Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání
82-44-J/01 Ladění klavírů a kulturní činnost
Vydalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy dne 6. května 2009, č. j. 9325/2009-23
PROFIL ABSOLVENTA
Vzdělávání v oboru směřuje v souladu s cíli středního odborného vzdělávání k tomu, aby si žáci vytvořili, na úrovni odpovídající jejich schopnostem a učebním předpokladům, následující klíčové a odborné kompetence. Klíčové kompetence navazují na klíčové kompetence osvojované na základní škole a dále se prohlubují.
Zaměření na ladění klavírů:
- dovedli naladit křídla s vídeňskou a anglickou mechanikou;
- dovedli naladit pianina různých značek a konstrukcí;
- dokázali sladit dva nástroje;
- ovládali tónování pianinové baraše;
- používali správně a podle příslušných pracovních operací odpovídající nástroje, nářadí a pomůcky, znali způsoby jejich ošetřování a běžné údržby;
- znali základní konstrukci křídla a pianina, dokázali rozpoznat jednoduchou mechanickou závadu klavíru a odstranit ji;
- hráli na klavír v rozsahu potřebném pro prezentaci výsledků své práce;
- ovládali zásady profesionálního vystupování.
Zaměření na hudebně kulturní činnosti:
- hráli alespoň na jeden klávesový hudební nástroj a zvládali základy improvizovaného doprovodu;
- uměli zahrát na další hudební nástroj, případně sólově zpívat;
- byli schopni veřejně vystoupit s vlastní hudební produkcí;
- využívali počítačové technologie v hudební oblasti;
- dokázali připravit či podílet se na přípravě hudebního vystoupení při kulturní nebo společenské akci;
- rozpoznali jednoduchou mechanickou závadu na klavíru;
- rozpoznali nedostatek v ladění klavíru;
- přispěli dle svých dispozic k odstranění menších nedostatků v ladění nástroje nebo drobných mechanických závad;
- profesionálně vystupovali, dokázali pracovat v týmu.
Kompetence společné pro všechna zaměření:
- chápali bezpečnost práce jako nedílnou součást péče o zdraví své i spolupracovníků (i dalších osob vyskytujících se na pracovištích, např. klientů, zákazníků, návštěvníků);
- znali a dodržovali základní právní předpisy týkající se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární prevence;
- osvojili si zásady a návyky bezpečné a zdraví neohrožující pracovní činnosti včetně zásad ochrany zdraví při práci u zařízení se zobrazovacími jednotkami (monitory, displeji apod.), rozpoznali možnost nebezpečí úrazu nebo ohrožení zdraví;
- znali systém péče o zdraví pracujících (včetně preventivní péče, uměli uplatňovat nároky na ochranu zdraví v souvislosti s prací, nároky vzniklé úrazem nebo poškozením zdraví v souvislosti s vykonáváním práce);
- byli vybaveni vědomostmi o zásadách poskytování první pomoci při náhlém onemocnění nebo úrazu a snažili se poskytnout první pomoc.
- chápali kvalitu jako významný nástroj konkurenceschopnosti a dobrého jména podniku;
- dodržovali stanovené normy (standardy) a předpisy související se systémem řízení jakosti zavedeným na pracovišti;
- dbali na zabezpečování parametrů (standardů) kvality procesů, výrobků nebo služeb, zohledňovali požadavky klienta (zákazníka, občana).
- znali význam, účel a užitečnost vykonávané práce, její finanční, popř. společenské ohodnocení;
- zvažovali při plánování a posuzování určité činnosti (v pracovním procesu i v běžném životě) možné náklady, výnosy a zisk, vliv na životní prostředí, sociální dopady;
- efektivně hospodařili s finančními prostředky;
- nakládali s materiály, energiemi, odpady, vodou a jinými látkami ekonomicky a s ohledem na životní prostředí.
Absolvent oboru je na základě získané odborné profilace připraven uplatnit se v oblasti servisních nebo hudebně kulturních činností. Konkrétní oblast jeho uplatnění vyplývá ze zaměření/profilace absolvované odborné přípravy podle školního vzdělávacího programu. Jedná se buď o ladění klavírů různých značek a konstrukcí včetně provádění drobných opravárenských úkonů, nebo o činnosti spojené s přípravou hudebních vystoupení na kulturních a společenských akcích, popř. o vlastní veřejnou hudební produkci na těchto akcích či o vedení amatérského souboru.
Odpovídající činnosti může vykonávat zejména jako zaměstnanec výrobních a servisních firem nebo kulturních zařízení, uměleckých agentur apod.