Přeskočit navigaci

Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání

79-41-K/41 Gymnázium

Vydalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy dne 24. 7. 2007, č. j. 12 698/2007-23

PROFIL ABSOLVENTA

Ve vzdělávání na čtyřletých gymnáziích a na vyšším stupni víceletých gymnázií směřuje k tomu, aby si žáci vytvořili, v návaznosti na základní vzdělávání a na úrovni odpovídající jejich schopnostem a studijním předpokladům, následující klíčové a odborné kompetence.

a)      Kompetence k učení

Žák:

-     své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, využívá je jako prostředku pro seberealizaci a osobní rozvoj;

-     efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, reflektuje proces vlastního učení a myšlení;

-     kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi;

-     kriticky hodnotí pokrok při dosahování cílů svého učení a práce, přijímá ocenění, radu i kritiku ze strany druhých, z vlastních úspěchů i chyb čerpá poučení pro další práci.

b)      Kompetence k řešení problémů

Žák:

-     rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části;

-     vytváří hypotézy, navrhuje postupné kroky, zvažuje využití různých postupů při řešení problému nebo ověřování hypotézy;

-     uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice;

-     kriticky interpretuje získané poznatky a zjištění a ověřuje je, pro své tvrzení nachází argumenty a důkazy, formuluje a obhajuje podložené závěry;

-     je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran;

-     zvažuje možné klady a zápory jednotlivých variant řešení, včetně posouzení jejich rizik a důsledků.

c)      Kompetence komunikativní

Žák:

-     s ohledem na situaci a účastníky komunikace efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu;

-     používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu;

-     efektivně využívá moderní informační technologie;

-     vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje; je citlivý k míře zkušeností a znalostí a k možným pocitům partnerů v komunikaci;

-     prezentuje vhodným způsobem svou práci i sám sebe před známým i neznámým publikem;

-     rozumí sdělením různého typu v různých komunikačních situacích, správně interpretuje přijímaná sdělení a věcně argumentuje; v nejasných nebo sporných komunikačních situacích pomáhá dosáhnout porozumění.

d)      Kompetence sociální a personální

Žák:

-     posuzuje reálně své fyzické a duševní možnosti, je schopen sebereflexe;

-     stanovuje si cíle a priority s ohledem na své osobní schopnosti, zájmovou orientaci i životní podmínky;

-     odhaduje důsledky vlastního jednání a chování v nejrůznějších situacích, své jednání a chování podle toho koriguje;

-     přizpůsobuje se měnícím se životním a pracovním podmínkám a podle svých schopností a možností je aktivně a tvořivě ovlivňuje;

-     aktivně spolupracuje při stanovování a dosahování společných cílů;

-     přispívá k vytváření a udržování hodnotných mezilidských vztahů založených na vzájemné úctě, toleranci a empatii;

-     projevuje zodpovědný vztah k vlastnímu zdraví a k zdraví druhých;

-     rozhoduje se na základě vlastního úsudku, odolává společenským i mediálním tlakům.

e)      Kompetence občanská

Žák:

-     informovaně zvažuje vztahy mezi svými zájmy osobními, zájmy širší skupiny, do níž patří, a zájmy veřejnými, rozhoduje se a jedná vyváženě;

-     o chodu společnosti a civilizace uvažuje z hlediska udržitelnosti života, rozhoduje se a jedná tak, aby neohrožoval a nepoškozoval přírodu a životní prostředí ani kulturu;

-     respektuje různorodost hodnot, názorů, postojů a schopností ostatních lidí;

-     rozšiřuje své poznání a chápání kulturních a duchovních hodnot, spoluvytváří je a chrání;

-     promýšlí souvislosti mezi svými právy, povinnostmi a zodpovědností; k plnění svých povinností přistupuje zodpovědně a tvořivě, hájí svá práva i práva jiných, vystupuje proti jejich potlačování a spoluvytváří podmínky pro jejich naplňování;

-     chová se informovaně a zodpovědně v krizových situacích a v situacích ohrožujících život a zdraví, poskytne ostatním pomoc;

-     posuzuje události a vývoj veřejného života, sleduje, co se děje v jeho bydlišti a okolí, zaujímá a obhajuje informovaná stanoviska a jedná k obecnému prospěchu podle nejlepšího svědomí.

f)       Kompetence k podnikavosti

Žák:

-     cílevědomě, zodpovědně a s ohledem na své potřeby, osobní předpoklady a možnosti se rozhoduje o dalším vzdělávání a budoucím profesním zaměření;

-     rozvíjí svůj osobní i odborný potenciál, rozpoznává a využívá příležitosti pro svůj rozvoj v osobním a profesním životě;

-     uplatňuje proaktivní přístup, vlastní iniciativu a tvořivost, vítá a podporuje inovace;

-     získává a kriticky vyhodnocuje informace o vzdělávacích a pracovních příležitostech, využívá dostupné zdroje a informace při plánování a realizaci aktivit;

-     usiluje o dosažení stanovených cílů, průběžně reviduje a kriticky hodnotí dosažené výsledky, koriguje další činnost s ohledem na stanovený cíl; dokončuje zahájené aktivity, motivuje se k dosahování úspěchu;

-     posuzuje a kriticky hodnotí rizika související s rozhodováním v reálných životních situacích a v případě nezbytnosti je připraven tato rizika nést;

-     chápe podstatu a principy podnikání, zvažuje jeho možná rizika, vyhledává a kriticky posuzuje příležitosti k uskutečnění podnikatelského záměru s ohledem na své předpoklady, realitu tržního prostředí a další faktory.


Očekávané výstupy vyjadřují, jaké úrovně osvojení učiva mají žáci na konci vzdělávání na gymnáziu v daném oboru dosáhnout, tzn. jakými žádoucími vědomostmi, dovednostmi, postoji a hodnotami mají disponovat. Vypovídají nejen o znalostech, ale hlavně o schopnostech a dovednostech využívat osvojené znalosti při komplexnějších myšlenkových procesech a v praktických činnostech. Představují výsledky vzdělávání, které jsou využitelné v životě a v dalším studiu a ověřitelné vhodnými evaluačními nástroji. Očekávané výstupy formulované v RVP G jsou pro tvorbu ŠVP závazné. Stejně jako očekávané výstupy je i učivo vymezené v RVP G pro ŠVP závazné a je chápáno jako prostředek k dosažení stanovených očekávaných výstupů.

1.1     Jazyk a jazyková komunikace

1.1.1   Český jazyk a literatura

Jazyk a jazyková komunikace

Očekávané výstupy

žák

-     odlišuje různé variety národního jazyka a vhodně jich využívá ve svém jazykovém projevu v souladu s komunikační situací

-     při analýze vybraných textů popíše základní rysy češtiny a vysvětlí zákonitosti jejího vývoje i současné vývojové tendence

-     v mluveném projevu ovládá zásady spisovné výslovnosti a pro účinné dorozumívání vhodně užívá zvukové prostředky řeči (modulace síly, výšky hlasu a tempa řeči; umístění přízvuků a pauz, správné frázování)

-     v mluveném projevu vhodně užívá nonverbálních prostředků řeči

-     v písemném projevu dodržuje zásady pravopisu a s oporou příruček řeší složitější případy; účinně využívá možností grafického členění textu

-     v písemném i mluveném projevu volí vhodné výrazové prostředky podle jejich funkce a ve vztahu k sdělovacímu záměru, k dané situaci, kontextu a k adresátovi; vysvětlí a odůvodní význam slov v daném kontextu

-     ve svém projevu uplatňuje znalosti tvarosloví a slovotvorných a syntaktických principů českého jazyka

-     využívá znalostí o větných členech a jejich vztazích, o aktuálním členění výpovědí a o druzích vět podle záměru mluvčího k vhodnému vyjádření myšlenky, k účinnému dorozumívání, logickému strukturování výpovědí a k odlišení záměru mluvčího

-     v mluveném i psaném projevu vhodně využívá slohotvorné rozvrstvení výrazových prostředků češtiny

-     používá různé prostředky textového navazování vedoucí ke zvýšení srozumitelnosti, přehlednosti a logické souvislosti sdělení; uplatní textové členění v souladu s obsahovou výstavbou textu a rozvíjením tématu

-     při tvorbě vlastního textu mluveného i psaného využívá základní principy rétoriky

