Přeskočit navigaci

Vzdělávací program: 75-32-N/01 Sociální práce

Obor vzdělání: 75-32-N/.. Sociální práce a sociální pedagogika


Profil absolventa



Vzdělávací program má schváleno více škol. Vzdělávací základ je vždy stejný, programy se však mohou lišit zaměřením, předměty nebo jejich rozsahem aj.


Detailní informaci získáte porovnáním profilů absolventa těchto škol:

Obchodní akademie a Vyšší odborná škola, Kotlářská 9, Brno

Vyšší odborná škola a Střední odborná škola, Rožmitálská 340, Březnice (n)

Vyšší odborná škola, Obchodní akademie a Střední zdravotnická škola, Erbenova 184, Domažlice

Střední zdravotnická škola a vyšší odborná škola, Hradební 2, Cheb

Soukromá vyšší odborná škola sociální, o.p.s, Srázná 21, Jihlava (n)

Obchodní akademie a Vyšší odborná škola sociální, Karasova 16, Ostrava – Mariánské Hory

Střední průmyslová škola elektrotechnická a Vyšší odborná škola, Karla IV. 13, Pardubice

Vyšší odborná škola zdravotnická, managementu a veřejnosprávních studií, s.r.o., Ledecká 1365, Plzeň

Vyšší odborná škola sociální a Střední pedagogická škola, Zahradní 249, Prachatice

Vyšší odborná škola Praha, s. r. o., Myslíkova 1998/30, 120 00 Praha 2 - Nové Město (n)

CARITAS – Vyšší odborná škola sociální, nám. Republiky 3, 779 00 Olomouc (n)

Jahodovka - Vyšší odborná škola sociálně právní, Jahodová 44, Praha 10 (n)



Profil absolventa


Obchodní akademie, Střední odborná škola knihovnická a Vyšší odborná škola knihovnických, informačních a sociálních služeb, Kotlářská 9, Brno


K nejdůležitějším schopnostem absolventa patří:


  • zvažovat situace klientů z různých úhlů pohledů a pohotově rozhodovat
  • aplikovat získané vědomosti a dovednosti v praxi
  • samostatně řešit úkoly, pracovat v týmu, zvládnout organizaci a řízení pracovní skupiny
  • získávat a využívat nové informace ve své práci, dále se vzdělávat.


Obecně musí absolvent ovládat následující kompetence sociální práce:


·     komunikovat a angažovat se, a to jak s lidmi, tak i s organizacemi, aby mohl navrhovat postupy řešící či zmírňující jejich problémy

·     podporovat a pomáhat k soběstačnosti, aby ti, s nimiž pracuje, využívali především své vlastní schopnosti a dovednosti, hájili své zájmy a práva, přebírali zodpovědnost za svůj osud a byli schopni dosahovat potřebných změn

·     zasahovat a poskytovat služby, které zajistí přiměřenou míru podpory, péče, ochrany a kontroly

·     pracovat v organizaci, tj. být schopen týmové spolupráce

·     rozvíjet dál svoje pracovní kompetence, odborně růst, tj. hodnotit efektivitu své činnosti, reflektovat ji a dále se rozvíjet.



Profil absolventa


Vyšší odborná škola a Střední odborná škola, Rožmitálská 340, Březnice


Vzdělávací program Sociální práce denní forma vzdělávání připravuje absolventy pro všechny oblasti sociální práce a poskytování sociálních služeb, které si kladou za cíl pomáhat lidem při hledání řešení jejich problémů a udržovat nebo zlepšovat jejich sociální postavení. Absolvent je schopen samostatně řešit různé problémy klientů, mobilizovat a zdokonalovat schopnosti klienta svobodně a samostatně se pohybovat ve společnosti, bránit sociálně slabší jednotlivce a skupiny, a tím přispívat k sociálnímu smíru ve společnosti. Je připraven samostatně zajišťovat výkon specializovaných agend v péči o rodinu, děti a mládež, seniory, osoby se zdravotním postižením a společensky nepřizpůsobivé občany, provádět odborné práce při sociální rehabilitaci a resocializaci klientů, provádět individuální i skupinovou sociální práci a realizovat sociální opatření. Absolvent ovládá anglický jazyk na takové úrovni, že je schopen uplatnit se také v mezinárodních institucích nebo institucích pracujících s cizojazyčně hovořícími klienty.

Vymezení výstupních znalostí, schopností a dovedností absolventa:

·    vystupuje na veřejnosti kultivovaně a jedná s klienty v souladu s etickými principy, společenskými normami a pravidly kulturního chování, adekvátně situaci volí prostředky jazykové a sociální komunikace,

·    bez obtíží komunikuje v anglickém jazyce na pokročilé úrovni, dokáže argumentovat, používá odborné termíny,

·    angažuje se v zájmu dětí, dospělých, rodin, skupin či komunit, které jsou v nouzi či ohroženy, s cílem zlepšit jejich možnosti žít, zapojit se a rozvíjet ve společnosti,

·    dobře se orientuje v sociální politice státu, sleduje její vývoj a jednotlivá sociální opatření aplikuje v praxi,

·    systematicky sleduje sociální síť, umí podchycovat a vyhledávat jedince, skupiny a komunity vyžadující sociální pomoc,

·    navazuje kontakt s klientem, pomáhá mu zorientovat se v jeho situaci a vede ho k samostatnému řešení jeho problémů, vede sociální dokumentaci, používá sociálně diagnostické postupy ke komplexnímu posouzení,

·    uplatňuje metody sociální práce s jednotlivcem i se skupinami klientů, vypracovává návrh sociálně terapeutických postupů,

·    zvládá zásady asertivního přístupu k řešení problémů, zvládá techniky vedení a motivování podřízených zaměstnanců, umí pracovat v týmu, aktivně, věcně a slušně diskutuje a obhajuje své názory,

·    dodržuje zásady bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, předchází pracovním úrazům a šetrně zachází se svěřeným majetkem,

·    ovládá základní ekonomická pravidla a správní postupy související s poskytováním sociálních dávek,

·    v soustavách sociální ochrany administruje žádosti, provádí testy příjmů a majetku, prověřuje potřebnost jednotlivců a rodin,

·    ovládá právní předpisy související s výkonem sociální práce a se sociálními právy klienta a používá je ve prospěch klientů, k jejich zastupování před úřady a k poskytování sociálněprávního poradenství,

·    aplikuje znalosti při provádění sociální prevence a sociálněprávní ochrany včetně depistáže, sociálního šetření,

·    poskytuje sociální pomoc, zejména základní sociální poradenství, terapii, trénink, organizování, vyjednávání a zastupování,

·    používá základní i náročnější techniky k provádění sociální analýzy a sociálního výzkumu,

·    vypracovává koncepci, programuje a plánuje aktivity v sociální oblasti,

·    usiluje o dodržování etického kodexu sociálního pracovníka.


