Přeskočit navigaci

Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání

82-44-M/02 Ladění klavírů a příbuzných nástrojů

Vydalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy dne 6. května 2009, č. j. 9325/2009-23

PROFIL ABSOLVENTA

Vzdělávání v oboru směřuje v souladu s cíli středního odborného vzdělávání k tomu, aby si žáci vytvořili, v návaznosti na základní vzdělávání a na úrovni odpovídající jejich schopnostem a studijním předpokladům, následující klíčové a odborné kompetence.

Klíčové kompetence

a)      Kompetence k učení: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni efektivně se učit, vyhodnocovat dosažené výsledky a pokrok a reálně si stanovovat potřeby a cíle svého dalšího vzdělávání

b)      Kompetence k řešení problémů: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni samostatně řešit běžné pracovní i mimopracovní problémy

c)      Komunikativní kompetence: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni vyjadřovat se v písemné i ústní formě v různých učebních, životních i pracovních situacích

d)      Personální a sociální kompetence: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli připraveni stanovovat si na základě poznání své osobnosti přiměřené cíle osobního rozvoje v oblasti zájmové i pracovní, pečovat o své zdraví, spolupracovat s ostatními a přispívat k utváření vhodných mezilidských vztahů

e)      Občanské kompetence a kulturní povědomí: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi uznávali hodnoty a postoje podstatné pro život v demokratické společnosti a dodržovali je, jednali v souladu s udržitelným rozvojem a podporovali hodnoty národní, evropské i světové kultury

f)       Kompetence k pracovnímu uplatnění a podnikatelským aktivitám: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni optimálně využívat svých osobnostních a odborných předpokladů pro úspěšné uplatnění ve světě práce, pro budování a rozvoj své profesní kariéry a s tím související potřebu celoživotního učení

g)      Matematické kompetence: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni funkčně využívat matematické dovednosti v různých životních situacích

h)      Kompetence využívat prostředky informačních a komunikačních technologií a pracovat s informacemi: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi pracovali s osobním počítačem a jeho základním a aplikačním programovým vybavením, ale i s dalšími prostředky ICT a využívali adekvátní zdroje informací a efektivně pracovali s informacemi

Odborné kompetence

a)      Ovládat techniku ladění klavírů a příbuzných nástrojů, tzn. aby absolventi:

-     dovedli naladit křídla s vídeňskou a anglickou mechanikou;

-     dovedli naladit pianina různých značek a konstrukcí;

-     ovládali tónování pianinové baraše;

-     dovedli naladit spinet, jednomanuálové a dvoumanuálové cembalo;

-     dovedli naladit cimbál;

-     dokázali sladit dva nástroje;

-     využívali při své práci znalosti o vývoji hudebního umění a hudebních nástrojů;

-     hráli na klavír v rozsahu potřebném pro prezentaci výsledků své práce;

-     ovládali zásady profesionálního vystupování a psychologické základy jednání se zákazníkem;

-     aktivně vyhledávali a využívali všechny dostupné zdroje informací o nových tendencích ve svém oboru.

b)      Znát stavbu nástrojů a zvládat běžné opravárenské úkony u klavírů a příbuzných nástrojů, tzn. aby absolventi:

-     měli komplexní přehled o druzích používaných materiálů, hospodárně a ekologicky s nimi zacházeli, odborně posuzovali jejich vlastnosti a rozhodovali o jejich volbě;

-     používali správně a podle příslušných pracovních operací odpovídající nástroje, nářadí a pomůcky, znali způsoby jejich ošetřování a běžné údržby;

-     znali základní konstrukci křídla a pianina, dokázali provést regulaci jejich mechanik včetně dusítkového systému a pedalizace;

-     znali základní konstrukci spinetu a cembala, dokázali provést jejich regulaci;

-     znali základní konstrukci cimbálu, dokázali seřídit kobylky;

-     rozeznali druh a specifikovali rozsah závady u daných hudebních nástrojů, dokázali posoudit technickou a technologickou náročnost jejího odstranění z hlediska svých možností;

-     prováděli odpovídající opravy na těchto nástrojích;

-     efektivně organizovali svou práci, prováděli ji dokonale a v souladu s vysokými nároky na kvalitu;

-     sledovali vývoj nových technologií, materiálů, technického zařízení apod. a prakticky je využívali;

-     ovládali základní ekonomické činnosti ve vztahu k předpokládanému profesnímu uplatnění.

c)      Dbát na bezpečnost práce a ochranu zdraví při práci, tzn. aby absolventi:

-     chápali bezpečnost práce jako nedílnou součást péče o zdraví své i spolupracovníků (i dalších osob vyskytujících se na pracovištích, např. klientů, zákazníků, návštěvníků) i jako součást řízení jakosti a jednu z podmínek získání či udržení certifikátu jakosti podle příslušných norem;

-     znali a dodržovali základní právní předpisy týkající se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární prevence;

-     osvojili si zásady a návyky bezpečné a zdraví neohrožující pracovní činnosti včetně zásad ochrany zdraví při práci u zařízení se zobrazovacími jednotkami (monitory, displeji apod.), rozpoznali možnost nebezpečí úrazu nebo ohrožení zdraví a byli schopni zajistit odstranění závad a možných rizik;

-     znali systém péče o zdraví pracujících (včetně preventivní péče, uměli uplatňovat nároky na ochranu zdraví v souvislosti s prací, nároky vzniklé úrazem nebo poškozením zdraví v souvislosti s vykonáváním práce);

-     byli vybaveni vědomostmi o zásadách poskytování první pomoci při náhlém onemocnění nebo úrazu a dokázali první pomoc sami poskytnout.

d)      Usilovat o nejvyšší kvalitu své práce, výrobků nebo služeb, tzn. aby absolventi:

-     chápali kvalitu jako významný nástroj konkurenceschopnosti a dobrého jména podniku;

-     dodržovali stanovené normy (standardy) a předpisy související se systémem řízení jakosti zavedeným na pracovišti;

-     dbali na zabezpečování parametrů (standardů) kvality procesů, výrobků nebo služeb, zohledňovali požadavky klienta (zákazníka, občana).

e)      Jednat ekonomicky a v souladu se strategií udržitelného rozvoje, tzn. aby absolventi:

-     znali význam, účel a užitečnost vykonávané práce, její finanční, popř. společenské ohodnocení;

-     zvažovali při plánování a posuzování určité činnosti (v pracovním procesu i v běžném životě) možné náklady, výnosy a zisk, vliv na životní prostředí, sociální dopady;

-     efektivně hospodařili s finančními prostředky;

-     nakládali s materiály, energiemi, odpady, vodou a jinými látkami ekonomicky a s ohledem na životní prostředí.

Uplatnění absolventa

Absolvent oboru je připraven uplatnit se v širokém spektru činností v ladění všech typů klavírů, ladění spinetu, cembala a cimbálu a v provádění běžných oprav a údržby daných hudebních nástrojů.

Uvedené činnosti může vykonávat buď samostatně nebo v odpovídajících výrobních podnicích a servisech, kulturních zařízeních apod.


Zpět