-     volí adekvátní komunikační strategie, zohledňuje partnera a publikum; rozeznává manipulativní komunikaci a dovede se jí bránit

-     posoudí a interpretuje komunikační účinky textu, svá tvrzení argumentačně podpoří jeho všestrannou analýzou

-     pořizuje z textu výpisky, zpracovává výtahy, konspekty

-     efektivně a samostatně využívá různých informačních zdrojů (slovníky, encyklopedie, internet)

Literární komunikace

Očekávané výstupy

žák

-     rozliší umělecký text od neuměleckého, nalezne jevy, které činí text uměleckým

-     objasní rozdíly mezi fikčním a reálným světem a vysvětlí, jakým způsobem se reálný svět promítá do literárního textu, jaký vliv může mít svět fikce na myšlení a jednání reálných lidí

-     na konkrétních příkladech popíše specifické prostředky básnického jazyka a objasní jejich funkci v textu

-    

-     rozliší a specifikuje jednotky vyprávění (časoprostor, vypravěč, postavy) a zhodnotí jejich funkci a účinek na čtenáře

-     rozezná typy promluv a vyprávěcí způsoby a posoudí jejich funkci v konkrétním textu

-     při interpretaci literárního textu ve všech jeho kontextech uplatňuje prohloubené znalosti o struktuře literárního textu, literárních žánrech a literárněvědných termínech

-     identifikuje využití jednoho textu v textu jiném (intertextovost) a objasní jeho funkci a účinek na čtenáře

-     postihne smysl textu, vysvětlí důvody a důsledky různých interpretací téhož textu, porovná je a zhodnotí, odhalí eventuální dezinterpretace textu

-     rozliší texty spadající do oblasti tzv. literatury vážné, středního proudu a literárního braku a svůj názor argumentačně zdůvodní

-     samostatně interpretuje dramatické, filmové a televizní zpracování literárních děl

-     vystihne podstatné rysy základních period vývoje české i světové literatury, významných uměleckých směrů, uvede jejich představitele a charakterizuje a interpretuje jejich přínos pro vývoj literatury a literárního myšlení

-     vysvětlí specifičnost vývoje české literatury a vyloží její postavení v kontextu literatury světové (vzájemná inspirace, příbuznost, odlišnosti a jejich příčiny)

-     tvořivě využívá informací z odborné literatury, internetu, tisku a z dalších zdrojů, kriticky je třídí a vyhodnocuje

-     získané schopnosti a dovednosti tvořivě využívá v produktivních činnostech rozvíjejících jeho individuální styl

1.1.2   Cizí jazyk

Vzdělávací obsah

Receptivní řečové dovednosti

Očekávané výstupy

žák

-     porozumí hlavním bodům a myšlenkám autentického ústního projevu složitějšího obsahu na aktuální téma, postihne jeho hlavní a doplňující informace

-     rozliší v mluveném projevu jednotlivé mluvčí, identifikuje různý styl, citové zabarvení, názory a stanoviska jednotlivých mluvčích

-     porozumí hlavním bodům a myšlenkám autentického čteného textu či písemného projevu složitějšího obsahu na aktuální téma

-     identifikuje strukturu textu a rozliší hlavní a doplňující informace

-     vyhledá a shromáždí informace z různých textů na méně běžné, konkrétní téma a pracuje se získanými informacemi

-     odvodí význam neznámých slov na základě již osvojené slovní zásoby, kontextu, znalosti tvorby slov a internacionalismů

-     využívá různé druhy slovníků, informativní literaturu, encyklopedie a média

-     čte s porozuměním literaturu ve studovaném jazyce

-     postihne zápletku i sled událostí ve filmu či hře

Produktivní řečové dovednosti

Očekávané výstupy

žák

-     formuluje svůj názor srozumitelně, gramaticky správně, spontánně a plynule

-     volně a srozumitelně reprodukuje přečtený nebo vyslechnutý autentický text se slovní zásobou a jazykovými strukturami odpovídajícími náročnějšímu textu

-     přednese souvislý projev na zadané téma

-     sestaví souvislý text na širokou škálu témat a vyjádří své stanovisko

-     podrobně popíše své okolí, své zájmy a činnosti s nimi související

-     logicky a jasně strukturuje formální i neformální písemný projev různých slohových stylů

-     s porozuměním přijímá a srozumitelně i gramaticky správně předává obsahově složitější informace

-     používá bohatou všeobecnou slovní zásobu k rozvíjení argumentace, aniž by redukoval to, co chce sdělit

-     využívá výkladové a odborné slovníky při zpracování písemného projevu na neznámé téma

Interaktivní řečové dovednosti

Očekávané výstupy

žák

-     vyjádří a obhájí své myšlenky, názory a stanoviska vhodnou písemnou i ústní formou

-     adekvátně a gramaticky správně okomentuje a prodiskutuje odlišné názory různých faktografických i imaginativních textů

-     reaguje spontánně a gramaticky správně v složitějších, méně běžných situacích užitím vhodných výrazů a frazeologických obratů

-     komunikuje plynule a foneticky správně na témata abstraktní i konkrétní v méně běžných i odborných situacích

-     při setkání s rodilými mluvčími zahájí, vede a zakončí dialog a zapojí se do živé diskuse na různá témata týkající se odbornějších zájmů

1.1.3   Další cizí jazyk

Vzdělávací obsah

Receptivní řečové dovednosti

Očekávané výstupy

žák

-     rozumí hlavním bodům či myšlenkám autentického ústního projevu i psaného textu na běžné a známé téma

-     identifikuje strukturu jednoduchého textu a rozliší hlavní informace

-     rozliší v mluveném projevu jednotlivé mluvčí, identifikuje různé styly a citová zabarvení promluvy

-     odhadne význam neznámých slov na základě již osvojené slovní zásoby a kontextu

-     užívá různé techniky čtení dle typu textu a účelu čtení

-     využívá různé druhy slovníků při čtení nekomplikovaných faktografických textů

Produktivní řečové dovednosti

Očekávané výstupy

žák

-     srozumitelně reprodukuje přečtený nebo vyslechnutý, méně náročný autentický text
se slovní zásobou na běžná témata

-     formuluje svůj názor ústně i písemně na jednoduché, běžné téma srozumitelně, gramaticky správně a stručně

-     logicky a jasně strukturuje středně dlouhý písemný projev, formální i neformální text na běžné či známé téma

-     sestaví ústně i písemně souvislý text na jednoduché téma jako lineární sled myšlenek

-     jednoduše a souvisle popíše své okolí, své zájmy a činnosti s nimi související

-     shrne a ústně i písemně sdělí běžné, obsahově jednoduché informace

-     využívá překladové slovníky při zpracování písemného projevu na méně běžné téma

Interaktivní řečové dovednosti

Očekávané výstupy

žák

-     vysvětlí gramaticky správně své názory a stanoviska písemnou i ústní formou a v krátkém a jednoduchém projevu na téma osobních zájmů nebo každodenního života

-     reaguje adekvátně a gramaticky správně v běžných, každodenních situacích užitím jednoduchých, vhodných výrazů a frazeologických obratů

-     s jistou mírou sebedůvěry komunikuje foneticky správně s použitím osvojené slovní zásoby a gramatických prostředků

-     zapojí se, případně s menšími obtížemi, do rozhovoru s rodilými mluvčími na běžné a známé téma v předvídatelných každodenních situacích

1.1.4   Matematika a její aplikace

Vzdělávací obsah

Argumentace a ověřování

Očekávané výstupy

žák

-     čte a zapisuje tvrzení v symbolickém jazyce matematiky

-     užívá správně logické spojky a kvantifikátory

-     rozliší definici a větu, rozliší předpoklad a závěr věty

-     rozliší správný a nesprávný úsudek

-     vytváří hypotézy, zdůvodňuje jejich pravdivost a nepravdivost, vyvrací nesprávná tvrzení

-     zdůvodňuje svůj postup a ověřuje správnost řešení problému

Číslo a proměnná

Očekávané výstupy

žák

-     užívá vlastnosti dělitelnosti přirozených čísel

-     operuje s intervaly, aplikuje geometrický význam absolutní hodnoty

-     provádí operace s mocninami a odmocninami, upravuje číselné výrazy

-     odhaduje výsledky numerických výpočtů a efektivně je provádí, účelně využívá kalkulátor