Možností uplatnění absolventa:

Absolvent se uplatní zejména jako sociální pracovník ve státním i nestátním sektoru sociálních služeb, ale i v jiných oblastech společenské praxe, kde je třeba vysoká úroveň dovedností při jednání s lidmi a vysoká odolnost vůči psychické zátěži.

V oblasti poradenské praxe je absolvent schopen poskytovat základní a odborné sociální poradenství týkající se práv a povinností občana, které vyplývají ze systému sociálního zabezpečení a systému zaměstnanosti, je schopen doporučit a zprostředkovat odpovídající pomoc a služby.

Dále je schopen podílet se na projektování a koordinaci sociálních služeb a na realizaci výstupů komunitního plánování sociálních služeb, má přehled o možnostech a podmínkách financování sociálních služeb, zná podstatu a zásady fundraisingu v sociálních službách.

Chápe význam nejrůznějších humanitárních aktivit v souladu s ideou trvale udržitelného rozvoje, je schopen se podílet na těchto aktivitách, jak ve smyslu jejich organizačního zajištění, tak i přímou účastí při realizaci konkrétních činností. Díky jazykovým kompetencím je schopen spolupráce se zahraničními partnery.

Výčet profesních činností

·    Sociálně – správní činnosti související s uplatněním nároku a poskytováním finanční a věcné podpory a pomoci v systému sociálního zabezpečení ČR.

·    Sociálně – právní poradenství – poradenská pomoc jednotlivcům, rodinám, skupinám a komunitám v jejich legislativních a správních možnostech.

·    Sociální diagnostika – rozpoznávání a mapování sociálních problémů, potřeb a zdrojů jednotlivců, skupin a komunit a jejich vzájemných souvislostí.

·    Sociální prevence a ochrana – vytváření podmínek k omezení rizika vzniku a zhoršení sociálních problémů u ohrožených jednotlivců, rodin, skupin a komunit, včetně jejich vyhledávání (depistáž).

·    Sociální intervence – jako soubor odborných činností (provázení, poradenství, terapie, organizování, trénink, vyjednávání, zastupování) směřujících k obnově a zlepšení psychosociálního fungování jednotlivců, rodin, skupin a komunit, k lepšímu využití různých zdrojů (intrapsychických, interpersonálních, společenských aj.) a k vyvolávání takové sociální změny ve společnosti, které tomuto cíli napomáhají.

·    Sociální management – řízení sociálních organizací a týmů.


Výčet profesí:

·    samostatný sociální pracovník

·    odborný sociální pracovník v sociálních službách

·    odborný kontaktní pracovník v sociálních službách

·    samostatný kontaktní pracovník v sociálních službách

·    poradce v sociálních službách

·    odborný asistent v sociálních službách

·    samostatný pracovník samosprávy pro sociální služby

·    samostatný pracovník samosprávy pro sociálně právní ochranu

·    samostatný pracovník samosprávy pro dávky sociální péče

·    odborný či samostatný resocializační pracovník

·    koordinátor pečovatelské služby



Profil absolventa


Vyšší odborná škola, Obchodní akademie a Střední zdravotnická škola, Erbenova 184, Domažlice


Kvalifikace absolventa odpovídá požadavkům, které stanovuje zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů, pro výkon činnosti sociálního pracovníka. Absolvent je vybaven základními kompetencemi, které mu umožní vykonávat profesní činnost na žádoucí úrovni. Svou činností pomáhá jednotlivcům i skupinám zvládat nepříznivé sociální situace, řešit sociální problémy a pomáhat začlenění se do společnosti, dále zastupuje a obhajuje oprávněné zájmy sociálně znevýhodněných jednotlivců i skupin. V rámci profesionálního pomáhání neusiluje o bezproblémovost života jednotlivců a skupin, ale vede klienty k tomu, aby si samostatně dokázali hledat cesty k řešení problémů, a tím vytváří účinnou prevenci vzniku závislosti osob na sociálních službách. Absolvent je schopen dodržovat profesně etické i obecně lidské normy chování a jednání, zná podmínky trvale udržitelného rozvoje života lidí v zemích Evropské unie i dalších států.


V přípravě studentů je kladen důraz nejen na předání určitého množství vědomostí a dovedností, ale i na formování postojů a hodnotových orientací nutných pro naplnění etických principů této pomáhající profese. Důležitou součástí přípravy je vedení studentů k pochopení a přijetí potřeby celoživotního vzdělávání a k pochopení možností a hranic profesionálního pomáhání.


Možnosti uplatnění absolventa


Konkrétní typové pozice absolventa:


o   Odborný sociální pracovník v sociálních službách

o   Koordinátor pečovatelské služby

o   Odborný sociální pracovník pečovatelské služby

o   Odborný asistent v sociálních službách

o   Sociální pracovník péče o postižené

o   Rehabilitační pracovník specialista pro léčbu prací

o   Odborný kontaktní pracovník v sociálních službách

o   Sociální pracovník okresního, městského, obecního úřadu

o   Odborný resocializační pracovník

o   Odborný sociální pracovník

o   Sociální pracovník zařízení sociální péče, ve vězeňství

o   Sociální pracovník zdravotnické organizace

o   Poradce v sociálních službách

o   Sociální pracovník pedagogicko-psychologické poradny

o   Samostatný kontaktní pracovník v sociálních službách

o   Samostatný resocializační pracovník

o   Samostatný sociální pracovník


Profil absolventa


Střední zdravotnická škola a vyšší odborná škola, Hradební 2, Cheb


Vymezení výstupních znalostí a dovedností


Absolvent je vybaven kompetencemi pro výkon odborného sociálního pracovníka v sociálních službách, který provádí sociální práce, řeší sociálně právní a sociálně zdravotní problémy klientů, provádí analytickou, koncepční a metodickou činnost, zabezpečuje poradenství, diagnostickou a výchovnou činnost.


Svou činností pomáhá jednotlivcům i skupinám zvládat nepříznivé sociální situace, řešit sociální problémy a pomáhat začlenění se do společnosti, dále zastupuje a obhajuje oprávněné zájmy sociálně znevýhodněných jednotlivců i skupin. V rámci profesionálního pomáhání neusiluje o bezproblémovost života jednotlivců a skupin, ale vede klienty k tomu, aby si samostatně dokázali hledat cesty k řešení problémů, a tím vytváří účinnou prevenci vzniku závislosti osob na sociálních službách. Jeho činnost spočívá ve vyhledávání potřebných klientů, v sociální diagnostice, v preventivní činnosti a ochraně před sociálními riziky, v poradenské a sociálně správní činnosti, v poskytování sociální pomoci, v řízení sociálních zařízení a týmů a v pomoci v psycho-sociální oblasti.


