Vzdělávací program: 82-47-N/03 Herectví s loutkou
Obor vzdělání: 82-47-N/.. Dramatické umění
Škola: Vyšší odborná škola herecká, Hadovitá 1023/7, Praha 4
Profil absolventa
Absolvent vzdělávacího programu je po stránce odborné a všeobecné připraven takto:
· profesionálně ovládá animaci základních druhů loutek, herectví s loutkou, herectví, hlasovou animaci kresleného filmu (dabing) a hlasový projev včetně práce s mikrofonem, jevištní pohyb a další techniky, které s tímto studijním zaměřením bezprostředně souvisejí (černé divadlo, divadlo masek, pouliční divadlo)
· profesionálně ovládá metodologickou činnost v oblasti tvořivé dramatiky, ovládá základy obecné pedagogiky a výuky uměleckých disciplín, umí průpravné hry a cvičení, ovládá dramatické improvizace, dramatické strukturování a specifické metody a techniky, ovládá divadlo ve výchově, divadlo hrané s dětmi a divadlo fórum
· profesionálně ovládá animaci společenských akcí
· disponuje základy tance a pohybového projevu
· ovládá techniku neoperního zpěvu
· má prakticky osvojeny prostředky nepřímého ovlivňování a prostředky kontaktové, které jsou zárukou efektivního dialogu
· pro audiovizuální řeč je speciálně vyškolen v oblasti pohybové kultury s cílem osvojení kultivovaných, přirozených pohybových návyků, získává autokontrolu koordinace verbálních a neverbálních prostředků (profesionální zvládnutí gestiky, mimiky, kineziky, posturologie, proxemiky)
· zná funkci literatury (zejm. dramatické a dětské) a ostatních druhů umění a zná jejich hlavní vývojové etapy a rysy (jazyk, ortoepie a stylistika)
· samostatně, pohotově a jazykově správně jedná ve vzniklé komunikativní situaci, především v jazyce českém (jazyk, ortoepie a stylistika)
· chápe a užívá soubor vědomostí z oblasti psychologie (v loutkoherectví se uplatní zejména znalost osobnostní psychologie, schopnost rozlišovat reakce dětského publika, v tvořivé dramatice se uplatní zejména vývojová psychologie)
· chápe a užívá teoretické vědomosti z odborně teoretické části vzdělávání a dokáže analyzovat odborné texty obecného i specifického zaměření z oboru divadelnictví (dějiny divadla se zaměřením na specifiku loutkářského umění, dějiny kultury a estetiky, seminář současné divadelní praxe)
· rozumí cizojazyčnému textu, zasvěceně využívá odborně orientovaného slovníku, je schopen odborného projevu z oblasti dějin divadla včetně dějin loutkářského umění v cizím jazyce
Obecné způsobilosti:
· Loutkoherec (herec): způsobilost pro týmovou spolupráci, adaptabilita, improvizační způsobilost, nárok na zrakové a zvukové pole, dobré psychické a fyzické dispozice
· Animátor společenských akcí: jazykové způsobilosti jednání s lidmi, týmová práce
· Metodik tvořivé dramatiky: jednání s lidmi a motivování lidí, způsobilost pro týmovou spolupráci, adaptabilita, improvizační způsobilost, nárok na zrakové a zvukové pole, dobré psychické a fyzické dispozice.
Osobnostní požadavky:
· Loutkoherec (herec): vysoké nároky na koncentraci pozornosti, kultivaci vnímání, krátkodobou paměť, schopnost pracovat s týmem, přesnost a preciznost, pohotovost, kreativitu a představivost (posuzujeme testem Kreatos), rozlišování směru zvuku, rozlišování intervalů, rozlišování tónů, síly a rytmu, rozdělení pozornosti, kultivovaný písemný a slovní projev, flexibilitu, sebekontrolu a sebeovládání, kultivovanost vystupování a zevnějšku, jistotu, pohotovost vystupování, schopnost sociálního kontaktu, submisivitu a extrovertnost (tato kritéria se posuzují při sledování osobnostních dispozic uchazeče). U této pozice se objevují požadavky na rozlišování barev a barevných odstínů, adaptaci na světlo a tmu, rozsah zrakového pole, udržování rovnováhy, praktického a tvůrčího myšlení.