-     upravuje efektivně výrazy s proměnnými, určuje definiční obor výrazu

-     rozkládá mnohočleny na součin vytýkáním a užitím vzorců, aplikuje tuto dovednost při řešení rovnic a nerovnic

-     řeší lineární a kvadratické rovnice a nerovnice, řeší soustavy rovnic, v jednodušších případech diskutuje řešitelnost nebo počet řešení

-     rozlišuje ekvivalentní a neekvivalentní úpravy

-     geometricky interpretuje číselné, algebraické a funkční vztahy, graficky znázorňuje řešení rovnic, nerovnic a jejich soustav

-     analyzuje a řeší problémy, v nichž aplikuje řešení lineárních a kvadratických rovnic a jejich soustav

Práce s daty, kombinatorika, pravděpodobnost

Očekávané výstupy

žák

-     řeší reálné problémy s kombinatorickým podtextem (charakterizuje možné případy, vytváří model pomocí kombinatorických skupin a určuje jejich počet)

-     využívá kombinatorické postupy při výpočtu pravděpodobnosti, upravuje výrazy s faktoriály a kombinačními čísly

-     diskutuje a kriticky zhodnotí statistické informace a daná statistická sdělení

-     volí a užívá vhodné statistické metody k analýze a zpracování dat (využívá výpočetní techniku)

-     reprezentuje graficky soubory dat, čte a interpretuje tabulky, diagramy a grafy, rozlišuje rozdíly v zobrazení obdobných souborů vzhledem k jejich odlišným charakteristikám

Závislosti a funkční vztahy

Očekávané výstupy

žák

-     načrtne grafy požadovaných funkcí (zadaných jednoduchým funkčním předpisem) a určí jejich vlastnosti

-     formuluje a zdůvodňuje vlastnosti studovaných funkcí a posloupností

-     využívá poznatky o funkcích při řešení rovnic a nerovnic, při určování kvantitativních vztahů

-     aplikuje vztahy mezi hodnotami exponenciálních, logaritmických a goniometrických funkcí a vztahy mezi těmito funkcemi

-     modeluje závislosti reálných dějů pomocí známých funkcí

-     řeší aplikační úlohy s využitím poznatků o funkcích a posloupnostech

-     interpretuje z funkčního hlediska složené úrokování, aplikuje exponenciální funkci a geometrickou posloupnost ve finanční matematice

Geometrie

Očekávané výstupy

žák

-     používá geometrické pojmy, zdůvodňuje a využívá vlastnosti geometrických útvarů v rovině a v prostoru, na základě vlastností třídí útvary

-     určuje vzájemnou polohu lineárních útvarů, vzdálenosti a odchylky

-     využívá náčrt při řešení rovinného nebo prostorového problému

-     v úlohách početní geometrie aplikuje funkční vztahy, trigonometrii a úpravy výrazů, pracuje s proměnnými a iracionálními čísly

-     řeší polohové a nepolohové konstrukční úlohy užitím všech bodů dané vlastnosti, pomocí shodných zobrazení a pomocí konstrukce na základě výpočtu

-     zobrazí ve volné rovnoběžné projekci hranol a jehlan, sestrojí a zobrazí rovinný řez těchto těles

-     řeší planimetrické a stereometrické problémy motivované praxí

-     užívá různé způsoby analytického vyjádření přímky v rovině (geometrický význam koeficientů)

-     řeší analyticky polohové a metrické úlohy o lineárních útvarech v rovině

-     využívá charakteristické vlastnosti kuželoseček k určení analytického vyjádření

-     z analytického vyjádření (z osové nebo vrcholové rovnice) určí základní údaje o kuželosečce

-     řeší analyticky úlohy na vzájemnou polohu přímky a kuželosečky

1.2     Člověk a příroda

1.2.1   Fyzika

Vzdělávací obsah

Fyzikální veličiny a jejich měření

Očekávané výstupy

žák

-     měří vybrané fyzikální veličiny vhodnými metodami, zpracuje a vyhodnotí výsledky měření

-     rozliší skalární veličiny od vektorových a využívá je při řešení fyzikálních problémů a úloh

Pohyb těles a jejich vzájemné působení

Očekávané výstupy

žák

-     užívá základní kinematické vztahy při řešení problémů a úloh o pohybech rovnoměrných a rovnoměrně zrychlených/zpomalených

-     určí v konkrétních situacích síly a jejich momenty působící na těleso a určí výslednici sil

-     využívá (Newtonovy) pohybové zákony k předvídání pohybu těles

-     využívá zákony zachování některých důležitých fyzikálních veličin při řešení problémů a úloh

-     objasní procesy vzniku, šíření, odrazu a interference mechanického vlnění

Stavba a vlastnosti látek

Očekávané výstupy

žák

-     objasní souvislost mezi vlastnostmi látek různých skupenství a jejich vnitřní strukturou

-     aplikuje s porozuměním termodynamické zákony při řešení konkrétních fyzikálních úloh

-     využívá stavovou rovnici ideálního plynu stálé hmotnosti při předvídání stavových změn plynu

-     analyzuje vznik a průběh procesu pružné deformace pevných těles

-     porovná zákonitosti teplotní roztažnosti pevných těles a kapalin a využívá je k řešení praktických problémů

Elektromagnetické jevy, světlo

Očekávané výstupy

žák

-     porovná účinky elektrického pole na vodič a izolant

-     využívá Ohmův zákon při řešení praktických problémů

-     aplikuje poznatky o mechanismech vedení elektrického proudu v kovech, polovodičích, kapalinách a plynech při analýze chování těles z těchto látek v elektrických obvodech

-     využívá zákon elektromagnetické indukce k řešení problémů a k objasnění funkce elektrických zařízení

-     porovná šíření různých druhů elektromagnetického vlnění v rozličných prostředích

-     využívá zákony šíření světla v prostředí k určování vlastností zobrazení předmětů jednoduchými optickými systémy

Mikrosvět

Očekávané výstupy

žák

-     využívá poznatky o kvantování energie záření a mikročástic k řešení fyzikálních problémů

-     posoudí jadernou přeměnu z hlediska vstupních a výstupních částic i energetické bilance

-     využívá zákon radioaktivní přeměny k předvídání chování radioaktivních látek

-     navrhne možné způsoby ochrany člověka před nebezpečnými druhy záření

1.2.2   Chemie

Vzdělávací obsah

Obecná chemie

Očekávané výstupy

žák

-     využívá odbornou terminologii při popisu látek a vysvětlování chemických dějů

-     provádí chemické výpočty a uplatňuje je při řešení praktických problémů

-     předvídá vlastnosti prvků a jejich chování v chemických procesech na základě poznatků o periodické soustavě prvků

-     využívá znalosti o částicové struktuře látek a chemických vazbách k předvídání některých fyzikálně-chemických vlastností látek a jejich chování v chemických reakcích

Anorganická chemie

Očekávané výstupy

žák

-     využívá názvosloví anorganické chemie při popisu sloučenin

-     charakterizuje významné zástupce prvků a jejich sloučeniny, zhodnotí jejich surovinové zdroje, využití v praxi a vliv na životní prostředí

-     předvídá průběh typických reakcí anorganických sloučenin

-     využívá znalosti základů kvalitativní a kvantitativní analýzy k pochopení jejich praktického významu v anorganické chemii

Organická chemie

Očekávané výstupy

žák

-     zhodnotí vlastnosti atomu uhlíku významné pro strukturu organických sloučenin

-     aplikuje pravidla systematického názvosloví organické chemie při popisu sloučenin s možností využití triviálních názvů

-     charakterizuje základní skupiny organických sloučenin a jejich významné zástupce, zhodnotí jejich surovinové zdroje, využití v praxi a vliv na životní prostředí

-     aplikuje znalosti o průběhu organických reakcí na konkrétních příkladech

-     využívá znalosti základů kvalitativní a kvantitativní analýzy k pochopení jejich praktického významu v organické chemii

Biochemie

Očekávané výstupy

žák

-     objasní strukturu a funkci sloučenin nezbytných pro důležité chemické procesy probíhající v organismech

-     charakterizuje základní metabolické procesy a jejich význam

1.2.3   Biologie

Vzdělávací obsah

Obecná biologie

Očekávané výstupy

žák

-     odliší živé soustavy od neživých na základě jejich charakteristických vlastností

