Přeskočit navigaci

Vzdělávací program:  82-47-N/01 Herectví a moderování


Obor vzdělání: 82-47-N/.. Dramatické umění


Škola: Vyšší odborná škola herecká, Hadovitá 1023/7, Praha 4



Profil absolventa


Absolvent programu je po stránce odborné a všeobecné připraven takto:


  • profesionálně ovládá herectví, je schopen nastudovat přidělené role, umělecky je ztvárnit, spolupracovat s režisérem při zkouškách a představeních
  • profesionálně ovládá moderování a konferování, je schopen zpracovat textové podklady pro vysílání a komentáře k událostem, je schopen tvůrčím způsobem propojovat pořady mluveným slovem, umí vést diskusi a komentovat pořad v přidělené oblasti společenského života na odborné úrovni, je schopen profesionálně doplňovat znalosti nutné k vedení diskusních pořadů
  • profesionálně ovládá hlasatelství, je schopen zprostředkovat obsah a sled vysílání přednášením textů a mluveného slova v rozhlase a televizi, ovládá znalost textů a jejich plynulé čtení, umí zpracovat textové podklady pro vysílání, ovládá normativní výslovnost přednášených textů včetně cizojazyčných
  • profesionálně ovládá metodickou činnost v oblasti tvořivé dramatiky, ovládá základy obecné pedagogiky a výuky uměleckých disciplín, umí průpravné hry a cvičení, ovládá dramatické improvizace, dramatické strukturování a specifické metody a techniky, ovládá divadlo ve výchově, divadlo hrané s dětmi a divadlo fórum
  • profesionálně ovládá interpretaci poetického i prozaického textu
  • disponuje základy tance a pohybového projevu
  • ovládá techniku neoperního zpěvu
  • má prakticky osvojeny prostředky nepřímého ovlivňování a prostředky kontaktové, které jsou zárukou efektivního dialogu (herecká výchova, umělecký přednes, tvořivá dramatika, autorský seminář, rétorika, moderování)
  • pro audiovizuální řeč je speciálně vyškolen v oblasti pohybové kultury s cílem osvojení kultivovaných, přirozených pohybových návyků, získává autokontrolu koordinace verbálních a neverbálních prostředků (praktické zvládnutí gestiky, mimiky, kineziky, posturologie, proxemiky)
  • zná funkci literatury (zejm. dramatické) a ostatních druhů umění a zná jejich hlavní vývojové etapy a rysy (interpretační seminář, seminář současné divadelní praxe)
  • samostatně, pohotově a jazykově správně jedná ve vzniklé komunikativní situaci, především v jazyce českém (autorský seminář a stylistika, rétorika, ortoepie)


Možnosti uplatnění absolventa


Absolvent se uplatní jako:


  • herec v divadle, filmu, v rozhlase a dabingu
  • moderátor v rozhlase, televizi, v regionálních rozhlasových stanicích a televizních studiích, kabelových televizních stanicích 
  • hlasatel v  televizi a v rozhlase
  • konferenciér na kulturních akcích, event. konferování pořadů uměleckých souborů
  • metodik v oblasti základního uměleckého školství se zaměřením na tvořivou dramatiku, kulturních center a center volného času; terapeutická asistence (význam zdravotního klauna pro duševní zdraví dětí)
  • produkční kulturních zařízení, produkční v uměleckých agenturách


Pracovní zařazení podle činností:


Herec: nastudování přidělených rolí a jejich umělecké ztvárnění, spolupráce s režisérem a dramaturgem při zkouškách a představeních, četba dramatických či prozaických textů, přednes poezie a prózy


Moderátor a konferenciér: moderování pořadů a relací, tvorba scénáře pro diskusní pořady, zpracování textových podkladů pro vysílání, komentování a vedení diskusí při vysílání, příprava a reprodukce českých nebo cizojazyčných konferenciérských textů, spolupráce s externími dodavateli příspěvků, doplňování a obnovování znalostí z přiděleného oboru k vedení diskusních pořadů, udržování potřebné hlasové dispozice a hygieny


Hlasatel: shromažďování, výběr a příprava materiálů pro vysílání v rozhlase a televizi, zpracování textových podkladů pro vysílání, seznámení se s texty a jejich plynulé čtení, spolupráce s technickými redaktory při technických úpravách textů, udržování potřebné hlasové dispozice a hygieny, kontrola časového rozsahu ohlašovaného textu, spolupráce s režisérem pořadu


Metodik tvořivé dramatiky: metodická činnost v oblasti tvořivé dramatiky, průpravné hry a cvičení, využívání dramatické improvizace, dramatického strukturování, uplatnění specifických metod a technik včetně divadla ve výchově, divadla hraného dětmi, s dětmi a pro děti a divadla fórum


Produkční kulturních zařízení: zpracování programových plánů kulturních zařízení, organizační zajišťování akcí, zejm. divadelních, propagační zabezpečení jednotlivých akcí včetně dramaturgické přípravy


Vzdělávací program připravuje studenty také pro vysokoškolské studium příbuzných oborů (DAMU, JAMU, FAMU, FF UK a dalších především humanitních oborů).

Zpět