Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání
82-51-H/04 Umělecký keramik
Vydalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy dne 28. 6. 2007, č. j. 12 698/2007-23
PROFIL ABSOLVENTA
Vzdělávání v oboru směřuje v souladu s cíli středního odborného vzdělávání k tomu, aby si žáci vytvořili, v návaznosti na základní vzdělávání a na úrovni odpovídající jejich schopnostem a studijním předpokladům, následující klíčové a odborné kompetence.
Odborné kompetence
- orientovali se v dějinách umění, zejména ve vztahu k vývoji uměleckého řemesla;
- rozeznávali jednotlivá slohová období podle znaků uměleckořemeslných prvků;
- ovládali výtvarné vyjadřovací techniky;
- posilovali svůj vztah k uměleckořemeslné práci studiem soudobých a historických slohových výtvarných prvků;
- aplikovali estetické principy ve výtvarně užitkové tvorbě.
- připravovali surovinové směsi pro vytváření a zušlechťování výrobků;
- vytvářeli výrobky vytáčením na hrnčířském kruhu, formováním do sádrových forem, litím do licích forem;
- stanovili harmonogram jednotlivých pracovních operací a dbali na soulad jednotlivých etap pracovního postupu při realizaci v materiálu a přesnost provedení;
- zhotovovali keramické výrobky podle výkresové dokumentace, původních vzorů nebo výtvarných návrhů vhodnými technologickými postupy a technikami vytváření a zušlechťování;
- prováděli sušení a výpal výrobků, dohotovovali výrobky s ohledem na jejich funkčnost, zdravotní nezávadnost a estetické ztvárnění;
- dodržovali při zhotovování výrobků technologickou kázeň;
- uměli pracovat se specifickým aplikačním programovým vybavením pro vizualizaci prostorových objektů.
- chápali bezpečnost práce jako nedílnou součást péče o zdraví své i spolupracovníků (i dalších osob vyskytujících se na pracovištích, např. klientů, zákazníků, návštěvníků) i jako součást řízení jakosti a jednu z podmínek získání či udržení certifikátu jakosti podle příslušných norem;
- znali a dodržovali základní právní předpisy týkající se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární prevence;
- osvojili si zásady a návyky bezpečné a zdraví neohrožující pracovní činnosti včetně zásad ochrany zdraví při práci u zařízení se zobrazovacími jednotkami (monitory, displeji apod.), rozpoznali možnost nebezpečí úrazu nebo ohrožení zdraví a byli schopni zajistit odstranění závad a možných rizik;
- znali systém péče o zdraví pracujících (včetně preventivní péče, uměli uplatňovat nároky na ochranu zdraví v souvislosti s prací, nároky vzniklé úrazem nebo poškozením zdraví v souvislosti s vykonáváním práce);
- byli vybaveni vědomostmi o zásadách poskytování první pomoci při náhlém onemocnění nebo úrazu a dokázali první pomoc sami poskytnout.
- chápali kvalitu jako významný nástroj konkurenceschopnosti a dobrého jména podniku;
- dodržovali stanovené normy (standardy) a předpisy související se systémem řízení jakosti zavedeným na pracovišti;
- dbali na zabezpečování parametrů (standardů) kvality procesů, výrobků nebo služeb, zohledňovali požadavky klienta (zákazníka, občana).
- znali význam, účel a užitečnost vykonávané práce, její finanční, popř. společenské ohodnocení;
- zvažovali při plánování a posuzování určité činnosti (v pracovním procesu i v běžném životě) možné náklady, výnosy a zisk, vliv na životní prostředí, sociální dopady;
- efektivně hospodařili s finančními prostředky;
- nakládali s materiály, energiemi, odpady, vodou a jinými látkami ekonomicky a s ohledem na životní prostředí.
Uplatnění absolventa
Absolvent se uplatní při výkonu povolání umělecký keramik v zaměstnanecké nebo podnikatelské sféře.
Absolvent oboru umělecký keramik splňuje požadavky pro kvalifikovaný výkon pracovních činností spočívajících ve zhotovování individuálních i sériových uměleckořemeslných výrobků užité a dekorativní keramiky.