Přeskočit navigaci

Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání

82 – 46 – P/02 Současný tanec

Vydalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy dne 13. 11. 2012, č. j. 49829/2012-212


PROFIL ABSOLVENTA

Vzdělávání v oboru směřuje v souladu s cíli středního odborného vzdělávání k tomu, aby si žáci vytvořili, v návaznosti na základní vzdělávání a na úrovni odpovídající jejich schopnostem a studijním předpokladům, následující klíčové a odborné kompetence.

 

KLÍČOVÉ KOMPETENCE

a)    Kompetence k učení: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni efektivně se učit, vyhodnocovat dosažené výsledky a pokrok a reálně si stanovovat potřeby a cíle svého dalšího vzdělávání

b)    Kompetence k řešení problémů: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni samostatně řešit běžné pracovní i mimopracovní problémy

c)    Komunikativní kompetence: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni vyjadřovat se v písemné i ústní formě v různých učebních, životních i pracovních situacích

d)    Personální a sociální kompetence: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli připraveni stanovovat si na základě poznání své osobnosti přiměřené cíle osobního rozvoje v oblasti zájmové i pracovní, pečovat o své zdraví, spolupracovat s ostatními a přispívat k utváření vhodných mezilidských vztahů

e)    Občanské kompetence a kulturní povědomí: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi uznávali hodnoty a postoje podstatné pro život v demokratické společnosti a dodržovali je, jednali v souladu s udržitelným rozvojem a podporovali hodnoty národní, evropské i světové kultury

f)     Kompetence k pracovnímu uplatnění a podnikatelským aktivitám: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni optimálně využívat svých osobnostních a odborných předpokladů pro úspěšné uplatnění ve světě práce, pro budování a rozvoj své profesní kariéry a s tím související potřebu celoživotního učení

g)    Matematické kompetence: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni funkčně využívat matematické dovednosti v různých životních situacích

h)    Kompetence využívat prostředky informačních a komunikačních technologií a pracovat s informacemi: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi pracovali s osobním počítačem a jeho základním a aplikačním programovým vybavením, ale i s dalšími prostředky ICT a využívali adekvátní zdroje informací a efektivně pracovali s informacemi


Vzdělávání v oboru směřuje v souladu s cíli středního odborného vzdělávání k tomu, aby si žáci vytvořili, v návaznosti na základní vzdělávání a na úrovni odpovídající jejich schopnostem a studijním předpokladům, následující klíčové a odborné kompetence.


ODBORNÉ KOMPETENCE

a) Ovládat základy tvůrčí činnosti v oblasti současného tance, tzn., aby absolventi:

-    měli všeobecný kulturní přehled;

-    využívali při své umělecké činnosti znalosti o historickém vývoji a aktuálních tendencích současného tance, hudby a dalších souvisejících uměleckých disciplín, aktivně vyhledávali zdroje informací;

-    uplatňovali vlastní umělecký názor, samostatně jej vyjadřovali, hledali a využívali inspirační zdroje;

-    jasně formulovali myšlenku a obsahovou náplň uměleckého záměru, dovedli jej vyhodnotit a obhájit;

-    vytvářeli taneční kompozice inspirované hudebním, básnickým či prozaickým dílem;

-    využívali tvůrčí fantazii ve své práci, uplatňovali netradiční myšlenky a osobité výrazové prostředky tanečního a hudebního cítění;

-    vnímali citlivě výstavbu tvaru uměleckého díla, jeho strukturu, charakterizovali jeho obsah a stylové zařazení;

-    využívali v praxi znalosti z hudební teorie a základní hudební dovednosti;

-    využívali výrazové možnosti jednotlivých médií při své umělecké činnosti i při propagaci jejích výsledků;

-    dodržovali standardní normy profesní etiky a zásady profesionálního vystupování;

-    rozvíjeli své tvůrčí schopnosti studiem odborné literatury, účastí v tuzemských a mezinárodních vzdělávacích akcích a soutěžích, sledováním a analýzou nejnovějších trendů v současné taneční tvorbě apod.;

-    vhodně prezentovali svoje odborné schopnosti, umělecké záměry a vytvořená díla v závislosti na konkrétní situaci.

b) Vykonávat umělecké činnosti v oboru, tzn., aby absolventi:

-    ovládali na profesionální úrovni praktické pohybové dovednosti v rámci jednotlivých tanečních technik a využívali je ve své umělecké činnosti;

-    interpretovali repertoár současného tance na odpovídající technické, stylové a estetické úrovni v souladu s požadavky profesionální praxe;

-    vytvářeli vlastní choreografie;

