiky a psychologie dětí a jsou schopni tyto znalosti aplikovat v praxi. Jejich praktické zkušenosti zahrnují zejména práci s dětmi v mateřských školách, dětských klubech a dalších institucích zaměřených na výchovu a vzdělávání dětí. Jsou vybaveni širokým spektrem dovedností potřebných pro práci s dětmi. Absolventi jsou schopni přizpůsobit se různým potřebám a individuálním rozdílům dětí a vytvářet bezpečné a podporující prostředí pro jejich rozvoj. Zároveň jsou obeznámeni s platnými právními a pedagogickými rámcovými normami v oblasti předškolní a mimoškolní výchovy a jsou schopni je ve své práci aplikovat. Celkově jsou připraveni k odpovědné a efektivní práci v oblasti výchovy a vzdělávání dětí zejména v předškolním věku.


Uplatnění absolventa

Po absolvování vzdělávání bude absolvent:

·     schopen zajišťovat výuku a výchovu dětí v mateřských školách a jiných obdobných zařízeních pro děti předškolního věku či v mimoškolních zařízeních,

·     schopen samostatně připravovat pedagogické činnosti a implementovat je do edukačního procesu,

·     znát teoretické aspekty předškolní a mimoškolní pedagogiky, které dokáže vhodně aplikovat při každodenní práci s dítětem, umí zohlednit individuální osudy dětí

·     umět diagnostikovat individuální rozvoj dítěte,

·     umět diagnostikovat příčiny výchovných problémů dětí a efektivně pedagogicky intervenovat,

·     schopen vhodně využívat didaktické pomůcky odpovídající věku dítěte,

·     schopen pro děti vytvářet prostředí pohody a bezpečí,

·     schopen komunikovat s rodiči, zejména v oblasti speciálních vzdělávacích potřeb jejich dětí,

·     znát specifika práce s mimořádně nadanými dětmi,

·     znát specifika práce s dětmi ze sociálně vyloučených lokalit, včetně souvisejících otázek z oblasti práva.

·    

Primárně budou studenti vzdělávacího oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika připravováni na povolání učitele mateřské školy.

Dle Národní soustavy povolání lze pak povolání, resp. typové pozice, v nichž se uplatní absolventi VOŠ, v odborném směru Výchova a vzdělávání přesněji vymezit jako:

·     Učitel mateřské školy,

·     Pedagog volného času,

·     Vychovatel,

·     Asistent pedagoga,

·     Hlavní vedoucí zotavovacích akcí pro děti a mládež,

·     Samostatný vedoucí volnočasových aktivit dětí a mládeže



Profil absolventa


Obchodní akademie, Střední pedagogická škola a Vyšší odborná škola, s.r.o., se sídlem třída SNP 170/32a, Slezské Předměstí, 500 03 Hradec Králové


Cílem studia je připravit vzdělaného pedagogického pracovníka pro předškolní a mimoškolní vzdělávání jakožto nositele změn v předškolní a mimoškolní výchově. Pro jeho uplatnění je nezbytná přiměřená úroveň studia, ale i rozvoj sociálně osobnostních vlastností a profesních kompetencí.

Absolvent vzdělávacího programu dokáže projektovat a implementovat edukační činnost v institucích předškolní a mimoškolní výchovy. Má vědomosti o kulturních a sociálních souvislostech výchovy, zná základní psychologické podmínky edukace.

