Přeskočit navigaci

Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání

82-44-J/01 Ladění klavírů a kulturní činnost

Vydalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy dne 6. května 2009, č. j. 9325/2009-23

PROFIL ABSOLVENTA

Vzdělávání v oboru směřuje v souladu s cíli středního odborného vzdělávání k tomu, aby si žáci vytvořili, na úrovni odpovídající jejich schopnostem a učebním předpokladům, následující klíčové a odborné kompetence. Klíčové kompetence navazují na klíčové kompetence osvojované na základní škole a dále se prohlubují.

Klíčové kompetence

a)      Kompetence k učení: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni podle svých schopností a možností efektivně se učit, vyhodnocovat dosažené výsledky a pokrok a reálně si stanovovat potřeby a cíle svého dalšího vzdělávání

b)      Kompetence k řešení problémů: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni podle svých schopností a možností samostatně řešit běžné pracovní i mimopracovní problémy

c)      Komunikativní kompetence: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni podle svých schopností a možností vyjadřovat se v písemné i ústní formě v různých učebních, životních i pracovních situacích

d)      Personální a sociální kompetence: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli připraveni podle svých schopností a možností stanovovat si na základě poznání své osobnosti přiměřené cíle osobního rozvoje v oblasti zájmové i pracovní, pečovat o své zdraví, spolupracovat s ostatními a přispívat k utváření vhodných mezilidských vztahů

e)      Občanské kompetence a kulturní povědomí: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi uznávali podle svých schopností a možností hodnoty a postoje podstatné pro život v demokratické společnosti a dodržovali je, jednali v souladu s udržitelným rozvojem a podporovali hodnoty národní, evropské i světové kultury

f)       Kompetence k pracovnímu uplatnění: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni podle svých schopností a možností využívat svých osobnostních a odborných předpokladů pro úspěšné uplatnění ve světě práce, pro budování a rozvoj své profesní kariéry a s tím související potřebu celoživotního učení

g)      Matematické kompetence: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni podle svých schopností a možností funkčně využívat matematické dovednosti v různých životních situacích

h)      Kompetence využívat prostředky informačních a komunikačních technologií a pracovat s informacemi: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi pracovali podle svých schopností a možností s osobním s osobním počítačem a jeho základním a aplikačním programovým vybavením, ale i s dalšími prostředky ICT a využívali adekvátní zdroje informací a efektivně pracovali s informacemi

Odborné kompetence

Zaměření na ladění klavírů:

a)      Ovládat techniku ladění klavírů a zvládat drobné opravárenské úkony u klavírů, tzn. aby absolventi:

-     dovedli naladit křídla s vídeňskou a anglickou mechanikou;

-     dovedli naladit pianina různých značek a konstrukcí;

-     dokázali sladit dva nástroje;

-     ovládali tónování pianinové baraše;

-     používali správně a podle příslušných pracovních operací odpovídající nástroje, nářadí a pomůcky, znali způsoby jejich ošetřování a běžné údržby;

-     znali základní konstrukci křídla a pianina, dokázali rozpoznat jednoduchou mechanickou závadu klavíru a odstranit ji;

-     hráli na klavír v rozsahu potřebném pro prezentaci výsledků své práce;

-     ovládali zásady profesionálního vystupování.

Zaměření na hudebně kulturní činnosti:

b)      Ovládat přípravu hudebního vystoupení a zvládat základy ladění klavírů, tzn. aby absolventi:

-     hráli alespoň na jeden klávesový hudební nástroj a zvládali základy improvizovaného doprovodu;

-     uměli zahrát na další hudební nástroj, případně sólově zpívat;

-     byli schopni veřejně vystoupit s vlastní hudební produkcí;

-     využívali počítačové technologie v hudební oblasti;

-     dokázali připravit či podílet se na přípravě hudebního vystoupení při kulturní nebo společenské akci;

-     rozpoznali jednoduchou mechanickou závadu na klavíru;

-     rozpoznali nedostatek v ladění klavíru;

-     přispěli dle svých dispozic k odstranění menších nedostatků v ladění nástroje nebo drobných mechanických závad;

-     profesionálně vystupovali, dokázali pracovat v týmu.

Kompetence společné pro všechna zaměření:

c)      Dbát na bezpečnost práce a ochranu zdraví při práci, tzn. aby absolventi:

-     chápali bezpečnost práce jako nedílnou součást péče o zdraví své i spolupracovníků (i dalších osob vyskytujících se na pracovištích, např. klientů, zákazníků, návštěvníků);

-     znali a dodržovali základní právní předpisy týkající se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární prevence;

-     osvojili si zásady a návyky bezpečné a zdraví neohrožující pracovní činnosti včetně zásad ochrany zdraví při práci u zařízení se zobrazovacími jednotkami (monitory, displeji apod.), rozpoznali možnost nebezpečí úrazu nebo ohrožení zdraví;

-     znali systém péče o zdraví pracujících (včetně preventivní péče, uměli uplatňovat nároky na ochranu zdraví v souvislosti s prací, nároky vzniklé úrazem nebo poškozením zdraví v souvislosti s vykonáváním práce);

-     byli vybaveni vědomostmi o zásadách poskytování první pomoci při náhlém onemocnění nebo úrazu a snažili se poskytnout první pomoc.

d)      Usilovat o nejvyšší kvalitu své práce, výrobků nebo služeb, tzn. aby absolventi:

-     chápali kvalitu jako významný nástroj konkurenceschopnosti a dobrého jména podniku;

-     dodržovali stanovené normy (standardy) a předpisy související se systémem řízení jakosti zavedeným na pracovišti;

-     dbali na zabezpečování parametrů (standardů) kvality procesů, výrobků nebo služeb, zohledňovali požadavky klienta (zákazníka, občana).

e)      Jednat ekonomicky a v souladu se strategií udržitelného rozvoje, tzn. aby absolventi:

-     znali význam, účel a užitečnost vykonávané práce, její finanční, popř. společenské ohodnocení;

-     zvažovali při plánování a posuzování určité činnosti (v pracovním procesu i v běžném životě) možné náklady, výnosy a zisk, vliv na životní prostředí, sociální dopady;

-     efektivně hospodařili s finančními prostředky;

-     nakládali s materiály, energiemi, odpady, vodou a jinými látkami ekonomicky a s ohledem na životní prostředí.

Uplatnění absolventa

Absolvent oboru je na základě získané odborné profilace připraven uplatnit se v oblasti servisních nebo hudebně kulturních činností. Konkrétní oblast jeho uplatnění vyplývá ze zaměření/profilace absolvované odborné přípravy podle školního vzdělávacího programu. Jedná se buď o ladění klavírů různých značek a konstrukcí včetně provádění drobných opravárenských úkonů, nebo o činnosti spojené s přípravou hudebních vystoupení na kulturních a společenských akcích, popř. o vlastní veřejnou hudební produkci na těchto akcích či o vedení amatérského souboru.

Odpovídající činnosti může vykonávat zejména jako zaměstnanec výrobních a servisních firem nebo kulturních zařízení, uměleckých agentur apod.


Zpět