Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání
82 – 46 – P/02 Současný tanec
Vydalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy dne 13. 11. 2012, č. j. 49829/2012-212
PROFIL ABSOLVENTA
Vzdělávání v oboru směřuje v souladu s cíli středního odborného vzdělávání k tomu, aby si žáci vytvořili, v návaznosti na základní vzdělávání a na úrovni odpovídající jejich schopnostem a studijním předpokladům, následující klíčové a odborné kompetence.
a) Kompetence k učení: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni efektivně se učit, vyhodnocovat dosažené výsledky a pokrok a reálně si stanovovat potřeby a cíle svého dalšího vzdělávání
b) Kompetence k řešení problémů: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni samostatně řešit běžné pracovní i mimopracovní problémy
c) Komunikativní kompetence: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni vyjadřovat se v písemné i ústní formě v různých učebních, životních i pracovních situacích
d) Personální a sociální kompetence: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli připraveni stanovovat si na základě poznání své osobnosti přiměřené cíle osobního rozvoje v oblasti zájmové i pracovní, pečovat o své zdraví, spolupracovat s ostatními a přispívat k utváření vhodných mezilidských vztahů
e) Občanské kompetence a kulturní povědomí: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi uznávali hodnoty a postoje podstatné pro život v demokratické společnosti a dodržovali je, jednali v souladu s udržitelným rozvojem a podporovali hodnoty národní, evropské i světové kultury
f) Kompetence k pracovnímu uplatnění a podnikatelským aktivitám: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni optimálně využívat svých osobnostních a odborných předpokladů pro úspěšné uplatnění ve světě práce, pro budování a rozvoj své profesní kariéry a s tím související potřebu celoživotního učení
g) Matematické kompetence: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni funkčně využívat matematické dovednosti v různých životních situacích
h) Kompetence využívat prostředky informačních a komunikačních technologií a pracovat s informacemi: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi pracovali s osobním počítačem a jeho základním a aplikačním programovým vybavením, ale i s dalšími prostředky ICT a využívali adekvátní zdroje informací a efektivně pracovali s informacemi
Vzdělávání v oboru směřuje v souladu s cíli středního odborného vzdělávání k tomu, aby si žáci vytvořili, v návaznosti na základní vzdělávání a na úrovni odpovídající jejich schopnostem a studijním předpokladům, následující klíčové a odborné kompetence.
ODBORNÉ KOMPETENCE
a) Ovládat základy tvůrčí činnosti v oblasti současného tance, tzn., aby absolventi:
- měli všeobecný kulturní přehled;
- využívali při své umělecké činnosti znalosti o historickém vývoji a aktuálních tendencích současného tance, hudby a dalších souvisejících uměleckých disciplín, aktivně vyhledávali zdroje informací;
- uplatňovali vlastní umělecký názor, samostatně jej vyjadřovali, hledali a využívali inspirační zdroje;
- jasně formulovali myšlenku a obsahovou náplň uměleckého záměru, dovedli jej vyhodnotit a obhájit;
- vytvářeli taneční kompozice inspirované hudebním, básnickým či prozaickým dílem;
- využívali tvůrčí fantazii ve své práci, uplatňovali netradiční myšlenky a osobité výrazové prostředky tanečního a hudebního cítění;
- vnímali citlivě výstavbu tvaru uměleckého díla, jeho strukturu, charakterizovali jeho obsah a stylové zařazení;
- využívali v praxi znalosti z hudební teorie a základní hudební dovednosti;
- využívali výrazové možnosti jednotlivých médií při své umělecké činnosti i při propagaci jejích výsledků;
- dodržovali standardní normy profesní etiky a zásady profesionálního vystupování;
- rozvíjeli své tvůrčí schopnosti studiem odborné literatury, účastí v tuzemských a mezinárodních vzdělávacích akcích a soutěžích, sledováním a analýzou nejnovějších trendů v současné taneční tvorbě apod.;
- vhodně prezentovali svoje odborné schopnosti, umělecké záměry a vytvořená díla v závislosti na konkrétní situaci.
