Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání
82-48-L/01 Starožitník
Vydalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy dne 29. 5. 2008, č. j. 6 907/2008-23
PROFIL ABSOLVENTA
Vzdělávání v oboru směřuje v souladu s cíli středního odborného vzdělávání k tomu, aby si žáci vytvořili, v návaznosti na základní vzdělávání a na úrovni odpovídající jejich schopnostem a studijním předpokladům, následující klíčové a odborné kompetence.
Odborné kompetence
- měli přehled o historickém vývoji výtvarného a užitého umění;
- identifikovali jednotlivá slohová období, jejich hlavní znaky a uměleckořemeslné prvky;
- prohlubovali si odborné znalosti studiem historických slohových a soudobých výtvarných prvků;
- aktivně vyhledávali a využívali informace o historickém vývoji výtvarného a užitého umění.
- posuzovali starožitnické zboží z hlediska uměleckých druhů, historických slohů a původu;
- rozeznávali a určovali materiály a techniky zhotovení uměleckých děl a technologie výroby starožitných předmětů;
- znali základní postupy pro rozlišování originálu od kopií, replik a padělků;
- postupovali podle zásad znalectví;
- řídili se příslušnými normami a předpisy z oblasti památkové péče;
- kvalifikovaně prováděli a zajišťovali výkup, prodej a uložení starožitnického zboží;
- odborně poskytovali informace zákazníkům i obchodním partnerům;
- vedli evidenci a obchodní dokumentaci;
- znali legislativní normy upravující obchodní činnost, hospodářské a personální řízení prodejny a dovedli je aplikovat v praxi;
- v komunikaci se zákazníkem uplatňovali zásady psychologie prodeje a profesionálního vystupování.
- chápali bezpečnost práce jako nedílnou součást péče o zdraví své i spolupracovníků (i dalších osob vyskytujících se na pracovištích, např. klientů, zákazníků, návštěvníků) i jako součást řízení jakosti a jednu z podmínek získání či udržení certifikátu jakosti podle příslušných norem;
- znali a dodržovali základní právní předpisy týkající se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární prevence;
- osvojili si zásady a návyky bezpečné a zdraví neohrožující pracovní činnosti včetně zásad ochrany zdraví při práci u zařízení se zobrazovacími jednotkami (monitory, displeji apod.), rozpoznali možnost nebezpečí úrazu nebo ohrožení zdraví a byli schopni zajistit odstranění závad a možných rizik;
- znali systém péče o zdraví pracujících (včetně preventivní péče, uměli uplatňovat nároky na ochranu zdraví v souvislosti s prací, nároky vzniklé úrazem nebo poškozením zdraví v souvislosti s vykonáváním práce);
- byli vybaveni vědomostmi o zásadách poskytování první pomoci při náhlém onemocnění nebo úrazu a dokázali první pomoc sami poskytnout.
- chápali kvalitu jako významný nástroj konkurenceschopnosti a dobrého jména podniku;
- dodržovali stanovené normy (standardy) a předpisy související se systémem řízení jakosti zavedeným na pracovišti;
- dbali na zabezpečování parametrů (standardů) kvality procesů, výrobků nebo služeb, zohledňovali požadavky klienta (zákazníka, občana).
- znali význam, účel a užitečnost vykonávané práce, její finanční, popř. společenské ohodnocení;
- zvažovali při plánování a posuzování určité činnosti (v pracovním procesu i v běžném životě) možné náklady, výnosy a zisk, vliv na životní prostředí, sociální dopady;
- efektivně hospodařili s finančními prostředky;
- nakládali s materiály, energiemi, odpady, vodou a jinými látkami ekonomicky a s ohledem na životní prostředí.
Uplatnění absolventa
Absolvent se uplatní především v provozovnách se starožitnickým zbožím při posuzování, oceňování, výkupu a prodeji zboží.
Může se uplatnit také v muzeích, galeriích a aukčních síních, dále v propagaci kulturních akcí, při pořádání veletrhů volného a užitého umění.