-     porovná významné hypotézy o vzniku a evoluci živých soustav na Zemi

-     objasní stavbu a funkci strukturních složek a životní projevy prokaryotních a eukaryotních buněk

-     vysvětlí význam diferenciace a specializace buněk pro mnohobuněčné organismy

-     odvodí hierarchii recentních organismů ze znalostí o jejich evoluci

Biologie virů

Očekávané výstupy

žák

-     charakterizuje viry jako nebuněčné soustavy

-     zhodnotí způsoby ochrany proti virovým onemocněním a metody jejich léčby

-     zhodnotí pozitivní a negativní význam virů

Biologie bakterií

Očekávané výstupy

žák

-     charakterizuje bakterie z ekologického, zdravotnického a hospodářského hlediska

-     zhodnotí způsoby ochrany proti bakteriálním onemocněním a metody jejich léčby

Biologie protist

Očekávané výstupy

žák

-     charakterizuje protista z ekologického, zdravotnického a hospodářského hlediska

Biologie hub

Očekávané výstupy

žák

-     pozná a pojmenuje (s možným využitím různých informačních zdrojů) významné zástupce hub a lišejníků

-     posoudí ekologický, zdravotnický a hospodářský význam hub a lišejníků

Biologie rostlin

Očekávané výstupy

žák

-     popíše stavbu těl rostlin, stavbu a funkci rostlinných orgánů

-     objasní princip životních cyklů a způsoby rozmnožování rostlin

-     porovná společné a rozdílné vlastnosti stélkatých a cévnatých rostlin

-     pozná a pojmenuje (s možným využitím různých informačních zdrojů) významné rostlinné druhy a uvede jejich ekologické nároky

-     zhodnotí rostliny jako primární producenty biomasy a možnosti využití rostlin v různých odvětvích lidské činnosti

-     posoudí vliv životních podmínek na stavbu a funkci rostlinného těla

-     zhodnotí problematiku ohrožených rostlinných druhů a možnosti jejich ochrany

Biologie živočichů

Očekávané výstupy

žák

-     charakterizuje hlavní taxonomické jednotky živočichů a jejich významné zástupce

-     popíše evoluci a adaptaci jednotlivých orgánových soustav

-     objasní principy základních způsobů rozmnožování a vývoj živočichů

-     pozná a pojmenuje (s možným využitím různých informačních zdrojů) významné živočišné druhy a uvede jejich ekologické nároky

-     posoudí význam živočichů v přírodě a v různých odvětvích lidské činnosti

-     charakterizuje pozitivní a negativní působení živočišných druhů na lidskou populaci

-     charakterizuje základní typy chování živočichů

-     zhodnotí problematiku ohrožených živočišných druhů a možnosti jejich ochrany

Biologie člověka

Očekávané výstupy

žák

-     podle předloženého schématu popíše a vysvětlí evoluci člověka

-     využívá znalosti o orgánových soustavách pro pochopení vztahů mezi procesy probíhajícími v lidském těle

-     charakterizuje individuální vývoj člověka a posoudí faktory ovlivňující jej v pozitivním a negativním směru

Genetika

Očekávané výstupy

žák

-     využívá znalosti o genetických zákonitostech pro pochopení rozmanitosti organismů

-     analyzuje možnosti využití znalostí z oblasti genetiky v běžném životě

Ekologie

Očekávané výstupy

žák

-     používá správně základní ekologické pojmy

-     objasňuje základní ekologické vztahy

1.2.4   Geografie

Vzdělávací obsah

Přírodní prostředí

Očekávané výstupy

žák

-     porovná postavení Země ve vesmíru a podstatné vlastnosti Země s ostatními tělesy sluneční soustavy

-     porovná na příkladech mechanismy působení endogenních (včetně deskové tektoniky) a exogenních procesů a jejich vliv na utváření zemského povrchu a na život lidí

-     objasní mechanismy globální cirkulace atmosféry a její důsledky pro vytváření klimatických pásů

-     objasní velký a malý oběh vody a rozliší jednotlivé složky hydrosféry a jejich funkci v krajině

-     hodnotí vodstvo a půdní obal Země jako základ života a zdroje rozvoje společnosti

-     rozliší hlavní biomy světa

-     rozliší složky a prvky fyzickogeografické sféry a rozpozná vztahy mezi nimi

Sociální prostředí

Očekávané výstupy

žák

-     zhodnotí na příkladech dynamiku vývoje obyvatelstva na Zemi, geografické, demografické a hospodářské aspekty působící na chování, pohyb, rozmístění a zaměstnanost obyvatelstva

-     analyzuje hlavní rasová, etnická, jazyková, náboženská, kulturní a politická specifika s ohledem na způsob života a životní úroveň v kulturních regionech světa

-     identifikuje obecné základní geografické znaky a funkce sídel a aktuální tendence ve vývoji osídlení

-     zhodnotí na příkladech světové hospodářství jako otevřený dynamický systém s určitými složkami, strukturou a funkcemi a zohlední faktory územního rozmístění hospodářských aktivit, vymezí jádrové a periferní oblasti světa

-     zhodnotí nerovnoměrné rozmístění, objem a distribuci světových surovinových a energetických zdrojů

-     rozliší a porovnává státy světa a jejich mezinárodní integrační uskupení a organizace podle kritérií vzájemné podobnosti a odlišnosti

-     lokalizuje na politické mapě světa hlavní aktuální geopolitické problémy a změny s přihlédnutím k historickému vývoji

-     vyhledá na mapách hlavní světové oblasti cestovního ruchu, porovná jejich lokalizační faktory a potenciál

Životní prostředí

Očekávané výstupy

žák

-     zhodnotí na příkladech různé krajiny jako systém pevninské části krajinné sféry se specifickými znaky, určitými složkami, strukturou, okolím a funkcemi

-     analyzuje na konkrétních příkladech přírodní a kulturní (společenské) krajinné složky a prvky krajiny

-     zhodnotí některá rizika působení přírodních a společenských faktorů na životní prostředí v lokální, regionální a globální úrovni

Regiony

Očekávané výstupy

žák

-     rozlišuje na konkrétních územních příkladech mikroregionální, regionální, státní, makroregionální a globální geografickou dimenzi

-     vymezí místní region (podle bydliště, školy) na mapě podle zvolených kritérií, zhodnotí přírodní, hospodářské a kulturní poměry mikroregionu a jeho vazby k vyšším územním celkům a regionům

-     zhodnotí polohu, přírodní poměry a zdroje České republiky

-     lokalizuje na mapách hlavní rozvojová jádra a periferní oblasti České republiky, rozlišuje jejich specifika

-     lokalizuje na mapách makroregiony světa, vymezí jejich hranice, zhodnotí jejich přírodní, kulturní, politické a hospodářské vlastnosti a jednotlivé makroregiony vzájemně porovná

Geografické informace a terénní vyučování

Očekávané výstupy

žák

-     používá dostupné kartografické produkty a další geografické zdroje dat a informací v tištěné i elektronické podobě pro řešení geografických problémů

-     orientuje se s pomocí map v krajině

-     používá s porozuměním vybranou geografickou, topografickou a kartografickou terminologii

-     vytváří a využívá vlastní mentální schémata a mentální mapy pro orientaci v konkrétním území

-     čte, interpretuje a sestavuje jednoduché grafy a tabulky, analyzuje a interpretuje číselné geografické údaje

1.2.5   Geologie

Vzdělávací obsah

Složení, struktura a vývoj země

Očekávané výstupy

žák

-      porovná složení a strukturu jednotlivých zemských sfér a objasní jejich vzájemné vztahy

-     využívá vybrané metody identifikace minerálů

Geologické procesy v litosféře

Očekávané výstupy

žák

-     analyzuje energetickou bilanci Země a příčiny vnitřních a vnějších geologických procesů

-     určí nerostné složení a rozpozná strukturu běžných magmatických, sedimentárních a metamorfovaných hornin

-     analyzuje různé druhy poruch v litosféře

-     využívá geologickou mapu ČR k objasnění geologického vývoje regionů

Voda

Očekávané výstupy

žák

-     zhodnotí využitelnost různých druhů vod a posoudí možné způsoby efektivního hospodaření s vodou v příslušném regionu

