Přeskočit navigaci

Vzdělávací program: 75-32-N/06 Sociální pedagogika


Obor vzdělání: 75-32-N/.. Sociální práce a sociální pedagogika


Vzdělávací program má schváleno více škol. Vzdělávací základ je vždy stejný, programy se však mohou lišit zaměřením, předměty nebo jejich rozsahem aj.


Detailní informaci získáte porovnáním profilů absolventa těchto škol:

Střední odborná škola pedagogická, gymnázium a vyšší odborná škola, Lidická 40, Karlovy Vary

Vyšší odborná škola pedagogická a sociální a Střední pedagogická škola, 1. máje 221, Kroměříž

Vyšší odborná škola pedagogická a sociální, Střední odborná škola pedagogická a Gymnázium, Evropská 33, Praha 6

Vyšší odborná škola sociálně právní, Jasmínová 3166/37a, Praha 10




Profil absolventa


Střední odborná škola pedagogická, gymnázium a vyšší odborná škola, Lidická 40, Karlovy Vary


Absolvent tohoto VP získá odbornou kvalifikaci:

 

vychovatele podle § 16 odst. 1 písm. c zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů a


pedagoga volného času podle § 17 písm. c zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, pro výkon přímé pedagogické činnosti ve všech druzích školských zařízení (§ 7 odst. 5 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání) a


asistenta pedagoga podle § 20 písm. b zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, pro výkon přímé pedagogické činnosti ve všech školách, které vzdělávají děti, žáky a studenty se speciálními vzdělávacími potřebami (§ 16 odst. 9 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání),


sociálního pracovníka podle § 110 odst. 4 písm. a zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách ve všech typech zařízení sociálních služeb.


Možnosti uplatnění absolventa

 

Absolventi jsou připraveni především pro samostatný výkon v těchto odborných činnostech: sociální šetření, zabezpečení sociální agendy včetně řešení sociálně právních problémů v zařízeních poskytujících služby sociální péče, sociálně právní poradenství, odborné činnosti v zařízeních poskytujících služby sociální prevence, depistážní činnost, poskytování krizové pomoci, sociální poradenství a sociální rehabilitace (§ 109 zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách), pedagogické projektování a evaluace, asistence pedagoga, depistáž a metodologickou pedagogicko-psychologickou činnost a primární prevence.


Absolventi jsou připraveni např. pro tyto typové pozice:

(využit Integrovaný systém typových pozic) 

   samostatný pracovník samosprávy pro sociální služby a pro sociálně právní ochranu

   koordinátor a metodik výkonu sociálních služeb

   odborný referent územně správného celku pro národnostní menšiny

   kontaktní pracovník v sociálních službách

   koordinátor pečovatelské služby

   asistent probační a mediační služby aj.


Profil absolventa


Vyšší odborná škola pedagogická a sociální a Střední pedagogická škola, 1. máje 221, Kroměříž


Absolvent si v průběhu studia prohloubí všeobecné vzdělání a získá odborné znalosti. Součástí všeobecných vědomostí je znalost cizího jazyka se zaměřením na odbornou terminologii a schopnost orientovat se v zahraniční literatuře.


Sociálně pedagogická činnost je svou podstatou proměnlivá. Součástí profesního postoje sociálního pedagoga je akceptování obvyklosti změn a jejich chápání jako výzvy. To vyžaduje značnou flexibilitu osobnosti.