· Animátor společenských akcí: vysoké nároky na myšlení, písemný a slovní projev, flexibilitu, samostatnost, schopnost přijmout odpovědnost, přizpůsobivost, sebekontrolu a sebeovládání, rozhodnost a kultivovanost vystupování a zevnějšku. Vysoké nároky jsou i na rozdělení pozornosti, krátkodobou paměť, prakticky technickou (konstrukční a prostorovou) paměť, samostatné myšlení, tvůrčí odolnost vůči mentální zátěži, organizační schopnost, jistotu, pohotovost vystupování a schopnost sociálního kontaktu. Jsou kladeny požadavky na koncentraci pozornosti, dlouhodobou paměť, schopnosti pro procesy a události, praktické myšlení, teoretické myšlení, schopnost pracovat v týmu a přesnost a preciznost.
· Metodik tvořivé dramatiky: vysoké požadavky na kultivovanost vystupování, zevnějšku a schopnosti sociálního kontaktu, kreativitu a představivost, kultivaci vnímání rozlišování barev a barevných odstínů; vysoké nároky na dlouhodobou paměť, teoretické myšlení, samostatné myšlení, písemný a slovní projev, přizpůsobivost, sebekontrolu a sebeovládání, samostatnost, schopnost přijmout odpovědnost; nároky na dobrý rozsah zrakového pole, rozlišování směru zvuku, jistota a pohotovost vystupování.
Možnost uplatnění absolventa
Absolvent najde uplatnění jako:
· loutkoherec v divadle, televizi, hraném loutkovém filmu a v kombinovaných produkcích (pouliční divadlo)
· herec a animátor v divadle, v televizi, v hraném a loutkovém filmu
· herec v divadle, v rozhlase, televizi a filmu
· samostatný loutkoherec (divadlo jednoho herce) s jednou loutkou nebo více loutkami – autorský podíl
· animátor společenských akcí
· metodik se zaměřením na tvořivou dramatiku v kulturních zařízeních a centrech volného času
· zdravotní klaun v rámci terapeutické asistence ve zdravotnických zařízeních
Pracovní zařazení podle činností:
loutkoherec: nastudování přidělených rolí, vodění všech typů loutek a jejich hlasová i pohybová animace, spolupráce s režisérem a dramaturgem při zkouškách a představeních
samostatný loutkoherec (divadlo jednoho herce): dramaturgická, technologická, scénografická, režijní a loutkoherecká příprava samostatného loutkového vystoupení
herec: nastudování přidělených rolí a jejich umělecké ztvárnění, spolupráce s režisérem a dramaturgem při zkouškách a představeních, četba dramatických či prozaických textů, hlasová animace
animátor společenských akcí: tvorba koncepce animačních akcí, volba vhodných způsobů animace a definování pomocných prostředků a komunikačních nástrojů, definování hlavních témat a objektů animace, zajištění a provedení vlastního animačního programu, řízení animačních projektů, účast na vzdělávacích a společenských akcích za účelem obohacení znalostí o kulturní dědictví
metodik tvořivé dramatiky: průpravné hry a cvičení, využívané dramatické improvizace, dramatické strukturování, uplatnění specifických metod a technik včetně divadla ve výchově, divadla hraného s dětmi a pro děti a divadla fórum
Vzdělávací program připravuje studenty také pro vysokoškolské vzdělávání v příbuzných oborech na jiných vysokých školách (např. DAMU, JAMU, FAMU, FF UK, FAMO, UJAK a dalších, především uměleckých a humanitních, oborů).