Absolvent je schopen dodržovat profesně etické i obecně lidské normy chování a jednání, zná podmínky trvale udržitelného rozvoje života lidí v zemích Evropské unie i dalších států. V přípravě studentů je kladen důraz nejen na předání určitého množství vědomostí a dovedností, ale i na formování postojů a hodnotových orientací nutných pro naplnění etických principů této pomáhající profese. Důležitou součástí přípravy je vedení studentů k pochopení a přijetí potřeby celoživotního vzdělávání a k pochopení možností a hranic profesionálního pomáhání.


Charakteristika cílových / očekávaných kompetencí absolventa


Oblast vědomostí:


o   zná platnou legislativu v oblasti sociálního zabezpečení a sociálních služeb ČR

o   v souvislosti s konkrétním případem umí samostatně vyhledat odpovídající informace z jiných oblastí práva

o   orientuje se v poskytování sociálních služeb v ČR

o   zná teoretická východiska sociální práce jako samostatného oboru

o   chápe hranice a možnosti sociální práce jako činnosti v konkrétních podmínkách regionu, společnosti, atp.

o   umí se profesně orientovat a komunikovat v cizím jazyce

o   orientuje se v psychologických směrech a školách a má rámcový přehled o diagnostických metodách v psychologii

o   má základní teoretické informace o vzniku, průběhu a řešení náročných životních situací v životě člověka a přehled základních postupů při práci s uživateli, kteří se v této situaci ocitli

o   dokáže formulovat obecné otázky týkající se samotné podstaty lidské existence a hledá možné odpovědi na tyto otázky, což vede k hlubšímu poznání a pochopení podstaty a cílů sociální práce jako oboru i jako specifické činnosti v kontextu doby

o   má základní teoretické informace o problematice multikulturality v dnešním světě, o problematice migrace, o jejích předpokládaných trendech a zákonitostech.

o   zná postupy pro vytváření integračních strategií a plánů k začlenění jednotlivce a marginální skupiny do společnosti

o   zná metody preventivní, diagnostické a výchovné činnosti zaměřené na reedukaci a resocializaci klienta

o   zná různé způsoby vedení dokumentace

o   zná pravidla týmové práce

o   zná a chápe etické principy profese


Oblast dovedností:


o   umí poskytnout základní a odborné sociální poradenství v oblasti řešení sociálně právních a sociálně zdravotních problémů konkrétního klienta

o   jedná vždy tak, aby posílil důvěru svých klientů a jejich rodinných příslušníků

o   dokáže poskytnout klientům podporu a pomoc

o   orientuje se v legislativních, společenských a organizačních podmínkách a možnostech působících při práci s konkrétním klientem

o   umí si zorganizovat práci; stanovuje cíle s ohledem na jejich splnitelnost, měřitelnost, reálnost a časovou dostupnost

o   umí objasnit lidem jejich práva, způsoby jejich uplatnění a související povinnosti

o   chrání zájem svého klienta a přistupuje k němu se znalostí lidských práv a svobod

o   je schopen reflektovat účinky nástrojů sociální politiky v jejich celistvosti (v návaznosti na ekonomický, sociální a demografický kontext)

o   umí navázat a udržet účinnou komunikaci, dodržuje kritéria vedení profesionálního rozhovoru (umí vytvořit atmosféru důvěry a bezpečí, přizpůsobit komunikaci věku, individualitě a podmínkám, poskytuje přiměřený prostor pro vyjasnění názorů a cílů klienta, umí dojednat zakázku a pracovat s kontextem, umí poskytovat přiměřenou zpětnou vazbu)

o   dovede účelně využívat komunikativní dovednosti, ovládá řeč těla

o   umí pomáhat lidem objasňovat jejich silné i slabé stránky, přebírat zodpovědnost a vyvíjet kontrolu nad svým chováním

o   umí zvolit vhodné diagnostické a intervenční postupy

o   umí poskytnout emoční podporu

o   zná základní postupy poskytování krizové intervence

o   umí sbírat a zpracovávat informace z různých zdrojů, je schopen vypracovat sociální záznam dle typu sociální služby

o   umí deklarovat svoji odbornost prostřednictvím osobního portfolia profesních kompetencí

o   je schopen se uplatnit v cizojazyčném prostředí – práce, studium

o   je schopen výměny zkušeností s cizojazyčným partnerem

o   ovládá prostředky moderní kancelářské techniky

o   umí charakterizovat tým a určit vlastní postavení v týmu

o   je schopen pracovat pod supervizí.


Možnosti uplatnění absolventa


Absolvent se uplatní zejména jako sociální pracovník ve státním i nestátním sektoru sociálních služeb, ale i v jiných oblastech společenské praxe, kde je třeba vysoká úroveň dovedností při jednání s lidmi a vysoká odolnost vůči psychické zátěži.


V oblasti poradenské praxe je absolvent schopen poskytovat základní a odborné sociální poradenství týkající se práv a povinností občana, které vyplývají ze systému sociálního zabezpečení a systému zaměstnanosti, je schopen doporučit a zprostředkovat odpovídající pomoc a služby.


V oblasti přímé péče zná absolvent základní sociálně diagnostické a sociálně terapeutické postupy při práci s různými cílovými skupinami klientů v ambulantních, terénních i pobytových službách sociální péče.


Dále je schopen podílet se na projektování a koordinaci sociálních služeb a na realizaci výstupů komunitního plánování sociálních služeb, má přehled o možnostech a podmínkách financování sociálních služeb, zná podstatu a zásady fundraisingu v sociálních službách.


Chápe význam nejrůznějších humanitárních aktivit v souladu s ideou trvale udržitelného rozvoje, je schopen se podílet na těchto aktivitách, jak ve smyslu jejich organizačního zajištění, tak i přímou účastí při realizaci konkrétních činností. Díky jazykovým kompetencím je schopen spolupráce se zahraničními partnery.


Absolvent není prioritně připravován k přímé pečovatelské nebo ošetřovatelské práci ani k přímým pedagogickým činnostem. Ve srovnání s absolventy vysokých škol se absolvent samostatně nebude uplatňovat v oblasti vědeckého výzkumu, což ovšem nevylučuje jeho účast.


Činnosti, pro které je absolvent připravován:


·   Sociálně – správní činnosti související s uplatněním nároku a poskytováním finanční a věcné podpory a pomoci v systému sociálního zabezpečení ČR.

·   Sociálně – právní poradenství – poradenská pomoc jednotlivcům, rodinám, skupinám a komunitám v jejich legislativních a správních možnostech.

·   Sociální diagnostika – rozpoznávání a mapování sociálních problémů, potřeb a zdrojů jednotlivců, skupin a komunit a jejich vzájemných souvislostí.

·   Sociální prevence a ochrana – vytváření podmínek k omezení rizika vzniku a zhoršení sociálních problémů u ohrožených jednotlivců, rodin, skupin a komunit, včetně jejich vyhledávání (depistáž).

·   Sociální intervence – jako soubor odborných činností (provázení, poradenství, terapie, organizování, trénink, vyjednávání, zastupování) směřujících k obnově a zlepšení psychosociálního fungování jednotlivců, rodin, skupin a komunit, k lepšímu využití různých zdrojů (intrapsychických, interpersonálních, společenských aj.) a k vyvolávání takové sociální změny ve společnosti, které tomuto cíli napomáhají.