Člověk a anorganická příroda

Očekávané výstupy

žák

-     určí základní vlastnosti vzorku půdního profilu a navrhne využitelnost a způsob efektivního hospodaření s půdou v daném regionu

-     posuzuje geologickou činnost člověka z hlediska možných dopadů na životní prostředí

-     posoudí význam i ekologickou únosnost těžby a zpracovatelských technologií v daném regionu

-     vyhodnotí bezpečnost ukládání odpadů a efektivitu využívání druhotných surovin v daném regionu

1.3     Člověk a společnost

1.3.1   Občanský a společenskovědní základ

Vzdělávací obsah

Člověk jako jedinec

Očekávané výstupy

žák

-     objasní, proč a jak se lidé odlišují ve svých projevech chování, uvede příklady faktorů, které ovlivňují prožívání, chování a činnost člověka

-     porovná osobnost v jednotlivých vývojových fázích života, vymezí, co každá etapa přináší do lidského života nového a jaké životní úkoly před člověka staví

-     vyloží, jak člověk vnímá, prožívá a poznává skutečnost, sebe i druhé lidi a co může jeho vnímání a poznávání ovlivňovat

-     porovnává různé metody učení a vyhodnocuje jejich účinnost pro své studium s ohledem na vlastní psychické předpoklady, uplatňuje zásady duševní hygieny při práci a učení

-     využívá získané poznatky při sebepoznávání, poznávání druhých lidí, volbě profesní orientace

-     na příkladech ilustruje vhodné způsoby vyrovnávání se s náročnými životními situacemi

Člověk ve společnosti

Očekávané výstupy

žák

-     uplatňuje společensky vhodné způsoby komunikace ve formálních i neformálních vztazích, případné neshody či konflikty s druhými lidmi řeší konstruktivním způsobem

-     respektuje kulturní odlišnosti a rozdíly v projevu příslušníků různých sociálních skupin, na příkladech doloží, k jakým důsledkům mohou vést předsudky

-     objasní, jaký význam má sociální kontrola ve skupině a ve větších sociálních celcích

-     posoudí úlohu sociálních změn v individuálním i společenském vývoji, rozlišuje změny konstruktivní a destruktivní

-     objasní podstatu některých sociálních problémů současnosti a popíše možné dopady sociálně-patologického chování na jedince a společnost

Občan ve státě

Očekávané výstupy

žák

-     rozlišuje a porovnává historické i současné typy států (forem vlády)

-     vymezí, jakou funkci plní ve státě ústava a které oblasti života upravuje

-     objasní, proč je státní moc v ČR rozdělena na tři nezávislé složky, rozlišuje a porovnává funkce a úkoly orgánů státní moci ČR

-     vyloží podstatu demokracie, odliší ji od nedemokratických forem řízení sociálních skupin a státu, porovná postavení občana v demokratickém a totalitním státě

-     objasní podstatu a význam politického pluralismu pro život ve státě, uvede příklady politického extremismu a objasní, v čem spočívá nebezpečí ideologií

-     rozlišuje složky politického spektra, porovnává přístupy vybraných politických seskupení k řešení různých otázek a problémů každodenního života občanů

-     uvede příklady, jak může občan ovlivňovat společenské dění v obci a ve státě a jakým způsobem může přispívat k řešení záležitostí týkajících se veřejného zájmu

-     vyloží podstatu komunálních a parlamentních voleb, na příkladech ilustruje možné formy aktivní participace občanů v životě obce či širších společenstvích

-     obhajuje svá lidská práva, respektuje lidská práva druhých lidí a uvážlivě vystupuje proti jejich porušování

-     uvede okruhy problémů, s nimiž se může občan obracet na jednotlivé státní instituce, zvládá komunikaci ve styku s úřady

-     uvede příklady projevů korupce, analyzuje její příčiny a domýšlí její možné důsledky

Občan a právo

Očekávané výstupy

žák

-     objasní, v čem spočívá odlišnost mezi morálními a právními normami, odůvodní účel sankcí při porušení právní normy

-     uvede, které státní orgány vydávají právní předpisy i jak a kde je uveřejňují

-     rozlišuje fyzickou a právnickou osobu, uvede jejich příklady

-     vymezí podmínky vzniku a zániku důležitých právních vztahů (vlastnictví, pracovní poměr, manželství) i práva a povinnosti účastníků těchto právních vztahů

-     na příkladu ukáže možné důsledky neznalosti smlouvy včetně jejích všeobecných podmínek

-     rozeznává, jaké případy se řeší v občanském soudním řízení a jaké v trestním řízení

-     rozlišuje trestný čin a přestupek, vymezí podmínky trestní postižitelnosti občanů a uvede příklady postihů trestné činnosti

-     rozlišuje náplň činnosti základních orgánů právní ochrany, uvede příklady právních problémů, s nimiž se na ně mohou občané obracet

-     ve svém jednání respektuje platné právní normy

Mezinárodní vztahy, globální svět

Očekávané výstupy

žák

-     objasní důvody evropské integrace, posoudí její význam pro vývoj Evropy

-     rozlišuje funkce orgánů EU a uvede příklady jejich činnosti

-     posoudí vliv začlenění státu do Evropské unie na každodenní život občanů, uvede příklady, jak mohou fyzické a právnické osoby v rámci EU uplatňovat svá práva

-     uvede příklady činnosti některých významných mezinárodních organizací a vysvětlí, jaký vliv má jejich činnost na chod světového společenství, zhodnotí význam zapojení ČR

-     uvede příklady institucí, na něž se může obrátit v případě problémů při pobytu v zahraničí

-     posoudí projevy globalizace, uvede příklady globálních problémů současnosti, analyzuje jejich příčiny a domýšlí jejich možné důsledky

Úvod do filozofie a religionistiky

Očekávané výstupy

žák

-     objasní podstatu filozofického tázání, porovná východiska filozofie, mýtu, náboženství, vědy a umění k uchopení skutečnosti a člověka

-     rozliší hlavní filozofické směry, uvede jejich klíčové představitele a porovná řešení základních filozofických otázek v jednotlivých etapách vývoje filozofického myšlení

-     eticky a věcně správně argumentuje v dialogu a diskusi, uvážlivě a kriticky přistupuje k argumentům druhých lidí, rozpozná nekorektní argumentaci a manipulativní strategie v mezilidské komunikaci

-     zhodnotí význam vědeckého poznání, techniky a nových technologií pro praktický život i možná rizika jejich zneužití

-     posuzuje lidské jednání z hlediska etických norem a svědomí jednotlivce, objasní dějinnou proměnlivost základních etických pojmů a norem

-     rozlišuje významné náboženské systémy, identifikuje projevy náboženské a jiné nesnášenlivosti a rozezná projevy sektářského myšlení

1.3.2   Dějepis

Vzdělávací obsah

Úvod do studia historie

Očekávané výstupy

žák

-     charakterizuje smysl historického poznání a jeho povahu jako poznání neuzavřeného a proměnlivého

-     rozlišuje různé zdroje historických informací, způsob jejich získávání a úskalí jejich interpretace

Pravěk

Očekávané výstupy

žák

-     objasní ve shodě s aktuálními vědeckými poznatky materiální a duchovní život lidské společnosti v jednotlivých vývojových etapách pravěku; charakterizuje pojem archeologická kultura

-     vysvětlí zásadní zlom ve vývoji lidstva v důsledku cílevědomé zemědělské a řemeslné činnosti

-     zařadí časově a prostorově hlavní archeologické kultury pravěku

Starověk

Očekávané výstupy

žák

-     zdůvodní civilizační přínos vybraných starověkých společenství, antiky a křesťanství jako základních fenoménů, z nichž vyrůstá evropská civilizace

-     objasní židovství (vazbu mezi židovstvím a křesťanstvím) a další neevropské náboženské a kulturní systémy

-     popíše určující procesy a události, uvede významné osobnosti starověkých dějin

Středověk

Očekávané výstupy

žák

-     objasní proces christianizace a její vliv na konstituování raně středověkých států v Evropě; vysvětlí podstatu vztahu mezi světskou a církevní mocí v západním i východním kulturním okruhu i projevy vlivu náboženství a církve ve středověké společnosti