Činnosti nezbytné pro výkon profese


  • Provádění sociální práce a sociálně výchovného působení (např. sociální depistáže, diagnózy a terapie včetně dlouhodobé výchovné intervence)
  • Řešení sociálně právních, sociálně pedagogických a sociálně zdravotních problémů klientů
  • Poskytování výchovného poradenství a poradenství k výchově
  • Vedení sociální a pedagogické dokumentace
  • Analytická, koncepční a metodická činnost v sociální práci a výchovné práci
  • Zastupování klientů při soudním a správním řízení
  • Poskytování sociálně právního poradenství
  • Podávání podnětů nebo návrhů na zahájení řízení o nařízení ústavní či ochranné výchovy i na jejich zrušení
  • Účast na úkonech v přípravném řízení a na hlavních líčeních a veřejných zasedáních v trestních věcech mladistvých a aktivní využívání práv daných zákony
  • Výchovné činnosti zaměřené na vytváření a rozšiřování dovedností a návyků, upevnění hodnotové a sociálně pozitivní orientace s využitím speciálních pedagogických metod
  • Práce v terénu s mládeží a mladistvými z rizikových skupin
  • Samostatné pedagogické vedení zejména dětí a mládeže ve volném čase /běžná populace i děti a mládež s psychosociálními obtížemi/
  • Komplexní vychovatelská činnost ve školách a školských zařízeních rozvíjející zájmy, znalosti a tvořivé schopnosti dětí a mládeže nebo specificky rozvíjející osobnost dítěte nebo žáka včetně usměrňování variantních výchovných metod a hodnocení jejich činnosti. Samostatné provádění činnosti asistenta pedagoga
  • Odborná činnost v týmech spolupracovníků ve střediscích protidrogové prevence
  • Analýza, vyhodnocování a plánování práce v terénu s jednotlivci i skupinami (dětí, mládeže a mladistvých) při použití speciálních pedagogických metod
  • Sociálně pedagogická a vzdělávací činnost s dětmi a mládeží v ústavech sociální péče a různých typech náhradní a doplňkové péče s použitím specifických výchovných a vzdělávacích metod
  • Vytváření koncepcí a projektů výchovné a vzdělávací činnosti v ústavu, resp. zařízení, evaluace výsledků, navrhování metodických postupů těchto činností
  • Aplikace sociálně pedagogických metod při práci s rodinou (sociální péče, sociální vedení, specifická pomoc)


Cílové vědomosti a dovednosti


Cílové vědomosti


  • Hluboká znalost profesní etiky a morálního kodexu sociální a sociálně pedagogické práce, etického kodexu vychovatele (FICE), Charty rodičů, Charty učitele
  • Aktivní znalost minimálně jednoho světového jazyka (všeobecná komunikace i odborná terminologie)
  • Znalost sociální politiky, jejích zákonitostí a vazeb na ekonomický systém (vhled do ekonomické a sociální struktury)
  • Hluboká znalost teorémů i metodologie psychologie, pedagogiky, sociologie (znalost vědeckých teorií lidského chování, teorie osobnosti)
  • Důkladná znalost metod sociální práce a metod sociálně pedagogické práce (nové trendy v teorii a metodách sociální práce, práce případová, práce se skupinou, pomoc rodinám, systematická pomoc, krizová intervence, konzultace, komunitní práce)
  • Znalost existujících právních norem a zákonů relevantních pro sociálně pedagogickou práci (obecné informace o právním systému a vhled do struktury sociálního zákonodárství, vhled do pravidel občanského zákoníku z hlediska primárních životních situací, znalost pravidel dotací, znalost práv, která nemohou být předmětem vyjednávání - přijetí do domu sociální péče, sociální dávky apod.)
  • Široký všeobecný rozhled (filosofie, kultura, umění, kulturní antropologie, politologie)
  • Orientační, až hluboká teoretická i praktická znalost specifik minoritních a marginálních skupin ve společnosti (kulturní, zájmová, jazyková, životní orientace a hodnoty vybraných minorit a společenství - znalost funkce a způsobu práce existujících institucí, znalost organizačních principů a vedlejších podmínek fungování vztahů)
  • Základní teoretická i praktická znalost zdravotních nauk
  • Základní teoretické znalosti a orientační dovednosti z oblasti aplikované ekonomie, řídících a organizačních metod, vědomosti z využívání metod personálního řízení
  • Kultivace dovedností v informatice a dalších komunikativních dovednostech získaných na střední škole
  • Praktická znalost estetických metod a jejich využití (činnost výtvarná, dramatická, hudební apod.)
  • Praktická znalost využití metod tělesné výchovy (relaxační význam pro člověka, různé formy rehabilitačního a zdravotního cvičení)
  • Znalost cílů, organizace, strategie vlastní instituce a dalších institucí sociální práce a sociálně pedagogické práce (znalost zvyklostí a způsobu výkonu strategií sociální politiky na různých úrovních, znalost úkolů a funkcí jiných profesí, se kterými je nutno spolupracovat)
  • Znalost obsahu a směřování vývoje standardu sociální práce
  • Znalost sociálně výchovné sítě v příslušném regionu


