Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání
82-44-M/02 Ladění klavírů a příbuzných nástrojů
Vydalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy dne 6. května 2009, č. j. 9325/2009-23
PROFIL ABSOLVENTA
Vzdělávání v oboru směřuje v souladu s cíli středního odborného vzdělávání k tomu, aby si žáci vytvořili, v návaznosti na základní vzdělávání a na úrovni odpovídající jejich schopnostem a studijním předpokladům, následující klíčové a odborné kompetence.
Odborné kompetence
- dovedli naladit křídla s vídeňskou a anglickou mechanikou;
- dovedli naladit pianina různých značek a konstrukcí;
- ovládali tónování pianinové baraše;
- dovedli naladit spinet, jednomanuálové a dvoumanuálové cembalo;
- dovedli naladit cimbál;
- dokázali sladit dva nástroje;
- využívali při své práci znalosti o vývoji hudebního umění a hudebních nástrojů;
- hráli na klavír v rozsahu potřebném pro prezentaci výsledků své práce;
- ovládali zásady profesionálního vystupování a psychologické základy jednání se zákazníkem;
- aktivně vyhledávali a využívali všechny dostupné zdroje informací o nových tendencích ve svém oboru.
- měli komplexní přehled o druzích používaných materiálů, hospodárně a ekologicky s nimi zacházeli, odborně posuzovali jejich vlastnosti a rozhodovali o jejich volbě;
- používali správně a podle příslušných pracovních operací odpovídající nástroje, nářadí a pomůcky, znali způsoby jejich ošetřování a běžné údržby;
- znali základní konstrukci křídla a pianina, dokázali provést regulaci jejich mechanik včetně dusítkového systému a pedalizace;
- znali základní konstrukci spinetu a cembala, dokázali provést jejich regulaci;
- znali základní konstrukci cimbálu, dokázali seřídit kobylky;
- rozeznali druh a specifikovali rozsah závady u daných hudebních nástrojů, dokázali posoudit technickou a technologickou náročnost jejího odstranění z hlediska svých možností;
- prováděli odpovídající opravy na těchto nástrojích;
- efektivně organizovali svou práci, prováděli ji dokonale a v souladu s vysokými nároky na kvalitu;
- sledovali vývoj nových technologií, materiálů, technického zařízení apod. a prakticky je využívali;
- ovládali základní ekonomické činnosti ve vztahu k předpokládanému profesnímu uplatnění.
- chápali bezpečnost práce jako nedílnou součást péče o zdraví své i spolupracovníků (i dalších osob vyskytujících se na pracovištích, např. klientů, zákazníků, návštěvníků) i jako součást řízení jakosti a jednu z podmínek získání či udržení certifikátu jakosti podle příslušných norem;
- znali a dodržovali základní právní předpisy týkající se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární prevence;
- osvojili si zásady a návyky bezpečné a zdraví neohrožující pracovní činnosti včetně zásad ochrany zdraví při práci u zařízení se zobrazovacími jednotkami (monitory, displeji apod.), rozpoznali možnost nebezpečí úrazu nebo ohrožení zdraví a byli schopni zajistit odstranění závad a možných rizik;
- znali systém péče o zdraví pracujících (včetně preventivní péče, uměli uplatňovat nároky na ochranu zdraví v souvislosti s prací, nároky vzniklé úrazem nebo poškozením zdraví v souvislosti s vykonáváním práce);
- byli vybaveni vědomostmi o zásadách poskytování první pomoci při náhlém onemocnění nebo úrazu a dokázali první pomoc sami poskytnout.
- chápali kvalitu jako významný nástroj konkurenceschopnosti a dobrého jména podniku;
- dodržovali stanovené normy (standardy) a předpisy související se systémem řízení jakosti zavedeným na pracovišti;
- dbali na zabezpečování parametrů (standardů) kvality procesů, výrobků nebo služeb, zohledňovali požadavky klienta (zákazníka, občana).
- znali význam, účel a užitečnost vykonávané práce, její finanční, popř. společenské ohodnocení;
- zvažovali při plánování a posuzování určité činnosti (v pracovním procesu i v běžném životě) možné náklady, výnosy a zisk, vliv na životní prostředí, sociální dopady;
- efektivně hospodařili s finančními prostředky;
- nakládali s materiály, energiemi, odpady, vodou a jinými látkami ekonomicky a s ohledem na životní prostředí.
Uplatnění absolventa
Absolvent oboru je připraven uplatnit se v širokém spektru činností v ladění všech typů klavírů, ladění spinetu, cembala a cimbálu a v provádění běžných oprav a údržby daných hudebních nástrojů.
Uvedené činnosti může vykonávat buď samostatně nebo v odpovídajících výrobních podnicích a servisech, kulturních zařízeních apod.