Teoretické vědomosti absolventa:

  • Zná a orientuje se v širších filozofických, sociálních a politických souvislostech výchovně - vzdělávacího procesu
  • Zná biologickou a psychologickou interpretaci vývoje a výchovy dětí
  • Ovládá všeobecné teorie výchovy a vzdělání
  • Zná a rozumí teorii předškolní a mimoškolní výchovy pedagogiky
  • Ovládá zásady tvorby a projektování pedagogických činností pro děti


Praktické schopnosti absolventa:

  • Umí implementovat vytvořené edukační projekty ve skupině dětí
  • Umí se orientovat v programech a metodice výchovy a vzdělávání příslušného věku dětí
  • Je způsobilý metodicky zpracovat konkrétní pedagogické projekty a programy pro jednotlivé
  • součásti obsahu vzdělávání
  • Umí diagnostikovat výchovné problémy dětí, komunikovat svoje poznání s pedagogicko-psychologickou poradnou a rodiči
  • Umí rozvíjet kompetence dětí
  • Umí reflektovat sebe a svou tvořivou práci


Možnosti uplatnění absolventa

Absolventi oboru nalézají uplatnění v resortu MŠMT, především jako kvalifikovaní učitelé mateřské školy, ale také vedoucí učitelé mateřské školy, apod. - odborníci na pedagogiku předškolního věku, vychovatelé, pedagogové volného času a asistenti pedagoga zejména v těchto institucích: mateřské školy, přípravné třídy základní školy, školní družiny a školní kluby, domovy mládeže, střediska výchovné péče, diagnostické ústavy, dětské domovy, dětské domovy se školou, výchovné ústavy, střediska volného času.

Kvalifikační předpoklady absolventa předurčují k profesní orientaci v souvislosti s řízením a realizací výchovně vzdělávacích aktivit a činností školských institucí.


Profil absolventa


Vyšší odborná škola pedagogická a sociální a Střední pedagogická škola, 1. máje 10, Kroměříž

Absolvent vzdělávacího programu předškolní a mimoškolní pedagogiky je odborně připraven k výkonu pedagogických a výchovných činností v mateřských školách, školních družinách, střediscích volného času a dalších zařízeních zaměřených na výchovu a vzdělávání dětí a mládeže. Díky důrazu na teoretické a praktické vzdělání je absolvent schopen plně zajistit rozvoj osobnosti dítěte v souladu s jeho individuálními potřebami a aktuálními pedagogickými trendy.

Klíčové kompetence absolventa:

Odborné pedagogické kompetence:

·     Znalost teoretických a metodických přístupů v pedagogice a psychologii se zaměřením na předškolní a mimoškolní výchovu.

·     Schopnost plánovat, organizovat a vyhodnocovat pedagogické procesy a aplikovat je v praxi.

·     Schopnost individuálně přistupovat k dětem, včetně těch se speciálními vzdělávacími potřebami.

·     Znalost práce s didaktickými pomůckami a jejich využití k podpoře vývoje dítěte.

·     Schopnost poskytovat bezpečné a podporující prostředí pro rozvoj dítěte.

Sociální a komunikační dovednosti:

·     Efektivní komunikace s dětmi, rodiči a širší veřejností, včetně spolupráce s odborníky.

·     Schopnost pracovat s dětmi z minoritních skupin a dětmi cizinců.

·     Schopnost týmové spolupráce a zvládání mimořádných situací.

Osobnostní a profesní rozvoj:

·     Schopnost sebereflexe a celoživotního vzdělávání.

·     Odpovědný přístup k pedagogické práci, samostatnost, preciznost a flexibilita.


Uplatnění absolventa:

Absolvent se uplatní jako:

·     Učitel mateřské školy nebo v přípravných třídách základních škol.

·     Vychovatel ve školských zařízeních, jako jsou školní družiny, školní kluby, střediska volného času, domovy dětí a mládeže.

·     Pedagog volného času a vedoucí zájmových činností.

·     Asistent pedagoga u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami.

·     Animátor zájmových aktivit a hlavní vedoucí zotavovacích akcí pro děti a mládež.


Absolvent je také připraven na pozice s vyšší odpovědností, jako jsou vedoucí učitel mateřské školy nebo hlavní vedoucí zotavovacích akcí pro děti a mládež. Jeho schopnosti zahrnují také práci v neziskových organizacích a komunitních projektech zaměřených na výchovu a vzdělávání dětí a mládeže.