·   Sociální management – řízení sociálních organizací a týmů.


Absolvent najde í uplatnění ve státním i neziskovém sektoru:


Státní sektor


Oblasti státní správy, ve kterých absolventi nacházejí uplatnění:


  • Ministerstvo vnitra
  • Sociální pracovník v uprchlických zařízeních
  • Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
  • Sociální pracovník ve speciálním školství a ústavních zařízeních
  • Ministerstvo spravedlnosti
  • Asistent Probační a mediační služby
  • Ministerstvo zdravotnictví
  • Sociální pracovník v oblasti zdravotnictví a resocializace
  • Ministerstvo práce a sociálních věcí
  • Dávkový specialista státní sociální podpory
  • Sociální pracovník v oblasti dávek sociální péče
  • Sociální pracovník v oblasti sociálních služeb
  • Na úseku sociálně-právní ochrany dětí zastává následující pozice
  • Terénní sociální pracovník
  • Sociální pracovník pro náhradní rodinnou péči
  • Sociální pracovník pro problematiku CAN
  • Kurátor pro děti a mládež
  • Sociální terapeut
  • Koordinátor multidisciplinárního týmu
  • V oblasti politiky zaměstnanosti
  • Zprostředkovatel, poradce.


Nestátní sektor


Absolventi mohou nalézt uplatnění rovněž v nestátním sektoru, v neziskových organizacích.


Oblasti neziskového sektoru, ve kterých absolventi nacházejí uplatnění:

o   Občanská sdružení,

o   Obecně prospěšné společnosti,

o   Nadace,

o   Církevní zařízení.


V neziskových organizacích mohou absolventi pracovat na nejrůznějších pozicích.


Činnosti ekonomického charakteru

o   Zpracovávání základních podkladů pro účetnictví,

o   Získávání finančních prostředků pro organizaci – fundraising,

o   Příprava podkladů rozpočtu,

o   Projektová činnost,

o   Public relations.


Přímá práce s klientem (individuální, skupinová, komunitní práce)

o   Poradenství,

o   Zprostředkování kontaktů na jiné instituce a odborníky,

o   Mediační činnost,

o   Vzdělávací a rozvojová činnost,

o   Provázení a podpora klientů,

o   Resocializační činnost.


A další činnosti, které jsou zaměřeny na prevenci sociálního vyloučení či na sociální začleňování klienta.


Příklady neziskových organizací, ve kterých nachází absolventi uplatnění

·     Občanské poradny,

·     Nízkoprahová zařízení,

·     Kontaktní centra,

·     Azylové domy,

·     Organizace poskytující respitní péči,

·     Zařízení, které pomáhají zdravotně a duševně nemocným apod.



Alternativní názvy:  


  • Social worker
  • Koordinátor pečovatelské služby
  • Odborný asistent v sociálních službách
  • Odborný kontaktní pracovník v sociálních službách
  • Odborný resocializační pracovník
  • Odborný sociální pracovník
  • Poradce v sociálních službách
  • Samostatný kontaktní pracovník v sociálních službách
  • Samostatný resocializační pracovník
  • Samostatný sociální pracovník


Profil absolventa


Soukromá vyšší odborná škola sociální, o.p.s, Srázná 4837/21, Jihlava


Absolvent je připravován na výkon odborného sociálního pracovníka s vyšší kvalifikací, což mu umožňuje flexibilitu na pracovním trhu. Absolvent disponuje znalostmi a dovednostmi z různých oborů, jako je právo, sociální politika, psychologie a pedagogika, které aplikuje v sociální práci. Důraz je kladen na práci s klienty a znalost právních a etických norem, poskytnutí sociálního poradenství, vedení dokumentace, vytváření projektů a analýzu sociálních situací.

Výstupní znalosti, schopnosti a dovednosti absolventa


Obecné kompetence:

Kultivovaná komunikace s klienty a v cizím jazyce.

Práce s ICT na úrovni standardu ECDL.

Schopnost pracovat s informacemi, diskutovat a argumentovat.

Práce v týmu a organizace vlastní práce.

Vedení odborného portfolia a celoživotní vzdělávání.

Znalosti o zdravém životním stylu a péče o zdraví.


Odborné kompetence:

Znalost právních a etických norem a jejich aplikace.

Poskytování komplexního sociálního poradenství.

Resocializace klientů a použití metod sociální práce, psychologie a pedagogiky.

Orientace v sociální politice a administrativě.

Vedení sociální dokumentace a sociální diagnostiky.

Schopnost pracovat s jednotlivci i komunitami, vytváření integračních strategií.

Možnosti uplatnění absolventa

Absolventi se mohou uplatnit jako sociální pracovníci ve státní správě, neziskovém sektoru a soukromých organizacích. Vzhledem k jejich odborným a klíčovým kompetencím mohou zastávat role v oblastech, jako je sociálně-právní ochrana dětí, zdravotní péče, vězeňství, školy nebo azylová zařízení. Flexibilní uplatnění je možné i v administrativě, personálním poradenství a projektovém managementu.

Typové pozice:

Kariérový poradce.

Vychovatel v zařízeních sociálních služeb.

Vychovatel školských zařízení pro ústavní nebo ochrannou výchovu.



Profil absolventa


Obchodní akademie a Vyšší odborná škola sociální, Karasova 16, Ostrava – Mariánské Hory


Absolvent je připraven k výkonu profese sociálního pracovníka pro všechny oblasti sociální práce a poskytování sociálních služeb, které si kladou za cíl pomáhat lidem při hledání řešení jejich problémů, udržovat nebo zlepšovat jejich sociální postavení a vyhlídky ve společnosti. Má vytvořen takový soubor vědomostí, dovedností a osobních kvalit, které mu umožňují řešit různé problémy klientů, mobilizovat a zdokonalovat schopnosti klienta svobodně a samostatně se pohybovat ve společnosti, bránit sociálně slabší jednotlivce a skupiny a tím přispívat k sociálnímu smíru ve společnosti.


Absolventi nacházejí uplatnění v různých veřejnoprávních institucích, které se zaměřují na poradenskou, sociálně právní a humanitární činnost. Kromě toho se mohou úspěšně uplatnit v ústavních sociálních zařízeních, zařízeních zdravotní péče, charitativních organizacích a v dalších institucích sociálních služeb pro občany. Dále mohou najít uplatnění také ve školství jako asistenti pedagoga.


Profil absolventa


Střední průmyslová škola elektrotechnická a Vyšší odborná škola, Karla IV. 13, Pardubice


Absolvent je připraven k výkonu profese sociálního pracovníka ve všech oblastech sociální práce a poskytování sociálních služeb. Jedná se především o oblast péče o rodinu a mládež, staré lidi, zdravotně postižené či společensky nepřizpůsobivé občany, dále o odbornou práci při realizaci státních sociálních opatření a v dalších oblastech sociálně právních a sociálně rehabilitačních činností.


