Přeskočit navigaci

Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání

75-41-E/01 Pečovatelské služby

Vydalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy dne 6. května 2009, č. j. 9325/2009-23

PROFIL ABSOLVENTA

Vzdělávání v oboru směřuje v souladu s cíli středního odborného vzdělávání k tomu, aby si žáci vytvořili, na úrovni odpovídající jejich schopnostem a učebním předpokladům, následující klíčové a odborné kompetence. Klíčové kompetence navazují na klíčové kompetence osvojované na základní škole a dále se prohlubují.

Klíčové kompetence

a)      Kompetence k učení: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni podle svých schopností a možností efektivně se učit, vyhodnocovat dosažené výsledky a pokrok a reálně si stanovovat potřeby a cíle svého dalšího vzdělávání

b)      Kompetence k řešení problémů: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni podle svých schopností a možností samostatně řešit běžné pracovní i mimopracovní problémy

c)      Komunikativní kompetence: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni podle svých schopností a možností vyjadřovat se v písemné i ústní formě v různých učebních, životních i pracovních situacích

d)      Personální a sociální kompetence: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli připraveni podle svých schopností a možností stanovovat si na základě poznání své osobnosti přiměřené cíle osobního rozvoje v oblasti zájmové i pracovní, pečovat o své zdraví, spolupracovat s ostatními a přispívat k utváření vhodných mezilidských vztahů

e)      Občanské kompetence a kulturní povědomí: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi uznávali podle svých schopností a možností hodnoty a postoje podstatné pro život v demokratické společnosti a dodržovali je, jednali v souladu s udržitelným rozvojem a podporovali hodnoty národní, evropské i světové kultury

f)       Kompetence k pracovnímu uplatnění: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni podle svých schopností a možností využívat svých osobnostních a odborných předpokladů pro úspěšné uplatnění ve světě práce, pro budování a rozvoj své profesní kariéry a s tím související potřebu celoživotního učení

g)      Matematické kompetence: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni podle svých schopností a možností funkčně využívat matematické dovednosti v různých životních situacích

h)      Kompetence využívat prostředky informačních a komunikačních technologií a pracovat s informacemi: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi pracovali podle svých schopností a možností s osobním s osobním počítačem a jeho základním a aplikačním programovým vybavením, ale i s dalšími prostředky ICT a využívali adekvátní zdroje informací a efektivně pracovali s informacemi

Odborné kompetence

a)      Poskytovat přímou obslužnou nebo asistentskou péči klientům, tzn. aby absolventi:

-     pomáhali mobilním i imobilním klientům (dětem i dospělým) při osobní hygieně, oblékání a zvládání dalších běžných úkonů;

-     pomáhali při přípravě a poskytování stravy klientům a při péči o jejich životní prostředí;

-     zprostředkovávali klientům kontakt se společenským prostředím a pomáhali jim při obstarávání osobních záležitostí, při vzdělávacích a jiných aktivizačních činnostech;

-     pomáhali rodinám se zajišťováním péče o dítě;

-     vhodně komunikovali s klienty, jednali taktně, s péčí a přiměřenou empatií; dodržovali zásady společenského a profesního chování;

-     používali při poskytování osobní péče klientům vhodné pomůcky a zařízení, správně je udržovali a dezinfikovali;

-     v případě potřeby poskytly neodkladnou první pomoc a zajistili pomoc odbornou;

-     pomáhali při prosazování práv a zájmů klientů.

b)      Pomáhat při zajišťování chodu domácnosti, tzn. aby absolventi:

-     pomáhali při zajišťování stravy (distribuce hotových jídel, ohřátí nebo příprava jednoduchých pokrmů a nápojů);

-     prováděli běžný úklid v domácnosti;

-     zajišťovali základní péči o prádlo, oděv a bytové textilie;

-     zajišťovali nákupy a další běžné služby, pomáhali klientům při kontaktu s venkovním prostředím;

-     používali správně běžné domácí prostředky, pomůcky a přístroje a prováděli jejich standardní údržbu.

c)      Spolupracovat při zajišťování sociálních služeb, tzn. aby absolventi:

-     měli přehled o formách a zařízeních sociálních služeb a základních podmínkách poskytování sociálních služeb;

-     věděli, ve kterých pracovních činnostech a na jakých pracovních pozicích se mohou v sociálních službách uplatnit;

-     byli připraveni komunikovat se svými nadřízenými a dalšími spolupracovníky, řešit s nimi pracovní problémy a podílet se na zabezpečování kvality sociálních služeb;

-     jednali v souladu s profesně etickými zásadami, dbali na dodržování práv a bezpečnosti klientů.

d)      Provádět úklid v sociálních, ubytovacích aj. zařízeních, kancelářích, veřejných prostorách tzn. aby absolventi:

-     používali vhodné čisticí prostředky a úklidové pomůcky;

