Vzdělávací
program: 75-32-N/06 Sociální pedagogika
Obor
vzdělání:
75-32-N/.. Sociální práce a sociální pedagogika
Vzdělávací program má schváleno více škol.
Vzdělávací základ je vždy stejný, programy se však mohou lišit zaměřením,
předměty nebo jejich rozsahem aj.
Detailní informaci získáte porovnáním profilů
absolventa těchto škol:
Vyšší odborná škola pedagogická a sociální a Střední
pedagogická škola, 1. máje 221, Kroměříž
Vyšší odborná škola
pedagogická a sociální, Střední odborná škola pedagogická a Gymnázium, Evropská
33, Praha 6
Vyšší odborná
škola sociálně právní, Jasmínová 3166/37a, Praha 10
Jahodovka - Vyšší
odborná škola sociálně právní, Jahodová 44, Praha 10 (n)
Profil absolventa
Vyšší odborná škola pedagogická
a sociální a Střední pedagogická škola, 1. máje 221, Kroměříž
Absolvent si v průběhu studia prohloubí
všeobecné vzdělání a získá odborné znalosti. Součástí všeobecných vědomostí je
znalost cizího jazyka se zaměřením na odbornou terminologii a schopnost
orientovat se v zahraniční literatuře.
Sociálně pedagogická činnost je svou
podstatou proměnlivá. Součástí profesního postoje sociálního pedagoga je
akceptování obvyklosti změn a jejich chápání jako výzvy. To vyžaduje značnou
flexibilitu osobnosti.
Činnosti nezbytné pro
výkon profese
- Provádění sociální práce a sociálně
výchovného působení (např. sociální depistáže, diagnózy a terapie včetně
dlouhodobé výchovné intervence)
- Řešení sociálně právních, sociálně
pedagogických a sociálně zdravotních problémů klientů
- Poskytování výchovného poradenství a
poradenství k výchově
- Vedení sociální a pedagogické
dokumentace
- Analytická, koncepční a metodická
činnost v sociální práci a výchovné práci
- Zastupování klientů při soudním a
správním řízení
- Poskytování sociálně právního
poradenství
- Podávání podnětů nebo návrhů na zahájení
řízení o nařízení ústavní či ochranné výchovy i na jejich zrušení
- Účast na úkonech v přípravném
řízení a na hlavních líčeních a veřejných zasedáních v trestních
věcech mladistvých a aktivní využívání práv daných zákony
- Výchovné činnosti zaměřené na vytváření
a rozšiřování dovedností a návyků, upevnění hodnotové a sociálně pozitivní
orientace s využitím speciálních pedagogických metod
- Práce v terénu s mládeží a
mladistvými z rizikových skupin
- Samostatné pedagogické vedení zejména
dětí a mládeže ve volném čase /běžná populace i děti a mládež
s psychosociálními obtížemi/
- Komplexní vychovatelská činnost ve
školách a školských zařízeních rozvíjející zájmy, znalosti a tvořivé
schopnosti dětí a mládeže nebo specificky rozvíjející osobnost dítěte nebo
žáka včetně usměrňování variantních výchovných metod a hodnocení jejich
činnosti. Samostatné provádění činnosti asistenta pedagoga
- Odborná činnost v týmech
spolupracovníků ve střediscích protidrogové prevence
- Analýza, vyhodnocování a plánování práce
v terénu s jednotlivci i skupinami (dětí, mládeže a mladistvých)
při použití speciálních pedagogických metod
- Sociálně pedagogická a vzdělávací
činnost s dětmi a mládeží v ústavech sociální péče a různých
typech náhradní a doplňkové péče s použitím specifických výchovných a
vzdělávacích metod
- Vytváření koncepcí a projektů výchovné a
vzdělávací činnosti v ústavu, resp. zařízení, evaluace výsledků,
navrhování metodických postupů těchto činností
- Aplikace sociálně pedagogických metod
při práci s rodinou (sociální péče, sociální
vedení, specifická pomoc)
Cílové vědomosti a dovednosti
Cílové vědomosti
- Hluboká znalost profesní etiky a
morálního kodexu sociální a sociálně pedagogické práce, etického kodexu
vychovatele (FICE), Charty rodičů, Charty učitele
- Aktivní znalost minimálně jednoho
světového jazyka (všeobecná komunikace i odborná terminologie)
- Znalost sociální politiky, jejích
zákonitostí a vazeb na ekonomický systém (vhled do ekonomické a sociální
struktury)
- Hluboká znalost teorémů i metodologie
psychologie, pedagogiky, sociologie (znalost vědeckých teorií lidského
chování, teorie osobnosti)
- Důkladná znalost metod sociální práce a
metod sociálně pedagogické práce (nové trendy v teorii a metodách
sociální práce, práce případová, práce se skupinou, pomoc rodinám,
systematická pomoc, krizová intervence, konzultace, komunitní práce)
- Znalost existujících právních norem a
zákonů relevantních pro sociálně pedagogickou práci (obecné informace o
právním systému a vhled do struktury sociálního zákonodárství, vhled do
pravidel občanského zákoníku z hlediska primárních životních situací,
znalost pravidel dotací, znalost práv, která nemohou být předmětem
vyjednávání - přijetí do domu sociální péče, sociální dávky apod.)