Absolvent by měl mít nejen vyhraněný zájem o obor, ale i nezbytné vlastnosti potřebné pro náročnou práci v sociální oblasti (komunikativní schopnost, obětavost, humanitní cítění aj.). Předpokládá se, že absolvent tohoto oboru vyššího studia najde uplatnění jako sociální pracovník v nejrůznějších veřejnoprávních nebo soukromých institucích, zaměřených zejména na poradenskou, sociálně právní a humanitární činnost, na ústavní sociální či zdravotní péči a různé sociální služby pro obyvatelstvo.


Možnosti uplatnění absolventa


Absolventi získají odbornou způsobilost k výkonu povolání sociálního pracovníka dle § 110 odst. 4 Zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, v platném znění, a status sociálního pracovníka v oblasti sociálních služeb. Je připraven k výkonu profese v mnoha oblastech sociální práce a sociálních služeb ve státních i nestátních organizacích.


Absolvent je komplexně připravován podle typových pozic na následující povolání (podle katalogu pracovních míst, ISTP a zákona o sociálních službách):


·    odborný sociální pracovník v sociálních službách (kód: 7719),

·    odborný kontaktní pracovník v sociálních službách (kód: 30188),

·    samostatný kontaktní pracovník v sociálních službách (kód: 30189),

·    odborný resocializační pracovník (kód: 30190),

·    samostatný resocializační pracovník (kód: 30191),

·    poradce v sociálních službách (kód: 30192),

·    odborný asistent v sociálních službách (kód: 30193),

·    odborný sociální pracovník (kód: 30195),

·    samostatný sociální pracovník (kód: 30196),

·    samostatný pracovník samosprávy pro sociální služby (kód: 30349),

·    samostatný pracovník samosprávy pro sociálně právní ochranu (kód: 30348),

·    samostatný pracovník samosprávy pro dávky sociální péče (kód: 30347).



Profil absolventa


Vyšší odborná škola zdravotnická, managementu a veřejnosprávních studií, s.r.o., Ledecká 1365, Plzeň


Studenty připravujeme tak, aby uměli na vysoké úrovni provádět individuální i skupinovou sociální práci a realizovat přijatá státní sociální opatření, sociální rehabilitaci a resocializaci klientů v různých veřejnoprávních nebo soukromoprávních institucích, zaměřených zejména na poradenskou, sociálně právní a humanitární činnost, na ústavní sociální či zdravotní péči a různé sociální služby obyvatelstvu.


Absolvent je připraven k výkonu profese sociálního pracovníka pro všechny oblasti sociální práce a poskytování sociálních služeb, které si kladou za cíl pomáhat lidem při hledání řešení jejich problémů a udržovat nebo zlepšovat jejich sociální postavení a vyhlídky ve společnosti.


Absolvent:


·     vykonává sociální šetření

·     zabezpečuje sociální agendy včetně řešení sociálně právních problémů v zařízeních poskytujících služby sociální péče

·     poskytuje krizovou pomoc, sociální poradenství a sociální rehabilitace.


Profil absolventa


Vyšší odborná škola sociální a Střední pedagogická škola, Zahradní 249, Prachatice


Absolvent je připraven k výkonu profese sociálního pracovníka širokým spektrem znalostí, dovedností a dalších osobnostních předpokladů nutných pro oblast sociální práce. Svým působením pomáhá jedincům i skupinám zvládat sociální problémy, zlepšovat jejich sociální pozici i možnosti sociálního začlenění. Jedná vždy v duchu oprávněných zájmů klientů, při plné akceptaci práv a možností aktivního řešení problémů ze strany klientů, kteří se ocitli v nepříznivé sociální situaci. Obhajuje sociálně znevýhodněné jednotlivce i skupiny a tím ve společnosti přispívá k dosahování sociálního smíru.


Absolvent se vyznačuje smyslem pro dodržování profesních i obecně lidských norem chování i jednání a je připraven tyto normy veřejně obhajovat. Při svém působení respektuje sociálně politická rozhodnutí a podílí se na realizaci oficiálně přijatých sociálních opatření. Je vybaven v duchu potřeby ovlivňovat environmentálně přijatelné podmínky směřující k zajišťování trvale udržitelného života pro občany České republiky, Evropské unie a dalších států.


Cílové kompetence


Absolvent disponuje následujícími postoji, vědomostmi a dovednostmi:


     je si vědom svých práv a je ochoten respektovat, chránit a obhajovat práva jiných

     chápe vývojové fáze rozvoje demokratické společnosti

     orientuje se ve společnosti tradovaných názorových proudech a je schopen zaujímat objektivní stanoviska

     je seznámen s multikulturními společenskými trendy

     usiluje o rovnoprávné postavení mužů a žen ve společnosti v duchu obeznámenosti s problematikou gender

     orientuje se v demografických a sociálně ekonomických faktorech ovlivňujících sociální změny

     dobře se orientuje v sociální politice státu

     má solidní znalosti z oblasti sociálního zabezpečení občanů ČR, EU a některých dalších států; je schopen srovnávat různé sociální systémy

     dobře se orientuje v sociální síti a je schopen navrhovat dílčí opatření pro její zdokonalování

     je seznámen se základními úskalími sociálně patologických jevů i jejich možnými následky

     ovládá základní poznatky studia sociálních aspektů nemocí a jejich dopadů

     je schopen prosazovat opatření aktivní politiky zaměstnanosti

     umí vyhledávat jedince a skupiny vyžadující sociální intervenci

     umí poznat, kdo je sociální klient, a diagnostikovat jeho sociální problém

     umí navázat s klientem účinný vztah, pomoci mu zorientovat se v dané situaci a vést ho k samostatnému řešení problémů

     dokáže zvládat situace, kdy klient není schopen se o sebe postarat (zejména když se jedná o děti, mentálně handicapované jedince či seniory)

     umí vyjednávat ve prospěch klienta a ve prospěch marginalizovaných skupin

     je schopen vystupovat na veřejnosti a jednat s klienty i stranami taktně, v souladu s etickými principy sociální práce a etickým kodexem sociálního pracovníka

     dokáže používat vhodné formy komunikace, vyjadřovat se kultivovaně a jazykově správně (ústně i písemně)

     je připraven čelit všem formám bezpráví v kontextu rasové a jiné nesnášenlivosti

     je vybaven pro krizové řešení případů domácího aj. násilí

     je schopen využívat v interpersonálním styku i v osobním životě poznatky z vývojové a sociální psychologie

     umí aplikovat aktuální legislativní normy z oblasti občanského, rodinného, pracovního a trestního práva, práva sociálního zabezpečení i práva EU (akceptuje přitom všeobecně platné mezinárodní úmluvy o lidských právech)