Cílové dovednosti


Základem pojetí cílových dovedností jsou „trsy“ dovedností pojaté ve čtyřech rovinách:


Ø  Sociální dovednosti

  • empatické, kooperativní, komunikativní, asertivní
  • dovednost používat různé direktivní a nedirektivní způsoby konverzace (přesvědčování, naslouchání aj.)
  • dovednost identifikovat se a být schopen přizpůsobit svůj způsob myšlení lidem zcela odlišným kulturním a ideologickým zázemím
  • dovednost v každé problémové situaci vybrat a použít vhodné techniky vyjednávání

o    dovednost vhodným způsobem pozorovat, a je-li to nutné, interpretovat chování klienta


Ø  Seberegulační dovednosti (sebekontrolní, rozhodovací, adjustační, relaxační)

  • dovednost akceptovat klienta
  • dovednost naučit klienta, jak zvládnout zátěže ve styku s institucemi (formality-vyplnit dotazník aj.)
  • dovednost naučit klienta organizovat své ekonomické výdaje i příjmy
  • dovednost mobilizovat okolí, je-li to nezbytné
  • dovednost zahájit projekt, jehož cílem je specifická problémová situace a problémová skupina
  • dovednost podněcovat svépomocné organizace
  • dovednost být iniciativní při organizování a konstrukci vlastní strategie


Ø  Pedagogicko psychologické dovednosti (organizační, metodické, diagnostické, kreativní)

  • dovednost shromáždit informace o klientovi a jeho situaci
  • dovednost diagnostikovat sociální situaci klienta
  • dovednost koncipovat zprávu, použít základní metodologický aparát (psychologický, pedagogický, sociologický)
  • dovednost řídit, vést, organizovat a motivovat pracovní skupinu, schopnost týmové práce
  • dovednost pracovat s jednotlivcem
  • dovednost fázově používat neverbální i verbální metody didaktiky


Ø  Diagnostické dovednosti (depistáž v sociální síti, objektivní poznávání a hodnocení klienta)

  • dovednost orientace ve specifickém sociálním prostředí
  • dovednost komunikace v klinickém a přirozeném prostředí
  • dovednost reflektovat vlastní náhled na sebe a svou činnost
  • dovednost formulovat funkční diagnózu
  • dovednost představit si sebe sama v problematické situaci klienta, porozumět problému
  • dovednost přijmout vztah důvěry s klientem, založený na smysluplné proporci osobního zaujetí a funkční pomoc


Možnosti uplatnění absolventa


Absolvent získá kvalifikaci v sociální práci (absolvuje minimální standard sociální práce, škola byla přijata mezi řádné členy Asociace škol vzdělavatelů v sociální práci při Masarykově univerzitě v Brně) i kvalifikaci pedagogickou na základě zákona o pedagogických pracovnících č. 563/ 2004 Sb., ve znění pozdějších předpisů.


