Vzdělávací program: 82-43-N/03 Multimediální umělecká tvorba
Obor vzdělání: 82-43-N/.. Multimediální tvorba
Škola: Soukromá vyšší odborná škola grafická a Střední umělecká škola grafická, Křížová 18, Jihlava
Profil absolventa
Digitální média přinášejí dokonalé propojení obrazu reálného světa s virtuálním a otevírají tak nové možnosti multimediální komunikace a vizualizace do všech oborů. Nedávný vznik těchto digitálních médií a jejich současný prudký rozvoj vytváří stále nová pracovní místa s vysokými požadavky nejen na schopnost průběžného sebevzdělávání, ale i syntetizaci uměleckých přístupů a používaných technologií.
Vzdělávací program Multimediální umělecká tvorba je v České republice poměrně unikátním prolnutím příbuzných tvůrčích oborů na úrovni vyššího odborného vzdělávání. Vzdělávání tak zahrnuje oblast grafického designu, webové grafiky, televizní grafiky, audiovizuální tvorby, animované tvorby i interaktivní multimediální tvorby.
Absolvent ovládá základy klasických výtvarných technik, ale zejména pak nástroje pro digitální tvorbu, montáž, postprodukci a výstup na klasická i digitální média. Jeho tvorba zahrnuje statické i dynamické projekty v ploše i prostoru, umí zpracovávat statický i časově proměnný obraz a zvuk. Absolventi jsou schopni samostatně vytvořit scénáře, postavy a dramaturgii jednodušších multimediálních projektů, zejména však jsou schopni i rozsáhlejší projekty realizovat digitálními technickými prostředky.
Výsledky vzdělávání
Absolventi denní formy vzdělávacího programu Multimediální umělecká tvorba jsou vybaveni vědomostmi a dovednostmi pro samostatnou i týmovou práci ve výše zmíněných oblastech multimediální tvorby s následujícími kompetencemi:
- uvědomují si nutnost dalšího soustavného sebevzdělání směřujícího k udržení konkurence schopného postavení ve své profesi,
- jsou vstřícní k novým uměleckým a technologickým trendům v oblasti multimédií,
- získávají informace kvalifikovaným způsobem (práce s literaturou, prameny, archivy, databázemi),
- rozvíjí vlastní kritické myšlení, jsou schopni formulovat výstupy takové činnosti jak prostřednictvím textu (např. teoretické absolventské práce) tak formou uměleckých nebo technických projektů (např. praktické absolventské práce),
- mají kladné společensko-mravní postoje, charakterizované zodpovědností, svědomitostí a celkově zdravým životním stylem,
- rozlišují, dobově zařazují a člení charakteristické umělecké a výtvarné prvky a styly historických období, ovládají slohovou přeměnu forem památek zejména architektonických a výtvarných,
- mají dostatečný kulturně historický přehled pro rozvoj vlastní umělecké tvorby,
- aktivně komunikují v anglickém jazyce na úrovni potřebné pro profesní kontakty, případně pro další vzdělávání v zahraničí, rozpoznávají a užívají odbornou terminologii v četbě, mluveném i psaném projevu. Ovládají jazykově gramaticky správný písemný projev na úrovni dosaženého vzdělání,
- orientují se v klasických výtvarných technikách, jsou schopni se těmito technikami umělecky vyjádřit na úrovni skic, návrhů, ilustrací a obrázkových scénářů,
- umí dramaticky rozpracovat námět, vyjádřit jej literárním scénářem a ten převést do technického obrázkového scénáře – storyboardu,
- ovládají práci s programy pro grafický design, animaci a digitální publikování na klasická média i internet a mají rozvinutou schopnost uživatelské orientace v oblasti hardware, která k nim přísluší,
- jsou seznámeni s celou šíří spektra tvorby grafického designu, umí vhodně použít písmo a typografie pro firemní vizuální styl, návrh logotypu, plakátu, billboardu, architekturu knihy, umí vytvořit grafický manuál, graficky navrhnout webové stránky, CD-ROMy, vše počítačově zpracují v DTP softwaru,
- ovládají profesionální digitální audiovizuální aplikace (zpracování, střih obrazu a zvuku a zejména authoring a digitální publikování) se schopností uživatelské orientace v oblasti hardware, která k tomu přísluší, kompletně audiovizuálně realizují zadaný námět,
- samostatně pracují a vyjadřují se v oblasti umělecké a reklamní fotografie,
- jsou schopni anatomicky korektní stylizace postav a analýzy pohybu, časováním a rytmem pohybu vyjadřují nálady a emoce, krátký animovaný film dopracují na úroveň animatiku,
- navrhují, vytvářejí a animují 3D modely postav a scén dle předem připraveného scénáře či animatiku pro krátký animovaný film,
- prakticky realizují animované či hrané znělky a spoty od námětu až po výstup v televizní kvalitě,
- vytvářejí multimediální aplikace jako např. animované prezentace, interaktivní CD ROMy nebo DVD, či jednoduché hry kombinující umělecké, pedagogické či vědecké obsahy po stránce konceptuální, výtvarné i technicko programátorské,
- ozvučují audiovizuální projekty vlastními ruchy či žánrově vhodným hudebním doprovodem,
- orientují se v právním a podnikatelském rámci své činnosti, v základních otázkách marketingových i právních souvisejících s multimediální tvorbou,
- udržují kontakt s praxí v oboru multimediální tvorby prostřednictvím externích učitelů, profesionálů ve svých oborech a odborné praxe na pracovištích, realizují týmově či samostatně zakázky, umí jednat s klienty a jsou schopni přizpůsobit svou práci jejich požadavkům
- komunikují s reklamní agenturou, případně zadavatelem (klientem) při přebírání zakázky a schvalování návrhů. Umí si zajistit podmínky k úspěšné propagační tvorbě, zejména kompletní zadání práce (brief).
Uplatnění absolventa
Absolventi naleznou uplatnění v následujících profesích dle Integrovaného systému typových pozic:
- animátor
- webdesigner
- samostatný grafický designer
- samostatný výtvarník reklamy
- samostatný pracovník audiovize
- scénárista
- asistent kameramana nebo asistent režie
- učitel uměleckých předmětů, apod.
ve
- studiích 3D grafiky a animace
- televizních a filmových ateliérech
- reklamních agenturách, propagačních firemních odděleních
- softwarových firmách
- na středních a vyšších odborných školách
- mohou dále pokračovat ve vzdělávání na VŠ, zejména uměleckého zaměření v naší republice i v zahraničí (partnerské vztahy jsou vybudovány zejména mezi katedrou animované tvorby FAMU Praha a ateliérem televizní a filmové grafiky VŠUP Praha).
Absolventi jsou rovněž schopni založit vlastní firmu produkující multimediální tvorbu, např.:
- internetovou grafiku – webdesign
- výukové a propagační interaktivní prezentace
- uměleckou a propagační grafiku
- uměleckou a propagační videoprodukci
- počítačové hry
- virtuální realitu
- 3D modeling, animace, vizualizace