-    využívali znalosti struktury, tektoniky a formy díla v přístupu k jeho interpretaci a při tvorbě vlastní choreografie;

-    uplatňovali vlastní kreativitu a schopnost improvizace, tvůrčím způsobem spolupracovali při sólové, partnerské nebo skupinové interpretaci;

-    vystihli pohybový a výrazový charakter ztvárněné role;

-    respektovali požadavky choreografa, byli adaptabilní při studiu uměleckého díla;

-    pracovali jako výkonní umělci v podmínkách divadelního provozu;

-    využívali znalosti z anatomie, fyziologie a kineziologie v taneční praxi, předcházeli zdravotním rizikům;

-    zvládali koncentraci, psychickou a fyzickou zátěž při tanečním výkonu;

-    analyzovali a hodnotili pojetí díla a jeho interpretaci.

c) Vykonávat umělecko-pedagogickou činnost, tzn., aby absolventi:

-    používali tvůrčím způsobem metodické postupy při rozvíjení talentových předpokladů žáků;

-    ovládali didaktické principy a zásady a využívali je při projektování pedagogické činnosti;

-    využívali v praxi znalosti z pedagogiky a psychologie a z metodiky taneční výuky;

-    objektivně hodnotili výkony žáků, vhodně je motivovali k uměleckým činnostem;

-    vedli žáky k uvědomělé péči o zdraví a ke zdravému způsobu kompenzace fyzické

-    zátěže;

-    připravovali, realizovali a vyhodnocovali vlastní pedagogickou činnost a případně se zapojovali do činnosti v projektech - uměleckých, pedagogických atp.;

-    sledovali a využívali odbornou literaturu.

d) Dbát na bezpečnost práce a ochranu zdraví při práci, tzn., aby absolventi:

-    chápali bezpečnost práce jako nedílnou součást péče o zdraví své i spolupracovníků (i dalších osob vyskytujících se na pracovištích, např. žáků ve škole, návštěvníků, klientů);

-    uvědomovali si význam kompenzačních a relaxačních cvičení pro zvládnutí psychické a fyzické profesní zátěže;

-    znali a dodržovali základní právní předpisy týkající se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární prevence;

-    ovládali zásady zdravé sluchové hygieny;

-    osvojili si zásady a návyky bezpečné a zdraví neohrožující pracovní činnosti včetně zásad ochrany zdraví při práci s elektronickými přístroji a zařízeními (osobní počítače, syntezátory, zesilovače apod.), rozpoznali možnost nebezpečí úrazu nebo ohrožení zdraví a byli schopni zajistit, aby závady byly odstraněny;

-    znali systém péče státu o zdraví pracujících (včetně preventivní zdravotní péče, uměli uplatňovat nároky na ochranu zdraví v souvislosti s prací, nároky vzniklé úrazem nebo poškozením zdraví v souvislosti s vykonáváním práce);

-    ovládali zásady poskytování první pomoci při náhlém onemocnění nebo úrazu a dokázali první pomoc sami poskytnout.

e) Kvalitně vykonávat umělecké činnosti, tzn., aby absolventi:

-    chápali kvalitu jako významný nástroj konkurenceschopnosti a dobrého jména, jak vlastního, tak i zaměstnavatelské organizace;

-    dbali na zabezpečování kvality pracovních činností (popř. stanovených parametrů nebo standardů kvality).

f) Jednat ekonomicky a v souladu se strategií trvale udržitelného rozvoje, tzn., aby absolventi:

-    zvažovali při plánování a posuzování konkrétní činnosti možné náklady, výnosy a zisk, vliv na životní prostředí, sociální dopady;

-    efektivně hospodařili se svými finančními prostředky;

-    nakládali s energiemi, odpady, vodou a případně jinými látkami ekonomicky a s ohledem na životní prostředí.


UPLATNĚNÍ ABSOLVENTA

Absolvent je připraven uplatnit se v oblasti, která vyplývá ze zaměření absolvované odborné přípravy podle školního vzdělávacího programu. Uplatní se jako taneční umělec a choreograf (sólista nebo člen souboru současné taneční tvorby, dále v oblasti alternativní tvorby, tanečního divadla, hudebního divadla, muzikálového projektu, lidového tance apod.).

Absolvent je připraven také k výkonu povolání učitele příslušných odborných předmětů, a to zejména v základních uměleckých školách, případně v konzervatořích, ve školských nebo jiných zařízeních pro zájmovou uměleckou činnost.

Uvedené činnosti může vykonávat v rámci subjektů působících v oblasti hudební nebo taneční kultury, případně samostatně.



Zpět