     umí vést sociální dokumentaci a pracovat s rozmanitými zdroji

     dokáže připravit a realizovat výzkum veřejného mínění a podílet se na komplexnějších sociálních výzkumech

     ve své práci uplatňuje znalost statistických a demografických kategorií a dat; je schopen zpracovávat podklady pro sociální analýzy, prognózy a projekty

     je schopen mapovat lokální sociální situaci a její vývojové trendy

     je schopen se podílet na tvorbě komunitních plánů

     je vybaven předpoklady pro kreativní uplatňování různých metod sociální práce s jednotlivci i se skupinami klientů

     dokáže navrhovat a provádět vhodné sociálně terapeutické postupy

     uvědomuje si svou odpovědnost vůči klientovi, chrání jeho oprávněné zájmy a jedná vždy tak, aby posiloval důvěru klienta v sociální práci

     ve vztahu ke klientovi vystupuje s potřebnou dávkou empatie a zároveň odborného nadhledu

     umí pracovat s informacemi, přičemž ke své práci využívá prostředky moderní kancelářské techniky a automatizované systémy informační technologie

     sleduje vývoj oboru a sám na něm participuje na bázi výměny odborných zkušeností

     dokáže pro svoji práci i sebevzdělávání zúročit osobnostní vybavenost alespoň jedním cizím jazykem


Možnosti uplatnění absolventa


Absolvent se může uplatnit jako sociální pracovník v různých veřejnoprávních nebo soukromoprávních subjektech. Vhodné uplatnění absolventa se váže k oblasti sociálně právního poradenství, k sociálně správním činnostem, k sociální rehabilitaci a k poskytování sociálních služeb (terénních, ambulantních, stacionárních i ústavních). Je schopen zajišťovat komplexní sociální intervenci v přímém styku s občany, kteří se ocitli v nepříznivé sociální situaci, může se podílet i na koncepčních činnostech, a to zejména v oblasti komunitního plánování a projektování sociálních služeb.


Absolvent je připraven zajišťovat výkon specializovaných agend v péči o rodinu, děti a mládež (v rámci sociálně právní ochrany dětí a mládeže), ale též v péči o seniory, zdravotně postižené jedince a další klientelu včetně společensky nepřizpůsobených jedinců a skupin. Součástí jeho práce je řešení sociálně právních problémů klienta a zajišťování informací i odborných podkladů pro sociální práci včetně jejich zpracování.


Diplomovaný specialista v oboru sociální práce je schopen sociálně diagnostických i sociálně terapeutických postupů práce, přičemž jeho uplatnění je možné i v rámci humanitárních aktivit, a to včetně spolupráce se zahraničními partnery. Samozřejmostí je výrazný podíl na prevenci sociálně patologických jevů ve společnosti i v rámci osvěty veřejnosti, cílově zaměřené zejména na rizikové skupiny obyvatel. Je připraven účastnit se jednání se správními orgány aj. organizacemi. Není však připravován k výkonu pečovatelských činností ani k činnostem prioritně zaměřeným pedagogicky.


Profil absolventa


Vyšší odborná škola Praha, s. r. o., Myslíkova 1998/30, 120 00 Praha 2 - Nové Město


Sociální práce je na praxi založená profese a akademická disciplína, která podporuje sociální změnu a rozvoj, sociální soudržnost a posílení a osvobození lidí. Pro sociální práci jsou zásadní principy sociální spravedlnosti, lidských práv, kolektivní zodpovědnosti a respektu k rozmanitosti. Zapojuje lidi a struktury, aby se zabývali životními těžkostmi a výzvami a zvyšovali životní pohodu. Opírá se přitom o teorie sociální práce, společenských a humanitních věd a o místní znalosti.


Vymezení výstupních znalostí a dovedností:

Cílem studia je rozvoj kompetencí pro kvalifikovaný výkon sociální práce ve státní správě, samosprávě i nestátních neziskových organizacích. Vzdělávací program poskytuje teoretické znalosti v oblasti teorie a metod sociální práce, nástrojů a cílů sociální politiky a praktických dovedností nutných pro práci s klientem a dalšími subjekty, stejně jako kompetencí jazykových. Součástí studia je absolvování odborné praxe v rozsahu požadovaném Minimálním standardem vzdělávání v sociální práci.

Studium má vysokoškolský charakter, výuka bude probíhat formou přednášek a seminářů. Studium rozvíjí cizí jazyk a důraz je kladen na široce obsáhlou praxi, důležitou roli hraje ročníková práce, z níž pak studenti mohou vycházet při psaní práce absolventské. Na závěr každého období se ve zkouškovém období budou skládat zkoušky, klasifikované zápočty a zápočty z předmětů podle učebního plánu. Neoddělitelnou součástí vzdělávacího programu je značně rozsáhlá odborná praxe v zařízeních poskytujících sociální služby (církevních, soukromých i státních), na odborech sociálních věcí a v dalších institucích, kde je vykonávána sociální práce. Kvalitou i rozsahem odborných praxí se liší vyšší odborné školy od vysokých škol tím, že studenti vyšších odborných škol jsou více prakticky připraveni na výkon budoucí profese.

Vymezení výstupních znalostí, schopností a dovedností absolventa:

·     Dbá na otevřený a citlivý vztah mezi klientem a pracovníkem – při komunikaci s klientem projevuje otevřenost, ohleduplnost a citlivost k jeho potřebám, čímž vytváří důvěryhodné a bezpečné prostředí pro spolupráci.

·     Respektuje osobnost klienta a dodržuje profesní mlčenlivost – zachovává diskrétnost při práci s klientovými osobními údaji a citlivými informacemi, respektuje individualitu a odlišnosti každého klienta.

·     Nese odpovědnost za svá rozhodnutí – je schopen převzít zodpovědnost za rozhodnutí učiněná v rámci profesních povinností, reflektuje jejich dopady na klienta a okolí.

·     Využívá odborné znalosti a zkušenosti při práci s klienty – aplikuje své teoretické znalosti a praktické dovednosti z oblasti sociální práce, práva, psychologie a etiky k účinné podpoře klienta.

·     Projevuje úctu ke klientům bez ohledu na jejich odlišnosti – jedná se všemi klienty s respektem a úctou, bez rozdílu pohlaví, etnického původu, zdravotního stavu, sexuální orientace, socioekonomického postavení či náboženského přesvědčení.

·     Empaticky podporuje milosrdenství a solidaritu – rozvíjí a posiluje empatii ve vztahu ke klientům, podporuje sociální soudržnost a solidaritu v rámci komunity.

·     Uvědomuje si své silné a slabé stránky jako nástroj sociální práce – pravidelně reflektuje svůj osobní a profesní vývoj, využívá své silné stránky a pracuje na zlepšení slabších oblastí, aby poskytoval efektivnější podporu.

·     Podporuje samostatnost klienta a zlepšuje jeho sociální fungování – povzbuzuje klienty k rozvoji jejich vlastních schopností, pomáhá jim využívat vlastní zdroje a kapacity pro řešení problémů a zlepšení jejich životní situace.