- Široký všeobecný rozhled (filosofie,
kultura, umění, kulturní antropologie, politologie)
- Orientační, až hluboká teoretická i
praktická znalost specifik minoritních a marginálních skupin ve
společnosti (kulturní, zájmová, jazyková, životní orientace a hodnoty
vybraných minorit a společenství - znalost funkce a způsobu práce
existujících institucí, znalost organizačních principů a vedlejších podmínek
fungování vztahů)
- Základní teoretická i praktická znalost
zdravotních nauk
- Základní teoretické znalosti a
orientační dovednosti z oblasti aplikované ekonomie, řídících a
organizačních metod, vědomosti z využívání metod personálního řízení
- Kultivace dovedností v informatice
a dalších komunikativních dovednostech získaných na střední škole
- Praktická znalost estetických metod a
jejich využití (činnost výtvarná, dramatická, hudební apod.)
- Praktická znalost využití metod tělesné
výchovy (relaxační význam pro člověka, různé formy rehabilitačního a
zdravotního cvičení)
- Znalost cílů, organizace, strategie
vlastní instituce a dalších institucí sociální práce a sociálně
pedagogické práce (znalost zvyklostí a způsobu výkonu strategií sociální
politiky na různých úrovních, znalost úkolů a funkcí jiných profesí, se
kterými je nutno spolupracovat)
- Znalost obsahu a směřování vývoje
standardu sociální práce
- Znalost sociálně výchovné sítě
v příslušném regionu
Cílové dovednosti
Základem pojetí cílových dovedností jsou „trsy“
dovedností pojaté ve čtyřech rovinách:
Ø Sociální dovednosti
- empatické, kooperativní, komunikativní,
asertivní
- dovednost používat různé direktivní a
nedirektivní způsoby konverzace (přesvědčování, naslouchání aj.)
- dovednost identifikovat se a být schopen
přizpůsobit svůj způsob myšlení lidem zcela odlišným kulturním a
ideologickým zázemím
- dovednost v každé problémové
situaci vybrat a použít vhodné techniky vyjednávání
o dovednost vhodným
způsobem pozorovat, a je-li to nutné, interpretovat chování klienta
Ø Seberegulační
dovednosti (sebekontrolní, rozhodovací, adjustační, relaxační)
- dovednost akceptovat klienta
- dovednost naučit klienta, jak zvládnout
zátěže ve styku s institucemi (formality-vyplnit dotazník aj.)