-     definuje proměny hospodářského a politického uspořádání středověké společnosti
5. – 15. století a jeho specifické projevy ve vybraných státních celcích

-     charakterizuje základní rysy vývoje na našem území

-     vymezí specifika islámské oblasti

-     vysvětlí důsledky tatarských a tureckých nájezdů, zejména pro jižní a východní Evropu

Počátky novověku

Očekávané výstupy

žák

-     rozpozná nové filozofické a vědecké myšlenky, které byly zformulovány ve 14. – 17. století; zhodnotí jejich praktické dopady

-     porozumí důsledkům zámořských objevů, jež vedly k podstatným hospodářským
i mocensko-politickým změnám

-     popíše základní rysy reformace a protireformace, vysvětlí důsledky pro další evropský i světový vývoj

-     vymezí základní znaky stavovství a absolutismu; uvede konkrétní projevy v jednotlivých zemích a příklady střetů

-     posoudí postavení českého státu uvnitř habsburského soustátí a analyzuje jeho vnitřní sociální, politické a kulturní poměry

Osvícenství, revoluce a idea svobody, modernizace společnosti

Očekávané výstupy

žák

-     určí a zhodnotí hlavní myšlenky a principy osvícenství, rozpozná jejich uplatnění v revolucích 18. a 19. století

-     na konkrétních příkladech jednotlivých států demonstruje postupný rozklad, zánik a proměny dosavadních systémů přes úsilí mocenských struktur o jejich udržení

-     posoudí význam ústavy a novou organizaci státu, uvede základní typy parlamentních státních systémů

-     vysvětlí emancipační hnutí národů i jednotlivých společenských vrstev; vymezí místo utváření českého novodobého národa v tomto procesu, včetně jeho specifických rysů

-     charakterizuje proces modernizace, vysvětlí průběh industrializace a její ekonomické, sociální a politické důsledky; rozpozná její ekologická rizika; určí základní příčiny asymetrického vývoje Evropy a světa v důsledku rozdílného tempa modernizace

-     vysvětlí expanzivní záměry velmocí v okrajových částech Evropy a v mimoevropském světě, jež byly příčinou četných střetů a konfliktů daného období

Moderní doba I – situace v letech 1914-1945

Očekávané výstupy

žák

-     charakterizuje dvě světové války, dokumentuje sociální, hospodářské a politické důsledky

-     uvede příčiny a projevy politického a mocenského obrazu světa, který byl určen vyčerpáním tradičních evropských velmocí, vzestupem USA a nastolením bolševické moci v Rusku

-     vymezí základní znaky hlavních totalitních ideologií a dovede je srovnat se zásadami demokracie; objasní příčiny a podstatu agresivní politiky a neschopnosti potenciálních obětí jí čelit

-     vysvětlí souvislost mezi světovou hospodářskou krizí a vyhrocením politických problémů, které byly provázeny radikalizací pravicových i levicových protidemokratických sil

-     popíše a zhodnotí způsob života v moderní evropské společnosti, zhodnotí význam masové kultury

Moderní doba II – soudobé dějiny

Očekávané výstupy

žák

-     charakterizuje vznik, vývoj a rozpad bipolárního světa, jeho vojenská, politická a hospodářská seskupení, vzájemné vztahy a nejvýznamnější konflikty

-     vysvětlí základní problémy vnitřního vývoje zemí západního a východního bloku; zejména se zaměří na pochopení vnitřního vývoje a vzájemných vztahů supervelmocí USA, SSSR a na situaci ve střední Evropě a v naší zemi

-     porovná a vysvětlí způsob života a chování v nedemokratických společnostech a v demokraciích

-     popíše mechanismy a prostředky postupného sjednocování Evropy na demokratických principech, vysvětlí lidská práva v souvislosti s evropskou kulturní tradicí; zná základní instituce sjednocující se Evropy, jejich úlohu a fungování

-     objasní hlavní problémy specifické cesty vývoje významných postkoloniálních rozvojových zemí; objasní význam islámské, židovské a některé další neevropské kultury v moderním světě

-     vymezí základní problémy soudobého světa a možnosti jeho dalšího vývoje

1.3.3   Geografie

Vzdělávací obsah oboru Geografie je z důvodu zachování celistvosti umístěn ve vzdělávací oblasti Člověk a příroda.

1.4     Člověk a svět práce

1.4.1   Člověk a svět práce

Vzdělávací obsah

Trh práce a profesní volba

Očekávané výstupy

žák

-     kriticky posoudí své zdravotní, osobnostní a kvalifikační předpoklady pro volbu dalšího studia a profesní orientace

-     posuzuje profesní a vzdělávací nabídku vztahující se k jeho profesní volbě a kariéře

-     posoudí profesní poptávku na českém i evropském trhu práce a pružně na ni reaguje dalším vzděláváním

-     vyhotoví potřebnou dokumentaci pro přijímací řízení k dalšímu studiu i ve zvolené profesi

-     vhodně prezentuje vlastní osobu a práci, vhodně vystupuje při přijímacím pohovoru nebo konkurzu

-     reflektuje význam práce pro psychické zdraví člověka, vytvoří si vyvážený pracovní rozvrh s ohledem na své osobní vztahy

Pracovněprávní vztahy

Očekávané výstupy

žák

-     uvede postup, jak uzavřít pracovní smlouvu a podat výpověď

-     uvede svá pracovní práva a vyžaduje jejich respektování od ostatních, respektuje své pracovní povinnosti

-     objasní funkci odborů

-     volí bezpečné pracovní postupy šetrné k životnímu prostředí, používá adekvátní pracovní pomůcky

-     chová se poučeně a adekvátně situaci v případě pracovního úrazu

Tržní ekonomika

Očekávané výstupy

žák

-     vysvětlí na základě konkrétní, reálné a aktuální situace ve společnosti mechanismy fungování trhu

-     stanoví cenu jako součet nákladů, zisku a DPH, vysvětlí, jak se cena liší podle typu zákazníků, místa či období, objasní důvody kolísání cen zboží či pracovní síly na trhu podle vývoje nabídky a poptávky

-     rozpozná běžné cenové triky (cena bez DPH aj.) a klamavé nabídky

-     rozlišuje a porovnává praktické využití jednotlivých forem podnikání, posoudí, která forma podnikání je v konkrétní situaci nejvýhodnější

-     posoudí výhody a rizika podnikání v porovnání se zaměstnáním

-     uvede, jak postupovat při zakládání vlastní podnikatelské činnosti a jak zažádat o živnostenské oprávnění

-     analyzuje skrytý obsah reklamy, kriticky posuzuje podíl marketingu na úspěchu výrobku na trhu

Národní hospodářství a úloha státu v ekonomice

Očekávané výstupy

žák

-     objasní základní principy fungování systému příjmů a výdajů státu

-     rozlišuje základní typy daní, rozlišuje, na které jeho činnosti se zdaňovací povinnost vztahuje

-     uvede, jakým způsobem podá daňové přiznání především k dani z příjmu, jak provede základní výpočty daní a zjistí výši sociálního a zdravotního pojištění

-     na základě aktuálních mediálních informací posoudí vliv nejdůležitějších ekonomických ukazatelů (inflace, úroveň HDP, míra nezaměstnanosti) na změny v životní úrovni občanů

-     vysvětlí podstatu inflace a její důsledky na příjmy obyvatelstva, vklady a úvěry, dlouhodobé finanční plánování a uvede příklady, jak se důsledkům inflace bránit

-     uvede postup, jak vypočítá životní minimum své domácnosti a zažádá o sociální dávku, na niž má nárok

-     objasní funkci podpory v nezaměstnanosti, funkci úřadů práce a personálních agentur, vyhledá informace o zaměstnání a rekvalifikaci v různých typech médií

Finance

Očekávané výstupy

žák

-     používá nejběžnější platební nástroje, smění peníze za použití kursovního lístku

-     uvede principy vývoje ceny akcií a možnosti forem investic do cenných papírů

-     rozliší pravidelné a nepravidelné příjmy a výdaje a na základě toho sestaví rozpočet domácnosti

-     navrhne, jak řešit schodkový rozpočet a jak naložit s přebytkovým rozpočtem domácnosti

-     na příkladu vysvětlí, jak uplatňovat práva spotřebitele (při nákupu zboží a služeb, včetně produktů finančního trhu)