·     Připravuje se na celoživotní vzdělávání a profesní rozvoj – je připraven na neustálé zlepšování svých odborných znalostí a dovedností prostřednictvím vzdělávacích kurzů, supervizí a výcviků.

·     Má znalosti sociální politiky, teorie sociální práce a relevantních právních předpisů – orientuje se v sociální politice státu a evropských institucí, umí aplikovat právní normy, které ovlivňují výkon sociální práce.

·     Rozumí cílům a významu sociální práce pro společnost a klienty – chápe roli sociální práce v širším společenském kontextu a její přínos pro klienty, zejména při podpoře jejich začlenění do společnosti.

·     Umí budovat a udržovat pomáhající vztah s klientem, přičemž předchází rizikům – zvládá techniky budování důvěry a podpůrného vztahu, přičemž si je vědom možných rizik, jako je závislost klienta na pracovníkovi.

·     Aplikuje etické principy v praxi sociální práce – pracuje v souladu s etickým kodexem sociálních pracovníků, reflektuje etické teorie a principy a dokáže je aplikovat při práci s klientem.

·     Orientuje se ve veřejné správě a samosprávě – rozumí fungování státních a samosprávných orgánů, zejména v oblasti sociálních služeb, a dokáže spolupracovat s příslušnými institucemi při řešení problémů klientů.

·     Posuzuje životní situace klientů a identifikuje jejich potřeby – analyzuje sociální, právní a psychologické aspekty životních situací klientů a na jejich základě identifikuje klíčové problémy a potřeby.

·     Navrhuje, realizuje a hodnotí pomáhající intervence – vytváří individuální plány pomoci klientům, koordinuje jejich realizaci a následně hodnotí úspěšnost zvolených intervencí s ohledem na potřeby klienta.

·     Využívá podporu supervize při řešení odborných či etických problémů – dokáže využít supervizní podpory k řešení složitých případů, dilemat a osobních výzev v rámci své profesní role.

·     Rozumí systému sociální prevence a ochrany – chápe způsoby, jakými lze předcházet sociálním problémům a minimalizovat rizika jejich vzniku u ohrožených jednotlivců, skupin a komunit.

·     Umí vyhledávat a zpracovávat informace a vytvářet individuální plány pomoci – efektivně shromažďuje a analyzuje potřebné informace o klientovi a jeho situaci, na jejich základě vytváří strategie pro řešení problémů.

·     Schopnost efektivní komunikace a spolupráce s dalšími odborníky a institucemi – zvládá týmovou práci, umí efektivně komunikovat s kolegy, institucemi i odborníky z různých oborů při řešení komplexních situací klientů.


Možností uplatnění absolventa:

·    v oblasti poradenství, individuální sociální práce, skupinové práce, práce s rodinou,

·    při pomoci lidem získávat služby a komunitní zdroje,

·    v oblasti podpory změn v organizaci, koordinaci komplexní pomoci, komunitní práci a zapojování se do sociálních a politických aktivit, jejichž cílem je ovlivnit sociální politiku a ekonomický rozvoj společnosti,

·    ve veřejné správě a nevládním neziskovém sektoru v oblastech, kde je potřebná důkladná znalost širších souvislostí (ústřední orgány státní správy, krajské a obecní úřady, Úřad práce České republiky a politiky zaměstnanosti, sociální politiky, sociálního začleňování a prevence).


Absolvent vzdělávacího programu Sociální práce je připraven/a vykonávat typové pozice:

·    koordinátor pečovatelské služby,

·    odborný sociální pracovník,

·    odborný asistent v sociálních službách,

·    odborný kontaktní pracovník v sociálních službách,

·    odborný resocializační pracovník,

·    poradce v sociálních službách,

·    rehabilitační pracovník specialista pro léčbu prací,

·    samostatný kontaktní pracovník v sociálních službách,

·    samostatný resocializační pracovník,

·    samostatný sociální pracovník,

·    sociální pracovník péče o postižené,

·    sociální pracovník v oblasti veřejné správy,

·    sociální pracovník v oblasti poradenství (včetně pedagogicko-psychologických poraden),

·    sociální pracovník v oblasti zdravotnictví.



Profil absolventa


CARITAS – Vyšší odborná škola sociální, nám. Republiky 3, 779 00 Olomouc


Posláním školy je vzdělávat a formovat kvalifikované sociální pracovníky, kteří budou schopni odpovědně působit nejen v sociálních službách, ale i v dalších oblastech života společnosti, kde se uplatňuje charitativní nebo sociální práce.

Absolvent vědomě reflektuje svůj hodnotový systém a zná křesťanské pojetí sociální práce. Je odborně vybavený pro sociální práci a vědomě provazuje teorii a praxi. Používá kompetenční přístup založený na mezioborových znalostech, dovednostech a postojích. Absolvent umí zvažovat různé úhly pohledu, nebojí se a nepřejímá bez uvážení myšlenky a přesvědčení ostatních. Cítí se odpovědný za svůj rozvoj, nespokojuje se s tím, co už zná a umí. Je schopný adaptability, umí získané kompetence použít v různorodých a měnících se podmínkách sociální práce.

Vymezení výstupních znalostí, schopností a dovedností absolventa:

Znalosti absolventa:

Orientuje se v metodách a technikách výzkumu v sociální práci. Zná působnost a strukturu institucí a nástrojů sociální ochrany. Rozumí etickým a filosofickým východiskům sociální práce. Orientuje se v právních předpisech v ČR i mezinárodních normách a smlouvách, souvisejících s výkonem sociální práce. Rozumí problematice kvality v sociálních službách. Orientuje se v ekonomice neziskových organizací, včetně finančního managementu a orientuje se v projektovém cyklu. Orientuje se v základních sociologických kategoriích, v oblasti sociálních nerovností, sociální kontroly a deviace. Ovládá odbornou terminologii. Rozumí vzájemné provázanosti somatických a psychosociálních problémů na sociální fungování klienta. Zná metody komplexního posouzení sociální situace klienta a formy intervence. Zná specifické problémy a etická dilemata spojená s výkonem sociální práce. Uvědomuje si, že nejdůležitějším článkem v procesu pomáhání je klient či příjemce pomoci.

Schopnosti a dovednosti absolventa:

Umí využívat teoretických znalostí a poznatků získaných v praxi při řešení problémů konkrétního jednotlivce, rodiny, skupiny a navrhovat vhodná opatření. Dovede vyhledávat a zpracovávat relevantní informace a pracovat s nimi. Je schopen nacházet adekvátní řešení problémů v intencích domácích i zahraničních právních předpisů. O odborné problematice je schopen komunikovat v anglickém jazyce, případně jiném cizím jazyku. Dokáže vykonávat svou profesi s respektem k individualitě a důstojnosti klienta. Dokáže poskytnout první zdravotní pomoc. Umí aplikovat znalosti v problematice vyloučených skupin v praxi sociální práce. Umí rozpoznat problematické momenty (etické problémy a dilemata) ve výkonu profese a aplikovat etické principy a pravidla při jejich řešení. Umí rozpoznat své vlastní předsudky a stereotypy a jejich důsledky pro praxi, oceňovat rozdílnosti. Je schopen identifikovat sociální nerovnosti. Díky dlouhodobé praxi i dalším výcvikům, které celkem zahrnují téměř třetinu doby studia, umí absolvent pracovat také na rozvoji své osobnosti a profesních kompetencí. Své znalosti umí sdílet s klienty a příjemci pomoci, účinně s nimi spolupracovat a učit se od nich.

