Vzdělávací program: 82-41-N/21 Produktový design
Obor vzdělání: 82-41-N/.. Výtvarná a uměleckořemeslná tvorba
Škola: Vyšší odborná škola, Střední průmyslová škola a Střední odborná škola, Varnsdorf, příspěvková organizace
Profil absolventa
Absolvent vyššího odborného vzdělávání je vybaven vědomostmi a praktickými dovednostmi pro samostatné vykonávání širokého spektra činností v oblasti designu a uměleckořemeslné tvorby, jako návrháři, technologové, designéři a techničtí pracovníci u výrobních firem a pracovníci konzultačních nebo obchodních firem.
Absolvent má široké znalosti o historickém vývoji a současných trendech výtvarné kultury a umělecké tvorby v rámci svého oboru; vlastní výtvarný názor, umí výtvarně vnímat, myslet a samostatně se vyjadřovat, hledat a využívat inspirační zdroje; formulovat výtvarnou myšlenku a obsahovou náplň výtvarného záměru.
Znalosti absolventa se odlišují dle zaměření:
Grafický design: design užité grafiky; webdesignu; organizace výstavnictví; redakční práce; reklamní aktivity; dřevěné modely, druhy, tvary, způsoby konstrukce; 2D a 3D grafiky; kovové materiály a slitiny a jejich vlastnosti; plastové a termoplastové materiály a jejich vlastnosti; polygrafické písmo; manažerské metody; práce s fotografií
Průmyslový design: design průmyslových výrobků; obalový design; technické kreslení; dřevěné materiály a polotovary; dřevěné modely, způsoby konstrukce; technické kreslení ve strojírenství; kovové materiály a slitiny a jejich vlastnosti; elektrotechnické materiály, vodiče, kabely; technické kreslení v elektrotechnice se zaměřením na průmyslový design; plastové a termoplastové materiály a jejich vlastnosti
Design světelných objektů: design svítidel a světelných objektů; technické kreslení v oblasti svítidel a světelných objektů; modely, druhy, tvary, způsoby konstrukce v oblasti svítidel a světelných objektů; technické kreslení ve strojírenství a v kovovýrobě; kovové materiály a slitiny a jejich vlastnosti (např. tvrdost, pružnost, houževnatost; elektrotechnické materiály, vodiče, kabely; technické kreslení v elektrotechnice; plastové a termoplastové materiály a jejich vlastnosti;
Rovněž dovednosti se liší dle výběru zaměření – je to:
vedení dokumentace o navrhování a vytváření modelů nových tvarů
sledování výtvarných trendů v oblasti designu, sledování využívání nových a efektivních materiálů
spolupráce s výrobci a zákazníky při realizaci návrhů designu užité grafiky v etapě vývoje
zpracovávání koncepce rozvoje webdesignu
zpracovávání koncepce rozvoje designu svítidel a světelných objektů
posuzování výtvarné stránky konstrukčních a projektových řešení designu
koordinace a usměrňování činnosti designérů při navrhování nových tvarů, řízení projektových prací
zpracovávání podkladů pro tvorbu velkoobchodních cen s nově navrženým designem
kontrola dodržování technologických postupů při výrobě s nově navrženým designem
spolupráce s výrobci při vytváření koncepce rozvoje designu a při stanovování technických podmínek
navrhování nových složitých a náročných modelů, vzorů a propagačních materiálů s uplatňováním vlastních netradičních nebo nových prvků a trendů designu
organizace a příprava výstav se zaměřením na grafický, průmyslový design a design světelných objektů
správně používat a podle příslušných pracovních operací volit odpovídající stroje, zařízení a nástroje, nářadí, pomůcky, znát způsob jejich ošetřování a běžné údržby
Uplatnění absolventa
Absolventi vzdělávacího programu Produktový design se uplatní jako návrháři, technologové, designéři a techničtí pracovníci u výrobních firem a jako pracovníci konzultačních nebo obchodních firem. Pracují např. jako samostatný designer výrobků nebo jako designer výrobků specialista se zaměřením na grafický design, průmyslový design nebo design světelných objektů na přípravě návrhů, konečném výtvarném řešení nových modelů, tvarů a vzorů průmyslových výrobků, spolupracují při realizaci návrhů v etapě vývoje a výroby, zajišťování využití nových a efektivních materiálů a kontrole technologických postupů. Dále se mohou uplatnit při zpracování podkladů pro tvorbu cen, spolupracovat při stanovení technických podmínek výroby, při vytváření koncepce rozvoje designu.
Absolventi vzdělávání se mohou rovněž ucházet o studium na vysokých školách, a to zejména školách příbuzného zaměření.