Přeskočit navigaci

Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání

82-51-L/51 Umělecké řemeslné práce

Vydalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy dne 6. května 2009, č. j. 9325/2009-23

PROFIL ABSOLVENTA

Vzdělávání v oboru směřuje v souladu s cíli středního odborného vzdělávání k tomu, aby si žáci vytvořili, v návaznosti na a na úrovni odpovídající jejich schopnostem a studijním předpokladům, následující klíčové a odborné kompetence.

Klíčové kompetence

Klíčové kompetence v RVP nástavbového studia navazují na klíčové kompetence stanovené v RVP pro obory středního vzdělání s výučním listem (kategorie H).

a)      Kompetence k celoživotnímu učení: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni samostatně se věnovat učení a reálně si stanovovat potřeby a cíle svého dalšího vzdělávání

b)      Kompetence k pracovnímu uplatnění a podnikání: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni úspěšně budovat svoji profesní kariéru a byli připraveni zvládat podnikatelské činnosti

c)      Personální a sociální kompetence: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni rozvíjet svoji osobnost, udržovat vhodné mezilidské vztahy a dbát o své zdraví

d)      Kompetence využívat prostředky informačních a komunikačních technologií a pracovat s informacemi: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi efektivně pracovali s prostředky ICT a s informacemi

e)      Kompetence k řešení problémů: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni samostatně nebo v týmu řešit pracovní i jiné problémy

f)       Komunikativní kompetence: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni souvisle se vyjadřovat v písemné i ústní formě a volit komunikační strategie a prostředky adekvátně situaci

g)      Matematická a finanční gramotnost: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni používat matematické myšlení za účelem funkčního zvládání různých situací

h)      Občanské kompetence a kulturní povědomí: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi žili v souladu s hodnotami a principy humanity, demokracie a udržitelného rozvoje a uznávali kulturní hodnoty

Odborné kompetence

a)      Uplatňovat estetická hlediska výtvarné a užité tvorby, tzn. aby absolventi:

-     využívali při své práci znalosti o historickém vývoji výtvarné kultury a uměleckého řemesla;

-     ovládali základní výtvarné vyjadřovací prostředky a techniky;

-     využívali výtvarné a výrazové možnosti realizačních technologických postupů a technik a používaných materiálů;

-     při realizaci uměleckořemeslných prací dbali na výsledné estetické ztvárnění finálního produktu;

-     vnímali s porozuměním výtvarnou myšlenku a obsahovou náplň výtvarného záměru;

-     aktivně vyhledávali a využívali dostupné zdroje informací o současném vývoji uměleckořemeslné tvorby v daném oboru.

b)      Využívat poznatky z oblasti uměleckých řemesel při přípravě a realizaci uměleckořemeslných prací ve svém oboru, tzn. aby absolventi:

-     měli základní přehled o používaných technologických postupech, technikách a materiálech v jednotlivých oborech uměleckořemeslné výroby;

-     měli komplexní přehled o specifických technologických postupech, technikách a materiálech rozšiřující předchozí odbornou přípravu v příslušném oboru vzdělání;

-     používali správně a podle příslušných pracovních operací odpovídající stroje, zařízení, nástroje, nářadí a pomůcky, znali způsoby jejich ošetřování a běžné údržby;

-     zhotovovali uměleckořemeslné výrobky podle výkresové dokumentace, původních vzorů nebo výtvarných návrhů vhodnými technologickými postupy a technikami v souladu s výtvarným záměrem a vysokými nároky na úroveň řemeslného zpracování finálního produktu;

-     uplatňovali příslušné normy a předpisy z oblasti památkové péče.

c)      Dbát na bezpečnost práce a ochranu zdraví při práci, tzn. aby absolventi:

-     chápali bezpečnost práce jako nedílnou součást péče o zdraví své i spolupracovníků (i dalších osob vyskytujících se na pracovištích, např. klientů, zákazníků, návštěvníků) i jako součást řízení jakosti a jednu z podmínek získání či udržení certifikátu jakosti podle příslušných norem;

-     znali a dodržovali základní právní předpisy týkající se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární prevence;

-     osvojili si zásady a návyky bezpečné a zdraví neohrožující pracovní činnosti včetně zásad ochrany zdraví při práci u zařízení se zobrazovacími jednotkami (monitory, displeji apod.), rozpoznali možnost nebezpečí úrazu nebo ohrožení zdraví a byli schopni zajistit odstranění závad a možných rizik;

-     znali systém péče o zdraví pracujících (včetně preventivní péče, uměli uplatňovat nároky na ochranu zdraví v souvislosti s prací, nároky vzniklé úrazem nebo poškozením zdraví v souvislosti s vykonáváním práce);

-     byli vybaveni vědomostmi o zásadách poskytování první pomoci při náhlém onemocnění nebo úrazu a dokázali první pomoc sami poskytnout.

d)      Usilovat o nejvyšší kvalitu své práce, výrobků nebo služeb, tzn. aby absolventi:

-     chápali kvalitu jako významný nástroj konkurenceschopnosti a dobrého jména podniku;

-     dodržovali stanovené normy (standardy) a předpisy související se systémem řízení jakosti zavedeným na pracovišti;

-     dbali na zabezpečování parametrů (standardů) kvality procesů, výrobků nebo služeb, zohledňovali požadavky klienta (zákazníka, občana).

e)      Jednat ekonomicky a v souladu se strategií udržitelného rozvoje, tzn. aby absolventi:

-     znali význam, účel a užitečnost vykonávané práce, její finanční, popř. společenské ohodnocení;

-     zvažovali při plánování a posuzování určité činnosti (v pracovním procesu i v běžném životě) možné náklady, výnosy a zisk, vliv na životní prostředí, sociální dopady;

-     efektivně hospodařili s finančními prostředky;

-     nakládali s materiály, energiemi, odpady, vodou a jinými látkami ekonomicky a s ohledem na životní prostředí.

Uplatnění absolventa

Absolvent oboru se uplatní v oblasti rukodělné uměleckořemeslné výroby, která vyplývá z předchozí odborné přípravy v příslušném oboru vzdělání. Uplatní se při realizaci uměleckořemeslných prací podle výkresové dokumentace, návrhů výtvarníka nebo jako replik původních prací, případně provádění jejich opravy a údržby. Odpovídající činnosti může vykonávat buď samostatně nebo v uměleckořemeslných dílnách zabývajících se tvorbou a výrobou produktů příslušného sortimentu.

Uplatnit se může rovněž v rámci technické přípravy výroby i jako vedoucí dílny nebo úseku zahrnujícího danou oblast užité výroby.


Zpět