Profil absolventa


Vyšší odborná škola DAKOL a Střední škola DAKOL, o.p.s., č.p. 570, Petrovice u Karviné (n)


Profil absolventa je koncipován v souladu s aktuálními pedagogickými výzkumy, které určují hlavní kompetence, jako jsou pedagogické, diagnostické, intervenční, sociální, komunikativní, předmětové a manažerské. Tyto kompetence odpovídají obsahu jednotlivých vyučovaných disciplín a jsou prokazovány absolvováním praxí a závěrečné zkoušky. Absolventi jsou připraveni pro práci v předškolních a mimoškolních zařízeních s důrazem na osobní i profesní růst.

Cílem studia je připravit vzdělaného pedagogického pracovníka pro předškolní a mimoškolní vzdělávání jakožto nositele změn v předškolní a mimoškolní výchově. Pro jeho uplatnění je nezbytná přiměřená úroveň studia, ale i rozvoj sociálně osobnostních vlastností a profesních kompetencí.

Z odborného profilu vyplývá možnost uplatnění jako učitel mateřské školy, vedoucí učitel mateřské školy, metodik apod. – odborník na pedagogiku předškolního věku, vychovatel, pedagog volného času, samostatný vedoucí volnočasových aktivit dětí a mládeže, hlavní vedoucí zotavovací akce pro děti a mládež, asistent pedagoga. Především v institucích: mateřské školy, přípravné třídy základní školy, školní družiny a školní kluby, domovy mládeže, střediska výchovné péče, diagnostické ústavy, dětské domovy, dětské domovy se školou, výchovné ústavy, střediska volného času, zájmové a dětské spolky.

Vzdělávací program podporuje rozvoj následujících klíčových kompetencí:

·     Kompetence k dalšímu vzdělávání: Absolventi se učí efektivně plánovat své celoživotní vzdělávání, vyhodnocovat dosažené výsledky a stanovovat si reálné cíle.

·     Kompetence k řešení problémů: Jsou připraveni samostatně řešit pracovní i osobní problémy, spolupracovat s ostatními, třídit a hodnotit informace a kreativně nalézat řešení.

·     Personální a sociální kompetence: Absolventi si stanovují přiměřené cíle pro svůj osobní rozvoj, pečují o své zdraví a přispívají k vytváření kvalitních mezilidských vztahů. Důraz je kladen na prevenci syndromu vyhoření.

·     Komunikativní kompetence: Absolventi zvládají komunikaci v písemné i ústní formě a jsou schopni efektivně pracovat s různými věkovými skupinami, včetně komunikace v cizím jazyce.

·     Občanské kompetence: Absolventi uznávají a dodržují hodnoty demokratické společnosti, jednají v souladu s udržitelným rozvojem a podporují hodnoty evropské a světové kultury.

·     Kompetence k pracovnímu uplatnění: Absolventi jsou schopni optimálně využívat své odborné znalosti a dovednosti pro úspěšné uplatnění na trhu práce a pro rozvoj své kariéry.

·     Kompetence využívat informační a komunikační technologie: Jsou vybaveni schopnostmi nezbytnými pro efektivní práci s ICT a pro vyhledávání, zpracování a využívání informací v edukačním procesu.


Možnosti uplatnění absolventa

Absolvent tohoto programu získá odbornou kvalifikaci učitele mateřské školy, vychovatele, pedagoga volného času, asistenta pedagoga a učitele přípravné třídy základní školy. Může také působit jako pečující osoba v dětské skupině

Absolventi budou kvalifikovaní pracovníci pro práci s dětmi, dospívajícími, dospělými i seniory. Absolvent tohoto programu je připraven pro práci učitele mateřské školy, vychovatele, pedagoga volného času, asistenta pedagoga a učitele přípravné třídy zejména v těchto institucích: mateřské školy, přípravné třídy základní školy, školní družiny a školní kluby, domovy mládeže, školy při nemocnicích a léčebnách, střediska volného času. Absolvent se uplatní také v neškolských zařízeních, např. sociálních, zdravotních, zájmových, kde se pro výkon výchovně vzdělávací činnosti vyžaduje pedagogická způsobilost. Může se jednat například o zařízení sociálních služeb jako jsou domovy pro osoby se zdravotním postižením, denní a týdenní stacionáře, nízkoprahová zařízení pro děti a mládež aj.