-     navrhne způsoby, jak využít volné finanční prostředky (spoření, produkty se státním příspěvkem, cenné papíry, nemovitosti aj.), vybere nejvýhodnější produkt pro investování volných finančních prostředků a vysvětlí proč

-     vybere nejvýhodnější úvěrový produkt s ohledem na své potřeby a zdůvodní svou volbu, posoudí způsoby zajištění úvěru a vysvětlí, jak se vyvarovat předlužení

-     vysvětlí způsoby stanovení úrokových sazeb a rozdíl mezi úrokovou sazbou a RPSN

-     vybere nejvýhodnější pojistný produkt s ohledem na své potřeby

-     objasní funkci ČNB a její vliv na činnost komerčních bank

-     využívá moderní formy bankovních služeb, včetně moderních informačních a telekomunikačních technologií, ovládá způsoby bezhotovostního platebního styku

1.5     Umění a kultura

1.5.1   Hudební obor

Vzdělávací obsah

Produkce

Očekávané výstupy

žák

-     využívá svůj individuální pěvecký potenciál při zpěvu, při mluvním projevu vede svůj hlas zněle a přirozeně, správně artikuluje, logicky člení větu (obsah sdělení), uplatňuje zásady hlasové hygieny v běžném životě

-     využívá jednoduché a podle vybavení školy i složitější hudební nástroje (keyboardy, keyboardy ve spojení s počítačem) při individuálních či společných hudebních aktivitách a přiměřeně svým hudebním schopnostem a dovednostem používá hudební nástroje jako prostředek sdělování hudebních i nehudebních myšlenek a představ

-     reaguje na hudbu pohybem, ztvárňuje ji úměrně svým hudebním schopnostem a pohybovým dispozicím;pohyb ve spojení s hudbou využívá k vyjádření vlastních představ a pocitů

-     orientuje se v zápise jednoduchých, případně i složitějších vokálních, instrumentálních i vokálně-instrumentálních písní a skladeb; na základě svých individuálních hudebních schopností tyto skladby realizuje

Recepce a reflexe

Očekávané výstupy

žák

-     vyděluje podstatné hudební znaky z proudu znějící hudby, rozpoznává hudebně výrazové prostředky užité ve skladbě, uvědomuje si hudební formu díla a k dílu přistupuje jako k logicky utvářenému celku

-     popíše a na vybraných hudebních dílech (částech hudebního díla) ukáže důležité znaky tvorby a interpretace, vysvětlí, v čem tkví originální a nezaměnitelný přínos skladatele a interpreta, možná poselství sdělovaná prostřednictvím hudby na základě svých schopností, znalostí i získaných zkušeností dešifruje a interpretuje

-     interpretuje hudbu na základě vědomostí a individuálních hudebních schopností; vytváří vlastní soudy a preference, které dokáže v diskusi obhájit

-     orientuje se ve vývoji hudebního umění; uvědomuje si rozdílnost hudebního myšlení v jednotlivých etapách, rozlišuje hudební slohy podle charakteristických hudebních znaků, na základě historických, společenských a kulturních kontextů popíše podmínky a okolnosti vzniku hudebního díla

-     odliší hudbu podle jejího stylového zařazení, významu a funkce, rozpozná vhodnost či nevhodnost využití určité hudby v konkrétních situacích

-     uvědomuje si roli hudebního průmyslu v současném světě; popíše možnosti využití hudby v „mimohudební“ oblasti a je schopen poukázat na příklady jejího zneužívání

-     uvědomuje si rozdílnost přístupů jednotlivých lidí k hudbě a hudební tvorbě, vnímá hudbu jako způsob prezentace vlastních idejí a názorů i idejí, pocitů a názorů ostatních lidí a na základě toho je schopen se s hudbou ztotožnit či ji odmítnout

-     upozorní na ty znaky hudební tvorby, které s sebou nesou netoleranci, rasismus a xenofobii, a dokáže se od takové hudby distancovat

1.5.2   Výtvarný obor

Vzdělávací obsah

Obrazové znakové systémy

Očekávané výstupy

žák

-     porovnává různé znakové systémy, např. mluveného i psaného jazyka, hudby, dramatického umění

-     rozpoznává specifičnosti různých vizuálně obrazných znakových systémů a zároveň vědomě uplatňuje jejich prostředky k vytváření obsahu při vlastní tvorbě a interpretaci

-     v konkrétních příkladech vizuálně obrazných vyjádření vlastní i umělecké tvorby identifikuje pro ně charakteristické prostředky

-     objasní roli autora, příjemce a interpreta při utváření obsahu a komunikačního účinku vizuálně obrazného vyjádření

-     na příkladech vizuálně obrazných vyjádření uvede, rozliší a porovná osobní a společenské zdroje tvorby, identifikuje je při vlastní tvorbě

-     na příkladech uvede vliv společenských kontextů a jejich proměn na interpretaci obsahu vizuálně obrazného vyjádření a jeho účinku v procesu komunikace

-     pojmenuje účinky vizuálně obrazných vyjádření na smyslové vnímání, vědomě s nimi pracuje při vlastní tvorbě za účelem rozšíření citlivosti svého smyslového vnímání

-     při vlastní tvorbě uplatňuje osobní prožitky, zkušenosti a znalosti, rozpozná jejich vliv a individuální přínos pro tvorbu, interpretaci a přijetí vizuálně obrazných vyjádření

-     na příkladech objasní vliv procesu komunikace na přijetí a interpretaci vizuálně obrazných vyjádření; aktivně vstupuje do procesu komunikace a respektuje jeho pluralitu

Znakové systémy výtvarného umění

Očekávané výstupy

žák

-     nalézá, vybírá a uplatňuje odpovídající prostředky pro uskutečňování svých projektů

-     využívá znalosti aktuálních způsobů vyjadřování a technických možností zvoleného média pro vyjádření své představy

-     charakterizuje obsahové souvislosti vlastních vizuálně obrazných vyjádření a konkrétních uměleckých děl a porovnává výběr a způsob užití prostředků

-     své aktivní kontakty a získané poznatky z výtvarného umění uvádí do vztahů jak s aktuálními i historickými uměleckými výtvarnými projevy, tak s ostatními vizuálně obraznými vyjádřeními, uplatňovanými v běžné komunikaci

-     na konkrétních příkladech vysvětlí, jak umělecká vizuálně obrazná vyjádření působí v rovině smyslové, subjektivní i sociální a jaký vliv má toto působení na utváření postojů a hodnot

-     vytváří si přehled uměleckých vizuálně obrazných vyjádření podle samostatně zvolených kritérií

-     rozlišuje umělecké slohy a umělecké směry (s důrazem na umění od konce 19. století do současnosti), z hlediska podstatných proměn vidění a stavby uměleckých děl a dalších vizuálně obrazných vyjádření

-     na příkladech uvádí příčiny vzniku a proměn uměleckých směrů a objasní širší společenské a filozofické okolnosti vzniku uměleckých děl

-     na konkrétních příkladech vizuálně obrazných vyjádření objasní, zda a jak se umělecké vyjadřovací prostředky výtvarného umění od konce 19. století do současnosti promítají do aktuální obrazové komunikace

-     samostatně experimentuje s různými vizuálně obraznými prostředky, při vlastní tvorbě uplatňuje také umělecké vyjadřovací prostředky současného výtvarného umění

Společný vzdělávací obsah hudebního i výtvarného oboru

(integrující téma oborů)

Umělecká tvorba a komunikace

Očekávané výstupy

žák

-     vědomě uplatňuje tvořivost při vlastních aktivitách a chápe ji jako základní faktor rozvoje své osobnosti; dokáže objasnit její význam v procesu umělecké tvorby i v životě

-     vysvětlí umělecký znakový systém jako systém vnitřně diferencovaný a dokáže v něm rozpoznat a nalézt umělecké znaky od objevných až po konvenční

-     na příkladech vysvětlí umělecký výraz jako neukončený a nedefinitivní ve svém významu; uvědomuje si vztah mezi subjektivním obsahem znaku a významem získaným v komunikaci

-     uvědomuje si význam osobně založených podnětů na vznik estetického prožitku; snaží se odhalit vlastní zkušenosti i zkušenosti s uměním, které s jeho vznikem souvisejí

