Přeskočit navigaci

Vzdělávací program: 75-32-N/02 Sociální pedagogika a teologie


Obor vzdělání: 75-32-N/.. Sociální práce a sociální pedagogika


Škola: JABOK - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická, Salmovská 1538, Praha 2


Profil absolventa

Absolvent Jaboku zná teoretické základy oborů sociální práce, sociální pedagogika a pastorační práce a umí je využívat ve své praxi. Sociální i pastorační práci je schopen zařadit do širších souvislostí, jejichž poznání a pochopení mu zprostředkovává studium vybraných filosofických a teologických disciplín, a prosazovat v ní křesťanské hodnoty úcty ke každému jednotlivci, obětavosti, svobody, tolerance a duchovního zakotvení. Je schopen samostatné odborné práce, rozumí chodu zařízení, v nichž působí, a to i po stránce ekonomiky a managementu. Má také základní znalosti a dovednosti potřebné pro spolupráci s médii. Ve svém působení je zaměřen na celistvý rozvoj osobnosti klientů a jejich integraci do společnosti, neboť se opírá o svůj vlastní reflektovaný hodnotový systém a přitom je otevřen jiným východiskům a připraven hledat nová řešení.

Absolvent Jaboku je také dobře připraven k pokračování ve studiu příbuzných oborů na vysoké škole. Systém výuky na Jaboku je v zásadě vysokoškolský, proto má absolvent všechny potřebné studijní a pracovní návyky, které vysokoškolské studium vyžaduje a zprostředkovává. Pokud zároveň dosáhl titulu bakalář v oboru „sociální a pastorační práce“ v rámci spolupráce Jaboku s Evangelickou teologickou fakultou Univerzity Karlovy, může pokračovat přímo studiem magisterským.

Absolvent Jaboku získal nejen systematické vzdělání, ale také výchovu v oblasti individuální a společenské etiky. Tato výchova ho vede k životu a práci v kolektivu, k osobnímu nezištnému nasazení ve prospěch společného díla i každého potřebného jednotlivce, k rozvoji sociálního cítění a smyslu pro zodpovědnost. Těm, pro něž a s nimiž žije a pracuje, je pak absolvent schopen nabídnout uspořádaný systém životních hodnot, včetně hodnot mravních, založený na humanistických základech, zejména křesťanské úctě k člověku, a vést je k jejich přijetí a uplatňování v životě. Zároveň je schopen vést otevřený a věcný dialog se zastánci jiných přístupů k životním hodnotám a respektovat jejich odlišnou životní orientaci. Cílem jeho působení je rozvoj schopností každého jednotlivce a jeho integrace do společnosti.

Absolvent Jaboku získal v průběhu studia potřebné znalosti i praktické dovednosti pro vykonávání pedagogické, sociální a pastorační práce ve funkcích, pro něž není výslovně vyžadováno vysokoškolské studium magisterského stupně. Díky velkému podílu praktické výuky v rámci studia a rozmanitosti pracovišť, jimiž studující během pravidelných praxí prochází, je schopen se po absolutoriu zapojit do práce konkrétního zařízení ihned nebo po velmi krátkém zapracování.


Možnosti uplatnění absolventa

Absolvent Jaboku může kvalifikovaně vykonávat přímou pedagogickou činnost jako vychovatel nebo pedagog volného času podle § 16c a 17c zákona č. 563/2004 Sb. ve všech druzích školských zařízení (§ 7 odst. 5 zákona č. 561/2004 Sb.) a jako asistent pedagoga podle § 20b zákona č. 563/2004 Sb ve všech školách, které vzdělávají děti, žáky a studenty se speciálními vzdělávacími potřebami (§ 16 odst. 9 zákona č. 561/2004 Sb.).

Může vykonávat profesi sociálního pracovníka podle § 109 a § 110 odst. 4a zákona č. 108/2006 Sb. o sociálních službách ve všech typech zařízení sociálních služeb (§ 34 zákona č. 108/2006 Sb.), který provádí sociální šetření, zabezpečuje sociální agendy včetně řešení sociálně právních problémů v zařízeních poskytujících služby sociální péče, sociálně právní poradenství, analytickou, metodickou a koncepční činnost v sociální oblasti, odborné činnosti v zařízeních poskytujících služby sociální prevence, depistážní činnost, poskytování krizové pomoci, sociální poradenství a sociální rehabilitace.

Absolvent může vykonávat práci pastoračního asistenta ve farnostech, sborech a školských nebo sociálních zařízeních různých křesťanských církví.

Ve všech uvedených zařízeních může vykonávat také projektovou, administrativní, příp. řídící činnost, stejně jako práci s veřejností včetně komunikace se zahraničními partnery alespoň v jednom cizím jazyce.


Zpět