Vzdělávací
program: 75-32-N/05 Sociálně právní
činnost
Obor
vzdělání: 75-32-N/..
Sociální práce a sociální pedagogika
Vzdělávací program má schváleno více škol.
Vzdělávací základ je vždy stejný, programy se však mohou lišit zaměřením,
předměty nebo jejich rozsahem aj.
Detailní informaci získáte porovnáním profilů
absolventa těchto škol:
Evangelická
akademie, Vyšší odborná škola sociálně právní, Opletalova 6, Brno
Vyšší odborná škola ekonomická, sociální a zdravotnická,
Obchodní akademie, Střední pedagogická škola a Střední zdravotnická škola, Zd.
Fibicha 20, Most (n)
Profil absolventa
Evangelická akademie, Vyšší
odborná škola sociálně právní, Opletalova 6, Brno
Absolvent je připraven vykonávat samostatně
profesi sociálního pracovníka v různých státních i nestátních organizacích
činných v sociální oblasti (státní správa a samospráva, církevní
organizace, občanská sdružení, zdravotnická zařízení, školská zařízení, nadace
aj.).
Je schopen působit ve všech oblastech
sociální práce:
- prevence
- sociálně právní poradenství
- psychosociální pomoc
- sociálně právní ochrana dětí
- materiálně technická a informativní
pomoc
- depistáž
- terénní práce
- komunitní práce
- krizová intervence
- sociální analýza a informační činnost
směrem k dalším orgánům a organizacím
- koordinace služeb v sociální síti
Umí pracovat s různými cílovými
skupinami:
- děti
- rodiny
- mladiství
- senioři
- osoby společensky méně přizpůsobivé a nepřizpůsobivé
- azylanti
- nemocní
- zdravotně postižení aj.
Má kvalifikaci pro tyto odborné činnosti:
- orientace v sociální síti na
celostátní i místní úrovni
- jednání se správními orgány a jinými
organizacemi
- depistážní činnost
- mapování sociálně právních problémů
v příslušné lokalitě.
- sociálně právní poradenství
- řešení sociálně právních a sociálně
zdravotních problémů klienta
- zastupování klienta při soudních a
správních řízeních
- komplexní činnost zaměřená na
resocializaci klienta
- vedení příslušné dokumentace
- koncepční činnost
- činnost zaměřená na integraci
jednotlivců a skupin ohrožených sociálním vyloučením
Během studia si osvojil následující
kompetence:
- umí definovat, co je sociální práce, a
zná její historii
- zná a je schopen uplatňovat etické
principy sociální práce
- je schopen reflektovat profesionální i
osobní hodnotovou orientaci
- uvědomuje si specifika profese
sociálního pracovníka
- orientuje se v sociální politice
státu, sleduje vývoj a umí jednotlivá opatření aplikovat v praxi
- zná subjekty a nástroje sociální
politiky
- zná základní ekonomické kategorie a
jejich užití v praxi
- orientuje se v sociální síti
- je schopen společně s klientem
identifikovat jeho problém
- zná základní principy teorie komunikace
- umí vést profesionální rozhovor
s klientem, s ohledem na specifika různých cílových skupin, a
vést ho k samostatnému řešení jeho problémů
- umí samostatně řešit situace, kde klient
není schopen se o sebe postarat (děti, senioři, mentálně postižení apod.)
- zná specifika sociální práce
s jednotlivcem, rodinou, skupinou a komunitou
- umí vést sociální dokumentaci
- umí aplikovat psychologické poznatky do
řešení problémů v oblasti sociální práce i pro rozvoj vlastní
osobnosti
- zná a je schopen aplikovat platné právní
předpisy, zejména v oblasti práva občanského, rodinného, pracovního,
trestního, správního, práva sociálního zabezpečení aj.
- má základní vědomosti v oblasti
zdravotních nauk nutné pro sociální práci
- je seznámen s problematikou
sociálně patologických jevů a jejich prevencí
- umí pracovat se statistickými a
demografickými údaji
- orientuje se v současných
problémech soužití majority a minorit a umí napomáhat k lepšímu
pochopení a soužití minorit mezi sebou a majoritním obyvatelstvem
- ovládá práci s počítačem
- aktivně ovládá alespoň jeden světový
jazyk
Vzdělávací program usiloval o to, aby
absolvent:
- identifikoval sociální práci nejen jako
profesi, ale též jako poslání a službu a byl vnímavý k duchovním
potřebám klientů
- dodržoval předpisy BOZP
- pečoval o své zdraví
- byl schopen pracovat v týmu
- byl schopen předcházet syndromu vyhoření
ve své práci
- byl schopen pracovat pod supervizí
Vzdělávací program vybavil absolventa
některými kompetencemi, které jsou uplatnitelné i v jiných profesích,
zejména:
- je schopen samostatně řešit pracovní
problémy
- nese odpovědnost za svá rozhodnutí
- podílí se na týmové práci
- ovládá základní komunikační dovednosti
- je loajální ke svému zaměstnavateli
- formou celoživotního vzdělávání usiluje
o svůj profesní rozvoj
- umí pracovat s prostředky
informačních a komunikačních technologií
- je schopen ve své práci využít aktivní
znalost alespoň jednoho světového jazyka
Profil absolventa
Vyšší odborná škola ekonomická, sociální a zdravotnická,
Obchodní akademie, Střední pedagogická škola a Střední zdravotnická škola, Zd.
Fibicha 20, Most
Absolvent vzdělávacího
programu je připraven vykonávat profesi sociálního pracovníka. Tento program
reflektuje potřeby společnosti, především v oblasti práce s různými sociodemografickými
skupinami, jako jsou Romové, nezaměstnaní, cizinci a další znevýhodněné
skupiny. Absolventi mají odborné znalosti a dovednosti potřebné k poskytování
sociálních služeb, poradenství a k řešení komplexních sociálních situací.
Výstupní znalosti, schopnosti
a dovednosti absolventa
Absolvent programu získává
kompetence, které mu umožňují pracovat s klienty v sociálních službách, ale
také rozvíjet své osobní a profesní kvality. Mezi tyto kompetence patří:
·
Znalost
etického kodexu sociálního pracovníka a jeho dodržování.
· Schopnost
analyzovat sociální problémy a navrhovat jejich řešení.
· Dovednosti
při práci se sociálními klienty a poskytování sociálního poradenství.
· Schopnost
spolupracovat s dalšími sociálními institucemi a organizacemi.
· Dovednosti
v oblasti týmové práce a projektové činnosti.
·
Schopnost
vést dokumentaci v sociální práci a pracovat s IT systémy.
Možnosti uplatnění
absolventa
Absolventi tohoto programu
mohou pracovat jako sociální pracovníci v různých oblastech, včetně:
·
Sociálních
služeb ve státní i nestátní sféře.
·
Sociálně-právní
ochrany dětí.
·
Zdravotnických
zařízení.
·
Věznic
a azylových zařízení.
·
Škol
a školských zařízení.
Typické pozice, které mohou
zastávat, zahrnují sociálního pracovníka, resocializačního pracovníka, poradce
v sociálních službách, koordinátora pečovatelských služeb nebo asistenta v
sociálních službách.