Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání
82-44-P/01 Hudba
Vydalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy dne 19. 4. 2010, č. j. 1606/2010-23
PROFIL ABSOLVENTA
Vzdělávání v oboru směřuje v souladu s cíli středního odborného vzdělávání k tomu, aby si žáci vytvořili, v návaznosti na základní vzdělávání a na úrovni odpovídající jejich schopnostem a studijním předpokladům, následující klíčové a odborné kompetence.
Odborné kompetence
- využívali znalosti o historickém vývoji a současných tendencích hudebního umění;
- měli všeobecný kulturní přehled;
- znali historii a vývoj zvoleného oboru;
- využívali znalosti z hudební teorie a odborné hudební literatury k vlastní umělecké činnosti, odborné komunikaci i umělecko-pedagogické činnosti;
- rozpoznávali a charakterizovali hudební druhy, žánry, styly a analyzovali významná hudební díla;
- aktivně využívali tvůrčí fantazii, hudebně mysleli, uplatňovali výrazové prostředky osobitého estetického a hudebního cítění;
- ovládali techniku hry na obligátní nástroj;
- ovládali základy hry z listu, improvizace a doprovodu;
- využívali příslušné počítačové programové vybavení v oboru;
- orientovali se v organizaci hudebního života a uměleckého managementu;
- ovládali standardní normy profesní etiky;
- sledovali, aktivně vyhledávali a využívali zdroje informací o nových tendencích ve svém oboru.
- využívali znalosti hudební historie, estetiky, struktury, tektoniky a formy díla k interpretačním, dirigentským nebo skladatelským činnostem;
- ovládali na profesionální úrovni techniku hry na zvolený hudební nástroj, dirigentské a sbormistrovské techniky nebo kompoziční techniky a využívali je ve své hudební činnosti;
- ovládali hru v souboru;
- interpretovali hudební dílo s technicky a stylově přesvědčivým výrazem;
- komponovali skladby s vlastním osobitým sdělením, reagovali na potřeby hudební praxe;
- zvládali koncentraci, psychickou a fyzickou zátěž při výkonu uměleckých činností;
- samostatně pracovali a spolupracovali odborným tvůrčím způsobem při realizaci společného díla;
- rozvíjeli své tvůrčí a interpretační schopnosti individuální přípravou, vlastním cvičením a dalším studiem.
- využívali v praxi znalosti z pedagogiky a psychologie;
- ovládali didaktické principy a využívali je při projektování pedagogické činnosti;
- používali moderní metodické přístupy a tvůrčím způsobem rozvíjeli talentové předpoklady žáků;
- objektivně hodnotili výkony žáků, vhodně je motivovali k uměleckým činnostem;
- vedli žáky k uvědomělé péči o zdraví a ke zdravému způsobu kompenzace profesní zátěže;
- projektovali, realizovali a vyhodnocovali vlastní pedagogickou činnost a případně se zapojovali do činnosti v projektech - uměleckých, pedagogických, atp.;
- sledovali a využívali odbornou literaturu.
- chápali bezpečnost práce jako nedílnou součást péče o zdraví své i spolupracovníků (i dalších osob vyskytujících se na pracovištích, např. klientů, zákazníků, návštěvníků) i jako součást řízení jakosti a jednu z podmínek získání či udržení certifikátu jakosti podle příslušných norem;
- znali a dodržovali základní právní předpisy týkající se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární prevence;
- osvojili si zásady a návyky bezpečné a zdraví neohrožující pracovní činnosti včetně zásad ochrany zdraví při práci u zařízení se zobrazovacími jednotkami (monitory, displeji apod.), rozpoznali možnost nebezpečí úrazu nebo ohrožení zdraví a byli schopni zajistit odstranění závad a možných rizik;
- znali systém péče o zdraví pracujících (včetně preventivní péče, uměli uplatňovat nároky na ochranu zdraví v souvislosti s prací, nároky vzniklé úrazem nebo poškozením zdraví v souvislosti s vykonáváním práce);
- byli vybaveni vědomostmi o zásadách poskytování první pomoci při náhlém onemocnění nebo úrazu a dokázali první pomoc sami poskytnout.
- chápali kvalitu jako významný nástroj konkurenceschopnosti a dobrého jména podniku;
- dodržovali stanovené normy (standardy) a předpisy související se systémem řízení jakosti zavedeným na pracovišti;
- dbali na zabezpečování parametrů (standardů) kvality procesů, výrobků nebo služeb, zohledňovali požadavky klienta (zákazníka, občana).
- znali význam, účel a užitečnost vykonávané práce, její finanční, popř. společenské ohodnocení;
- zvažovali při plánování a posuzování určité činnosti (v pracovním procesu i v běžném životě) možné náklady, výnosy a zisk, vliv na životní prostředí, sociální dopady;
- efektivně hospodařili s finančními prostředky;
- nakládali s materiály, energiemi, odpady, vodou a jinými látkami ekonomicky a s ohledem na životní prostředí.
Uplatnění absolventa
Absolvent oboru je připraven uplatnit se v oblasti, která vyplývá ze zaměření absolvované odborné přípravy podle školního vzdělávacího programu. Uplatní se např. jako hudební instrumentalista (sólista, člen orchestru, koncertní mistr, vedoucí souboru), dirigent (sbormistr instrumentálních a vokálně instrumentálních souborů, komorních a symfonických orchestrů), skladatel (aranžér) apod.
Může se také uplatnit jako korepetitor, hudební redaktor, hudební dramaturg, hudební režisér, hudební manažer atd. Tyto činnosti může vykonávat jak samostatně, tak i v rámci subjektů působících v oblasti hudební kultury.
Absolvent je připraven také k výkonu povolání učitele příslušných předmětů, a to zejména v základních uměleckých školách a v konzervatořích. Může se uplatnit také ve školských nebo jiných zařízeních pro zájmovou uměleckou činnost a vzdělávání.