Profil absolventa


Vyšší odborná škola EDUCARI, s.r.o., Vančurova 2904, Tábor


Absolventi tohoto programu jsou připraveni na práci učitele v mateřské škole, vychovatele, pedagoga volného času, asistenta pedagoga a učitele přípravné třídy. Zmiňované pozice lze vykonávat zejména v těchto institucích:

·     Mateřské školy

·     Přípravné třídy základní školy

·     Školní družiny a školní kluby

·      Domovy mládeže

·     Školy při nemocnicích a léčebnách

·     Střediska volného času

Absolventi se též uplatní v neškolských zařízeních v oblasti sociální, zdravotní a zájmové, a to především v zařízení pro výkon výchovně-vzdělávací činnosti, kde je vyžadována pedagogická způsobilost. Např.: denní či týdenní stacionáře, nízkoprahová zařízení pro děti a mládež nebo domovy pro osoby se zdravotním postižením.

Absolventi tohoto programu získají znalosti a dovednosti z oblasti pedagogiky (základy, předškolní pedagogika, speciální pedagogika, sociální pedagogika, mimoškolní pedagogika) a psychologie (základy, vývojová, psychologie osobnosti, sociální aj.). Praktické znalosti získají z oblastí výtvarné, tělesné, hudební nebo dramatické specializace, součástí praktických poznatků jsou i oblasti modulu člověk a zdraví (základy první pomoci, biologie dítěte nebo zdraví a nemoc), modulu všeobecného k získání měkkých dovedností (základy informatiky, komunikační dovednosti pedagoga, předškolní vzdělávání aj.) a modulu odborného (základy práva, management školských zařízení, sociálně-právní ochrana dítěte). Součástí studia je i jazykový modul, kdy si student volí z možnosti výuky anglického nebo německého jazyka.

Během studia je kladen velký důraz na odbornou praxi, která je realizována se smluvními organizacemi v okolí. Praxe je realizována po celou dobu studia a skládá se z praxe průběžné a praxe souvislé.

Absolvent tohoto vzdělávacího programu získá odbornou kvalifikaci:

·   učitele mateřské školy

·     vychovatele

·      pedagoga volného času

·      asistenta pedagoga

·     učitele přípravné třídy základní školy

·      pečující osoby v dětské skupině

Absolventi budou schopni podporovat zdravý rozvoj dítěte v předškolním věku ve všech oblastech, včetně citového, rozumového a tělesného vývoje. Zaměří se také na osvojení pravidel chování a životních hodnot, čímž podpoří osobnostní růst dítěte a jeho schopnost vyrovnat se s odlišnostmi ve společnosti před vstupem do základního vzdělávání. Absolventi budou rovněž schopni zajišťovat výchovně-vzdělávací proces v mateřských školách i mimoškolních organizacích.

Budou umět posoudit individuální potřeby dětí a navrhovat cílená opatření pro optimalizaci jejich vzdělávacího a výchovného procesu. Díky získaným znalostem budou schopni diagnostikovat příčiny výchovných problémů a efektivně na ně reagovat prostřednictvím vhodné pedagogické intervence. Absolventi také zvládnou pracovat s dětmi se speciálními vzdělávacími potřebami, zajistit jejich začlenění a poskytnout jim odpovídající podporu.

Navíc budou umět využívat didaktické pomůcky a materiály přiměřené věku dítěte a komunikovat jak s dětmi, tak s jejich zákonnými zástupci o vzdělávacích potřebách a pokrocích. Budou znát možnosti vzdělávání dětí mimořádně nadaných i těch ze sociálně vyloučených lokalit. V neposlední řadě povedou evidenci pedagogické činnosti a hodnocení výsledků dětí.

