Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání
79-43-K/61 Dvojjazyčné gymnázium
Vydalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, s platností od 1. 9. 2015 počínaje 1. ročníkem
Profil absolventa
Absolvent dvojjazyčného gymnázia by měl mít široký vzdělanostní základ a dosáhnout takové úrovně klíčových kompetencí, která mu umožní dále rozvíjet schopnosti a dovednosti v procesu celoživotního vzdělávání a získávání životních zkušeností. V průběhu vzdělávání získá také jazykové znalosti, dovednosti a kompetence na úrovni C1 podle SERRJ, které jsou jedním z předpokladů pro úspěšné pokračování ve studiu na vysokých školách jak v České republice, tak v zahraničí.
RVP DG stanovuje pouze obecný rámec vzdělávání na dvojjazyčném gymnáziu. Ve svých školních vzdělávacích programech mohou školy tento rámec obohacovat podle vlastních vzdělávacích záměrů, podle potřeb a zájmů žáků i podle regionálních podmínek. V souladu se svým ŠVP, se svou profilací či zaměřením si školy dotvářejí i profil absolventa svého gymnázia.
Gymnázium vzdělává své žáky tak, aby jeho absolventi byli schopni orientovat se v běžném životě a aktivně se účastnit společenského, kulturního nebo politického dění ve svém regionu, aby byli sociálně zralí a byli si vědomi svých práv a povinností a ctili demokratické principy fungování společnosti.
Absolvent gymnázia by měl být schopen rozvíjet a chránit své fyzické, duševní i sociální zdraví a být za ně zodpovědný. Měl by umět komunikovat ústně, písemně i pomocí ICT, a to jak v mateřském, tak i v cizím jazyce, a prakticky používat ICT při své práci i pro vlastní vzdělávání.
Měl by být schopen samostatně se učit (měl by znát různé techniky učení) a samostatně řešit úkoly, své znalosti a dovednosti by měl umět dál tvořivě rozvíjet a propojovat a chápat nutnost celoživotního vzdělávání. Měl by umět pracovat v týmu, vhodně a přiměřeně prezentovat a obhájit svůj názor. Absolvent gymnázia by se měl orientovat v základech různých oborů, aby si mohl vybrat studijní obor na vysoké škole a povolání podle svých zájmů a schopností. Měl by obstát při přijímacích zkouškách na VŠ i ve studiu. Na základě své volby bude disponovat buď širokým všeobecným vzděláním, nebo vzděláním obohaceným o hlubší poznání v oblasti zaměření, které mu škola poskytne.
Absolvent přírodovědného zaměření by měl rozumět metodám přírodovědného výzkumu, které pomáhají objasnit zákonitosti, jimiž se přírodní procesy řídí. V matematické gramotnosti by měl dosáhnout takové úrovně, aby splnil požadavky pro zahájení vysokoškolského studia přírodovědného nebo technického, popř. ekonomického zaměření.
Absolvent humanitního zaměření by měl rozumět metodám společenskovědního výzkumu a měl by chápat historické, sociální a ekonomické souvislosti vývoje společnosti, aby byl připraven na vysokoškolské studium společenskovědních oborů. Měl by mít možnost dosáhnout takových znalostí mateřského nebo některého cizího jazyka, aby splnil i požadavky pro zahájení studia filologického zaměření.
(Ukázka je převzata z Manuálu pro tvorbu školních vzdělávacích programů)