b) Vykonávat umělecké činnosti v oboru, tzn., aby absolventi:
- ovládali na profesionální úrovni praktické pohybové dovednosti v rámci jednotlivých tanečních technik a využívali je ve své umělecké činnosti;
- interpretovali repertoár současného tance na odpovídající technické, stylové a estetické úrovni v souladu s požadavky profesionální praxe;
- vytvářeli vlastní choreografie;
- využívali znalosti struktury, tektoniky a formy díla v přístupu k jeho interpretaci a při tvorbě vlastní choreografie;
- uplatňovali vlastní kreativitu a schopnost improvizace, tvůrčím způsobem spolupracovali při sólové, partnerské nebo skupinové interpretaci;
- vystihli pohybový a výrazový charakter ztvárněné role;
- respektovali požadavky choreografa, byli adaptabilní při studiu uměleckého díla;
- pracovali jako výkonní umělci v podmínkách divadelního provozu;
- využívali znalosti z anatomie, fyziologie a kineziologie v taneční praxi, předcházeli zdravotním rizikům;
- zvládali koncentraci, psychickou a fyzickou zátěž při tanečním výkonu;
- analyzovali a hodnotili pojetí díla a jeho interpretaci.
c) Vykonávat umělecko-pedagogickou činnost, tzn., aby absolventi:
- používali tvůrčím způsobem metodické postupy při rozvíjení talentových předpokladů žáků;
- ovládali didaktické principy a zásady a využívali je při projektování pedagogické činnosti;
- využívali v praxi znalosti z pedagogiky a psychologie a z metodiky taneční výuky;
- objektivně hodnotili výkony žáků, vhodně je motivovali k uměleckým činnostem;
- vedli žáky k uvědomělé péči o zdraví a ke zdravému způsobu kompenzace fyzické
- zátěže;
- připravovali, realizovali a vyhodnocovali vlastní pedagogickou činnost a případně se zapojovali do činnosti v projektech - uměleckých, pedagogických atp.;
- sledovali a využívali odbornou literaturu.
d) Dbát na bezpečnost práce a ochranu zdraví při práci, tzn., aby absolventi:
- chápali bezpečnost práce jako nedílnou součást péče o zdraví své i spolupracovníků (i dalších osob vyskytujících se na pracovištích, např. žáků ve škole, návštěvníků, klientů);
- uvědomovali si význam kompenzačních a relaxačních cvičení pro zvládnutí psychické a fyzické profesní zátěže;
- znali a dodržovali základní právní předpisy týkající se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární prevence;
- ovládali zásady zdravé sluchové hygieny;
- osvojili si zásady a návyky bezpečné a zdraví neohrožující pracovní činnosti včetně zásad ochrany zdraví při práci s elektronickými přístroji a zařízeními (osobní počítače, syntezátory, zesilovače apod.), rozpoznali možnost nebezpečí úrazu nebo ohrožení zdraví a byli schopni zajistit, aby závady byly odstraněny;
- znali systém péče státu o zdraví pracujících (včetně preventivní zdravotní péče, uměli uplatňovat nároky na ochranu zdraví v souvislosti s prací, nároky vzniklé úrazem nebo poškozením zdraví v souvislosti s vykonáváním práce);
- ovládali zásady poskytování první pomoci při náhlém onemocnění nebo úrazu a dokázali první pomoc sami poskytnout.
e) Kvalitně vykonávat umělecké činnosti, tzn., aby absolventi:
- chápali kvalitu jako významný nástroj konkurenceschopnosti a dobrého jména, jak vlastního, tak i zaměstnavatelské organizace;
- dbali na zabezpečování kvality pracovních činností (popř. stanovených parametrů nebo standardů kvality).
f) Jednat ekonomicky a v souladu se strategií trvale udržitelného rozvoje, tzn., aby absolventi:
- zvažovali při plánování a posuzování konkrétní činnosti možné náklady, výnosy a zisk, vliv na životní prostředí, sociální dopady;
- efektivně hospodařili se svými finančními prostředky;
- nakládali s energiemi, odpady, vodou a případně jinými látkami ekonomicky a s ohledem na životní prostředí.
UPLATNĚNÍ ABSOLVENTA
Absolvent je připraven uplatnit se v oblasti, která vyplývá ze zaměření absolvované odborné přípravy podle školního vzdělávacího programu. Uplatní se jako taneční umělec a choreograf (sólista nebo člen souboru současné taneční tvorby, dále v oblasti alternativní tvorby, tanečního divadla, hudebního divadla, muzikálového projektu, lidového tance apod.).
Absolvent je připraven také k výkonu povolání učitele příslušných odborných předmětů, a to zejména v základních uměleckých školách, případně v konzervatořích, ve školských nebo jiných zařízeních pro zájmovou uměleckou činnost.
Uvedené činnosti může vykonávat v rámci subjektů působících v oblasti hudební nebo taneční kultury, případně samostatně.