-     vysvětlí, jaké předpoklady jsou zapotřebí k recepci uměleckého díla a zejména k porozumění uměleckým dílům současnosti

-     objasní podstatné rysy magického, mytického, univerzalistického, modernistického přístupu k uměleckému procesu, dokáže je rozpoznat v současném umění a na příkladech vysvětlí posun v jejich obsahu

-     objasní podstatné rysy aktuálního (pluralitního, postmodernistického) přístupu k uměleckému procesu a na základě toho vysvětlí proces vzniku „obecného vkusu“ a „estetických norem“

-     dokáže vystihnout nejpodstatnější rysy dnešních proměn a na příkladech uvést jejich vliv na proměnu komunikace v uměleckém procesu

1.6     Člověk a zdraví

1.6.1   Výchova ke zdraví

Vzdělávací obsah

Zdravý způsob života a péče o zdraví

Očekávané výstupy

žák

-     usiluje o pozitivní změny ve svém životě související s vlastním zdravím a zdravím druhých

-     zařazuje do denního režimu osvojené způsoby relaxace; v zátěžových situacích uplatňuje osvojené způsoby regenerace

-     podle konkrétní situace zasáhne při závažných poraněních a život ohrožujících stavech

Vztahy mezi lidmi a formy soužití

Očekávané výstupy

žák

-     korektně a citlivě řeší problémy založené na mezilidských vztazích

-     posoudí hodnoty, které mladým lidem usnadňují vstup do samostatného života, partnerských vztahů, manželství a rodičovství, a usiluje ve svém životě o jejich naplnění

-     projevuje etické a morální postoje k ochraně matky a dítěte

Změny v životě člověka a jejich reflexe

Očekávané výstupy

žák

-     orientuje se ve své osobnosti, emocích a potřebách

-     uplatňuje odpovědné a etické přístupy k sexualitě, rozhoduje se s vědomím možných důsledků

-     orientuje se v problematice reprodukčního zdraví z hlediska odpovědnosti k budoucímu rodičovství

-     zná práva každého jedince v oblasti sexuality a reprodukce

Rizika ohrožující zdraví a jejich prevence

Očekávané výstupy

žák

-     projevuje odolnost vůči výzvám k sebepoškozujícímu chování a rizikovému životnímu stylu

-     zaujímá odmítavé postoje ke všem formám rizikového chování

-     uvede důsledky porušování paragrafů trestního zákona souvisejících s výrobou a držením návykových látek a s činností pod jejich vlivem, sexuálně motivovanou kriminalitou, skrytými formami individuálního násilí a vyvozuje z nich osobní odpovědnost

-     rozhoduje podle osvojených modelů chování a konkrétní situace o způsobu jednání v situacích vlastního nebo cizího ohrožení

Ochrana člověka za mimořádných událostí

Očekávané výstupy

žák

-     rozhodne, jak se odpovědně chovat při konkrétní mimořádné události

-     prokáže osvojené praktické znalosti a dovednosti související s přípravou na mimořádné události a aktivně se zapojuje do likvidace následků hromadného zasažení obyvatel

1.6.2   Tělesná výchova

Vzdělávací obsah

Činnosti ovlivňující zdraví

Očekávané výstupy

žák

-     organizuje svůj pohybový režim a využívá v souladu s pohybovými předpoklady, zájmy a zdravotními potřebami vhodné a dostupné pohybové aktivity

-     ověří jednoduchými testy úroveň zdravotně orientované zdatnosti a svalové nerovnováhy

-     usiluje o optimální rozvoj své zdatnosti; vybere z nabídky vhodné kondiční programy nebo soubory cviků pro udržení či rozvoj úrovně zdravotně orientované zdatnosti a samostatně je upraví pro vlastní použití

-     vybere z nabídky vhodné soubory vyrovnávacích cvičení zaměřených na kompenzaci jednostranného zatížení, na prevenci a korekci svalové nerovnováhy a samostatně je upraví pro vlastní použití

-     využívá vhodné soubory cvičení pro tělesnou a duševní relaxaci

-     připraví organismus na pohybovou činnost s ohledem na následné převažující pohybové zatížení

-     uplatňuje účelné a bezpečné chování při pohybových aktivitách i v neznámém prostředí

-     poskytne první pomoc při sportovních či jiných úrazech i v nestandardních podmínkách

Činnosti ovlivňující úroveň pohybových dovedností

Očekávané výstupy

žák

-     provádí osvojované pohybové dovednosti na úrovni individuálních předpokladů

-     zvládá základní postupy rozvoje osvojovaných pohybových dovedností a usiluje o své pohybové sebezdokonalení

-     posoudí kvalitu stěžejních částí pohybu, označí zjevné příčiny nedostatků a uplatní konkrétní osvojované postupy vedoucí k potřebné změně

-     respektuje věkové, pohlavní, výkonnostní a jiné pohybové rozdíly a přizpůsobí svou pohybovou činnost dané skladbě sportujících

Činnosti podporující pohybové učení

Očekávané výstupy

žák

-     užívá s porozuměním tělocvičné názvosloví (gesta, signály, značky) na úrovni cvičence, vedoucího pohybových činností, organizátora soutěží

-     volí a používá pro osvojované pohybové činnosti vhodnou výstroj a výzbroj a správně ji ošetřuje

-     připraví (ve spolupráci s ostatními žáky) třídní či školní turnaj, soutěž, turistickou akci a podílí se na její realizaci

-     respektuje pravidla osvojovaných sportů; rozhoduje (spolurozhoduje) třídní nebo školní utkání, závody, soutěže v osvojovaných sportech

-     respektuje práva a povinnosti vyplývající z různých sportovních rolí – jedná na úrovni dané role; spolupracuje ve prospěch družstva

-     sleduje podle pokynů (i dlouhodobě) pohybové výkony, sportovní výsledky, činnosti související s pohybem a zdravím – zpracuje naměřená data, vyhodnotí je a výsledky různou formou prezentuje

-     aktivně naplňuje olympijské myšlenky jako projev obecné kulturnosti

1.7     Informatika a informační a komunikační technologie

Vzdělávací obsah

Digitální technologie

Očekávané výstupy

žák

-     ovládá, propojuje a aplikuje dostupné prostředky ICT

-     využívá teoretické i praktické poznatky o funkcích jednotlivých složek hardwaru a softwaru k tvůrčímu a efektivnímu řešení úloh

-     organizuje účelně data a chrání je proti poškození či zneužití

-     orientuje se v možnostech uplatnění ICT v různých oblastech společenského poznání a praxe

Zdroje a vyhledávání informací, komunikace

Očekávané výstupy

žák

-     využívá dostupné služby informačních sítí k vyhledávání informací, ke komunikaci, k vlastnímu vzdělávání a týmové spolupráci

-     využívá nabídku informačních a vzdělávacích portálů, encyklopedií, knihoven, databází a výukových programů

-     posuzuje tvůrčím způsobem aktuálnost, relevanci a věrohodnost informačních zdrojů a informací

-     využívá informační a komunikační služby v souladu s etickými, bezpečnostními a legislativními požadavky

Zpracování a prezentace informací

Očekávané výstupy

žák

-     zpracovává a prezentuje výsledky své práce s využitím pokročilých funkcí aplikačního softwaru, multimediálních technologií a internetu

-     aplikuje algoritmický přístup k řešení problémů



Absolventi gymnázia mají být vybaveni klíčovými kompetencemi a všeobecným rozhledem na úrovni středoškolsky vzdělaného člověka a tím být připraveni především pro vysokoškolské vzdělávání a další typy terciárního vzdělávání, profesní specializaci i pro občanský život.

Absolventi v průběhu vzdělávání na gymnáziu získají široký vzdělanostní základ a dosáhnout takové úrovně klíčových kompetencí, která jim umožní dále rozvíjet schopnosti a dovednosti v procesu celoživotního vzdělávání a získávání životních zkušeností. Mají předpoklady pro vysokoškolské a další studium, pro jejich adaptabilitu v různých oborech a oblastech lidské činnosti, pro přizpůsobení se nově vznikajícím požadavkům na trhu práce i pro případné uplatnění v zahraničí.

V souladu se školním vzdělávacím programem mohou být připraveni i s určitou profilací či zaměřením, kterými školy dotvářejí profil absolventa svého gymnázia.

Zpět