Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání
82-51-H/01 Umělecký kovář a zámečník, pasíř
Vydalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy dne 6. května 2009, č. j. 9325/2009-23
PROFIL ABSOLVENTA
Vzdělávání v oboru směřuje v souladu s cíli středního odborného vzdělávání k tomu, aby si žáci vytvořili, v návaznosti na základní vzdělávání a na úrovni odpovídající jejich schopnostem a studijním předpokladům, následující klíčové a odborné kompetence.
Odborné kompetence
- využívali při své práci znalosti o historickém vývoji jednotlivých slohových období a uměleckého řemesla;
- ovládali základní výtvarné vyjadřovací prostředky a techniky;
- při realizaci uměleckořemeslných prací dbali na výsledné estetické ztvárnění finálního produktu;
- prohlubovali si odborné znalosti studiem soudobých a historických slohových výtvarných prvků.
- ovládali tradiční technologické postupy a techniky; stanovili harmonogram jednotlivých pracovních operací a dbali na soulad jednotlivých etap pracovního postupu při realizaci v materiálu a přesnost provedení;
- zvolili vhodné druhy materiálů pro zhotovení konkrétního výrobku s odpovídajícími funkčními a estetickými parametry;
- zhotovovali podle výkresové dokumentace, původních vzorů nebo výtvarných návrhů vhodnými technologickými postupy a technikami dekorativní a užitné předměty z kovů včetně provedení povrchové úpravy;
- dodržovali technologickou kázeň;
- uplatňovali příslušné normy a předpisy z oblasti památkové péče;
- prováděli opravy a rekonstrukce poškozených částí původních prací;
- využívali pro vizualizaci prostorových objektů specifické aplikační programové vybavení;
- byli odborně připraveni k získání jednoho druhu svářečského oprávnění, tj. byli připraveni ke složení zkoušky před komisařem v rozsahu platného kurzu pro svařování v ochranné atmosféře nebo pro svařování balenou elektrodou nebo pro svařování technickými plyny.
- chápali bezpečnost práce jako nedílnou součást péče o zdraví své i spolupracovníků (i dalších osob vyskytujících se na pracovištích, např. klientů, zákazníků, návštěvníků) i jako součást řízení jakosti a jednu z podmínek získání či udržení certifikátu jakosti podle příslušných norem;
- znali a dodržovali základní právní předpisy týkající se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární prevence;
- osvojili si zásady a návyky bezpečné a zdraví neohrožující pracovní činnosti včetně zásad ochrany zdraví při práci u zařízení se zobrazovacími jednotkami (monitory, displeji apod.), rozpoznali možnost nebezpečí úrazu nebo ohrožení zdraví a byli schopni zajistit odstranění závad a možných rizik;
- znali systém péče o zdraví pracujících (včetně preventivní péče, uměli uplatňovat nároky na ochranu zdraví v souvislosti s prací, nároky vzniklé úrazem nebo poškozením zdraví v souvislosti s vykonáváním práce);
- byli vybaveni vědomostmi o zásadách poskytování první pomoci při náhlém onemocnění nebo úrazu a dokázali první pomoc sami poskytnout.
- chápali kvalitu jako významný nástroj konkurenceschopnosti a dobrého jména podniku;
- dodržovali stanovené normy (standardy) a předpisy související se systémem řízení jakosti zavedeným na pracovišti;
- dbali na zabezpečování parametrů (standardů) kvality procesů, výrobků nebo služeb, zohledňovali požadavky klienta (zákazníka, občana).
- znali význam, účel a užitečnost vykonávané práce, její finanční, popř. společenské ohodnocení;
- zvažovali při plánování a posuzování určité činnosti (v pracovním procesu i v běžném životě) možné náklady, výnosy a zisk, vliv na životní prostředí, sociální dopady;
- efektivně hospodařili s finančními prostředky;
- nakládali s materiály, energiemi, odpady, vodou a jinými látkami ekonomicky a s ohledem na životní prostředí.
Uplatnění absolventa
Absolvent oboru podle školního vzdělávacího programu se uplatní především v jednom z těchto povolání: umělecký kovář a zámečník nebo umělecký pasíř.
Pro příslušné povolání je absolvent připraven rukodělně zhotovovat uměleckořemeslné dekorativní a užitné předměty z kovů podle výkresové dokumentace, výtvarných návrhů nebo jako repliky původních slohových prací včetně provádění jejich opravy a obnovy.
Součástí vzdělávání je i příprava k získání jednoho druhu svářečského certifikátu.