-     obsluhovali stroje a zařízení používané při úklidu a dodržovali přitom zásady bezpečnosti a ochrany zdraví při práci;

-     prováděli pravidelný (denní, týdenní) a generální úklid (mytí podlah a obkladů, čištění oken atd.).

e)      Připravovat jednoduché pokrmy a nápoje, dodržovat hygienické požadavky při jejich přípravě, tzn. aby absolventi:

-     pomáhali při přípravě pokrmů;

-     připravovali teplé nápoje;

-     zabezpečovali inventář po jeho použití a vyčištění;

-     používali a udržovali technická a technologická zařízení v gastronomickém provozu;

-     dodržovali osobní hygienu a hygienu práce v průběhu pracovních činností;

-     prováděli sanitaci, úklid a čistění zařízení a prostor pro výrobu pokrmů;

-     skladovali suroviny a nápoje podle jejich druhů v souladu s hygienickými požadavky;

-     prováděli úklid a čistění skladovacích prostor.

f)       Ovládat šití a opravy prádla a bytových doplňků, tzn. aby absolventi:

-     volili vhodný materiál s ohledem na požadované vlastnosti výrobku;

-     prováděli základní údržbu a seřízení šicího stroje;

-     opravovali prádlo a oděvy (zašívání, aplikace, začišťování);

-     zhotovovali jednoduché výrobky (povlečení, závěsy, potahy).

g)      Ovládat praní a žehlení prádla a oděvů, tzn. aby absolventi:

-     třídili prádlo a oděvy pro praní podle druhu materiálu, barevnosti a stupně znečištění;

-     používali vhodné prací prostředky;

-     odstraňovali běžně dostupnými prostředky skvrny;

-     dodržovali osobní hygienu a bezpečnost při práci v průběhu třídění, praní, sušení, žehlení, skládání a expedici

-     obsluhovali prací, sušicí a žehlicí stroje.

h)      Dbát na bezpečnost práce a ochranu zdraví při práci, tzn. aby absolventi:

-     chápali bezpečnost práce jako nedílnou součást péče o zdraví své i spolupracovníků (i dalších osob vyskytujících se na pracovištích, např. klientů, zákazníků, návštěvníků);

-     znali a dodržovali základní právní předpisy týkající se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární prevence;

-     osvojili si zásady a návyky bezpečné a zdraví neohrožující pracovní činnosti včetně zásad ochrany zdraví při práci u zařízení se zobrazovacími jednotkami (monitory, displeji apod.), rozpoznali možnost nebezpečí úrazu nebo ohrožení zdraví;

-     znali systém péče o zdraví pracujících (včetně preventivní péče, uměli uplatňovat nároky na ochranu zdraví v souvislosti s prací, nároky vzniklé úrazem nebo poškozením zdraví v souvislosti s vykonáváním práce);

-     byli vybaveni vědomostmi o zásadách poskytování první pomoci při náhlém onemocnění nebo úrazu a snažili se poskytnout první pomoc.

i)     Usilovat o nejvyšší kvalitu své práce, výrobků nebo služeb, tzn. aby absolventi:

-     chápali kvalitu jako významný nástroj konkurenceschopnosti a dobrého jména podniku;

-     dodržovali stanovené normy (standardy) a předpisy související se systémem řízení jakosti zavedeným na pracovišti;

-     dbali na zabezpečování parametrů (standardů) kvality procesů, výrobků nebo služeb, zohledňovali požadavky klienta (zákazníka, občana).

j)     Jednat ekonomicky a v souladu se strategií udržitelného rozvoje, tzn. aby absolventi:

-     znali význam, účel a užitečnost vykonávané práce, její finanční, popř. společenské ohodnocení;

-     zvažovali při plánování a posuzování určité činnosti (v pracovním procesu i v běžném životě) možné náklady, výnosy a zisk, vliv na životní prostředí, sociální dopady;

-     efektivně hospodařili s finančními prostředky;

-     nakládali s materiály, energiemi, odpady, vodou a jinými látkami ekonomicky a s ohledem na životní prostředí.

Uplatnění absolventa

Absolvent se uplatní jako pracovník sociálních služeb v ambulantních nebo pobytových zařízeních a v terénních službách, zejména při poskytování přímé obslužné a asistentské péče klientům, při zajišťování chodu domácnosti klientů nebo pomoci rodinám s péčí o dítě. Především se uplatní na pozici pečovatel, osobní asistent, pomocník v domácnosti.

Dále se uplatní v úklidových službách v různých zařízeních (např. sociálních či ubytovacích zařízeních, v kancelářích apod.), v kuchyních při výkonu pomocných prací při přípravě pokrmů, při šití a opravách prádla a bytových doplňků, při praní a žehlení prádla. Má předpoklady pro samostatné poskytování služeb soukromým osobám při zajišťování péče o domácnost a děti.


Zpět