Přeskočit navigaci

Vzdělávací program: 75-32-N/03 Sociální a humanitární práce


Obor vzdělání: 75-32-N/.. Sociální práce a sociální pedagogika


Škola: CARITAS – Vyšší odborná škola sociální, nám. Republiky 3, 779 00 Olomouc



Profil absolventa


Charakteristika profilu absolventa:

Posláním školy je vzdělávat a formovat kvalifikované sociální a humanitární pracovníky, kteří budou schopni odpovědně působit nejen v sociálních službách, ale i v dalších oblastech života společnosti, kde se uplatňuje charitativní, sociální nebo humanitární práce.

Absolvent vědomě reflektuje svůj hodnotový systém a zná křesťanské pojetí sociální práce. Je odborně vybavený pro sociální práci a vědomě provazuje teorii a praxi. Používá kompetenční přístup založený na mezioborových znalostech, dovednostech a postojích. Absolvent umí zvažovat různé úhly pohledu, nebojí se a nepřejímá bez uvážení myšlenky a přesvědčení ostatních. Cítí se odpovědný za svůj rozvoj, nespokojuje se s tím, co už zná a umí. Je schopný adaptability, umí získané kompetence použít v různorodých a měnících se podmínkách sociální práce.

Vymezení výstupních znalostí, schopností a dovedností absolventa:

Znalosti absolventa:

Orientuje se v metodách a technikách výzkumu v sociální práci. Zná působnost a strukturu institucí a nástrojů sociální ochrany. Rozumí etickým a filosofickým východiskům sociální práce. Orientuje se v právních předpisech v ČR i mezinárodních normách a smlouvách, souvisejících s výkonem sociální a humanitární práce. Rozumí problematice kvality v sociálních službách. Orientuje se v ekonomice neziskových organizací, včetně finančního managementu a orientuje se v projektovém cyklu. Zná systém krizové pomoci v ČR a fungování integrovaného záchranného systému ČR. Ovládá odbornou terminologii a dobře komunikuje v angličtině, případně v dalším cizím jazyce. Rozumí vzájemné provázanosti somatických a psychosociálních problémů na sociální fungování klienta včetně kulturní podmíněnosti tohoto fungování. Zná metody komplexního posouzení sociální situace klienta a formy intervence. Orientuje se v problematice jednotlivých cílových skupin. Zná specifické problémy a etická dilemata spojená s poskytováním humanitární a zahraniční pomoci. Uvědomuje si, že nejdůležitějším článkem v procesu pomáhání je člověk, kterého potkalo neštěstí, klient neboli příjemce pomoci.

Schopnosti a dovednosti absolventa:

Umí využívat teoretických znalostí a poznatků získaných v praxi při řešení problémů konkrétní cílové skupiny a navrhovat vhodná opatření. Dovede vyhledávat a zpracovávat relevantní informace a pracovat s nimi. Je schopen nacházet adekvátní řešení problémů v intencích domácích i zahraničních právních předpisů. Umí vypracovat návrh projektu a jeho realizace na konkrétním příkladu humanitární katastrofy. O odborné problematice je schopen komunikovat v anglickém jazyce, případně dalších cizích jazycích. Umí efektivně komunikovat a využívat nástrojů mediace a facilitace. Umí se podílet na realizaci a vyhodnocování aplikovaného výzkumu v sociální a humanitární práci. Je schopen identifikovat ohrožené skupiny, jedince a komunity, jejich individuální potřeby a sestavit intervenční plán. Dokáže zasahovat a poskytovat sociální a humanitární pomoc s respektem k individualitě a důstojnosti klienta. Dokáže poskytnout krizovou, první zdravotní i psychologickou pomoc. Umí aplikovat znalosti v problematice vyloučených skupin v praxi sociální a humanitární práce. Umí posoudit situaci skupince, komunity či jedince v mezinárodním kontextu a vypracovat případovou studii, včetně návrhu na řešení. Dokáže identifikovat bezpečnostní rizika a vyhodnotit důsledky pro činnost svou i organizace. Umí rozpoznat problematické momenty (etické problémy a dilemata) v humanitární a dalších druzích zahraniční pomoci a aplikovat etické principy a pravidla při jejich řešení. Umí rozpoznat své vlastní předsudky a stereotypy a jejich důsledky pro praxi, oceňovat rozdílnosti. Je schopen identifikovat sociální nerovnosti. Díky dlouhodobé praxi i v odlišných kulturních podmínkách a dalším výcvikům, které celkem zahrnují téměř třetinu doby studia, umí absolvent pracovat také na rozvoji své osobnosti a profesních kompetencí. Své znalosti umí sdílet s klienty a příjemci pomoci, účinně s nimi spolupracovat a učit se od nich..

Charakteristika možností uplatnění absolventa:

Absolventi se uplatní jako sociální pracovníci, příp. humanitární pracovníci v České republice i v zahraničí. Mohou působit v organizacích, které realizují sociální práci, a to zejména ve vztahu k národnostním a jiným minoritám, s důrazem na komunitní či obecně makro sociální práci, nicméně jsou připravováni na celé spektrum činností sociálního pracovníka. Vzhledem k současnému i předpokládanému rozvoji se jedná o uplatnění na všech úrovních institucí v rámci státní správy i samosprávy, a také v neziskové a církevní sféře. Specifickým polem působnosti je pak uplatnění v humanitárních organizacích, jako jsou Charita ČR, ADRA, Člověk v tísni a dalších i mezinárodních organizacích poskytujících humanitární a rozvojovou pomoc. Studium může být vhodnou průpravou pro pracovníky, kteří se chtějí rozvojovou a humanitární pomocí zabývat i v jiných oborech než sociálních, díky své průpravě však mohou přinést velmi žádanou multidisciplinární perspektivu, sociální rozměr, holistický pohled na člověka, důraz na jednotlivce i schopnosti koordinační a projektové.


Zpět