- dovednost naučit klienta organizovat své
ekonomické výdaje i příjmy
- dovednost mobilizovat okolí, je-li to
nezbytné
- dovednost zahájit projekt, jehož cílem
je specifická problémová situace a problémová skupina
- dovednost podněcovat svépomocné
organizace
- dovednost být iniciativní při
organizování a konstrukci vlastní strategie
Ø Pedagogicko
psychologické dovednosti (organizační, metodické, diagnostické, kreativní)
- dovednost shromáždit informace o
klientovi a jeho situaci
- dovednost diagnostikovat sociální
situaci klienta
- dovednost koncipovat zprávu, použít
základní metodologický aparát (psychologický, pedagogický, sociologický)
- dovednost řídit, vést, organizovat a
motivovat pracovní skupinu, schopnost týmové práce
- dovednost pracovat s jednotlivcem
- dovednost fázově používat neverbální i
verbální metody didaktiky
Ø Diagnostické
dovednosti (depistáž v sociální síti, objektivní poznávání a hodnocení
klienta)
- dovednost orientace ve specifickém
sociálním prostředí
- dovednost komunikace v klinickém a
přirozeném prostředí
- dovednost reflektovat vlastní náhled na
sebe a svou činnost
- dovednost formulovat funkční diagnózu
- dovednost představit si sebe sama
v problematické situaci klienta, porozumět problému
- dovednost přijmout vztah důvěry
s klientem, založený na smysluplné proporci osobního zaujetí a
funkční pomoc
Možnosti uplatnění absolventa
Absolvent získá kvalifikaci v sociální
práci (absolvuje minimální standard sociální práce, škola byla přijata mezi
řádné členy Asociace škol vzdělavatelů v sociální práci při Masarykově
univerzitě v Brně) i kvalifikaci pedagogickou na základě zákona o
pedagogických pracovnících č. 563/ 2004 Sb., ve znění pozdějších předpisů.
Tato kvalifikace jim umožní získat uplatnění
v oblastech:
Resort Ministerstva práce a sociálních
věcí
- Odbory sociální péče - samostatný
sociální pracovník, sociální pracovník - asistent pro streetwork
- Domovy pro seniory a Ústavy sociální
péče - zajišťování odborné sociálně pedagogické činnosti
- Předmanželské a manželské poradny - práce
v poradenských a terapeutických týmech a sociální práce
s problémovými rodinami
- Instituce náhradní rodinné výchovy - odborná
sociálně pedagogická činnost v institucích pěstounské péče
- Úřady práce - depistáž v sociální
síti, realizace rekvalifikačních kurzů, poradenská, preventivní a
informační činnost
Resort ministerstva školství, mládeže
a tělovýchovy
- Instituce volného času, mimotřídní a
mimoškolní výchovy - střediska volného času, nízkoprahová a komunitní
centra, domovy mládeže, školy v přírodě, letní tábory
- Instituce náhradní výchovy - dětské
domovy, výchovné ústavy, samostatná realizace sociálně výchovné činnosti
asistenta pedagoga
Resort Ministerstva zdravotnictví (odborná
činnost)
V souladu se současnou zdravotnickou
legislativou je možné najít uplatnění ve zdravotnictví jako sociální
pracovník bez zdravotnické kvalifikace:
sociálně pedagogická práce s dlouhodobě
nemocnými, individuální doučovací programy, práce s rodinami, sociální
gerontologie a geriatrie
Resort Ministerstva spravedlnosti
(odborná činnost)
- Instituce výkonu vazby (věznice) - sociálně
výchovná činnost při realizaci resocializačních programů v týmu
spolupracovníků, vytváření a realizace volnočasových programů
- Práce v týmech na preventivních
projektech (projekt LATA, peer programy, HALT aj.)
- Práce u soudů (ochrana dětí a
mladistvých, opatrovnictví) - výkon mediační a probační služby ve
spolupráci s týmem odborníků
Sociálně výchovná činnost
v neziskovém sektoru
- Občanská sdružení
- Obecně prospěšné společnosti
- Nadace
- Církevní instituce
V neziskovém sektoru se vykonávají kromě
odborné práce i specifické činnosti nezbytné pro činnost sociálního pedagoga: přímá
práce s klienty (poradenství, mediační činnost, vzdělávací a rozvojová
činnost, provázení a podpora klientů, resocializační činnost).
Profil absolventa
Vyšší odborná škola pedagogická
a sociální, Střední odborná škola pedagogická a Gymnázium, Evropská 33, Praha 6
Obor
připravuje absolventy na pedagogickou a sociální práci s dětmi, mládeží i
dospělými, v celé řadě institucí a organizací ve státní i nestátní sféře.