Tato kvalifikace jim umožní získat uplatnění v oblastech:


Resort Ministerstva práce a sociálních věcí

  • Odbory sociální péče - samostatný sociální pracovník, sociální pracovník - asistent pro streetwork
  • Domovy pro seniory a Ústavy sociální péče - zajišťování odborné sociálně pedagogické činnosti
  • Předmanželské a manželské poradny - práce v poradenských a terapeutických týmech a sociální práce s problémovými rodinami
  • Instituce náhradní rodinné výchovy - odborná sociálně pedagogická činnost v institucích pěstounské péče
  • Úřady práce - depistáž v sociální síti, realizace rekvalifikačních kurzů, poradenská, preventivní a informační činnost


Resort ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy 

  • Instituce volného času, mimotřídní a mimoškolní výchovy - střediska volného času, nízkoprahová a komunitní centra, domovy mládeže, školy v přírodě, letní tábory
  • Instituce náhradní výchovy - dětské domovy, výchovné ústavy, samostatná realizace sociálně výchovné činnosti asistenta pedagoga


Resort Ministerstva zdravotnictví (odborná činnost)

V souladu se současnou zdravotnickou legislativou je možné najít uplatnění ve zdravotnictví jako sociální pracovník bez zdravotnické kvalifikace:


sociálně pedagogická práce s dlouhodobě nemocnými, individuální doučovací programy, práce s rodinami, sociální gerontologie a geriatrie


Resort Ministerstva spravedlnosti (odborná činnost)

  • Instituce výkonu vazby (věznice) - sociálně výchovná činnost při realizaci resocializačních programů v týmu spolupracovníků, vytváření a realizace volnočasových programů
  • Práce v týmech na preventivních projektech (projekt LATA, peer programy, HALT aj.)
  • Práce u soudů (ochrana dětí a mladistvých, opatrovnictví) - výkon mediační a probační služby ve spolupráci s týmem odborníků


Sociálně výchovná činnost v neziskovém sektoru

  • Občanská sdružení
  • Obecně prospěšné společnosti
  • Nadace
  • Církevní instituce


V neziskovém sektoru se vykonávají kromě odborné práce i specifické činnosti nezbytné pro činnost sociálního pedagoga: přímá práce s klienty (poradenství, mediační činnost, vzdělávací a rozvojová činnost, provázení a podpora klientů, resocializační činnost).


Profil absolventa


Vyšší odborná škola pedagogická a sociální, Střední odborná škola pedagogická a Gymnázium, Evropská 33, Praha 6

 

Obor připravuje absolventy na pedagogickou a sociální práci s dětmi, mládeží i dospělými, v celé řadě institucí a organizací ve státní i nestátní sféře.


Absolventi se uplatňují v profesích:


  • pracovník odborů sociálních věcí 
    - např. v pozici asistent pro streetwork, (tj. práce v terénu na ulicích v rámci primární
     sociální prevence), pracovník oddělení sociálně právní ochrany dětí, kurátor pro mládež
  • pracovník úřadů práce
  • sociální pracovník v domovech seniorů, ústavech sociální péče a stacionářích pro lidi s handicapem
  • odborník v pedagogicko-psychologických 
    poradnách
     i poradnách pro mezilidské vztahy
  • vychovatel nebo sociální pracovník v dětských domovech, Klokánku a dalších formách náhradní rodinné péče
  • pracovník nízkoprahových center pro děti a mládež, 
    preventivních protidrogových center nebo institucí pro děti s výchovnými problémy
  • pedagog ve školských institucích pro zájmové vzdělávání 
    - tj. školní družiny, domy dětí a mládeže, organizace pro děti a mládež s různým zaměřením (např. ekologická centra, sportovní oddíly)
  • asistent pedagoga ve speciálních školách
  • sociální pedagog pro práci s národnostními menšinami
  • sociální pracovník 
    při práce s mladistvými delikventy, s lidmi ve výkonu trestu ve věznicích atd.

Praxi mohou studenti vykonávat i v místě svého bydliště a volit si konkrétní instituci praxe podle vlastní profilace. Mnozí studenti 
na 
těchto praxích dostávají nabídku pracovního uplatnění po ukončení studia.