Možnosti uplatnění absolventů:

Absolventi vzdělávacího programu – Předškolní a mimoškolní pedagogika VOŠ EDUCARI, s. r. o. získají v souladu se zákonem č. 563/2004 sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, kvalifikaci jako učitelé mateřských škol a vedoucí učitelé mateřských škol, učitelé přípravných tříd základních škol, vychovatelé, pedagogové volného času v jiných zařízeních pro děti předškolního vzdělávání a v mimoškolních zařízeních. Absolventi se mohou rovněž uplatnit jako asistenti pedagoga.



Profil absolventa


AHOL - Vyšší odborná škola, Dušní 8, Ostrava


Absolvent je odborně kvalifikovaným pracovníkem terciární vzdělávací úrovně, který prakticky ovládá ucelené soubory znalostí a dovedností nutných k výkonu pedagoga v předškolních a mimoškolních zařízeních.

Absolvent získá potřebné vědomosti, dovednosti, postoje a návyky v rámci všeobecně vzdělávacích a odborných předmětů. Poměr těchto předmětů je vyvážen a určen požadavky kladenými na pedagoga předškolního a mimoškolního vzdělávání.

Po ukončení přípravy a úspěšném absolvování disponuje absolvent odbornými kompetencemi:

·     komunikuje v jednom cizím jazyce, ústně i písemně ovládá také odbornou terminologii,

·     aktivně využívá znalostí pedagogiky, psychologie, speciální pedagogiky, obecné didaktiky a didaktiky odborných předmětů pro odbornou praxi pedagoga předškolního a mimoškolního vzdělávání,

·     aplikuje zásady inkluzivního vzdělávání v ČR a EU,

·     chápe význam environmentální výchovy a význam výchovy ke zdravému životnímu stylu,

·     dokáže konzultovat výchovné a vzdělávací situace v mateřské škole,

·     vytváří vhodné podmínky pro osvojování si nových vědomostí, formování postojů a dovedností,

·     využívá evaluační nástroje,

·     tvoří nové pomůcky a tím dokáže inovovat vzdělávání (flexibilně reaguje na nové podmínky, dokáže volit individuální strategie s respektováním specifik celého kolektivu i jednotlivce),

·     diagnostikuje zájmy a potřeby dětí, identifikuje problémy a možné zdroje krizových situací, rozvíjí osobnost dítěte,

·     komunikuje se svými kolegy, s rodiči, partnery školy, respektuje profesní etiku,

·     využívá při práci s dětmi strategie a metody vhodné pro děti předškolního věku.


Absolvent je připraven pro následující typové pracovní pozice):

·     Učitel mateřské školy

·     Pedagog volného času

·     Vychovatel v zařízeních sociálních služeb

·     Vychovatel školského zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy

·     Učitel přípravné třídy

·     Hlavní vedoucí zotavovacích akcí dětí a mládeže.

·     Asistent pedagoga


Možnosti uplatnění absolventa:

Absolvent je připraven k výkonu práce na pozici kvalifikovaného učitele v mateřské škole běžného typu, přičemž své znalosti je schopen přizpůsobit aktuálnímu platnému Rámcovému vzdělávacímu programu určenému pro předškolní vzdělávání. Absolvent je připraven na práci v mateřské škole s homogenními i heterogenními třídami. Absolvent předkládaného vzdělávacího programu má možnost uplatnění v předškolních zařízeních určených pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami. Jelikož je část vzdělávání zaměřena také na oblast ekonomiky, školského managementu a legislativy, nalezne uplatnění také v manažerských a řídících funkcích v mateřských školách a střediscích volného času, aj. zájmových útvarech. Dále je kompetentní pracovat na pozicích vychovatele ve školních družinách, školních klubech a ve sféře mimoškolního vzdělávání. V oblasti mimoškolního vzdělávání nalezne absolvent uplatnění ve školních družinách a v zájmových kroužcích na pozicích vychovatel.

Zpět