Absolventi se
uplatňují v profesích:
- pracovník odborů sociálních věcí -
např. v pozici asistent pro streetwork, (tj. práce v terénu na
ulicích v rámci primární
sociální
prevence), pracovník oddělení sociálně právní ochrany dětí, kurátor pro
mládež
- pracovník úřadů práce
- sociální pracovník v domovech
seniorů, ústavech sociální péče a stacionářích pro lidi s handicapem
- odborník v pedagogicko-psychologických poradnách
i poradnách pro mezilidské vztahy
- vychovatel nebo sociální pracovník
v dětských domovech, Klokánku a dalších formách náhradní rodinné péče
- pracovník nízkoprahových center pro děti
a mládež,
preventivních
protidrogových center nebo institucí pro děti s výchovnými problémy
- pedagog ve školských institucích pro
zájmové vzdělávání - tj. školní družiny, domy dětí a mládeže, organizace
pro děti a mládež s různým zaměřením (např. ekologická centra,
sportovní oddíly)
- asistent pedagoga ve speciálních školách
- sociální pedagog pro práci
s národnostními menšinami
- sociální pracovník při práce
s mladistvými delikventy, s lidmi ve výkonu trestu ve věznicích
atd.
Praxi
mohou studenti vykonávat i v místě svého bydliště a volit si konkrétní
instituci praxe podle vlastní profilace. Mnozí studenti
na
těchto praxích dostávají nabídku
pracovního uplatnění po ukončení studia.
Profil absolventa
Vyšší odborná škola sociálně
právní, Jasmínová 3166/37a, Praha 10
Nový program reaguje
na změny, kterými prochází sociální práce v posledních letech – především
po roce 2006 i díky zákonu č.108/2006 Sb., o sociálních službách. Tyto změny se
týkají především náplně práce sociálního pracovníka a pracovníka
v sociálních službách. V praxi se stává běžným kombinovat náplň práce
těchto dvou profesních pozic jednak jako individuální případovou práci
(sociální pracovník jako případový manažer) a jednak jako činnost výchovnou
směřující k přípravě programů volného času, aktivizaci a cílené výchovné
činnosti skupin klientů, uživatelů sociálních služeb či rizikových skupin.
Uplatnění na základě
zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, ale i zákona o pedagogických
pracovnících č. 563/2004 Sb., § 16, odst. 1, kde poskytuje kvalifikační
předpoklady k výkonu činnosti vychovatele, podle § 17 pedagoga volného
času a podle § 20 asistenta pedagoga.
Z tohoto důvodu profil
absolventa obsahuje kompetence, které jsou spojené jak s výkonem profese
sociálního pracovníka, tak sociálně pedagogické činnosti.
Absolvent je připraven k výkonu profese
odborného sociálního pracovníka, který řeší sociální, sociálně právní i
sociálně zdravotní problémy klientů, provádí analytickou i koncepční činnost,
zabezpečuje poradenství, diagnostickou a výchovnou činnost. Je zároveň
připraven provádět výchovnou činnost s dětmi, mládeží, dospělými i seniory
ve státních a nestátních sociálních a zdravotnických zařízeních, ve vězeňství,
ve výchovných a vzdělávacích institucích (mateřských, základních a praktických
školách, v diagnostických a výchovných ústavech, dětských domovech). Umí
naplánovat a realizovat výchovné aktivity s ohledem na vývojové a
individuální zvláštnosti a potřeby uživatelů a rovněž s ohledem na typ
zařízení. Dovede připravovat výchovné programy pro práci v terénu,
outdoorové aktivity pro skupiny dětí a mládeže ohrožené sociálním vyloučením.
Svým působením má přispět ve shora uvedených zařízeních ke zlepšení sociálního
klimatu, k řešení sociálních a výchovných problémů, k utváření volného času z
hlediska prevence nežádoucího sociálního chování.