Charakteristika možností uplatnění absolventa:

Absolventi se uplatní hlavně jako sociální pracovníci, zejm. v České republice. Jsou připravováni na celé spektrum činností dané profese. Vzhledem k současnému i předpokládanému rozvoji se jedná o uplatnění na všech úrovních institucí v rámci státní správy i samosprávy, a také v neziskové a církevní sféře. (Př.: sociální služby, poradny, tísňové linky, protidrogová centra, volnočasová centra pro děti a mládež, dobrovolnická centra, dětské domovy, hospice, i některá oddělení větších nemocnic.) Jiným běžným a neméně žádaným a potřebným místem uplatnění bývají sociálně orientované úřady státu či samosprávy (pobočky Ministerstva práce a sociálních věci, úřady práce, orgány sociálně-právní ochrany dětí, obecní a městské odbory sociálních věcí). Studium je vhodnou průpravou i pro ty, kdo se chtějí prosociální činnosti věnovat i v jiných oborech, než je sociální práce. Díky své průpravě mohou přinést žádanou multidisciplinární perspektivu, sociální rozměr, holistický pohled na člověka, důraz na jednotlivce i schopnosti koordinační a projektové. Část absolventů pokračuje v navazujícím magisterském studiu.


Profil absolventa


Jahodovka - Vyšší odborná škola sociálně právní, Jahodová 44, Praha 10


Sociální práce je cílená pomoc, která pomáhá zlepšit nebo obnovit schopnost sociálního fungování jedince, např. mobilizovat a zdokonalovat schopnosti klienta v tom, aby se svobodně a samostatně pohyboval ve společnosti, směřuje k obraně sociálně slabších jedinců (skupin) před tlakem majoritní společnosti, napomáhá smíru ve společnosti.

Absolvent je připraven k výkonu profese odborného sociálního pracovníka, který řeší sociální, sociálně právní i sociálně zdravotní problémy klientů, provádí analytickou i koncepční činnost, zabezpečuje poradenství, diagnostickou a výchovnou činnost.

Vzdělávací program směřuje k osvojení těchto znalostí a dovedností:

Absolvent

·     umí podchytit a vyhledat jedince (skupiny) vyžadující sociální pomoc

·     umí poznat, kdo je sociální klient a jaký je jeho sociální problém

·     umí navázat kontakt s klientem a pomoci mu zorientovat se v jeho situaci

·     umí řešit situace, kdy klient není schopen se o sebe samostatně postarat

·     umí klienta motivovat pro změnu situace a vést ho k samostatnému řešení

·     jedná s klienty taktně a v souladu s etickými principy sociální práce

·     ve vztahu ke klientovi vystupuje s potřebnou dávkou empatie a odborného nadhledu

·     uplatňuje různé metody a techniky práce s jednotlivcem i skupinami klientů

·     uvědomuje si svou odpovědnost vůči klientovi, chrání jeho oprávněné zájmy a jedná vždy tak, aby posílil důvěru klienta v serióznost své práce

·     chápe na základě znalostí sociologických, ekonomických a společenských jevů vývojové trendy společnosti

·     orientuje se v sociální politice státu, umí jednotlivá opatření aplikovat v praxi

·     je schopen aktivně reagovat na změny

·     sleduje sociální síť, je schopen navrhovat opatření na její zdokonalení

·     aplikuje základní platné právní předpisy z oblasti práva občanského, rodinného, pracovního, trestního a práva sociálního zabezpečení

·     umí vést příslušnou dokumentaci

·     umí zmapovat sociální situaci v regionu, umí zpracovat podklady pro sociálně demografické analýzy a posoudit vývojové trendy

·      je schopen pracovat samostatně i v týmu

·      je schopen organizovat i řídit práci v sociální oblasti

·      sleduje vývoj oboru, osvojuje si aktivně nové poznatky

·      umí pracovat s právními normami a prameny i s odbornou literaturou

·      vyžívá ke svému sebevzdělávání i znalosti cizího jazyka

·      ovládá dovednosti pro korigování projevů své vlastní osobnosti

·     uvědomuje si svou odpovědnost vůči společnosti, neboť svou prací ovlivňuje sociální klima

Uplatnění absolventa

Smyslem vyššího odborného vzdělávání je připravit absolventa k výkonu profese odborného sociálního pracovníka pro všechny oblasti sociální práce a poskytování odborné pomoci prostřednictvím sociálních služeb ve státním i nestátním sektoru. Sociální práce je regulovanou profesí.

Absolvent zvládne komplexní zajištění procesu kontaktní práce, zmapování sociálně právních problémů, vyhledání a zajištění kontaktů s jednotlivci a skupinami, šetření potřeb skupinových i individuálních, poskytování základních sociálních a psychosociálních služeb, obecného a odborného poradenství a zprostředkování návazné pomoci při jednání se správními orgány a jinými institucemi.

Svou aktivitou je zaměřený na poskytnutí odborné pomoci v tíživé životní situaci člověka/klienta v rámci požadovaných odborných a osobnostních kompetencí. Dokáže kvalifikovaně zajišťovat výkon agendy související s náplní činností sociálního pracovníka*pracovnice napříč životních situací člověka/klienta. Takto graduovaný odborník je schopen realizovat nejen individuální, ale i skupinovou sociální práci, je schopen zapojit se do komunitního plánování, chápe nezbytnost implementace státních sociálních opatření.

Po úspěšném ukončení studia najde absolvent uplatnění jako:

·     jako sociální pracovníci či referenti v organizacích státní správy a samosprávy (oblasti sociálně-právní ochrany dětí, péče o zdravotně postižené občany), včetně působení v poradních a iniciativních orgánech rady měst či krajů,

·     jako sociální pracovníci v resortu zdravotnictví, školství, v resortu spravedlnosti, práce a sociální věcí,

·     na Úřadech práce,

·     jako sociální pracovníci v nestátních neziskových a církevních organizacích,

·     jako sociální pracovníci v dalších organizacích poskytujících sociální služby,

·     jako sociální pracovník ve Vězeňské službě ČR,

·     v soukromoprávních institucích ziskové povahy v sociální oblasti,

·     po zapracování jako řídící pracovníci na úrovni středního managementu ve všech organizacích poskytujících či koordinujících sociální služby.



Zpět