Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání
82-51-L/02 Uměleckořemeslné zpracování dřeva
Vydalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy dne 29. 5. 2008, č. j. 6 907/2008-23
PROFIL ABSOLVENTA
Vzdělávání v oboru směřuje v souladu s cíli středního odborného vzdělávání k tomu, aby si žáci vytvořili, v návaznosti na základní vzdělávání a na úrovni odpovídající jejich schopnostem a studijním předpokladům, následující klíčové a odborné kompetence.
Odborné kompetence
- měli přehled o historickém vývoji výtvarné kultury a uměleckého řemesla;
- charakterizovali jednotlivá slohová období, identifikovali jejich hlavní znaky a uměleckořemeslné prvky;
- ovládali výtvarné vyjadřovací techniky;
- uplatňovali při realizaci uměleckořemeslných prací estetické principy, vztahy a souvislosti;
- prohlubovali si odborné znalosti studiem soudobých a historických slohových výtvarných prvků;
- aktivně vyhledávali a využívali informace o vývoji uměleckořemeslné tvorby ve svém oboru.
- zhotovovali technické výkresy a kompletní technickou dokumentaci ke konkrétnímu uměleckořemeslnému výrobku;
- využívali specifické aplikační programové vybavení pro grafické znázornění a vizualizaci prostorových objektů;
- ovládali zásady konstruování výrobků a uměli připravit jejich výrobu;
- stanovili harmonogram jednotlivých pracovních operací a dbali na soulad jednotlivých etap pracovního postupu při realizaci v daném materiálu včetně technologicky nutných časů a přesnost provedení;
- zvolili vhodné druhy základních a pomocných materiálů pro zhotovení konkrétního výrobku s odpovídajícími funkčními a estetickými parametry, i s ohledem na zdravotní nezávadnost výrobku;
- zhotovovali truhlářské nebo řezbářské výrobky nebo prováděli čalounické a dekoratérské práce podle výkresové dokumentace, původních vzorů nebo výtvarných návrhů vhodnými technologickými postupy a technikami včetně jejich povrchové úpravy;
- uplatňovali příslušné normy a předpisy z oblasti památkové péče;
- prováděli opravy a rekonstrukce původních výrobků nebo prací;
- dodržovali technologickou kázeň.
- chápali bezpečnost práce jako nedílnou součást péče o zdraví své i spolupracovníků (i dalších osob vyskytujících se na pracovištích, např. klientů, zákazníků, návštěvníků) i jako součást řízení jakosti a jednu z podmínek získání či udržení certifikátu jakosti podle příslušných norem;
- znali a dodržovali základní právní předpisy týkající se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární prevence;
- osvojili si zásady a návyky bezpečné a zdraví neohrožující pracovní činnosti včetně zásad ochrany zdraví při práci u zařízení se zobrazovacími jednotkami (monitory, displeji apod.), rozpoznali možnost nebezpečí úrazu nebo ohrožení zdraví a byli schopni zajistit odstranění závad a možných rizik;
- znali systém péče o zdraví pracujících (včetně preventivní péče, uměli uplatňovat nároky na ochranu zdraví v souvislosti s prací, nároky vzniklé úrazem nebo poškozením zdraví v souvislosti s vykonáváním práce);
- byli vybaveni vědomostmi o zásadách poskytování první pomoci při náhlém onemocnění nebo úrazu a dokázali první pomoc sami poskytnout.
- chápali kvalitu jako významný nástroj konkurenceschopnosti a dobrého jména podniku;
- dodržovali stanovené normy (standardy) a předpisy související se systémem řízení jakosti zavedeným na pracovišti;
- dbali na zabezpečování parametrů (standardů) kvality procesů, výrobků nebo služeb, zohledňovali požadavky klienta (zákazníka, občana).
- znali význam, účel a užitečnost vykonávané práce, její finanční, popř. společenské ohodnocení;
- zvažovali při plánování a posuzování určité činnosti (v pracovním procesu i v běžném životě) možné náklady, výnosy a zisk, vliv na životní prostředí, sociální dopady;
- efektivně hospodařili s finančními prostředky;
- nakládali s materiály, energiemi, odpady, vodou a jinými látkami ekonomicky a s ohledem na životní prostředí.
Uplatnění absolventa
Absolvent oboru podle školního vzdělávacího programu se uplatní v jednom z těchto povolání: umělecký truhlář, umělecký řezbář, umělecký čalouník a dekoratér.
Pro příslušné povolání je absolvent připraven rukodělně zhotovovat náročnější truhlářské výrobky nebo užitkové a dekorativní předměty ze dřeva nebo realizovat čalounické a dekoratérské práce podle návrhů nebo jako repliky původních slohových prací. Dále se uplatní při provádění oprav a obnovy uměleckořemeslných předmětů a prací.
Absolvent se rovněž může uplatnit jako technickohospodářský pracovník.