Vzdělávací
program: 82-47-N/01 Herectví a moderování
Obor
vzdělání: 82-47-N/.. Dramatické umění
Škola: Vyšší
odborná škola herecká, Hadovitá 1023/7, Praha 4
Profil absolventa
Absolvent
programu je po stránce odborné a všeobecné připraven takto:
- profesionálně
ovládá herectví, je schopen nastudovat přidělené role, umělecky je
ztvárnit, spolupracovat s režisérem při zkouškách a představeních
- profesionálně
ovládá moderování a konferování, je schopen zpracovat textové podklady pro
vysílání a komentáře k událostem, je schopen tvůrčím způsobem
propojovat pořady mluveným slovem, umí vést diskusi a komentovat pořad
v přidělené oblasti společenského života na odborné úrovni, je
schopen profesionálně doplňovat znalosti nutné k vedení diskusních
pořadů
- profesionálně
ovládá hlasatelství, je schopen zprostředkovat obsah a sled vysílání
přednášením textů a mluveného slova v rozhlase a televizi, ovládá
znalost textů a jejich plynulé čtení, umí zpracovat textové podklady pro
vysílání, ovládá normativní výslovnost přednášených textů včetně
cizojazyčných
- profesionálně
ovládá metodickou činnost v oblasti tvořivé dramatiky, ovládá základy
obecné pedagogiky a výuky uměleckých disciplín, umí průpravné hry a
cvičení, ovládá dramatické improvizace, dramatické strukturování a specifické
metody a techniky, ovládá divadlo ve výchově, divadlo hrané s dětmi a
divadlo fórum
- profesionálně
ovládá interpretaci poetického i prozaického textu
- disponuje
základy tance a pohybového projevu
- ovládá
techniku neoperního zpěvu
- má
prakticky osvojeny prostředky nepřímého ovlivňování a prostředky
kontaktové, které jsou zárukou efektivního dialogu (herecká výchova,
umělecký přednes, tvořivá dramatika, autorský seminář, rétorika,
moderování)
- pro
audiovizuální řeč je speciálně vyškolen v oblasti pohybové kultury
s cílem osvojení kultivovaných, přirozených pohybových návyků,
získává autokontrolu koordinace verbálních a neverbálních prostředků
(praktické zvládnutí gestiky, mimiky, kineziky, posturologie, proxemiky)
- zná
funkci literatury (zejm. dramatické) a ostatních druhů umění a zná jejich
hlavní vývojové etapy a rysy (interpretační seminář, seminář současné
divadelní praxe)
- samostatně,
pohotově a jazykově správně jedná ve vzniklé komunikativní situaci,
především v jazyce českém (autorský seminář a stylistika, rétorika,
ortoepie)
Možnosti uplatnění
absolventa
Absolvent
se uplatní jako:
- herec
v divadle, filmu, v rozhlase a dabingu
- moderátor v rozhlase, televizi,
v regionálních rozhlasových stanicích a televizních studiích, kabelových televizních
stanicích
- hlasatel
v televizi a v rozhlase
- konferenciér
na kulturních akcích, event. konferování pořadů uměleckých souborů
- metodik
v oblasti základního uměleckého školství se zaměřením na tvořivou
dramatiku, kulturních center a center volného času; terapeutická asistence
(význam zdravotního klauna pro duševní zdraví dětí)
- produkční
kulturních zařízení, produkční v uměleckých agenturách
Pracovní
zařazení podle činností:
Herec: nastudování přidělených rolí a
jejich umělecké ztvárnění, spolupráce s režisérem a dramaturgem při
zkouškách a představeních, četba dramatických či prozaických textů, přednes
poezie a prózy
Moderátor a
konferenciér: moderování
pořadů a relací, tvorba scénáře pro diskusní pořady, zpracování textových
podkladů pro vysílání, komentování a vedení diskusí při vysílání, příprava a
reprodukce českých nebo cizojazyčných konferenciérských textů, spolupráce s externími dodavateli
příspěvků, doplňování a obnovování znalostí z přiděleného oboru
k vedení diskusních pořadů, udržování potřebné hlasové dispozice a hygieny
Hlasatel:
shromažďování,
výběr a příprava materiálů pro vysílání v rozhlase a televizi, zpracování
textových podkladů pro vysílání, seznámení se s texty a jejich plynulé
čtení, spolupráce s technickými redaktory při technických úpravách textů,
udržování potřebné hlasové dispozice a hygieny, kontrola časového rozsahu
ohlašovaného textu, spolupráce s režisérem pořadu
Metodik tvořivé
dramatiky:
metodická činnost v oblasti tvořivé
dramatiky, průpravné hry a cvičení, využívání dramatické improvizace,
dramatického strukturování, uplatnění specifických metod a technik včetně
divadla ve výchově, divadla hraného dětmi, s dětmi a pro děti a divadla
fórum
Produkční kulturních zařízení: zpracování programových plánů kulturních zařízení,
organizační zajišťování akcí, zejm. divadelních, propagační zabezpečení
jednotlivých akcí včetně dramaturgické přípravy
Vzdělávací
program připravuje studenty také pro vysokoškolské studium příbuzných oborů
(DAMU, JAMU, FAMU, FF UK a dalších především humanitních oborů).