Možnosti uplatnění absolventa
• Sociální pracovník
• Pracovník
v sociálních službách
• Koordinátor
sociálních služeb
• Aktivizační pracovník
• Vychovatel
• Pedagog volného času
• Asistent pedagoga
Svou aktivitou může
být zaměřený zejména:
o
na
činnost sociálně právní a sociálně poradenskou. Dokáže kvalifikovaně zajišťovat
výkon agendy v péči o rodinu, děti a mládež, o seniory, osoby
s handicapem, osoby společensky nepřizpůsobivé, či provádět odborné práce
při sociální rehabilitaci a resocializaci klientů. Takto graduovaný odborník
je schopen realizovat nejen individuální, ale i skupinovou sociální práci, je
schopen zapojit se do komunitního plánování, chápe nezbytnost implementace
státních sociálních opatření;
o
na
záměrné působení na osoby a sociální skupiny tam, kde se životní způsob a praxe
vyznačuje rizikovým, destruktivním či nekreativním způsobem uspokojování potřeb
a utváření vlastní identity;
o
na
aktivizační činnosti osob a skupin tam, kde jsou věkem či jiným způsobem
znevýhodněni v zajištění kvality svého života v oblasti uspokojování
potřeb.
Pracovní činnosti
absolventa:
o výchovné působení ve
volném čase (nabídka hodnotných volnočasových aktivit);
o poradenské činnosti
vykonávané na základě diagnostiky a sociální analýzy problému a životní
situace;
o reedukační a
resocializační péče i terénní práce (depistáže, screening apod.).
Profil absolventa
Jahodovka - Vyšší odborná škola
sociálně právní, Jahodová 44, Praha 10
Absolvent je připraven k výkonu oboru
sociální pedagogika, kde je řešena oblast sociálně–pedagogická. Je připraven
provádět výchovnou činnost s dětmi, mládeží, dospělými i seniory ve státních a
nestátních sociálních zařízeních, ve vězeňství, ve výchovných a vzdělávacích
institucích (mateřských, základních a praktických školách, v diagnostických a
výchovných ústavech, dětských domovech, sociálních službách atd.). Umí
naplánovat a realizovat aktivizační a výchovné aktivity s ohledem na vývojové a
individuální zvláštnosti a potřeby uživatelů a rovněž s ohledem na typ
zařízení. Dovede připravovat výchovně preventivní programy pro práci v terénu,
outdoorové aktivity pro skupiny dětí a mládeže ohrožené sociálním vyloučením.
Svým působením má přispět ve shora uvedených zařízeních ke zlepšení sociálního
klimatu, k řešení sociálních a výchovných problémů, k utváření volného času z
hlediska prevence nežádoucího sociálního chování v kontextu konceptu sociálního
zachování.
Možnosti uplatnění absolventa
Absolvent získá odborné a praktické
kompetence vztahující se k jeho pracovní činnosti s důrazem na sociálně
pedagogickou oblast: zvládne komplexní zajištění procesu kontaktní práce,
zmapování sociálně právních problémů, vyhledání a zajištění kontaktů s jednotlivci
a skupinami, šetření potřeb skupinových i individuálních, poskytování
základních sociálních. Psychosociálních a služeb, s využitím znalostí z oblasti
pedagogické, základního poradenství a zprostředkování návazné pomoci při
jednání se správními orgány a jinými institucemi.
Svou aktivitou je zaměřený zejména na činnost
prevenci rizikového chování a jednání a sociálně poradenskou. Dokáže
kvalifikovaně zajišťovat v rámci multidisciplinárního týmu výkon agendy v péči
o rodinu, děti a mládež, o seniory, osoby s handicapem, provádět odbornou
činnost při sociální rehabilitaci a resocializaci klientů. Takto graduovaný
odborník je schopen realizovat nejen individuální, ale i skupinovou sociální
práci, je schopen zapojit se do komunitního plánování, a chápe nezbytnost
zapojení participativních prvků do požadavků makro-praxe.
Po úspěšném absolvování studia najde
uplatnění jako:
· pracovník pro práci s
rodinou
· výchovný poradce ve
školství
· poradce pro orientaci
žáků pro jejich budoucí kariéru – povolání ve školství
· pedagog volného času
· pracovník v
pobytových a ambulantních sociálních službách
· pracovník pro práci s
etnikem, komunitou