Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání
75-41-J/01 Pečovatelské služby
Vydalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy dne 6. května 2009, č. j. 9325/2009-23
PROFIL ABSOLVENTA
Vzdělávání v oboru směřuje v souladu s cíli středního odborného vzdělávání k tomu, aby si žáci vytvořili, na úrovni odpovídající jejich schopnostem a učebním předpokladům, následující klíčové a odborné kompetence. Klíčové kompetence navazují na klíčové kompetence osvojované na základní škole a dále se prohlubují.
- pomáhali mobilním i imobilním klientům (dětem i dospělým) při osobní hygieně, oblékání a zvládání dalších běžných úkonů;
- pomáhali při přípravě a poskytování stravy klientům a při péči o jejich životní prostředí;
- zprostředkovávali klientům kontakt se společenským prostředím a pomáhali jim při obstarávání osobních záležitostí, při vzdělávacích a jiných aktivizačních činnostech;
- pomáhali rodinám se zajišťováním péče o dítě;
- vhodně komunikovali s klienty, jednali taktně, s péčí a přiměřenou empatií; dodržovali zásady společenského a profesního chování;
- používali při poskytování osobní péče klientům vhodné pomůcky a zařízení, správně je udržovali a dezinfikovali;
- v případě potřeby poskytly neodkladnou první pomoc a zajistili pomoc odbornou;
- pomáhali při prosazování práv a zájmů klientů.
- pomáhali při zajišťování stravy (distribuce hotových jídel, ohřátí nebo příprava jednoduchých pokrmů a nápojů);
- prováděli běžný úklid v domácnosti;
- zajišťovali základní péči o prádlo, oděv a bytové textilie;
- zajišťovali nákupy a další běžné služby, pomáhali klientům při kontaktu s venkovním prostředím;
- používali správně běžné domácí prostředky, pomůcky a přístroje a prováděli jejich standardní údržbu.
- měli přehled o formách a zařízeních sociálních služeb a základních podmínkách poskytování sociálních služeb;
- věděli, ve kterých pracovních činnostech a na jakých pracovních pozicích se mohou v sociálních službách uplatnit;
- byli připraveni komunikovat se svými nadřízenými a dalšími spolupracovníky, řešit s nimi pracovní problémy a podílet se na zabezpečování kvality sociálních služeb;
- jednali v souladu s profesně etickými zásadami, dbali na dodržování práv a bezpečnosti klientů.
- pomáhali při přípravě pokrmů;
- připravovali teplé nápoje;
- zabezpečovali inventář po jeho použití a vyčištění;
- používali a udržovali technická a technologická zařízení v gastronomickém provozu;
- dodržovali osobní hygienu a hygienu práce v průběhu pracovních činností;
- prováděli sanitaci, úklid a čistění zařízení a prostor pro výrobu pokrmů;
- skladovali suroviny a nápoje podle jejich druhů v souladu s hygienickými požadavky;
- prováděli úklid a čistění skladovacích prostor.
- chápali bezpečnost práce jako nedílnou součást péče o zdraví své i spolupracovníků (i dalších osob vyskytujících se na pracovištích, např. klientů, zákazníků, návštěvníků);
- znali a dodržovali základní právní předpisy týkající se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární prevence;
- osvojili si zásady a návyky bezpečné a zdraví neohrožující pracovní činnosti včetně zásad ochrany zdraví při práci u zařízení se zobrazovacími jednotkami (monitory, displeji apod.), rozpoznali možnost nebezpečí úrazu nebo ohrožení zdraví;
- znali systém péče o zdraví pracujících (včetně preventivní péče, uměli uplatňovat nároky na ochranu zdraví v souvislosti s prací, nároky vzniklé úrazem nebo poškozením zdraví v souvislosti s vykonáváním práce);
- byli vybaveni vědomostmi o zásadách poskytování první pomoci při náhlém onemocnění nebo úrazu a snažili se poskytnout první pomoc.
- chápali kvalitu jako významný nástroj konkurenceschopnosti a dobrého jména podniku;
- dodržovali stanovené normy (standardy) a předpisy související se systémem řízení jakosti zavedeným na pracovišti;
- dbali na zabezpečování parametrů (standardů) kvality procesů, výrobků nebo služeb, zohledňovali požadavky klienta (zákazníka, občana).
- znali význam, účel a užitečnost vykonávané práce, její finanční, popř. společenské ohodnocení;
- zvažovali při plánování a posuzování určité činnosti (v pracovním procesu i v běžném životě) možné náklady, výnosy a zisk, vliv na životní prostředí, sociální dopady;
- efektivně hospodařili s finančními prostředky;
- nakládali s materiály, energiemi, odpady, vodou a jinými látkami ekonomicky a s ohledem na životní prostředí.
Absolvent se uplatní jako pracovník sociálních služeb v ambulantních nebo pobytových zařízeních a v terénních službách, zejména při poskytování přímé obslužné a asistentské péče klientům, při zajišťování chodu domácnosti klientů nebo pomoci rodinám s péčí o dítě. Především se uplatní na pozici pečovatel, osobní asistent, pomocník v domácnosti.
Dále se uplatní v kuchyních při výkonu pomocných prací při přípravě pokrmů. Má předpoklady pro samostatné poskytování služeb soukromým osobám při zajišťování péče o domácnost a děti.