Profil absolventa


Vyšší odborná škola sociálně právní, Jasmínová 3166/37a, Praha 10


Nový program reaguje na změny, kterými prochází sociální práce v posledních letech – především po roce 2006 i díky zákonu č.108/2006 Sb., o sociálních službách. Tyto změny se týkají především náplně práce sociálního pracovníka a pracovníka v sociálních službách. V praxi se stává běžným kombinovat náplň práce těchto dvou profesních pozic jednak jako individuální případovou práci (sociální pracovník jako případový manažer) a jednak jako činnost výchovnou směřující k přípravě programů volného času, aktivizaci a cílené výchovné činnosti skupin klientů, uživatelů sociálních služeb či rizikových skupin.

Uplatnění na základě zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, ale i zákona o pedagogických pracovnících č. 563/2004 Sb., § 16, odst. 1, kde poskytuje kvalifikační předpoklady k výkonu činnosti vychovatele, podle § 17 pedagoga volného času a podle § 20 asistenta pedagoga.

Z tohoto důvodu profil absolventa obsahuje kompetence, které jsou spojené jak s výkonem profese sociálního pracovníka, tak sociálně pedagogické činnosti.

Absolvent je připraven k výkonu profese odborného sociálního pracovníka, který řeší sociální, sociálně právní i sociálně zdravotní problémy klientů, provádí analytickou i koncepční činnost, zabezpečuje poradenství, diagnostickou a výchovnou činnost. Je zároveň připraven provádět výchovnou činnost s dětmi, mládeží, dospělými i seniory ve státních a nestátních sociálních a zdravotnických zařízeních, ve vězeňství, ve výchovných a vzdělávacích institucích (mateřských, základních a praktických školách, v diagnostických a výchovných ústavech, dětských domovech). Umí naplánovat a realizovat výchovné aktivity s ohledem na vývojové a individuální zvláštnosti a potřeby uživatelů a rovněž s ohledem na typ zařízení. Dovede připravovat výchovné programy pro práci v terénu, outdoorové aktivity pro skupiny dětí a mládeže ohrožené sociálním vyloučením. Svým působením má přispět ve shora uvedených zařízeních ke zlepšení sociálního klimatu, k řešení sociálních a výchovných problémů, k utváření volného času z hlediska prevence nežádoucího sociálního chování.


Možnosti uplatnění absolventa


    Sociální pracovník

    Pracovník v sociálních službách

    Koordinátor sociálních služeb

    Aktivizační pracovník

    Vychovatel

    Pedagog volného času

    Asistent pedagoga


Svou aktivitou může být zaměřený zejména:

o   na činnost sociálně právní a sociálně poradenskou. Dokáže kvalifikovaně zajišťovat výkon agendy v péči o rodinu, děti a mládež, o seniory, osoby s handicapem, osoby společensky nepřizpůsobivé, či provádět odborné práce při sociální rehabilitaci a resocializaci klientů.  Takto graduovaný odborník je schopen realizovat nejen individuální, ale i skupinovou sociální práci, je schopen zapojit se do komunitního plánování, chápe nezbytnost implementace státních sociálních opatření;

o   na záměrné působení na osoby a sociální skupiny tam, kde se životní způsob a praxe vyznačuje rizikovým, destruktivním či nekreativním způsobem uspokojování potřeb a utváření vlastní identity;

o   na aktivizační činnosti osob a skupin tam, kde jsou věkem či jiným způsobem znevýhodněni v zajištění kvality svého života v oblasti uspokojování potřeb.


Pracovní činnosti absolventa:

o    výchovné působení ve volném čase (nabídka hodnotných volnočasových aktivit);

o    poradenské činnosti vykonávané na základě diagnostiky a sociální analýzy problému a životní situace;

o    reedukační a resocializační péče i terénní práce (depistáže, screening apod.).





Zpět