Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání
78-42-M/07 Vojenské lyceum
Schváleno ministrem obrany dne 10. června 2014, č. j. 85-4/2014-7542
Profil absolventa
Vzdělávání v oboru směřuje v souladu s cíli středního odborného vzdělávání k tomu, aby si žáci vytvořili, v návaznosti na základní vzdělávání a na úrovni odpovídající jejich schopnostem a studijním předpokladům, následující klíčové a odborné kompetence.
Klíčové kompetence
a) Kompetence k učení: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni efektivně se učit, vyhodnocovat dosažené výsledky a pokrok a reálně si stanovovat potřeby a cíle svého dalšího vzdělávání
b) Kompetence k řešení problémů: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni samostatně řešit běžné pracovní i mimopracovní problémy
c) Komunikativní kompetence: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni vyjadřovat se v písemné i ústní formě v různých učebních, životních i pracovních situacích
d) Personální a sociální kompetence: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli připraveni stanovovat si na základě poznání své osobnosti přiměřené cíle osobního rozvoje v oblasti zájmové i pracovní, pečovat o své zdraví, spolupracovat s ostatními a přispívat k utváření vhodných mezilidských vztahů
e) Občanské kompetence a kulturní povědomí: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi uznávali hodnoty a postoje podstatné pro život v demokratické společnosti a dodržovali je, jednali v souladu s udržitelným rozvojem a podporovali hodnoty národní, evropské i světové kultury
f) Kompetence k pracovnímu uplatnění a podnikatelským aktivitám: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni optimálně využívat svých osobnostních a odborných předpokladů pro úspěšné uplatnění ve světě práce, pro budování a rozvoj své profesní kariéry a s tím související potřebu celoživotního učení
g) Matematické kompetence: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni funkčně využívat matematické dovednosti v různých životních situacích
h) Kompetence využívat prostředky informačních a komunikačních technologií a pracovat s informacemi: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi pracovali s osobním počítačem a jeho základním a aplikačním programovým vybavením, ale i s dalšími prostředky ICT a využívali adekvátní zdroje informací a efektivně pracovali s informacemi.
Odborné kompetence
a) Být připraven ke studiu technických oborů na vojenské vysoké škole, tzn., že absolventi by měli:
o znát význam vzdělávání pro svoji úspěšnou kariéru a chápat nutnost sebevzdělávání a celoživotního učení;
o mít reálnou představu o obsahu a náročnosti uvažovaného vysokoškolského studia a možnostech svého uplatnění po jeho absolvování;
o mít vhled do problematiky technických oborů vojenské vysoké školy, znát základy strojních součástí a strojírenské technologie, konstrukce, provozu a oprav vojenské techniky;
o ovládat základní metody vědecké práce a řešení technických problémů;
o aplikovat matematické a přírodovědné postupy i prostorovou představivost při řešení technických problémů, umět je zdůvodnit a obhájit zvolené řešení;
o umět zpracovávat a interpretovat data získaná prostřednictvím pozorování, experimentů a měření;
o používat grafickou komunikaci jako dorozumívací prostředek technické praxe.
b) Být připraven ke službě vojáka z povolání na základních systemizovaných místech v Armádě České republiky, tzn., že absolventi by měli:
o mít základní vědomosti a dovednosti potřebné pro výkon činností v nejnižších vojenských hodnostních sborech v rámci technicky zaměřených vojenských odborností v jednotkách Armády České republiky;
o znát organizaci Armády České republiky a její postavení v rámci NATO, život u vojenských útvarů a ve vojenských výcvikových prostorech,
o mít základní vojenské dovednosti potřebné do úrovně velitele družstva;
o mít v anglickém jazyce jazykovou způsobilost podle standardizační dohody NATO STANAG 6001 na úrovni 2 alespoň ve dvou dovednostech a na úrovni 1 v ostatních dovednostech, ve druhém cizím jazyce na úrovni 1 alespoň ve dvou dovednostech;
o chápat kvalitu jako významný nástroj konkurenceschopnosti a dobrého jména jednotky;
o dodržovat stanovené normy (standardy) a předpisy související se systémem řízení zavedeným na pracovišti;
o znát a prakticky používat vybranou problematiku druhů vojenské přípravy (základní řády, pořadová příprava, střelecká příprava, taktická příprava, ženijní příprava, chemická příprava, zdravotnická příprava, speciální tělesná příprava).
c) Být fyzicky a psychicky přípraven ke službě v Armádě České republiky, tzn., že absolventi by měli:
o využívat ve své činnosti základní prvky speciální tělesné přípravy a prakticky aplikovat získané dovednosti v souladu s profesními nároky;
o umět aplikovat základní hygienické a bezpečnostní návyky při provádění vojenského výcviku;
o být připraveni splnit výroční a profesní přezkoušení z tělesné přípravy podle normy pro vojáky z povolání v nejnižší věkové kategorii;
o být schopni sebeovládání a mít vědomí etických norem,
o zvládat stresové situace a zklamání a dokázat je řešit konstruktivním způsobem.
Uplatnění absolventa
Absolvent oboru vzdělání vojenské lyceum je připraven k dalšímu terciárnímu studiu technických oborů. Získané vzdělání umožní absolventům ucházet se o přijetí ke studiu na vojenské vysoké škole v celé škále jedinečných vojenských technických studijních oborů.
Absolvent najde přímé uplatnění ve službě vojáka z povolání na základních systemizovaných místech technicky zaměřených vojenských odborností především v jednotkách Armády České republiky (např. strojník, operátor, ženista, mechanik). Může se uplatnit i na všech pracovištích, ve kterých se vyžaduje připravenost k efektivní práci s prostředky informačních a komunikačních technologií, znalost tvorby a úpravy webových stránek, využívání CAD systémů, znalost dvou cizích jazyků, dodržování pravidel normalizace a standardizace, znalost základních poznatků z ekonomiky, pracovního práva a managementu.