Přeskočit navigaci

Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání

82-51-H/02 Umělecký truhlář a řezbář

Vydalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy dne 28. 6. 2007, č. j. 12 698/2007-23

PROFIL ABSOLVENTA

Vzdělávání v oboru směřuje v souladu s cíli středního odborného vzdělávání k tomu, aby si žáci vytvořili, v návaznosti na základní vzdělávání a na úrovni odpovídající jejich schopnostem a studijním předpokladům, následující klíčové a odborné kompetence.

Klíčové kompetence

a)      Kompetence k učení: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni efektivně se učit, vyhodnocovat dosažené výsledky a pokrok a reálně si stanovovat potřeby a cíle svého dalšího vzdělávání

b)      Kompetence k řešení problémů: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni samostatně řešit běžné pracovní i mimopracovní problémy

c)      Komunikativní kompetence: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni vyjadřovat se v písemné i ústní formě v různých učebních, životních i pracovních situacích

d)      Personální a sociální kompetence: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli připraveni stanovovat si na základě poznání své osobnosti přiměřené cíle osobního rozvoje v oblasti zájmové i pracovní, pečovat o své zdraví, spolupracovat s ostatními a přispívat k utváření vhodných mezilidských vztahů

e)      Občanské kompetence a kulturní povědomí: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi uznávali hodnoty a postoje podstatné pro život v demokratické společnosti a dodržovali je, jednali v souladu s udržitelným rozvojem a podporovali hodnoty národní, evropské i světové kultury

f)       Kompetence k pracovnímu uplatnění a podnikatelským aktivitám: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni optimálně využívat svých osobnostních a odborných předpokladů pro úspěšné uplatnění ve světě práce, pro budování a rozvoj své profesní kariéry a s tím související potřebu celoživotního učení

g)      Matematické kompetence: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni funkčně využívat matematické dovednosti v různých životních situacích

h)      Kompetence využívat prostředky informačních a komunikačních technologií a pracovat s informacemi: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi pracovali s osobním počítačem a jeho základním a aplikačním programovým vybavením, ale i s dalšími prostředky ICT a využívali adekvátní zdroje informací a efektivně pracovali s informacemi

Odborné kompetence

a)      Uplatňovat estetické zásady výtvarně-užitkové tvorby a využívat výtvarných zkušeností, tzn. aby absolventi:

-     orientovali se v dějinách umění, zejména ve vztahu k vývoji uměleckého řemesla;

-     rozeznávali jednotlivá slohová období podle znaků uměleckořemeslných prvků;

-     ovládali výtvarné vyjadřovací techniky;

-     posilovali svůj vztah k uměleckořemeslné práci studiem soudobých a historických slohových výtvarných prvků;

-     aplikovali estetické principy ve výtvarně užitkové tvorbě.

b)      Zhotovovat uměleckořemeslné výrobky ze dřeva, být řemeslně zručný, tzn. aby absolventi:

-     zvolili vhodný druh dřeva a ostatních materiálů pro zhotovení konkrétního výrobku s odpovídajícími funkčními a estetickými parametry, i s ohledem na zdravotní nezávadnost výrobku;

-     stanovili harmonogram jednotlivých pracovních operací a dbali na soulad jednotlivých etap pracovního postupu při realizaci v materiálu a přesnost provedení;

-     zhotovovali truhlářské nebo řezbářské výrobky podle výkresové dokumentace, původních vzorů nebo výtvarných návrhů vhodnými technologickými postupy a technikami včetně jejich povrchové úpravy;

-     uplatňovali příslušné normy a předpisy z oblasti památkové péče;

-     prováděli opravy a rekonstrukce poškozených částí původních prací;

-     dodržovali při zhotovování výrobků technologickou kázeň;

-     uměli pracovat se specifickým aplikačním programovým vybavením pro vizualizaci prostorových objektů.

c)      Dbát na bezpečnost práce a ochranu zdraví při práci, tzn. aby absolventi:

-     chápali bezpečnost práce jako nedílnou součást péče o zdraví své i spolupracovníků (i dalších osob vyskytujících se na pracovištích, např. klientů, zákazníků, návštěvníků) i jako součást řízení jakosti a jednu z podmínek získání či udržení certifikátu jakosti podle příslušných norem;

-     znali a dodržovali základní právní předpisy týkající se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární prevence;

-     osvojili si zásady a návyky bezpečné a zdraví neohrožující pracovní činnosti včetně zásad ochrany zdraví při práci u zařízení se zobrazovacími jednotkami (monitory, displeji apod.), rozpoznali možnost nebezpečí úrazu nebo ohrožení zdraví a byli schopni zajistit odstranění závad a možných rizik;

-     znali systém péče o zdraví pracujících (včetně preventivní péče, uměli uplatňovat nároky na ochranu zdraví v souvislosti s prací, nároky vzniklé úrazem nebo poškozením zdraví v souvislosti s vykonáváním práce);

-     byli vybaveni vědomostmi o zásadách poskytování první pomoci při náhlém onemocnění nebo úrazu a dokázali první pomoc sami poskytnout.

d)      Usilovat o nejvyšší kvalitu své práce, výrobků nebo služeb, tzn. aby absolventi:

-     chápali kvalitu jako významný nástroj konkurenceschopnosti a dobrého jména podniku;

-     dodržovali stanovené normy (standardy) a předpisy související se systémem řízení jakosti zavedeným na pracovišti;

-     dbali na zabezpečování parametrů (standardů) kvality procesů, výrobků nebo služeb, zohledňovali požadavky klienta (zákazníka, občana).

e)      Jednat ekonomicky a v souladu se strategií udržitelného rozvoje, tzn. aby absolventi:

-     znali význam, účel a užitečnost vykonávané práce, její finanční, popř. společenské ohodnocení;

-     zvažovali při plánování a posuzování určité činnosti (v pracovním procesu i v běžném životě) možné náklady, výnosy a zisk, vliv na životní prostředí, sociální dopady;

-     efektivně hospodařili s finančními prostředky;

-     nakládali s materiály, energiemi, odpady, vodou a jinými látkami ekonomicky a s ohledem na životní prostředí.

Uplatnění absolventa

Absolvent oboru umělecký truhlář a řezbář se uplatní především při výkonu povolání umělecký truhlář nebo umělecký řezbář v zaměstnanecké nebo podnikatelské sféře.

Absolvent zaměření umělecký truhlář splňuje požadavky pro kvalifikovaný výkon pracovních činností spočívajících zejména v rukodělném zhotovování individuálních truhlářských výrobků podle návrhů výtvarníka, replik dobového nábytku a prvků interiéru. Provádí opravy a obnovu dobového nábytku a zařízení interiéru.

Absolvent zaměření umělecký řezbář splňuje požadavky pro kvalifikovaný výkon pracovních činností spočívajících zejména v rukodělném zhotovování užitkových a dekorativních předmětů ze dřeva podle návrhů výtvarníka nebo replik původních slohových prací, zdobných součástí truhlářských výrobků a dekorativních prvků interiéru. Provádí opravy a obnovu řezbářských uměleckořemeslných předmětů.

Podle požadavků trhu práce může být absolvent daného oboru připraven prostřednictvím školního vzdělávacího programu rovněž pro uplatnění v další oblasti úžeji specializovaných činností. Jedná se např. o rámařství, kdy absolvent splňuje požadavky pro kvalifikovaný výkon pracovních činností spočívajících zejména v rukodělném zhotovování obrazových lišt a rámů, opravách tvarově složitých a vzácných rámů, provádění jejich povrchových úprav různými technikami a materiály včetně montáží obrazů do rámů.


Zpět